Kisalföld logö

2017. 05. 26. péntek - Fülöp, Evelin 12°C | 22°C Még több cikk.

Sokkal kevesebb az utas

A válság megritkította a Kisalföld Volán utasforgalmát. A cég esetenként 10 százalékosnál nagyobb visszaeséssel szembesült.

A 33 éves győri Kiss Katalin egy hitelközvetítő iroda vezetőjeként vesztette el állását 2007 elején. A válság kitörésekor, 2008 októberében kapott újra munkát, egy könyvelőiroda asszisztensnek vette fel. Tavaly márciusig dolgozott ott, amikor éppen a válságra hivatkozva elküldték.

˝Kereskedelmi gyakorlattal is rendelkezem, hiszen korábban boltvezető voltam, mégsem tudtam elhelyezkedni azóta. Bármilyen bejelentett, főállású munkát elfogadnék. Kiváltottam a Start-kártyát, azaz jóval kevesebb terhet kellene utánam fizetni a munkáltatónak˝ – mondta portálunknak.

Kiss Katalin egyike azoknak, akik az elmúlt egy évben alig-alig ültek buszra, noha korábban győri helyi bérlettel járt munkahelyére. Az álláskeresők ritkán utaznak. Érzi ezt a Kisalföld Volán is, amelynek járatai szellősebbek, mint korábban.

Volán: Hat éve az utasforgalom évi egy-két százalékkal apad.
Volán: Hat éve az utasforgalom évi egy-két százalékkal apad. Fotó: Krizsán Csaba

Pócza Mihály, a Kisalföld Volán vezérigazgatója  elmondta: menetjegyből Győrben 14, Sopronban 7, összvonalas bérletből 13, illetve 9 százalékkal kevesebbet adtak el tavaly 2008-hoz képest. Egyvonalas bérletből (csak Győrött létezik) 12 százalékkal kevesebb fogyott. A visszaesés nem kerülte el a helyközi és a távolsági járatokat sem. Ezeken a 2008-as 2 millió 655 ezerrel szemben 3 százalékkal kevesebb, 2 millió 571 ezer menetjegyet adtak el tavaly. Szembetűnőbb a változás a dolgozóbérleteknél: 2007 első félévében még havi 20 ezernél több kelt el belőlük, a szám 2008-ban 19 ezerre, tavaly  17 ezerre apadt. Egy év alatt minden nyolcadik bérletvásárló eltűnt.

˝Hat éve tapasztaljuk, hogy az utasforgalom évi egy-két százalékkal apad. Korábban, 2004 és 2008 között leginkább azért, mert egyre többen rendelkeztek autóval és  választották a busz helyett. Erre erősített rá a saját személygépkocsi-használat költségtérítésének háromszorosára emelése. 2008 végétől pedig a válságnak és a munkanélküliség növekedésének tudható be, hogy  csökkent az utasszám, ráadásul eközben nem történt tarifaemelés˝ – fejtette ki Pócza Mihály. Hozzátette: helyi üzletáguk árbevétele 166 millió, helyközi üzletáguké 420 millió forinttal maradt el tavaly a 2008-astól. Mindkettő közel 7 százalékos visszaesés.


Melyik az olcsóbb? 

A csornai autóbusz-állomástól a győriig 640 forintba kerül a teljes árú buszjegy. A 32 kilométeres távolság 7 liter/100 kilométer fogyasztású autót, 320 forintos benzinárat figyelembe véve 717 forintból tehető meg. Pócza Mihály  szerint nehéz versenyezni azzal a szemlélettel, amikor valaki a menetjegyárat csak az üzemanyagköltséggel hasonlítja össze, és azt mondja, ha ketten utaznak, már nem éri meg a tömegközlekedést igénybe venni – holott az autó fenntartása, javítása komoly kiadást jelent, és biztosítás, parkolási díjak is jelentkeznek. Így az autó már nagyon is drága.

Olvasóink írták

52 hozzászólás
  • 52. stunde2 2010. április 21. 16:24
    „Én pedig azért nem utazom busszal, mert eléggé vitatható okokra hivatkozva bezsebeltek tőlem plusz 1.500,-Ft,ot kb. egy éve. Azóta nem megyek el olyan helyre, ahová gyalog nem tudok eljutni, vagy ahová nem visz el valaki az autójával. Ráadásul ugyanannyi idő alatt érek haza gyalog bárhonnan, mint amikor még busszal közlekedtem, és nem kell sehol sem ácsorognom, míg várok, hogy jöjjön az egyre ritkábban járó menetrend szerinti járat...
    Tanulság: A kapzsiságnak is van kockázata...”
  • 51. Tyutyi 2010. március 19. 16:32
    „Ma érvényes buszjeggyel utaztam és megbüntettek,mert elvileg nem egyezett a 2 buszjegy ,kifizettem 230 forintot és még én vagyok az akinek fizetnie kell 6000 pótdíjat!
    MEGSZÉGYENÍTETTEK AZ EGÉSZ BUSZ ELÖTT,2 NAGYOBB DARAB EMBER ELÉM ÁLLT,HOGY MÁRPEDIG ÉN NEM SZÁLLHATOK LE ÉS KIHÍVJÁK A RENDŐRSÉGET,MIVEL NEM VOLTAM HAJLANDÓ ÁTADNI A SZEMÉLYIMET , ÉPP EGY ÁLLÁS INTERJÚRA SIETTEM , ELKÉSTEM NEKIK HÁLA ÉS NEM IS VETTEK FEL!

    KÖSZÖNÖM KEDVES VOLÁN”
  • 50. Karesz 2010. március 03. 11:44
    „Én nem is értem: ebben az országban drágább a tömegközlekedés, mintha valaki a saját autóját használná. Miért ülne bárki is buszra, ha drága, koszos, késik, és lassú ? Teccenének normális áron adni a buszjegyet. Addig is amíg nem jelentősen(!) olcsóbb mint a kocsi, nem fogok se buszra se vonatra ülni. Rengeteg ismerősöm utazik már autóval, még akkor is ha ugyanannyiba kerül mint a busz. Röhej, ahogy minden más is ebben az országban.”
  • 49. sky630331 2010. március 01. 20:46
    „Gyalog járok, nekem miért nem fizet a cág a bejárásra??? Ti ugyan olyan munkavállalők vagytok, mint bármelyik győri. Örülj, mint majom a farkának.”
  • 48. buggyant 2010. március 01. 13:46
    „sky630331.... a vidékinek a helyközi bérlete 80%-át fizetik, a helyit nem, azt neki még meg kell vennie. Így í győrinek csak a győri bérlet a kiadása, a vidékinek meg a g yőri bérlet + a vidéki 20%-a. Nem olyan irigyelni való 15-20-25 ezer ftos bérletárak mellett ám....”
  • 47. Freehill 2010. február 28. 21:05
    „#45: köszi a linket, már régóta keresem! Hát ezt azért még meg kell emészteni... Így első látásra elég otrombának tűnik az épület...

    #46: jani, kicsit kevered a dolgokat.
    1) "buszok nem akkor indulnak amikor kell": ha 1 órában 1 járatot engedélyez a város/minisztérium, és van 10 utas, akkor nekik kb. 10 különböző időpont lenne a jó. Ilyenkor mikor induljon a járat? Bármikor is fog indulni, valakinek nem fog tetszeni.
    2) "elszámolás 53 km ért 60km-es jegyet": a hatóság övezeti díjszabást ír elő, tehát 50,1-60 km között ugyanazt fizeted. Ez nem 60 km-nek az ára, hanem ennek az övezetnek (átlagosan 55 km-nek) az ára!”
  • 46. jani1961 2010. február 28. 20:49
    „Persze hogy autóval mennek sokan,hisz nem tudnak odaérni a munkába időre.Mert menetrendek nem igazodnak hozzá.A buszok nem akkor indulnak amikor kell ez az egyik baj.
    A másik meg hogy kulturálatlan egészségtelen annyi embert össze zárni.
    Nem beszélve a díjszabásukról ami egy röhej.Ők meg aGPS :):):)!elszámolás 53 km ért 60km-es jegyet?
    Aztán még játsszák, hogy nem értem,értethetetlen a forgalom csökkenés.
    A válságba jó néhányan elvesztették a munkájukat de szerintem nem csak erre kéne rákenni az egészet.
    Szolgáltassanak!, Ők keressék valóba az utasok kedvét tegyenek meg mindent. Azért hogy akkor utaztasson a Volán. Mikor az utasnak van rá szüksége!”
  • 45. urbaniastapista 2010. február 28. 19:28
    „Ezért kell elkótyavetyélni a buszpályaudvar telkét egy plázaépítőnek?

    http://epiteszforum.hu/node/15250”
  • 44. gyorri 2010. február 28. 17:30
    „Érdekes az, ami kimaradt az újság közgyűlési tudósításából: Horváth Vilmos képviselő kilépett a Fidesz-KDNP frakcióból és a Fideszből. Mindezt a várva-várt választási győzelem küszöbén tette, talán azért mert valami nagyon nincs rendben Borkai Zsolt polgármester, helyi fideszes vezér és jobbkeze, Bolla Péter (állítólag ő az igazi vezér) házatáján?”
  • 43. kenyeres 2010. február 28. 13:36
    „t-a-ibi -nak teljesen igaza van, még akkor is, ha kimondta érthetően a véleményét!
    A "csakazértis", és "az akkor is úgy lesz, ahogy mi akarjuk "! városvezetés begyöpösödött gondokodásmódja, koruk miatti, és tapasztalati hiányuk vezetett ide, de nemcsak ezen a téren, hanem minden területre kihatóan, egészen a kultúráig!
    Meglehet nézni azt is ki akarja vezetni, kit választottak! Ennek a csökönyös gondolkodásnak, és bosszúk sorozatának Győr város polgárai isszák a levét!”
  • 42. t-a-ibi 2010. február 28. 12:19
    „Illene a várost vezetőknek nagyon is elgondolkodni, mi vezetett a csökkenéshez.

    Ha egy városban az utazók száma csökken, annak az önkormányzatot vezető polgármester és az önkormányzatot vezető fityesz az okozója!

    Ha egy vezetés, az ilyen dolgokat nem vizsgálja ki (talán ha több munkahely lenne) alkalmatlan az irányításra.
    A polgármester nagy ívben sz@rik arra, hogy mi történik a városban, amikor ő a képviselőségre hajt, mellette a NOB-alelnöki, és egyéb pozíciók kimerítik tevékenységét.
    Talán ha a polgármesteri teendőit úgy látná el, ahogy elvárható lenne, több lenne a munkahely és az utazó a buszokon!”
  • 41. jéger 2010. február 28. 09:26
    „Szerintem meg az a baj, hogy az egész Kisalföld Volán vezetésének rossz a felfogása. Ismerek rengeteg buszsofőrt és nem rajtuk múlik a dolog( tisztelet a kivételnek) szólnak hogy kevés egy busz de a forgalomirányító nem törődik vele! Ott számolják az utasokat ahol tudják, hogy kevesen vannak és még jobban ritkítják a járatokat. Egyszer sem láttam, hogy az Ipari Parkos buszról leszálló embereket megszámolták volna. A csuklós buszok kb100 embert tudnak normális körülmények között szállítani, ehelyett felpréselődik kb 150 ember(élén-lapján)! Kérdem én miért kell ennek így lennie? Amikor megvan határozva hány személyt szállíthat a busz, miért nem tesznek oda még mentesítő járatot, hogy kulturált körülmények között lehessen utazni: Ez csak egy példa amivel én szembesülök minden nap, de rengeteg ilyen van. Ezen változtatni nem hajlandóak, ezért egyre kevesebb lesz az utasuk. Aki megteheti kocsival fog járni, akinek viszont nincs autója annak marad a mindennapos bosszankodás!”
  • 40. Freehill 2010. február 27. 10:17
    „pancser, sajnos valószínűleg igazad van. Nyugat-Európában jóval magasabb városi, régiós és állami támogatással próbálják versenyképessé tenni a közösségi közlekedést, hiszen színvonalas szolgáltatást csupán a jegybevételekből máshol sem tudnak finanszírozni: ez nem hazai sajátosság. Magyarországon ugyanakkor van olyan választási program, amelyik azt hirdeti büszkén, hogy kb. 25%-kal CSÖKKENTENI fogja a közösségi közlekedés támogatását. Ehhez nem is tudok mit hozzáfűzni...

    Azért ami a mi megyénket illeti, itt várhatók bizonyos infrastrukturális fejlesztések, amelyektől pontosabb, kiszámíthatóbb lehet a szolgáltatás. Bízzunk benne, hogy gyorsan megvalósulnak, és vonzóbbá, hatékonyabbá teszik a közösségi közlekedést. Szükség lenne rá, mert minél kevesebb az utas, annál gyengébb szolgáltatásra lesz pénz, és a sok autó miatt annál nehezebbé válik a közlekedés mindenki számára...”
  • 39. Freehill 2010. február 27. 10:00
    „Rick, én az idézett bekezdésedre reagáltam, ha nem vetted volna észre. Baja más téma, az ottani viszonyokat nem ismerem. Ami viszont a mi megyénket érinti (mert erről volt szó), az a Bp-Győr vonal, amelyet viszont tudtommal a Kisalföld Volán is nyereségesen, és véleményem szerint színvonalasan lát el.”
  • 38. pancser 2010. február 27. 09:11
    „A visszaesés a válság elmúltával csak növekedni fog. A nagy tömegeket mozgató buszozásnak vége. Ki a fenének van kedve a huzatos buszmegállókba időbe rohanni, ha van más megoldás is.”
  • 37. zotya975 2010. február 27. 07:29
    „Tegyük fel, hogy kedvünk támad vasárnap egyet sétálni a belvárosban. Ugye 10X305=3050Forint, ezzel kábé 100-150kilómétert mehetek kocsival, tízszer bemehetek Győrbe, és a rakparton , parkolóházban, vagy hétvégén 2-után bárhol ingyen parkolok. És nem kell attól félnem, hogy Kóny mellett a főúton gyerekestől-csomagostól elhúz mellettünk a busz télen minuszban hófúvásban. Egyedül meg ott a bicaj. Többször késtek el a buszozó munkatársaim télen az elfagyó ajtók meg hasonlók miatt mint én bicajjal. Eddíg kétszer vittem be embereket egy év alatt az olcsó tömegközlekedés helyett drága autómmal, amikor szólt a sofőt, hogy le lehet szállni, mert nem megy a busz. Amikor reklamáltak, hogy itt abérlet, dolgozni akarnak menni azt mondta a sofőr, hogy nem küldenek mentesítő járatot, várják meg a következőt. Ezzel a hozzáállással soha nem fogja átcsábítani a Volán az embereket a kocsibból a buszba.”
  • 36. kamikaze 2010. február 27. 05:58
    „hát még szép elmebetegek hogy visszaesett!!hisz olcsóbb kocsival járni meg kényelmesebb is!!!!meg nem lökdös a sok paraszt!!!”
  • 35. RickCartman 2010. február 27. 00:36
    „Free, mondom: Baja városa...nézz utána cég honlapján, ez az egyik referenciamunkájuk, nem csak egy-két nyereséges járat üzemeltetéséről van szó. Olvass figyelemesen.”
  • 34. Freehill 2010. február 26. 23:04
    „#19:
    1. ??? A Homoksori út felé óránként, csúcsidőben 24-30 percenként jár busz.
    2. Neked biztosan jó lenne, de a szentivániak többsége forradalmat csinálna, ha ilyen kerülőútra vinnéd a járatukat!”
  • 33. Mankapunka 2010. február 26. 23:02
    „Jandex

    Törje,csak legalább egy jóízűt élvezzen a tortából!”
52 hozzászólás
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Késsel vetett véget a vitának 28 év házasság után

Kilenc év börtönbüntetést kapott csütörtökön az a férfi, aki 28 év házasság után késsel vetett véget… Tovább olvasom