Kisalföld logö

2017. 03. 29. szerda - Auguszta 5°C | 20°C Még több cikk.

Sok a tévhit a `zöldautók` körül

Győr - 15–20 autós tankol rendszeresen bioetanolt az azt árusító győri benzinkúton. Bár ez a szám egyre nő, a szakemberek szerint sokkal nagyobb lenne, ha nem élne annyi tévhit a környezetbarát üzemanyaggal (is) működő autókról.
Tavaly júniusban nyílt meg az a két benzinkút, Győrben és Bábolnán, amelyek térségünkben bioetanolt árusítanak, pontosabban E85-ös üzemanyagot. Tulajdonosuk a környezetbarát üzemanyagból ma már annyit ad el, mint 98-as benzinből. Bérci Péter, az egyik érintett autókereskedés kereskedelmi vezetőjének becslése szerint körülbelül húsz E85-tel (is) működő autó van a megyében, de a többszöröse is lehetne.

– Sok tévhit kering, sokan azt hiszik, hogy ezek az autók kizárólag E85-tel mennek, vagy hogy váltogatni kell a két „üzemmód" között. Pedig meglepődnének, ha tudnák, milyen egyszerűen működik a dolog – mondja az igazgató, s rögtön el is magyarázza: az autónak ugyanúgy egy tankja van, mint bármelyik másiknak, ebbe pedig akár keverve is tankolható a benzin és az E85. Az elektronika automatikusan érzékeli a különbséget, s ennek megfelelően működik az autó.

A „zöldautó"-tulajdonosok egy részét a spórolás, másokat a környezetbarát szemlélet motiválja, E85-ös üzemanyaggal ugyanis a szén-dioxid-kibocsátás 70 százalékkal csökkenthető. Az utóbbi miatt választott Körmendy János is tavaly szeptemberben egy nagyrészt bioetanollal hajtott, 1.8-as autót.

– Építészként könnyen elkötelezettjévé válik az ember a környezetbarát energiaforrásoknak. Annak idején az elsők között voltam az ólommentes benzinnel működő kocsit vásárlók között is, pedig igencsak ritkák voltak az azt árusító benzinkutak – meséli a nyugdíjas építész, hozzátéve, hogy az sem mellékes szempont, hogy januártól Győrben ingyen parkolhatnak a bioetanollal hajtott autók. Apropó, spórolás: az E85 közel 70 forinttal olcsóbb, mint a 95-ös, s bár az előbbiből 2–3 literrel többet eszik az autó, sokaknak még így is megéri.

Körmendy János amikor csak teheti, E85-ös üzemanyagot tölt `zöldautójába`. Egyre többen gondolkodnak hasonlóan. Fotó: H. Baranyai Edina

Annál is inkább, mert már nem csak felsőkategóriás csúcsmodellekből választhatunk; négymillió forinttól már kapunk ilyen autót. Magyarországon egyelőre három márka – a Ford, a Saab és a Volvo – képviselteti magát ilyen típusokkal, de a közeljövőben fél tucat másik is tervezi „piacra dobásukat". A környezetbarát modellek 50–70 ezer forinttal kerülnek többe a hagyományosaknál, s nem sokkal több az átalakítás költsége sem. Szinte bármelyik autó átalakítható ugyanis bioetanolt „befogadó" kocsivá – Győr útjain Audi A6 és Mercedes is fut ilyen. Ekkor kicserélik azokat az alkatrészeket, amelyek az alkoholnak a benzinnél erősebb maró hatása miatt veszélynek lennének kitéve, s áthangolják a gyújtást is.

Olvasóink írták

  • 4. Anyácska 2010. február 13. 20:33
    „Kiszámoltam ezt a csekély árkülömbséget a mi autónkra. (suzukink van) ha bioetanollal el akarok menni annyi km-ert mint benzinnel,a fogyasztáskülömbség miatt ugyan ott vagyok,semmit nem tudok megspórolni a tankolásonn! 35 literes a tankom benzinből 437 km-ert megy el az autóm. Bioetanolból a cikk szerint csak 350 km-ert jobb esetbe. vagyis még 8,7 litert kell hozzátennem a 35 literhez. Hiába olcsóbb,ha többet kell belőle tankolni!”
  • 3. Pisti 2008. február 12. 16:07
    „Üdv mindenkinek!

    Az elmúlt év óta E85-öt teszteltünk "kocka" Ladákon, Suzuki Swift I.-en, egy régi Fiat500-on illetve FFV-k közül több Focus-on. A tankolásokról naplót vezetünk, és típustól függetlenül benzines üzemhez képest E85 esetén 15% körüli többletfogyasztást tapasztalunk. Mi elsősorban környezetbarát oldalról közelítjük a kérdést, de 15%-os túlfogyasztás mellett anyagilag is jobban megéri E85-tel autózni. A Swifttel egyébként eddig már közel 30 000 km-t tettünk meg problémamentesen bárminemű átalakítás nélkül. Az autót lemértük fékpadon is, normál fordulatszámtartományban ( < 5000 1/min)ugyanazt a teljesítményt és nyomatékot produkálja E85-tel, mint benzinnel.
    Amiről a cikk nem tesz említést az az, hogy hazánk EU szinten egyedülálló adottságokkal rendelkezik bioetanol gyártás tekintetében, amiket ha sikerül megfelelően kiaknázni, a bioetanol komoly exportcikkünké válhat és egy új termelőágazat születéséhez járulhat hozzá Magyarországon.”
  • 2. tomilla 2008. február 12. 15:44
    „Tisztelt mindenki!
    Először is nem minden a spórolás!
    A mi autónk 10 litert eszik csak városi használatban ugyan ez az érték 12litet E85-ből. Nem nagy a különbség.
    Ja igen spórolás - el kellene gondolkodni mindenkinek milyen hétköznapi termékeink előállításához használunk kőolajszármazékokat. Tehát nem csak az autóink a tét, hanem az életminőségünk is.
    Egyébként az autónkban 170000 km van és teljesen jól működik minden átalakítás nélkül is. Az elmúlt évben 25000 km-t tettem meg E85 -ös üzemanyaggal ami tartalmaz 15% benzint is, ilyenkor télen 25% -ot.

    Az autó ami *5,5litert eszik az nem fog *7,5 litert bekapni, ha át van alakítva 15% a többlet.
    Én most tesztelek átalakító kit-et.”
  • 1. józsi 2008. február 10. 20:25
    „Na akkor számoljunk csak:
    95-ös benzin
    290Ft/liter*5,5liter/100 km fogyasztás=15,95 Ft/1km
    E85-ös
    220Ft/liter*7,5liter/100 km fogyasztás=16,5 Ft/1km
    Szóval ha 70 forinttal olcsóbb, és 2 literrel több kell belőle 100 km-enként, akkor egy kilométerre az üzemanyagköltség többe kerül! Tisztelt újságíró: Ha valamit állítunk vagy cáfolunk, mindig számítással kell alátámasztani!”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Már jobban őrzik a Szent László-pecsétet

Pannonhalma - A közeljövőben tárgyalja a bíróság annak a férfinek a perét, akit azzal vádolnak, hogy… Tovább olvasom