Kisalföld logö

2018. 01. 21. vasárnap - Ágnes -1°C | 3°C Még több cikk.

Nem a tilosba hajtókat figyelik

Győr - Májusban tizennégy térfigyelő kamera telepítését kezdte el Győrben a rendőrség. Beüzemelésük több kereszteződésben, a városból kivezető utaknál is folyamatban van, azonban ezek az elektronikus szemek olvasóink vélekedésével ellentétben nem a gyorshajtást és a piroson áthajtókat figyelik.
Két tucat kamera pásztáz címmel már május 9-i számunkban megírtuk: a közgyűlés hozzájárult ahhoz, hogy a Győri Rendőrkapitányság – a város 15 millió forintjából – korszerűsítse-bővítse a térfigyelő kamerarendszert. Ennek részeként a Kálóczy térre kettő, a helyközi autóbusz-pályaudvarra, a Révai utcába (a MÁV-állomáshoz), valamint az 1-es és a 85-ös főút csomópontjába egy-egy ilyen szerkezet már az év első részében kikerült.

Azóta lecserélték a belvárosi sétálóutcákat figyelő elavult kamerákat is és megkezdték további 14 kihelyezését. A 83-as (pápai) főút győrújbaráti elágazásához, a kismegyeri körforgalomhoz, a Fehérvári út–Tatai út–József Attila utca kereszteződésében lévő körforgalomhoz, a 1-es főút likócsi elágazásához, a 14-es (vámosszabadi) főút és a szigetközi út találkozásához, valamint a Fürdő térre egy-egy, a megyeháza és a városháza közötti területre, a Dunakapu térre–Dózsa György rakpartra kettő-kettő, a Marcalváros I. és II. lakótelepre pedig további négy kamerát szereltek, szerelnek fel. Beüzemelésük folyamatban van.

Reinhoffer Csaba alezredes, a Győri Rendőrkapitányság vezetőhelyettese elmondta lapunknak, hogy ezek a kamerák a közbiztonságot szolgálják. Rendkívüli bűncselekmény, például fegyveres rablás, de akár közlekedési baleset esetén is visszanézhetik a felvételeket, azok segíthetik kutatásukat, kiegészíthetik a tanúvallomásokat. Emellett a városvezetésnek is szolgálnak a kamerával nyert információk adatokkal az egyes csomópontok forgalmáról, az idegenforgalomról.

Videodetektoros forgalomirányítás: A körforgalomban az Árkádnál a sávok fölé szerelt kamerák a pirosnál várakozó autósorok hosszát mérik, az alapján változtatják a zöld jelzések idejét. Fotó: Bertleff
Videodetektoros forgalomirányítás: A körforgalomban az Árkádnál a sávok fölé szerelt kamerák a pirosnál várakozó autósorok hosszát mérik, az alapján változtatják a zöld jelzések idejét. Fotó: Bertleff

– Már önmagában a bűnmegelőzést, a szabálysértések megelőzését szolgálja az, hogy ott vannak a kereszteződésekben, a kivezető utaknál, erre a közlekedők figyelmét táblák is felhívják, ez visszatartó erővel bírhat. Azonban nem használjuk ezeket a gyorshajtók, a pirosban áthajtók büntetésére. Persze kiegészíthető a berendezés később úgy, hogy erre is alkalmas legyen. Tervezzük például, hogy rendszámfelismerő szoftverrel látjuk el, akkor a körözött járműveket kiszűrhetné a rendszer – mondta el kapitányság vezetőhelyettese.

A győri jelzőlámpás körforgalmaknál – az Árkád áruháznál lévő csomópontban és a Fehérvári, a Szigethy Attila út és az Ipar utca találkozásánál – olyan kamerák vannak, amelyek tulajdonképpen forgalomtechnikai kiegészítő eszközök. Máthé-Tóth Péter, a győri útkezelő szervezet tájékoztatásért felelős munkatársa lapunknak elmondta, hogy a sávok fölé szerelt kameráknak, az úgynevezett videodetektoroknak a forgalom irányításában van szerepük. Ezek a berendezések nem készítenek felvételeket, képességük a sávokban pirosnál várakozó autósorhossz mérésére terjed ki, így beállítástól függően – másodpercalapon – változtatni tudja a rendszer a zöld jelzések idejét.

 Fotózás a pirosnál

Az olaszokat már 2003 óta fotózzák a pirosban az úgynevezett Fotoreddel, ami érzékeli és rögzíti azokat, akik tilosnál haladnak át egy kereszteződésen. A büntetés 157 euró (mintegy 40 ezer forint). Az első évben egy-egy városban mintegy 33 ezer autóst büntettek meg, a rákövetkezőben már „csak" mintegy ezret.

Veszprémben nyár óta működik olyan kamera, ami képet készít azokról, akik tilos jelzésen haladnak át. Két hónap alatt összesen 1174, az objektív felelősség körébe tartozó közigazgatási bírságot róttak ki, egyenként 100 ezer forinttal sújtva a szabálytalankodókat. Naponta átlagosan csaknem húsz autós hajtott át a piroson, pedig a közlekedési lámpa csak reggel hat és este nyolc között működik. Volt olyan autós, aki negyven percen belül kétszer hajtott át a tilos jelzésen.


Olvasóink írták

  • 15. elemér 2008. december 29. 01:31
    „Londonnak van a legkorszerübb térfigyelö kamerarendszere. Angolok szintén jók a net-n, mert a net anyanyelve ügye angol.

    http://www.lscp.org.uk/?cameras&borough=Hounslow”
  • 14. alter|ego 2008. december 07. 13:11
    „Kismegyeren a FORD-TOP-nál lévő körforgalomnál is van kamera! Wifin küldi a jelet...

    Csak gondoltam megírom...”
  • 13. Primax 2008. december 07. 12:36
    „"Nem a tilosba hajtókat figyelik."
    Hiszi a piszi......”
  • 12. pipa 2008. december 06. 16:07
    „Elnézést, nem az 1-es és 5-ös, hanem 1-es és 85-ös csomópontra gondoltam, csak elírás történt.”
  • 11. pipa 2008. december 06. 16:03
    „Nagyon dícséretesnek tartom a kamera kihelyezéseket, mert sokat segítenek a rendőrségnek bűnözők felderítésében és visszatartó ereje is van. Nem akarom a város érdemeit leszolni, de van egy tévedés, csúsztatás a cikkben.
    "Ennek részeként a Kálóczy térre kettő, a helyközi autóbusz-pályaudvarra, a Révai utcába (a MÁV-állomáshoz), valamint az 1-es és a 85-ös főút csomópontjába egy-egy ilyen szerkezet már az év első részében kikerült. "
    Ugyanis ezek a kamerák nem most,a v-ros idei költségvetéséből kerültek beszerzésre és kihelyezésre. Ezeket ugyanis már 2006 év elején beszerezték és be is üzemelték. 2 darab (Vidéki autóbuszpályaudvar és 1-es és 5-ös csomópontban (repülőnél)) a Győri Többcélú Kistérségi társulás közbiztonsági pályázatán elnyert forrásból kerlt beszerzésre. A Kálóczy téri 2 darab pedig a Tihanyi aluljáró beruházás részeként került beszerzésre és beüzemelésre azzal a céllal, hogy az aluljáróban haladó autókat, valamint ami még fontosabb éjszaka a gyalogosokat és kerékpárosokat figyelhessék, nehogy valaki megtámadja őket. Azonban a városvezetés első dolga volt, hogy átrakta Őket nagy sajtócikkezés alkalmával a Kálóczy térre. Nem vitatom, hogy ez közbiztonsági szempontból fontos lehetett. Ezen beruházások keretében került továbbá beszerzésre az a 2 db videóserver is, ami daabonként 8-8 kamera képét tudja fogadni, így ezeket már nem kell most beszerezni, így lehet csak 15 millió forintból ennyi vezeték-nélküli kamerát beszerezni és beüzemelni.
    Mielőtt azt kapnám most mindenkitől, hogy csak irigykedek és le akarom szólni a városvezetést, hangsúlyozni szeretném, hogy egyetértek a célokkal és támogatom maximálisan a közbiztonsági kamerák beszerzését. Azért tartottam fontosnak ezt leírni, mert a tények azok makacs dolgok és hát az a helyes, ha egy sajtó korrektűl tájékoztat.

    További szép hétvégét mindenkinek!”
  • 10. elemér 2008. december 06. 10:57
    „Szóval tekhnikailag az van manapság, hogy a GPS és a net, rádió stb. egybefut. Tehát az ember tudja el?re a forgalmat, de utközben is hogy hol osztogatják a büntetést, hol vannak a kamerák stb. U.S.A.-ban ez igy van, habár ezt nem mindenki tudja. Sokan még a mobil telefont se értik, akkor hogy tudnák ezt mind ésszel felfogni, mikor az agyuk nem elég rugalmas.

    Life is hard, but it´s harder if you´re stupid.”
  • 9. Gab2000 2008. december 06. 09:46
    „Más megszavazta a szlovák parlament az új közlekedési szabályokat nem gatyáznak majd:

    Az új szabályozás értelmében Szlovákiában egész évben kötelező lesz a tompított fény használata. Lakott területeken az eddigi óránkénti hatvan helyett csak ötven kilométeres sebességgel lehet majd haladni. Amennyiben autópálya vagy gyorsforgalmi út lakott településen vezet át, az adott szakaszon a jövőben óránként legfeljebb csak 90 kilométerrel lehet majd haladni.

    Az autópályákon normális körülmények között - településen kívül - a legmagasabb megengedett óránkénti sebesség továbbra is 130 kilométer. A sztrádákon és a gyorsforgalmi utakon a minimális sebesség az eddigi 50 kilométerről óránkénti 80 kilométerre emelkedik. A 7,5 tonnánál nehezebb teherautók autópályán nem előzhetnek.

    Tilos lesz vezetés közben telefonálni. A kerékpárosoknak a településeken kívül mindig védősisakot kell viselniük. A gyerekekre ez a rendelkezés a településeken belüli biciklizésnél is érvényes.

    Növekednek a kiszabható büntetési tételek balesetek okozásáért és a szabálysértésekért. Míg eddig maximum két évre lehetett valakinek bevonni a jogosítványát, a jövőben ez öt évre emelkedik. Az alapbírság 60 euró lesz. A legmagasabb 1300 euró, ami több mint duplája a jelenlegi maximális pénzbüntetésnek. Az alkoholszonda elutasításáért 300-tól 1300 euróig terjedő pénzbüntetés is kiszabható, a jogosítványt pedig akár öt évre bevonhatják. Újdonság, hogy 2011-től ledolgozható lesz a 60 euró feletti bírság. Egy órányi munkáért három euró lesz levonható.

    Az új szabályzat a gyalogosokkal szemben is szigorúbb. Amennyiben valaki a településeken kívül az útpadkán gyalog halad, kötelező lesz számára a fényvisszaverő mellény viselete.

    Ha a balesetnél nem történik személyi sérülés és az anyagi kár nem haladja meg a 120 ezer szlovák koronát, azaz mintegy 4000 eurót, akkor nem kötelező rendőrt hívni.

    Télidőben a behavazott és síkos utakon az eddiginél szélesebb körben lesz kötelező a téli gumik használata. A teherautóknak és autóbuszoknak az időjárásra való tekintet nélkül téli gumit kell majd használniuk november 15-től március 31-ig. A többi kocsinak pedig akkor, ha az utat összefüggő hó- vagy jégtakaró borítja.”
  • 8. ombi 2008. december 06. 09:45
    „Imcsi: "nem a büntetés súlyossága, hanem az elkerülhetetlensége az igazi visszatróartó erő"
    A rendfenntartóink mintha elfeledkeztek volna erről a jól igazolt elméletről.”
  • 7. elemér 2008. december 06. 09:41
    „Software és hardware az eggyüt müxik, és ezért kell cserélni. Tehát az uj géppel már sokmindent tudnak csinállni, például kiszürik amit keresnek, stb. Otthol is használlják a net-n sok variációval a gépet megfigyelésre is. Van egy bigyóm már évek óta ami jelez ha camera vagy Wifi van a körzetben. Ügye van radar detector meg ilyesmi is.”
  • 6. Goldmund 2008. december 05. 20:58
    „"lecserélték a belvárosi sétálóutcákat figyelő elavult kamerákat"

    Mitől avultak el? Valakinek jó biznisz lehet a térfigyelő kamerák forgalmazása!”
  • 5. Imcsi 2008. december 05. 20:03
    „Én szabályosan közlekedem, így nem érdekel mennyi a büntetési tétel! Egyébként meg, ha a szép szó nem használ, akkor Te hogyan tartatnád be a szabályokat?”
  • 4. pancser 2008. december 05. 19:36
    „A büntetési tételből látszik, hogy MO-on dübörög a gazdaság. Mi ma egy magyarnak 100 ezer ft. A nyamvadt digók szarul keresnek ezért muszáj csak 40 ezret fizettetni velük. Mi sokat köszönhetünk Fletónak, nagyon sokat. Nélküle olyan lenne az élet mint az olaszoknál. Kölcsönadjuk nekik!”
  • 3. Gab2000 2008. december 05. 17:50
    „Én csak azon mosolygok az egész ügyön, hogy mondjuk hol is vannak ezek a táblák elhelyezve például a Pápai uti csomópontnál.

    Már önmagában a bűnmegelőzést, a szabálysértések megelőzését szolgálja az, hogy ott vannak a kereszteződésekben, a kivezető utaknál, erre a közlekedők figyelmét táblák is felhívják, ez visszatartó erővel bírhat

    Nekem nem lenne semmi bajom ezekkel a rendszerekkel, ha mondjuk olyan zárt lenne mint Franciaországban.
    Ugyanis nem hiszem el hogy nincs csemegézés a felvételekből.
    Franciáknál úgy van, hogy mondjuk gyorshajtásért lekap a rendszer igaz, hogy látja a rend éber őre, csak éppen nem tud a rendszerbe beleavatkozni, mivel a rendszámot közvetlenül a központi nyílvántartóból kéri le és automatikus rendszer készíti el a szabvány szabálysértési feljelentést és borítékolja és postázza is.
    Humán ember nem is avatkozik be a folyamatba.
    Amikor Párizsban az autópálya kivezető szakaszára kitettek egy ilyet egy nap alatt a saját belügyminiszterüket fogta meg a rendszer kétszer is és perkázhatott meg ha jól tudom el is vették a jogsiját.

    Ha majd nálunk is így lesz lesz helye a létjogosultságának az objektív felelősségnek.

    A demokráciában meg úgy lenne helyes hogy mondjuk a gyalogosra, kerékpárosra stb.. is vonatkozzon az objektív felelősség.”
  • 2. miracle 2008. december 05. 17:28
    „"Az olaszokat már 2003 óta fotózzák a pirosban az úgynevezett Fotoreddel, Az első évben egy-egy városban mintegy 33 ezer autóst büntettek meg, a rákövetkezőben már ,,csak" mintegy ezret."
    Ugye-ugye.
    De nálunk, jaj, nem szabad ám ilyen csúnyát tenni.”
  • 1. Imcsi 2008. december 05. 17:27
    „"...nem a gyorshajtást és a piroson áthajtókat figyelik."
    De azért látják azokat is, ugye?”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Szitásdomb: több a szemét a vártnál

Győr - Látványos szakaszához érkezett a Dombhát utca–Gát utca–Szitásdomb utca közötti… Tovább olvasom