Kisalföld logö

2017. 03. 28. kedd - Gedeon, Johanna 2°C | 19°C Még több cikk.

Mit tudnak majd az okos buszok Győrben?

Akár otthonról, a mobiltelefonunkból megtudhatjuk, hány perc múlva kell elindulni a buszmegállóba, hogy elérjük a következő járatot.

A Volán-társaság diszpécserei közben azt is látják, hol alakult ki dugó a városban; ha pedig baleset miatt egy járat nem tud eljutni a célpontba, azt már a buszon megtudják az utasok. Ezek példák arra, mit tudnak az ˝okos˝ buszok.

November végéig több mint száz győri buszba beszerelik azokat a fedélzeti számítógépeket, monitorokat, hangszórókat és kijelzőket, amelyek egyrészt az utastájékoztatást szolgálják, másrészt a Kisalföld Volán diszpécsereinek munkáját segítik, de egyben alapjai is a győri ˝okos˝ buszrendszernek.

Pontosan két hete írtuk meg: két és fél év után eredményesen zárult a győri tömegközlekedés korszerűsítésére kiírt – sokadik – közbeszerzési eljárás, így mintegy félmilliárd forintos uniós támogatással országosan egyedülálló utastájékoztató és irányítási rendszert alakítanak ki tavaszra a megyeszékhelyen. Most ennek részleteit tudhatja meg az olvasó.


A tervek szerint már a jövő héten megérkezhetnek a járművekbe beszerelendő készülékek, onnantól kezdve pedig elkezdődik a buszok átalakítása. (A munkát a közbeszerzésen nyertes Synergon cég végzi.) Az idő ugyan sürget, de naponta legfeljebb két buszt lehet kivonni a forgalomból ahhoz, hogy a tömegközlekedésben ne legyen fennakadás – mondta el kérdésünkre Pócza Mihály. A Kisalföld Volán vezérigazgatója azt ígéri: ha minden a tervek szerint alakul, az utasok nem vesznek észre szinte semmit az átalakításból. Pontosabban annyit igen, hogy november végére a buszokban már bent lesznek a digitális táblák, egyelőre persze sötét képernyővel; a húsz kijelölt megállóhelyen pedig kihelyezik a digitális utasinformációs táblákat (köznyelven totemoszlopokat). A teljes rendszert tavasszal helyezik üzembe.

Milyen előnyei lesznek ennek az utasok számára? Először is azokon a csomóponti megállóhelyeken (például a megyeháza melletti szökőkútnál, a virágpiacon vagy a városháza mellett), ahol lesz ˝totemoszlop˝, pontosan látni fogják, mikor érkezik a járatuk. De ugyanezt megteheti az is, akinek a mobiltelefonján van WAP-rendszer: ő akár otthonról láthatja, mikor kell elindulnia a buszmegállóba, hogy a következő járatot elérje. Ez a rendszer képes egyébként arra is, hogy megtervezze az útvonalat és az átszállásokat azoknak, akik csak a városrészt, illetve az utcát tudják, ahová el kívánnak jutni, a járat számát nem.

A buszokon magyar, angol és német nyelven hallhatjuk majd a legfontosabb információkat: a következő megállót, az átszállási lehetőséget, de azt is, ha például egy baleset vagy váratlan úthiba miatt a busz nem fog tudni eljutni a végállomásra. Mivel a járművekbe fedélzeti számítógép kerül, így az irányító központban mindig tudják, merre járnak a buszok; a zöldút-vezérlő berendezéssel pedig gyorsítható egy-egy járat esetében az előrehaladás. Most már az is tudható, hogy tíz buszban lesz utasszámláló berendezés, így a szakemberek – no és a járatszámokat megrendelő önkormányzat – látni fogják a buszok kihasználtságát csúcsidőben, illetve azon kívül is.

A buszsofőrök külön képzést kapnak, hogy a berendezéseket könnyen tudják kezelni: ha például valami probléma akad, akkor azt a diszpécserközpontnak egy gombnyomással jelezni tudják a GPS-rendszerre épülő, beszerelt készülékükön. Ha pedig az ˝okos˝ rendszer teljesen kiépül, akkor lehetőség nyílik a későbbiekben az elektronikus jegyvásárlás bevezetésére is, de ez valóban a jövő, az első ütem még a buszoké.

Olvasóink írták

32 hozzászólás
12
  • 32. :/ 2011. július 23. 14:39
    „Lassan eltelik 1 év, de én még nem láttam még monitorokat sem a buszokban, nemhogy intelligens busz megállót.”
  • 31. Freehill 2010. október 07. 19:26
    „#30: a 14-es közkedvelt vonal, majdnem minden nagyobb lakótelepet összeköt - sokak örömére most már Marcalvárost is. Sajnos ebből az is adódik, hogy nagy a szórása a menetidőnek, de ezen különféle eszközökkel lehet majd segíteni. Aki szerint jobb lenne átszállogatni - és közben még többet várakozni! -, az elég érdekeseg gondolkodik.”
  • 30. jewel 2010. október 02. 22:11
    „Hát igen, a híres neves 14-es járat. Valamelyik IQ-figther vonaltervező agyszüleménye.
    Azért az nem véletlen, hogy csak egyetérteni tudok a "csodajárat"-ról eddig fórumozókkal. Közbotrány, hogy a világ végéről érkező buszra kell 30-40 percet a Klastromnál állva-fázva várni, hogy eljussak a Gyarmatiig. Apropó Gyarmati... ha onnan el akarok indulni visszafelé, kötelező megvárnom az "okos" buszsofőrt, amíg megveszi a forgalmistáknak a friss pékárut. "Nem baj ha késve indulok, majd tulom neki a Radnótin..."”
  • 29. Elemér 2010. augusztus 31. 19:45
    „Most kattintok és megtervezem az utat. Garantálom hogy az okos telefon se tud egyenlöre ettöl többet, söt elbujhat ettöl.

    http://www.kisalfoldvolan.hu/aktiv_tartalom/terkep-foablak.html”
  • 28. Elemér 2010. augusztus 31. 16:10
    „"Akár otthonról, a mobiltelefonunkból megtudhatjuk, hány perc múlva kell elindulni a buszmegállóba, hogy elérjük a következő járatot."

    Ez jó vicc, mert otthon kattintunk és ezt megtutdhatjuk. Oda nemkell okostelefon.”
  • 27. Elemér 2010. augusztus 31. 12:32
    „Akkor te csak vezess és figyeld a gázpedált és a forgalmat, meg vegyél benzint és fizesd a büntetéseket, azt még folytathatnám. Persze nem a méregdrága WAP-os telefont ajánlom, hanem Ipod-hotspot. Ezen telefonálni is lehet és nincs havi számla.”
  • 26. Béla59 2010. augusztus 31. 10:20
    „2. Goldmund 2010.08.28. 22:44
    ...és ezután mi fog változni a 14-es vonalán ???- többször utazom vele naponta, (szombat, vasárnap is) jobb ha viszel kispárnát, vagy veszel be idegnyugtatót. Egyébként, ha a sofőrnénik vagy bácsik néznék közben vekkerüket, (persze nem azt amit a KV állított be munkakezdéskor) és tartanák a megállókhoz való érkezést úgy, hogy a gázpedálra is figyelnének nem csak a mobiltelefonukra, akkor nem fordulna elő az, hogy 10 perccel előbb elmegy a busz, a másik jön 30 perc múlva +5 perc késés és már szinte az utas érzi magát kritikus esetnek. Másnap megy az orvosához:---halucinálok, vagy valami nagyobb a probléma ???-és mindketten rájönnek, a probléma nem az utasbetegnél van, aki a pénzéért szolgáltatást vár !!!
    Ezzel a digis rendszerrel a 14-es éppen olyan sza.ul fog közlekedni ezek után is mint eddíg.
    Jó utazást !”
  • 25. Elemér 2010. augusztus 31. 06:41
    „Pontosan két hete mondtam hogy mobilon is lehet majd tájékozodni. Most meg azt mondom hogy az infokat nem a soför mondja magyarul és 3 nyelven hannem automata. Következö állomás, átszállás, stb. Aztán az utvonalat bent a buszon is lehet látni. Nemkell ott senkitöl semmit kérdezni annak aki konyit a modern világhoz.;))”
  • 24. Freehill 2010. augusztus 30. 21:00
    „#23: Győrnél kisebb helyeken is működnek ilyen rendszerek, itthon és külföldön is. Hasonló méretűekben pedig egyre inkább általános lesz. A 40 vonalat azért nem annyira egyszerű kapásból átlátnia annak, aki nem itt él. Sőt, szerintem a győriek nagyobb része is csak azt az 1-2 vonalat ismeri, amelyeket rendszeresen használ. Ha ismeretlen városrészbe kell mennie, ugyanúgy meg van lőve, mint ha másik városból jött volna. Torlódás: pl. Virágpiac, Teleki utca. Mindkettő kikerülhető, de ha nem tudja előre a buszvezető, hogy gond van, akkor bentragad, és ezzel komplett városrészekben állhat le a forgalom. Másrészt, most azért sem szívesen kerülnek, mert nem lehet kellő gyorsasággal tájékoztatni a megállóban várakozókat, hogy ez meg ez a megálló kimarad, és helyette hová menjenek át. Aki nem a belvárosba megy, az Győrben is átszáll (az ilyen szempontból mindegy, hogy busz-troli-metró-villamos, vagy busz-busz között), úgyhogy van értelme a csatlakozásokat figyelni. Idegen nyelvű bemondásokat szerintem értelemszerűen alkalmazzák majd, néhány - külföldiek számára is fontos - helyen, pl. bemondják, hogy itt a buszpályaudvar, a kórház, stb., de minden kis utcát biztos nem mondanak be 3 nyelven.

    Szerintem most már várjuk meg, amíg megvalósul a rendszer, utána sokan másképpen fogják látni.”
  • 23. mauz 2010. augusztus 30. 20:37
    „Azért a győri buszközlekedés messze nem olyan bonyolultságú, hogy ilyen beruházásnak értelme legyen. 25 v. 30 járat van. 15-20-30 perces követési időkkel. Baleset miatti torlódás? Akkor séta, mert olyan túl nagy távolságok nincsenek, dugók sem jellemzőek. Na jó, Csanakról Győrbe reggel dugók vannak, de akkor majd a busz elkerül az M1-esen? Nem, hanem állni fog a dugóban.

    Magyar, angol, német nyelven hallhatók a megállók, átszállási lehetőségek... Ez valami demó? Nem lehetne egyszerűen kiírni egy kijelzőn, magyarul? Eddig nemhogy idegennyelvű menetrendet, de tájékoztató táblát sem bírtak ebben a városban, meg úgy általában ebben az országban kitenni...

    Épeszű külföldi ember egy ekkora városban különben sem száll autóbuszra, mert egy taxi is elviszi, alig drágábban, bárhova.

    Az egyedüli jó ötlet, a zöld ütem meghosszabbítása, mert azzal a környezetszennyezés csökkenthető..

    A többi parasztvakítás.

    Ilyen rendszernek Budapesten lenne értelme, ahol van metró, trolibusz, villamos és HÉV is. Ott van értelme csatlakozásokat nézni. És még külföldiek is vannak, akik tömegközlekednek.

    Félreértés ne essék, örülök, sőt, büszke vagyok, hogy ilyen hiperszuper rendszer lesz Győrben, csak valahogy a szükségességét nem látom. Megy itt a pénz "okosba", de rendesen...”
  • 22. mecsoka 2010. augusztus 30. 20:12
    „#21 a tisztasággal tényleg semmi gond nincs, szerintem. Aki azt mondja koszos, valszeg nem utazott még bkv-n... egyszerűen undorító
    A credon legalább nyitható ablak van (egy tipus kivételével) :)”
  • 21. Freehill 2010. augusztus 30. 19:24
    „Nem tudom, miért utálják néhányan ennyire a Credo buszokat. Nekem semmi bajom nincs velük. Nyilván van jobb busz is - többszörös árért -, de alapvetően szerintem semmi gond nincs a Credókkal sem.

    Aki szerint a KV buszai nem elég tiszták, szerintem nem sokszor utazik rajtuk. Nem azt mondom, hogy ennék a padlóról, de annak ellenére, hogy elég finnyás vagyok, ilyen jellegű problémám még soha nem volt.

    Klíma szerintem is kellene, de arra most nem ad pénzt az Unió :(”
  • 20. Freehill 2010. augusztus 30. 19:12
    „A helymeghatározás elsősorban a forgalmistának kell, hogy tudja, hol járnak a buszok. Mert ha nem tudja, akkor segíteni sem tud, ha valami gond van. Ha pedig késnek, összetorlódnak a buszok, akkor ugye mindenki szitkozódik. Most itt egy eszköz, amely javíthat ezen a helyzeten... erre ez sem tetszik. Komolyan mondom, nem értem az embereket...

    Ha Győr régióközpont akar lenni, akkor nem kerülheti el a normális utastájékoztatást, bármennyire is feleslegesnek tűnik annak, aki soha nem hagyta még el a várost.

    A jegyárak máshol sem sokkal olcsóbbak: nem sokkal drágább egy út, mint egy fagylalt (persze jobb lenne, ha idő alapú lenne), a rendszeres utasok pedig sokkal kedvezőbben is utazhatnak, ha bérletet váltanak.”
  • 19. csompi1 2010. augusztus 30. 17:57
    „Erre kaptunk unijós pézt, oszt kész! Eeeekő kőttenyi.
    És az okos (rádiósinternetesciber) vízórák? Az semmi?! az se lesz óccsó.....”
  • 18. tricse 2010. augusztus 30. 17:01
    „Nincs az a távolság Győrön belül ahova én 300Ft-os jegyárral elbuszozok,meg 300-ért vissza!Vagy megyek gyalog,vagy kocsival,mert még úgy is olcsóbb!”
  • 17. mr_akkush 2010. augusztus 30. 15:58
    „Pénzpazarlás”
  • 16. tótbéla 2010. augusztus 30. 14:40
    „Ez egy sima mutyi, amit a Bo-Bo Zrt. vezényel.”
  • 15. tótbéla 2010. augusztus 30. 14:38
    „Kíváncsi lennék, hogy a kitalálók, vagy az engedélyezők kapnak több "zsebpénzt"?”
  • 14. futóbab 2010. augusztus 30. 14:30
    „Okos buszok?Azok a nagy okosok akik ezt kitalálták,a beszerelésekre milliókat költenek,tuti hogy nem busszal járnak.Győr nem nagy város,ahol szükség lenne a hely meghatározáshoz.Egyébként is van szám,bárki meg mondja hogy hol kell leszállni,hogy célomat elérjem,ha mégsem tudnak utas társaim segíteni,a sofőrök mindíg készségesen feleltek kérdésemre.Az meg tuti,hogy sem angol,sem pedig német utas nem lesz ezeken a buszokon,hogy számot tevő lenne,és szükség lenne a plusz 2 nyelvű karattyolásra.
    Inkább ezt a pénzt,a nyári hőségben klímára kellett volna költeni,ezeket a Credo buszokat nagyobbra cserélni,hogy ne dögöljünk meg csúcsforgalomba 40 fokba,télen ne fagyjon a leheletünk az ablakra.Ne adja ég,ne emelkedjen a bérlet ára.De van egy sanda gyanúm.Fejlesztés= jegy ár emelés.Ja és minden nagy okost aki bármilyen hasonló fejlesztést elfogad,engedélyez...stb egy hétig,napi 8 órában utaztatnám a "kényelmes,tiszta..stb."buszokon,hogy lássa és érezze,havi elég magas bérlet árakért mit kapunk cserébe,milyen körülmények közt utazunk,izzadunk,fázunk,nyomorgunk...stb.
    Nekem ez az ötlet nem jön be.”
  • 13. omm 2010. augusztus 30. 12:01
    „12.
    :D”
32 hozzászólás
12
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Választás 2010 - Több mint kétszáz jelölt eddig

Már csak szűk egy hétig, jövő pénteken 16 óráig lehet jelöltet állítani az október 3-i önkormányzati… Tovább olvasom