Kisalföld logö

2017. 05. 30. kedd - Janka, Zsanett 17°C | 30°C Még több cikk.

Megmenekült: műemléki védelem alatt a bakonyi vasút

A bakonyi vasútvonal megmenekülését ünneplik vasárnap a Cuha-völgyben. Részletes programok és a vonal kálváriájának története írásunkban.

A Győr és Veszprém közötti vasútvonal bezárása éveken át heves vitákat váltott ki, amikor csak szóba került.

Az egyik oldal azzal érvelt, hogy gazdaságtalan a pályaudvarok fenntartása, hiszen kevesen használják ezt a vonalat, több az üzemeltetésének költsége, mint a jegyekből származó bevétel.

A másik oldal, főleg olyanokból tevődött össze, akikben szép emlékek idéződtek fel, ha csak erre az útvonalra gondoltak.


Magyarország egyik legszebb vasútvonala életben maradt!
Magyarország egyik legszebb vasútvonala életben maradt!

A környékről származók mindegyike fel tudna idézni egy-egy kirándulást, túrát, amely helyszíne a Bakony, s bizony a többség vonattal közelített meg a vadregényes tájat.

Úgy tűnik, hosszú évek harca sikeres volt, hiszen műemlékké nyilvánították a Veszprém-Bakonyszentlászló közötti vasútvonalat.

A nemzeti erőforrás miniszter 53/2011. (VIII. 25.) NEFMI rendelete a 11-es sz. Veszprém-Győr vasútvonal Bakonyszentlászló (Vinye) – Veszprém közötti szakaszát, illetve egyes a vasútvonal mentén fekvő épületeket, mint Porva-Csesznek vasúti megállóhely, és Eplény vasútállomás épületét műemlékké, valamint műemléki jelentőségű területté nyilvánította.

A védetté nyilvánítás célja az 1895-1897 között épült magas-bakonyi vasútvonal építészeti, technikatörténeti és iparművészeti értékeinek, továbbá táji szerepének megőrzése.

A Cuha-völgyi Bakonyvasút Szövetség ügyvivői testülete tisztelettel meghívják Önt és családját, vagy szervezete, hivatala képviselőjét, tag önkormányzataink polgármestereit a bakonyi vasút műemlékké nyilvánításáról megemlékező 2011. október 9-én, vasárnap Porva-Csesznek megállóhelyen 12:00-12:30 óra között megrendezendő ünnepségre. Bővebb információkat a rendezvényről itt olvashatnak!

A rendezvényt megnyitja: Bödecs Barnabás a Bakonyvasút Szövetség elnöke.

Beszédet mond: Talabér Márta országgyűlési képviselő, a Kulturális Örökségvédelmi Hivatal meghívott képviselője, Kara Ákos országgyűlési képviselő, a MÁV zrt meghívott képviselője, Berki Zoltán a Bakonyvasút Szövetség ügyvivője.

A résztvevők ezt követően megkoszorúzzák a vasútállomás épületének falán Darnay-Dornyay Béla, és Rómer Flóris emléktábláját, majd megtekintik a vasútállomás várótermében berendezett, a Bakonyvasút Szövetség által fenntartott vasúttörténeti kiállítást.
 


Kara Ákos, győri országgyűlési képviselő a műemlékké nyilvánításról:

- Korábban még megyei közgyűlési alelnökként, amikor a megszűntetése volt napirenden, akkor elsőként kezdeményeztem a megóvását ennek a vonalnak megyei közgyűlési felterjesztésben, támogattam a civil mozgalmakat, hogy a vasútvonal megmaradjon.

Turisztikai szempontból nagyon jelentős vidékről van szó. Siker, hogy megmaradt a vonal, személyforgalom közlekedhet rajta, s örülök a szakasz részleges műemlékké nyilvánításának is - fejtette ki álláspontját az országgyűlési képviselő.

- Használtam ezt a vasútvonalat, és kisfiaimmal is többször utaztunk a Bakonyba vonattal ezen a szakaszon - folytatta Kara Ákos.

- A kormányzat nagyon határozott állásponton van a vonallal kapcsolatban, az első intézkedései között volt a személyforgalom utazásának biztosítása. Úgy gondolom, az Orbán-kormány a biztosíték az ottani vasút megmaradására - zárta a bakonyi vasúttal kapcsolatos gondolatait Kara Ákos.


Utazás a Győr-Veszprém vonalon - videó: Szabó László.


A bakonyi vasút kálváriájának krónikája

2004-ben merült fel először a vasútvonal bezárásának terve.

A térség akkori országgyűlési képviselője: Medgyasszay László (MDF) szólalt fel a parlamentben, s Gál Gyula, Gazdasági és Közlekedési Minisztérium államtitkárát kérte meg, hogy nyilatkozzon a Győrt Veszprémmel összekötő vonal esetleges megszűntetéséről.

Medgyasszay kiemelte, hogy ez a vasút nem csupán közlekedési eszköz, hanem nemzeti érték is, majd átadta az akkori államtitkárnak a Bakonyszentlászlón összegyűjtött tiltakozó aláíróíveket.

A MÁV vezérkara 2004. szeptember 29-én, Bakonyszentlászlón bejelentette, hogy a Győr–Veszprém vonalat nem szüntetik meg, de a gazdaságtalanul működő vonatok közül hármat igen. A jó hír mellé jött egy rossz is: a kevés bevételt produkáló pénztárakat sem kívánja fenntartani.

2006 júliusában az ismét felmerülő vonal megszűntetésekre tiltakozással reagáltak Zircen. A Reflex Környezetvédő Egyesület és a térség több környezetvédő szervezete együtt tiltakozott.

A szárnyvonalak tervezett megszüntetése Győr-Moson-Sopron megyében a Veszprém–Győr, pontosabban a Veszprémvarsány–Veszprém szakaszt, illetve a Csorna–Pápa közötti vonalat érintette volna.

A Győr–Veszprém közötti vasútvonal mellett fekvő Bakonyszentlászló polgármestere, Frankó Zoltán és Kancsal Károly körjegyző ismét a tiltakozók élére állt, ahogy tették ezt 2004-ben is.

2006-ban az akkori kormány közleménye szerint a személyszállítás is reformokra szorul, így huszonnyolc mellékvonalon (összesen: 942 kilométeren) szűnik meg a vasúti közlekedés.

Felmerült annak a lehetősége is, hogy a bakonyszentlászlói önkormányzat megvásárolná az adott szakasz üzemeltetését, viszont a polgármester elmondása szerinte erre nem volt meg a megfelelő anyagi keretük, de ha minden kötél szakad, segítséggel próbálták volna megvenni.

Az Élőlánc Magyarországért Egyesület tagjai a helybeliekkel együtt – több mint százan – szeptemberben vonatra szálltak, hogy ezzel bizonyítsák a vonal fontosságát, s azt, bizony szükség van erre a szakaszra is. A csendes demonstráció megpecsételéseként levelet írtak Gyurcsány Ferenc, egykori miniszterelnöknek a vonal megszűntetés ellen tiltakozva.

November 18-án körülbelül négyszázan vettek részt a magánszemélyek által kezdeményezett, immár ötödik Porva–Vinye sétán. A céljuk: maradjon meg a Veszprém–Győr vasútvonal. A szervezők plusz egy menetjegyet vásároltak a résztvevőknek, hogy kimutatható legyen a forgalomnövekedés.

2007-ben a ˝megyei közgyűlés képviselő-testülete elé kerül egy nyilatkozat, amely szorgalmazza a bakonyi vasútvonal műemléki védelem alá helyezését és végleges fennmaradását. Ez valós esélyt adhat, hogy Győr és Veszprém között jó ideig járjon még a ˝kis piros˝.˝

Szeptemberben a Győr–Veszprém közötti bakonyi vasútvonal legjelentősebb része már megkapta a műemléki védettséget, s a győri Reflex Környezetvédő Egyesület vezetésével továbbra is folyik az éppen három éve megkezdett hadakozás a bakonyi vasútvonal megmentésére.

2008 áprilisában ünnepséget rendeztek, hiszen a Kulturális Örökségvédelmi Hivatal (KÖH) ideiglenes védettség alá vonta a vasúti szakaszt. A jelenlévők felidézték a vasútmentő akció állomásait: a 14 ezer aláírás összegyűjtését, a civil szakértők munkáját, a ˝Túrázz a vonatért!˝ megmozdulás kirándulásait. Sólyom László is együtt ünnepelt a vasútbarátokkal. Az államfő hét unokájával együtt érkezett a rendezvényre.

2009 szeptemberében a Veszprém MTI Hírek szerint kétezer kilométernyi vasúti szakaszt kíván a közlekedési kormányzat bezárni, köztük a Bakonyon átvezető, Győr–Veszprém vonalat is megszüntetnék. A Kulturális Örökségvédelmi Hivatal ekkor egy évvel – 2010. augusztus 12-ig – meghosszabbította a Cuha-völgyi vasút épületeinek és műtárgyainak az ideiglenes műemléki védettségét.

2010-ben a szokásos bakonyi Cuha-völgyi túra során az érdeklődök a Porva-Cseszneken található vasúttörténeti kiállításon megtekinthették a Cuha-völgyi vasút, a Veszprém–Győr vasútvonal múltját és jelenét.

2011-ben áprilisában gőzvontatású nosztalgiavonatok pöfögtek Győrből Vinyére. Arra emlékeztek a vonatbarátok, hogy 115 évvel ezelőtt nyitották meg a Győr–Veszprém–Dombóvár vasútvonalat.

2011. augusztus 31-én Berki Zoltán, a műemlékké nyilvánítás kezdeményezője bejelenti, hogy a Cuha-völgyi Bakonyvasútat véglegesen műemléki védelem alá vették.

Így végződött tehát sok-sok civil harca: a bakonyi vasút értük, értünk továbbra is él!

Olvasóink írták

  • 15. atesz1980 2011. október 10. 20:36
    „Talán a vezérigazgatóságon kellene kezdeni a spórolgatást és ami abból befolyik azt ilyen dolgokra lehetne fordítani!”
  • 14. gonzo 2011. október 09. 16:01
    „23-án újra összeköthetjük a túrázást a bakonyi vonatozással.A "Vándorbottal a Vasparipáért"-túrasorozat újabb állomásához érkezett,ez a túrasorozat a "Túrázz a vonatért"-mozgalom eszméjét hivatott tovább örökíteni,még konkrétabban összekapcsolva a túrázást a bakonyi vonatozással.
    Részletek itt:http://teljesitmenyturazoktarsasaga.hu/tura?id=3452
    Távok 7-32 kilométeresig,mindenki talál felkészültségének,erőnlétének valót!”
  • 13. szlaci 2011. október 09. 12:48
    „Győrbe is ilyen polgármester kellene. Mindig élmény volt arra vontozni.”
  • 12. ikormos 2011. október 09. 11:22
    „Sziasztok,
    Szerintem meg kellene különböztetni a közlekedést a műemlékvonalon való kirándulástól.
    Aki közlekedni akar, az nem fog felülni a vonatra, ha 2 óra alatt 90 km-t lehet megtenni.
    Ezt a vonalat ki kellene venni a vasúti közlekedésből, és valamilyen kirándulóvonallá átalakítani, más menetrenddel, más tarifával.
    KI”
  • 11. kaucsukcsuka 2011. október 09. 08:40
    „köszönet a vasút létérért küzdőknek.”
  • 10. samsungi 2011. október 09. 07:03
    „Nosztalgiavonat, az, hol éltek?
    Arra nem képesek, hogy turistaszezonban hétvégente több kocsit kapcsoljanak a szerelvényre, hogy ne kelljen zsúfolt heringként végig utazni az utat.”
  • 9. narrator 2011. október 09. 01:31
    „Örülök.”
  • 8. urbaniastapista 2011. október 09. 00:13
    „Nem akarok ünneprontó lenni, de nem igazán értem, mi az összefüggés a műemléki védelem és az örökké tartó üzemeltetés között? A MÁV egyre kevésbé lesz jótékonysági intézmény.
    A pénztárak, olyan helyen ahol nincs napi száz jegyvásárló utas, teljesen feleslegesek, a kalauz is tud jegyet adni.
    Pályaudvar nem sok van a vonalon, a győrit talán csak nem zárják be. :)
    Maximális respekt a vasútért küzdőknek.”
  • 7. bakonyvasut 2011. október 08. 19:40
    „Ha a tárgyalások sikeresek lesznek, akkor 2012-ben is lesz hasonló gőzmozdony vontatta külön menet. Sőt tervezünk még más különjárato(ka)t is. De addig azért jelentős mennyiségű víznek kell a Cuhán lefolyni.”
  • 6. klotzild 2011. október 08. 19:11
    „nagyon helyes”
  • 5. solyomszem 2011. október 08. 13:39
    „osztom a 3as hozzászóló véleményét,nagyon szép ,már töbször végig mentünk gyalog is vinye és zirc között. gondolkodom a holnapi napon ,sajna fáj a térdem ,de lehet ,hogy rögzitővel nekivágok a porvacsesznek-hodoséri túrista házak-vinye közötti szakasznak. vinyéig elmegyek kocsival utána vonattal a porvascseszneki állomásig ,ott délben megnézem az ünnepséget és gyalog vissza.”
  • 4. medwe 2011. október 08. 12:40
    „Az igazán nem buplikál szeptember 22.-ei napon, azaz az autómentes napon, érvényes forgalmival lehetett ingyen utazni. Én Győr - Veszprém - Székesfehérvár - Veszprém - Győr vonalon utaztam. Visszafelé összeakadtam egy szintén vasútbaráttal Veszprémben, aki csak azért utazott le a fővárosból, hogy ezen a szakaszon utazzon. Készültek képek a vonatozásról. Elnézést, de még vágatlanok, s nincs felirat. De ez a pálya mindent megér. Ez a nap felért egy Kossuth díjjal. Képek itt: https://picasaweb.google.com/gabalyda/Vonatozas2011?authkey=Gv1sRgCI7Srpy_3dPHvQE”
  • 3. ombi 2011. október 08. 11:32
    „Sezsu, és mindenki, akii még nem ismeri: érdemes többször arra járni, varázslatos vidéken vezet az a vasútvonal, minden évszakban más látnivalóval csábít. Remek túrák indíthatók a bakonyi állomásokról, kombinálva a 82-es úton meglevő buszközlekedéssel. Pompás a Cuha völgye is, de érdemes kicsit távolabbra is elsétálni.”
  • 2. sezsu 2011. október 08. 10:59
    „Egyszer vonatoztam arra feledhetetlen élmény csodálatos vidék”
  • 1. nasi12 2011. október 04. 16:49
    „Rendszeres nosztalgiavonat Győrből a Balatonra.
    Csak egy hozzáértő embernek kellene kézbe venni az egész ügyet, és már az első években könnyen nullszaldósra ki lehetne hozni a nosztalgiavonat üzemeltetését.
    Ha a jegypénztárakat nem gazdaságos fenntartani, a fapados repülőjáratokhoz hasonlóan, a jegyeket "online" az interneten is meg lehetne rendelni, és a befizetését átutalással, kifizetni.
    Mikor az összeg beérkezik, a központ elküldi az igényelt jegyet interneten, amit kinyomtatva, felszálláskor csupán a jegyvizsgálónak elég lenne bemutatni, amit ő könnyen ellenőrizni tud, a megadott egyéni kód alapján.
    Még azt is ki lehetne választani, hogy az előre megadott ülésrend alapján, hova és melyik kupéba kérjük a jegyet.
    Egy kis ismertető:
    http://hu.wikipedia.org/wiki/Gy%C5%91r%E2%80%93Veszpr%C3%A9m-vas%C3%BAtvonal
    - - -
    Én szívesen választanám azt a lehetőséget nyáron, hogy egy hosszú hétvégén barátaimmal, vagy a családdal, beülve egy elegáns oldtimer kupéba, Győrből egy gőzössel, (nem számít mennyi idő alatt, mert jól érzem magam!) hajnalban lezötyögnénk a Balatonra.
    Néhány kocka kedvcsinálónak:
    http://www.youtube.com/watch?v=YtgKu90u8TE
    http://www.youtube.com/watch?v=iFTLuSTWmMI
    http://www.youtube.com/watch?v=igxd9KIgGcA&feature=related
    - - -
    Útközben sörözgetnénk, (borozgatnánk) és szabadon gyönyörködhetnénk a csodálatos bakonyi tájban, sőt néhány szép (nevezetes) helyen, akár egy rövidke megállás is beleférhetne, majd vasárnap este szépen hazavonatoznánk.
    - - -
    Ugyan ez működhetne ritkábban télen is.
    http://www.youtube.com/watch?v=7s_BRw01Pzk
    - - -
    A vonat a legkényelmesebb, és nagy előnye, hogy az autót otthon lehetne hagyni, nem kellene konvojban vezetni a zsúfolt és veszélyes, keskeny bakonyi szerpentineken, sőt az étkezőkocsiban (büfében) kényelmesen étkezhetnénk is.
    Felújított, gondozott, szép tiszta vagonok kellenek, és szerintem jó reklámmal, jó szervezéssel, hónapokkal előre, már elkelnének a jegyek.
    Az utasok díszes igazolást kaphatnának arról, hogy a Bakonyexpresszel utaztak, sőt a gyerekek akár még egy gyorsított masiniszta kiképzésen is részt vehetnének útközben, egy nyugdíjas vasutas segítségével.
    Arra már gondolni sem merek, hogy néha akár még műsor is lehetne a vonaton.
    Ha sikeres lenne az elképzelés, a kirándulóvonat, szezonban akár minden hajnalban oda, majd este vissza közlekedhetne.
    Nyugaton régóta működnek hasonló nosztalgia vonatok, és van olyan, amelyikre már egy évvel előre illik lefoglalni az ülőjegyet.
    Szervezés kérdése az egész.”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Feltúrják a buszmegállókat Győrben - jönnek a totemoszlopok!

A leendő információs oszlopok kábelezését végzik a győri buszmegállókban. Tovább olvasom