Kisalföld logö

2017. 06. 25. vasárnap - Vilmos 22°C | 32°C Még több cikk.

Két és fél milliárdból lenne több biciklis

Két és fél milliárd forintot kellene a győri önkormányzatnak elkölteni a kerékpárosbarát környezet kialakítására 2018-ig ahhoz, hogy minden ötödik közlekedő biciklis legyen. Jelenleg csak minden tizedik az, az utakat az autók uralják.

A győri közgyűlés idei első, csütörtöki ülésén tárgyalta a győri kerékpáros fejlesztési koncepciót. A vaskos tanulmányt készítő konzorcium nevében Bogár Zsolt, a Hidro-Plan Kft. vezetőtervezője és Tóth Péter, a Széchenyi István Egyetem oktatója ismertette a képviselőknek. Elhangzott, hogy jelenleg a biciklisek mindössze a közlekedők 10 százalékát teszik ki, s a cél az, hogy ez az arány megkétszereződjön. Ehhez azonban számos fejlesztésre van szükség, mert a város több útján veszélyes bringázni, és kevés helyen megoldott a kerékpártárolás.

Bogár Zsolt elmondta: a megyeszékhelyen az optimális 234 kilométerrel szemben 47 kilométer hosszú kerékpárút van, de ezek sem állnak össze egységes egésszé. Szerinte ezen mindenképpen változtatni kell, de nem feltétlenül építéssel, hiszen sokkal olcsóbb és esetenként jobb megoldás kerékpársávot vagy kerékpárnyomot felfesteni az útra. A szakember hangsúlyozta: 2018-ig 2,5 milliárd forintból már jelentősen javulnának a biciklizés feltételei. Ebből idén 40 millió forintot kellene elkölteni a legsürgetőbb feladatokra, többek között burkolati jelek felfestésére, a rossz csomóponti átvezetések és burkolati hibák javítására, kerékpáros támaszok telepítésére. A későbbi nagy falatok között említette a Kossuth (révfalusi) híd szélesítését, ami 400 millió forintot kóstálna.

Tóth Péter egy 1972-es fényképet vetített ki a jelenlévőknek, amely a Rába-gyárból műszakváltáskor hazakerekező dolgozók sokaságát örökítette meg. Azt mondta, Győrnek igazi kerékpáros múltja van, és erre kell építeni.

A hozzászólók mindegyike dicsérte az előterjesztést. Bárány István képviselő (Pro Urbe Egyesület) azt javasolta, a testület konkrétan határozza el, hogy évente legalább 6 kilométerrel bővíti a kerékpárút-hálózatot. Borkai Zsolt polgármester azt hangoztatta: felelősséggel nem dönthető el előre, hogy az önkormányzat évente mennyit költ a kerékpáros programra. A közgyűlés ezzel egyetértett, és olyan határozatot fogadott el, amelynek értelmében a költségvetési lehetőségek függvényében jut pénz a célok megvalósítására.

A testület más ügyekben is döntött. A köztulajdonban álló cégek takarékosabb működéséért elfogadott törvény miatt több önkormányzati társaságnál csökkentette az igazgatóság, illetve a felügyelő bizottság (fb) létszámát. Az Inszol zrt. fb-jéből Nagy Andrást, a Pannon-Víz zrt. fb-jéből Eredics Imrét és Eőry Lászlót, a Győrhő Kft. fb-jéből Pázmándi Gábort és Ferenczi Tamást, a Győri Kommunális Szolgáltató Kft. fb-jéből Szabó Jenőt, az Innonet kft. fb-jéből Kalmár Ákost, a Pannon-Víz zrt. igazgatóságából Szeles Szabolcsot és Kőhalmi Pált hívták vissza. Ezzel párhuzamosan a utóbbi testületbe Királyfi Pétert, a Győri Fürdő Kft. fb-jébe Eőry Lászlót, az Innonet kft. fb-jébe Szeles Szabolcsot delegálták.

A Győri Művészeti és Fesztiválközpont igazgatójának Sarkadi Mónikát választották meg.

Olvasóink írták

27 hozzászólás
12
  • 27. Zoli56 2010. február 12. 20:02
    „Sajnos Borkai úr még mindig sportolónak és nem pedig városi polgárnak érzi magát. Ez annál is inkább így van mert az edzőtáborok sem nyilvánosak és ő az első olyan polgármester aki biztonsági beléptetőrendszer mögé bújik. A leg nagyobb gond, az, hogy az ember öregszik és egyre nehezebbé válik a járás. ennek oka az, hogy a járás lassan lehetetlenné válik már csak azért is mert a járdáink állapota siralmas, nem dísztér kell a városnak, hanem jó járda és minőségi kerékpár utak. Eghyébként is minek küldik fel a kerékpárosokat a járdára a gyalogosok közé?

    Több pad is kellene. Szívesen begipszelném a képviselő urak lábát, és menjen el mondjuk győr bármely lakótelepéről a kórházba, autót ne használjon.

    Igazából nem értem azt sem, hogy a képviselő testület tagjai és a polgármester úr miért nem kerékpárral jár be a hivatalba? Olcsóbb lenne és jobb is lenne akkor sézrevenné, hogy a járdákról lefelé vezető lejtők zötyögnek azaz nem lejtő hanem lépcsők keletkeznek amelyek ugye nem kedveznek a küllőknek sem. CSak azt nem sikerült még megtudni, hogy ki az aki ezeket a kerékpárutakat átveszi, vajom mennyi pénzt dobtak ki az ablakon a selejt munkákra?”
  • 26. ccc 2010. január 28. 21:01
    „Kösz ombi. A másik nagy ötlet: egyirányú úton szembe jöhet a bringás. Ezzel aztán nagy lehetőségek nyílnak és elmondhatják, hogy egy rakás km-en lehet biciklizni a belvárosban. Találkoztam a héten pár hülyével forgalommal szemben a jégbordás úton háborogva......”
  • 25. ombi 2010. január 28. 06:56
    „ccc: Jól mondod, kerékpárútépítési tervekkel már el lehetne rekeszteni a Dunát. Az biztos, a tervezővállalatok becsülettel keresnek, miközben egy centiméter kerékpárút sem épül.
    Abda és Győr között az 1-es útról ki vannak tiltva a biciklik, vagy földúton dagaszthatod a sarat, vagy kerülsz Dunaszeg-Öttevény-Börcs felé, ha biciklivel akarsz közlekedni. Ígéret itt is volt már elég, út egy szál se.”
  • 24. knifemaster 2010. január 27. 11:53
    „A kerékpárosbarát környezet,számomra nem csak pénz kérdése,hozzáállásé is.
    De amíg ennyi a GYALOG ,halott ügy....”
  • 23. ccc 2010. január 26. 08:55
    „Már megint elfelejtették a nyugati vonalat. 2007.-ben már volt szó a Kunsziget-Abda-Pinnyéd-Belváros kerékpár útról, de azóta néma csend. Érdekes módon Pinnyéd városrészben sem épült kerékpárút, pedig az ott lakók, a tömegsportolók valamint a hétvégi szabadidősportolók nagyon igényelnék, és 2009.-ben pályázati lehetőség is lett volna, a város mégsem pályázott. Csanak és Szentiván valamint Győrújfalu irányában is rendkívül hasznos a megépült kerékpárút, Pinnyéd felé legalább ennyire fontos lenne. A cikkből ugyan nem derül ki, hogy a városrész önkormányzati képviselője ezt szóvá tette volna, de talán egyszer valamikor...........”
  • 22. holiday 2010. január 25. 23:31
    „Maximális támogatást a kerékpárosoknak! De ehhez kellene egy kis "fejbéli" változás is... Aki akarná, letehetné az autóját városon belül és a végén annyira kevés lenne az autó, hogy okafogyottá válna az egész kerékpáros dilemma. Nem mérgeznénk magunkat! Azért írok többes szám első személyben, mert néha én is autóba ülök, de csak bevásárlás céljából általában. Akkor kicsit szégyellem is magam... Ez komoly.. Egyébként gyalog és kerékpárral közlekedem. Amúgy aki ellop egy biciklit, azt egész napra a Baross út közepére állítanám szégyenszemre. Talán csak egyet kellene odaállítani és több kerékpár nem tűnne el. Nem érné meg?”
  • 21. humer 2010. január 25. 12:53
    „18, 19, 20
    +1 az útkezelők dilettánsok:
    gondoltam már arra, hogy nyugatról beszezek egy "cargo-bike"-ot, vagy triciklit, azzal nem kötelező a kerékpárút használat. Bár az állandó belvárosi dugóban nem lehetne előreosonni, a város nagy részén haladhatnék vele az úttesten.”
  • 20. Goldmund 2010. január 25. 11:11
    „Egyetértek a 18. és 19. hozzászólással!

    A két és fél milliárd arra kell, hogy a haverok a zsebüket megtömhessék hasonló tanulmányok, szakértői jelentések írogatásával. És hogy az útépítőknek legyen munkájuk és bevételük.

    A cikkben leírják: "a város több útján veszélyes bringázni".

    Ó, hogyne!
    Leginkább ott, ahol nekiálltak életveszélyes kerékpárutakat építeni: fél méter széles, élesen kanyarodik, jobbról-balról oszlop határolja és úgy visz ki az autó elé, hogy hátra kelljen nézni, hogy meglásd, jön-e valami.
    Ez a garnitúra jobb, ha nem épít semmit, mert csak veszélyesebbé teszi vele a kerékpáros-közlekedést! Az útfelügyelet "mérnökei" meg tépjék össze a diplomájukat, mert csak papírjuk van, de tudásuk és józan eszük semmi!”
  • 19. urbaniastapista 2010. január 24. 22:50
    „18.
    Teljesen igazad van.
    Az elfogadott "koncepció" nem a kerékpárosok és ezzel együtt a város, hanem az úttervező-útépítő-szalagvágási mániában szenvedő politikus-gyöpös úthivatalok érdekeit szolgálja.
    Pl: kerékpárutat vízionál az 1-es út mellé, a nádasba, a Radnóti szobor és a Duna-center közé. Kb. 300 millió HUF menne el nádasfeltöltésre, holott mind a Nép-u. Gyepszél utca útvonalon, mind a Régi Bécsi úton már most is kényelmesen, biztonságosan, jó burkolaton, csendben, jó levegőben végig lehet tekerni az adott távot. És még több tucatnyi ilyen eszetlenség van benne:

    http://www.gyor.hu/index.php?kozgyulesid=85

    Csak még egyet: az EUROVELO (európai kerékpáros Bécs-Budapest "főútvonal") bejön a városba a szigetközi kerékpárúton, a Révfalusi híd előtt balra át, és a töltésen távozik Vénekre!!!!!
    A kerékpáros országjáró integet távolról egyet a világhíres barokk belvárosnak, aztán Véneken meg átúszik valamelyik Dunán?

    Ezért még fizettek is?”
  • 18. steerio 2010. január 24. 21:00
    „A röhej az, hogy nem kell ennyi pénz hozzá, tőredéke sem. Városon belül az elválasztott bicikliút ugyanis a legveszélyesebb megoldás, sokkal biztonságosabb a biciklisnek az autók között az úton. Ez elsőre furcsának tűnhet, de gondoljunk bele: utóbbi esetben autós és bringás végig látják egymást, míg az elválasztott megoldásnál minden kereszteződésben új szereplők egymásnak. Ez a szakemberek és gyakorlott kerékpárosok számára régóta ismert tény. A legideálisabb megoldáshoz tehát nem kéne építeni egy méter semmilyen új utat sem, csak a meglevőkre jeleket, sávokat festeni.

    Nyilván a bicikliút-építés jobb üzlet az építőiparban utazó cimboráknak..

    Primax #15:
    Egyet felejtesz el: levegőre nemcsak a biciklisnek van szüksége, hanem mindenki másnak is. Nem "a biciklisekhez" kell alkalmazkodnia a közlekedésnek, hanem ahhoz, hogy a város elsősorban élettér, nem autópálya/autóraktár.

    Mindazonáltal nem kell mindent feketén-fehéren nézni: az embernek lehet autója és biciklije is, és minden egyes út előtt dönthet (mit visz, milyen távolságra indul), melyiket fogja használni. Ennyi. Minél több úthoz használja a biciklijét, annál jobb kondiban lesz, annál több pénze marad, és annál tisztább lesz a város levegője. A többi autósnak meg felszabadul egy parkolóhely és a dugó is kisebb lesz.

    Győrből elszármazott budapesti kerékpárosként a "Győr belvárosában küzdeni az autók között" félmondaton jót mosolyogtam.

    Ez a videó pedig egy koppenhágai reggelt mutat: http://www.youtube.com/watch?v=OYajXN4pPHI
    Tudom, nem jó példa, hiszen Koppenhága kisebb város és mediterránabb éghajlatú Győrnél... :)”
  • 17. Cini55 2010. január 23. 22:01
    „Sokan mennek biciklivel Révfaluból a belvárosba. A hídtól a Jedlik Ányos úton végig a Kisfaludy útig nincs kerékpáros sáv még felfestve sem, pedig most újították fel. Nincs a Széchenyi téren sem. Sok a gyalogos és nagyon veszélyes. A Teleki úton nem lehet kerékpározni, az Aradi vértanuk útja meg egyirányú. Azon kívül rengeteg a biciklilopás a városban. Nekem a családban már ötöt elvittek fényes nappal az iskola, a bank, a Polgármesteri Hivatal, a fodrász és a Lloyd elől. Egyik sem lett meg. Ne csodálkozzanak, ha kevés a kerékpáros a városban.”
  • 16. vicuska2 2010. január 23. 16:43
    „És ha tiszta levegőt akarok szívni a belvárosban is? Nem csak a "szabadban"? Értsétek már meg! Biciklizni jó és egészséges dolog! Nem kell a buszhoz alkalmazkodni. Rugalmasan, gyorsan lehet ügyeket, bevásárlást intézni munka után. Nem kell cipekedni, elviszi a kosárban a bicikli a szatyrot. Rengeteg előnyét tudnám még sorolni. Mi az a pár esős, havas nap az előnyökhöz képest? A Révfaluba vezető hídon a kerékpárosoknak átengedném az egyik járdát. Így az autók közötti biciklizés veszélye megszűnne, nem tartanák fel az autós forgalmat. Mindenki jól járna!”
  • 15. Primax 2010. január 23. 15:10
    „humer #8 !
    És ha nem akar menni kerékpáron ?
    Remélem, nem teszik kötelezővé a bringák használatát :)
    Ismétlem : a XXI. századot nem lehet autó nélkül elképzelni.
    Tetszik, nem tetszik, ez van.
    A kerékpárosoknak kell alkalmazkodni. Furcsa lenne, ha "rájuk szabnák" a közlekedést.
    Én is használok bringát, de eszem ágában sincs Pl. Győr belvárosában küzdeni az autók között.
    Sem pedig olyan helyen, ami veszélyes lehet.
    Ki kell menni a szabadba, és vígan lehet ott sportolni.
    Vagy : be kell tiltani a gépjárművel való közlekedést, osz´t jónapot.
    Jól néznénk ki , azt hiszem...”
  • 14. urbaniastapista 2010. január 23. 12:09
    „Új városstratégát is beiktattak:
    "
    Fekete Dávid vagyok, 1989. február 18-án születtem Gy?rött.
    Általános iskolai tanulmányaimat a NYME Öveges Kálmán Gyakorló Általános Iskolában, középiskolai tanulmányaimat pedig a Révai Miklós Gimnáziumban végeztem, ahol 2007-ben érettségi vizsgát tettem. 2007. szeptemberét?l a Budapesti Corvinus Egyetem hallgatója vagyok nemzetközi tanulmányok szakon.
    Mindig fontos dolognak tartottam a közösségi életben való részvételt, általános- és középiskolában is az iskolai diákönkormányzat elnökévé választottak. A Fidelitas gy?ri szervezetébe 2004-ben léptem be, 2007 óta alelnöke vagyok. A sok szórólapozás, tengernyi rendezvény szervezése véleményem szerint jól összekovácsolta a gy?ri csoportot, büszke vagyok rá, hogy ide tartozhatok.
    Szívesen foglalkozom ifjúságpolitikával és diplomáciával. Szabadid?mben sokat járok színházba, szeretek olvasni, kártyázni és a barátaimmal tölteni az id?t.
    "
    http://gyor.fidelitas.hu/index.php?oldal=fekete_david”
  • 13. ZéZé 2010. január 23. 11:53
    „- "A közgyűlés ezzel egyetértett, és olyan határozatot fogadott el, amelynek értelmében a költségvetési lehetőségek függvényében jut pénz a célok megvalósítására. "

    Ez gyakorlatilag annyit jelent, hogy nem áldoznak rá pénzt. Ez elég elszomorító.
    Egyszerű, ha tovább emelkednek a benzinárak, akkor még többen fognak biciklire ülni.
    Kérdés, hogy a városban a cégek, iskolák mit tesznek a kerékpártárolókkal ? Építenek, bővítenek ?

    Mindenki biztos nem fog átülni az autóból a biciklire, de aki megtenné azt támogatni kéne utakkal, parkolókkal.”
  • 12. urbaniastapista 2010. január 23. 11:48
    „http://www.gyor.hu/index.php?kozgyulesid=85
    Az 5. melléklet nem tűnt fel egyetlen bólogatójánosnak sem?
    :)”
  • 11. urbaniastapista 2010. január 23. 10:58
    „A lényeg 1. fele:
    "
    Miért pont kerékpáros fejlesztés? Mi a célja? Mi a haszna?
    A kerékpár, gyors és kiszámítható, a kerékpár rugalmasabb a közösségi közlekedésnél, ajtótól, ajtóig
    közlekedhetünk, nem okoz torlódást, nincs időveszteség, előnyös hatást fejt ki az egészségügyi állapotra,
    környezetbarát, életérzés, arculat, stílus.
    Társadalmi, gazdasági hatások szempontjából, költségkímélő mind beruházásban, mind fenntartásban, mind
    használat során kevés kiadással jár.
    A közlekedéssel járó negatív külső hatások a kerékpározás esetében rendkívül alacsonyak, ezzel az egész
    társadalom számára kívánatos az elterjedése.
    A kerékpározás környezetkímélő, a rövid távú utazások 50 %-ának kerékpárra terelése a széndioxid
    kibocsátás jelentős mérséklését eredményezné.
    Csendes, nem okoz zajszennyezést, csekély a területhasználat, mind haladásnál, mind parkolásnál.
    Infrastruktúra-igény kis mértékű.
    A kerékpárutak nem darabolnak fel városi és vidéki területeket.
    A parkoló biciklik minimális helyet foglalnak el a járdából vagy az úttestből, ezzel javítva a teljes városképet.
    Szintén a kis méretnek köszönhetően a kerékpáros nem okoz torlódást, így jelentős társadalmi költségeket
    lehet megtakarítani.
    A kerékpáros önmagában nem okoz súlyos baleseteket.
    A költségek alacsony volta miatt minden társadalmi réteg számára hozzáférhető, ezzel a társadalom
    egészében növeli a mobilitást.
    A mobilitás növelésében közösségi közlekedéssel való integráció további hatékonysági elemet jelent.
    A kerékpározás elterjedése hosszú távon az egészségügyi kiadásokat érzékelhetően csökkenti, a társadalom
    jól-létét növeli.
    Kis forrásigény Az infrastrukturális költségek relatíve csekélyek, ily módon a kerékpáros infrastruktúrába
    történő beruházások rövid idő alatt látványosan megtérülnek.
    "
    http://www.gyor.hu/index.php?kozgyulesid=85”
  • 10. raffy2 2010. január 22. 22:40
    „a sok kényelmes hozzászóló.én mindennap biciklizek,ha esik,ha fúj,ha 40 fok van.igaz telefonálni nem szoktam,mint azt nagyon sokan teszik.arról nem is beszélve,hogy amikor esős idő van,az a csúcs.mert simán beterítenek.nem számít neki,mert nem ő lesz vizes vagy esetleg sáros.”
  • 9. Rozó 2010. január 22. 13:12
    „szerintem, ha kiépített kerékpárutak és az autók számára csupán ösvények lennének akkoris autóval közlekedne mindenki.
    túl kényelmesek ehhez az emberek, nem adják fel a "komfortérzetet".
    sajnos.
    most attól nem fog senki a város tulsó felére kerékpárral menni hóba fagyba vagy éppen gutaütéssel a nagy melegben, mert építenek ilyesmiket, ha autóval hamarabb ottvan, mégha dugóba kerül, akkoris.”
  • 8. humer 2010. január 21. 23:15
    „makacs 2010.01.21. 18:51 :
    Sajnos az utóbbi évek útépítései úgy szóltak, hogy a sávokat szűkítették, a kerékpárutakat felterelték a járdára és kirakták a kerékpárral behajtani tilost. :(
    A körforgalmakban és az útkereszteződésekben ezek a megoldások életveszélyesek. Ezt már ezer tanulmány kimutatta, de az útkezelők nem hajlandók belátni. Pl építenek 5 méter kerékpárutat, majd 90 fokban átvezetik a túloldalra (Gárdonyi Géza utca, kb egy hónapja épült) Itt simán elférne az úttesten a kerékpáros nyom. ez kb 1 deci festék, és nem kellene az a vesezúzó macskakő milliókért.

    Primax: extrém időjárás max. egy hónap van egy évben, 11 hónap mindenkinek mehet nyugodtan bringán.”
27 hozzászólás
12

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

A szegénység, a kirekesztés mindenütt elfogadhatatlan

Győr - Kicsi és nagy, idős és fiatal egyaránt üzenhetett tegnap az unió szegénység és a társadalmi… Tovább olvasom