Kisalföld logö

2017. 05. 27. szombat - Hella 13°C | 25°C Még több cikk.

Kerékpáros közlekedés Győr-Moson-Sopron megyében - fejlesztési irányok a jövőben

A Győr-Moson-Sopron Megyei Területrendezési Terv az Országos Kerékpáros Törzshálózat elemeiként kijelölt 40 térségi jelentőségű kerékpárútvonala közül négy érinti a megyét.

A megyei kerékpárutak jórészt a Szigetközben, a Fertő-tónál, illetve az osztrák határ mentén épültek ki turisztikai célzattal. Ebbe a koncepcióba illik a tervezett Győr-Győrújbarát-Nyúl-Écs vagy a Győr-Nyúl-Écs-Pannonhalma kerékpárút, mely a megyét a későbbiekben akár a Balatonnal is összeköthetné.

Számos más kerékpárút jellemzően a helyi lakosok mindennapi közlekedési igényeit szolgálja az egyes érintett településeken belül, s kevésbé van turisztikai, hálózati szerepkörük. A megyei jogú városok oktatási- és munkahelyi központi szerepéből fakadóan térségi/megyei jelentősége van a városokon belüli hálózatfejlesztésnek és a szemléletformálásnak egyaránt.

Növekvő igény mutatkozik a szabadidős célú biciklizésre. A Duna menti és az osztrák-magyar határ térségének kerékpáros infrastrukturális adottságai a legjobbak. A kerékpárút-hálózat azonban a fontosabb irányokban (Duna-menti út, Fertő-tó, határt átlépő szakaszok) sem teljes körű, továbbá a már kiépült hálózat jó része is felújításra szorul.

Indokolt a Győr-Sopron kerékpárút megvalósítása és folytatása Ausztria irányába, párhuzamosan a 85 sz. főúttal. A kerékpáros közlekedést kiszolgáló háttér-infrastruktúrák csak elszórtan találhatóak meg a megyében. A kerékpáros turisztikai infrastruktúra helyenként leromlott és hiányos.

Mindezek figyelembe vételével természetesen a rövidesen kidolgozandó megyei területfejlesztési koncepcióban is megfogalmazásra kerül a kerékpáros közlekedés, illetve a kerékpáros turizmus fejlesztésének fontossága, továbbá a települések és térségek turisztikai előnyeinek és adottságainak hasznosítása, valamint ezekkel összefüggésben a szemlélet formálása (a környezet- és természetvédő életforma tudatosítása).





Olvasóink írták

  • 15. Madarász 2012. december 06. 10:42
    „6. Ezt te sem gondolod komolyan! Pl. Nézzük a Szent Imre utat Kismegyertől a vasútig, széles, nem lehet parkolni mellette, viszonylag sima is, ellentétben a járdával, ami sok helyen keskeny, göcsörtös, gödrös, egyenetlen, mégis a járdán riogatják a gyalogosokat a kerékpárosok (sötétedés után természetesen sötét ruhában és világítás nélkül) és hajtanak át a keresztező utcákon körülnézés nélkül, még csak nem is lassítva. Emellett a gyalogostól elvárnák, hogy ugorjon már bele a pocsojába előlük, ezért kiabálnak és csengetnek rájuk, holott ott nekik nincs keresnivalójuk.”
  • 14. Madarász 2012. december 06. 10:37
    „5. Nem Ménfőcsanakról volt szó, hanem a 83-asról, ahol Győrtől Gyirmótig (Aranyhalnál van vége) kb. 2 éve csináltak szép, sima kerékpárutat és ennek ellenére mindig akad egy-két barom, aki a többsávos úton közlekedik ön- és közveszélyes módon.”
  • 13. aghla 2012. november 30. 22:01
    „iringo
    Köszönöm a tájékoztatást!

    A cikk megjelenése előtt került napirendre az anyag, a kérdés természetesen nem erre vonatkozott.
    A cikk szerint "a rövidesen kidolgozandó megyei területfejlesztési koncepcióban" jövőbeli eseményről van szó, aminek a végeredménye
    -a finanszírozást meghatározó rendelet,
    -a nyomvonalat meghatároző törvény szokott lenni. (pl. OTrT 2003.évi XXVI.törv. VII fejezet, 1/7.sz. mell.)

    A társadalmi egyeztetésre vonatkozó igényt ebben az esetben a jog is támogatja, de természetesen csak az önkormányzat közmegelégedésre és konszenzusos megoldásra való törekvése esetén van értelme.”
  • 12. iringo 2012. november 30. 20:14
    „11.-nek Ez az anyag a megyei területfejlesztési koncepciót megalapozó heéyzetfeltárás része: (http://www.gymsmo.hu/index_portal.php?kozgyulesid=60)
    - 4. napirend. ahogy az anyagból látszik, ez egy helyzetfeltárás, amely sok-sok más téma mellett foglalkozik a kerékpáros közlekedéssel is. Az anyaghoz készült SWOT-analízis pedig erősítendő területként jelöli.

    A társadalmi egyeztetésről: ha részletesen elolvassa, akkor kiderül, hogy bizonyos önkormányzati rendeletek tekintetében van erre nézve kötelezettség, jelen helyzetben nincs szó önkormányzati rendeletalkotásról.”
  • 11. aghla 2012. november 30. 11:44
    „A Szerkesztőtől levélben is megkérdeztem, mit tud konkrétan a koncepcióról? Mikor és hol lesz?
    Győr város 2008-ban hasonló esetben a civiliek bevonásával hozta meg döntéseit. A közös területi bebiciklizésen a megye is képviseltette magát, mivel a rendezés egységes szempontjai mellett foglalt állást.
    Az önkormányzat honlapján
    TÁJÉKOZTATÓ
    AZ ÖNKORMÁNYZATI RENDELETEK ELŐKÉSZÍTÉSÉBEN VALÓ TÁRSADALMI RÉSZVÉTEL SZABÁLYAIRÓL
    címen olvashatunk szép elvekről.
    Ebben a kérdésben is érvényesül?

    http://www.gymsmo.hu/index_portal.php?hlid=8023”
  • 10. humer 2012. november 30. 00:38
    „artie75: a kerékpárosok nem hülyék, csak praktikusak, ahogy minden járművezető. Te például az autópályán közelítenéd meg a belvárost, pl Kismegyerről, vagy Győrújbarátról? Egy kötelező kerékpárút kb ilyen kerülőt jelent egy kerékpárosnak. Ezért inkább rövidít mindenki.
    NEm értem tényleg ezeket a megmondóembereket: az elmúlt 30-50 évben kitiltották a kerékpárokat a közutakról, városban már csak a járdán (bocsánat EUpénzes magasszinvonalú kerékpárúton) szabályos a kerékpározás. Ez nem jó, főleg, hogy Győrben van a legtöbb kerékpárral behajtani tilos tábla. A város 70%-a nem érhető el szabályosan kerékpárral, valahol mindenképpen szabálytalan bármelyik kerékpáros.
    Továbbra is tartom azt az állítást, hogy a város bármely két pontja között nem lehet 100% szabályosan kerékpárral áthaladni.

    Mivel a lakott területen kívüli főutakon gyakorlatilag tilos kerékpározni, így a Győr-Sopron, Győr-Szfv Győr-Veszprém csak vonattal vagy gépkocsival járható, ezért indokolt lenne az ilyen szakaszok mellett a jó minőségű kerékpárutak kiépítése.”
  • 9. ombi 2012. november 28. 22:56
    „"3 hónapja használok aktívan (értsd: naponta) biciklit", "Remélem hamarosan itt is rengeteg helyen elválasztják az autókat a biciklisektől."
    Ha a három hónapos tapasztalatod tíz-húsz évre nő, ismét meghallgatnám a véleményedet.
    Addig olvasnivaló:
    mek.niif.hu/01200/01210/01210.pdf
    Jó biciklizést!”
  • 8. Grabowszki 2012. november 28. 21:23
    „Mondjuk én már annak örültem, hogy múlt héten Tihanyinál a Plaza közelében, és Ifjúságkörúton felújították a járdát, kiszélesítették, így lett bicikliút is. Amikor rámegyek, annyira nyugodt és egyenes érzés fog el, mintha nem is ezen a bolygón lennék. És Ausztriában mennyi ilyen van! Remélem hamarosan itt is rengeteg helyen elválasztják az autókat a biciklisektől.”
  • 7. aghla 2012. november 27. 23:22
    „A 85sz. út mentén most mi a fenének kerékpárút Sopronig? A települések között ahol a forgalom indokolja, ott építsenek hivatásforgalmi bicikliút szakaszokat a biztonság érdekében.
    Passau-Bécs-Pozsony felől már ott az Eurovelo 6. Turisztikai szempontból sokkal fontosabb az EV6 folytatása és a Győr-Balaton vonal, utána jöhet a 85-ös. Feltéve hogy átgondolt koncepció és nem a kizárólag a helyi polgármesterek lobbija dönt majd. Félreértés ne essék, az is fontos, de nem az elsődleges.”
  • 6. urbaniastapista 2012. november 27. 18:56
    „Biciklizni nem ott fognak az emberek, ahol az útkezelő szerint biztonságos, hanem
    ahol jó minőségű ÉS az uticélokhoz a lehető legrövidebben elvezető ÉS a legkevesebb elsőbbségadással, jelzőlámpával tarkított ÉS jó levegőjű ÉS biztonságos útvonalon lehet.”
  • 5. ombi 2012. november 27. 17:41
    „Madarász, sokba kerül a matrica, mégis igénybe vesszük az autópályákat, miért? Mert gyorsabban elérhetünk a célunkhoz, biztonságosabb, kevésbé fárasztó a vezetés (bár nem mindenki szerint), bízhatunk benne, hogy nem töri ki a kocsink kerekét egy nagy gödör, jobb eséllyel tartják hó- és jégmentesen. És így tovább, kinek-kinek még vannak indokai.
    Lássuk, milyen bicikliút van az Általad említett 83-as mellett:
    http://bringautak.blog.hu/2011/06/11/83_as_ut_menten_a_papai_uttol_menfocsanakig
    Ha az autópályákon lassabb, veszélyesebb volna a forgalom, miközben folyton a kerekek sérülése fenyegetne, mit gondolsz, ki lehetne űzni az autósokat az autópályára? Valószínűleg csak olyan arányban, mint bicikliseket a Győrben és környékén található, kerékpárútnak nevezett százmilliókba kerülő förtelmes gyalázatokra.
    Ismét leírom: a Közútkezelő nem tervezi, hogy kerékpáros szervezetek emberét meghívja a bicikliutak tervezése, építése és műszaki átadása során. Meg is látszik a dölyfösségük eredménye.
    Elég nehéz biciklim van, de súlyarányosan örömmel kifizetném az éves autópályamatrica díját azért, hogy ne olyan mocskokon kelljen vergődnöm, mint amit a Közútkezelő manapság kerékpárútnak csúfolva épít.”
  • 4. Grabowszki 2012. november 27. 15:39
    „Artie75 - az előítéletesség nem pozitív tulajdonság, tudod-e? Azért, mert te csak azt a ritka kivételt veszed észre, aki nem a kerékpárúton halad, attól még nem mindenki hülye, sőt...

    Amúgy meg az autósok agyát rendezném át de durván. 3 hónapja használok aktívan (értsd: naponta) biciklit, ez idő alatt hetente el akartak ütni, volt koccanás is. KRESZ az semmi, minek, hát csak bicajjal van a csávó...”
  • 3. Madarász 2012. november 27. 14:07
    „1.Tökéletesen igazad van. A pénz egy részét a rájuk vonatkozó közlekedési szabályok kiadására is fordíthatnák, meg a kötelező felszerelés ellenőrzésére.

    2. Tök mindegy, aki hülye, az hülye! A 83-as mellett ott a szép kerékpár út, mégis vannak akik az autók között szlalomoznak mellény és világítás nélkül korlátozott látási viszonyok között. Pedig ott aztán szép, széles, sima és vadi új kerékpár út van...”
  • 2. ombi 2012. november 27. 11:11
    „A tervezés során figyelembe veszik a kerékpárosklub javaslatait?
    Talán ha ezt tennék, akkor kisebb költséggel olyan utak készülnének, amiket a biciklisek nem csupán kényszerből, hanem a célszerűségük miatt örömmel használnának.
    De mert az Közútkezelő tartja magát ahhoz az eljáráshoz, hogy sem a tervezés, sem a műszaki átvétel során nem kérik az utat majdan használók véleményét, vélhetően marad az a minőség, aminek a végeredménye többek közt az a tünet, amiről Artie75 írt.”
  • 1. artie75 2012. november 27. 10:25
    „A kerékpárosok agyának fejlesztése is tervben van? Mert ahol van, többnyire ott is inkább az úton mennek a legtöbben.”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Nyugdíjasegyetem: A történelem és az emberi életpályák

Az 1945 és 1956 közötti győri politikai és közigazgatási vezetőréteg társadalmi összetételéről, életútjairól beszélt kutatásai, statisztikai adatok összegzése alapján dr. Varga Balázs. Tovább olvasom