Kisalföld logö

2017. 07. 22. szombat - Magdolna 21°C | 34°C Még több cikk.

Jogsértően épül a 81-es főút?

A kétmilliárdos nagyságrendű állami beruházás, a 81-es főút új győri szakasza jogsértően épül egy bejelentés alapján.
A 81-es főút (Fehérvári út) győri második szakaszának építésére – a Nemzeti Autópálya Zrt. finanszírozásában – 2002 októberében adták ki a jogerős építési engedélyt. A kétmilliárdos munka (út, bekötők, felüljáró, csomópont) tavaly év elején kezdődött, s másfél hónap múlva befejeződik. Az építés különböző szakaszairól részletesen beszámoltunk lapunkban. De írtunk már arról is (Kisalföld, 2005. június 2.), hogy az engedélyezési eljárásból kifelejtették az érintett Páva utcai lakókat. Képviselőjük akkor felkereste lapunkat panaszukkal, elmondva: ügyvédet fogadtak, a fellebbezésre kifizettek háromszázezer forintot...


A „történet" aztán folytatódott, ám közel sem úgy, ahogy azt a lakók várták volna. Most dokumentumokkal alaposan alátámasztva állítják, az építkezés jogsértően folyik, tulajdonképpen le kellett volna állítani...
A beruházás részeként épül egy ötszáz méteres új szakasz a Zöld utcában, a Páva utcai házak kertjének végében: ez a vita tárgya. Nem azzal van a baj, mondják, hogy ott út megy, sőt, jobb, ha a forgalom a kertek végében, s nem a házak ablakai alatt zajlik. Így mentesül a Páva utca, amelyet megszépítenek, rendbe tesznek. Maga a nagyberuházás is kétségkívül szükséges és jó a városnak. De nekik, a Páva utcában lakóknak sok hátránnyal, nem kis kárral is jár. Erre várnak orvoslást.

Csak fizetéskor számít egynek?

Tavaly, az építkezés kezdésekor kaptak a fejükhöz a lakók: mi is lesz itt? Az engedélyezési eljárásból az érintett nyolc ingatlan tulajdonosát egyszerűen kifelejtették. Utánjárásukra a megyei közlekedési felügyelet május 11-én kelt válaszában értesítette őket, hogy pótlólag megkapják a határozatot, s természetesen „ügyféli jogállás illeti meg" őket. Vagyis vagy fellebbeznek az építés ellen, vagy nem. A lakók fellebbeztek az illetékes fővárosi közlekedési felügyelethez. Háromszázezer forintért – mert hiába csak a Zöld utcáról van szó, az a nagyberuházás kiszakíthatatlan része, e szerint van az illeték. A fővárosi hivatal nem marasztalta el a megyei felügyeletet. A fellebbezés beadása és a határozathozatal között három hét telt el, törvény szerint le kellett volna állítani az építkezést. Ám csak az érintett Zöld utcai szakaszt függesztették fel erre az időre. A lakók kérdése: ez akkor miért nem úgy van, mint a nem csekély illeték kiszabásánál?

Majd valamikor a helyszínen

A 2005 augusztusában született másodfokú határozat szerint további fellebbezésnek helye nincs, a lakók államigazgatási eljárás keretében mehetnek tovább a bíróságra. Ez is megtörtént. A megyei bíróságon polgári pert indítottak. Tavaly október 7-én beadott keresetlevelükre november 7-én kapták meg a végzést. A bírósági tárgyaláson megkérdezték: a dokumentumok ismeretében szabad-e az építkezést jogszerűen folytatni? A válasz egyértelműen: nem. A döntés, hogy a bíróság a körülmények tisztázására helyszíni bejárást fog összehívni, mert a tárgyalásra a tervező és a Nemzeti Autópálya Zrt. egyetlen rajzot sem vitt magával. A bíróság kéri a katasztrófavédelem állásfoglalását az Épfu-telep tűzveszélyességi állapotáról (erről később).

Ezek után a lakók idén február elsejére megbeszélésre kaptak meghívást a megyei közlekedési felügyeletre – zajvédő fal ügyében. A lakók Épfu-kijárattal kapcsolatos panasza itt nem kerül szóba. A zajvédő fal megépült. Most tehát itt tart az ügy – s majd nyilvánvalóan következik az érintett lakók kártérítési igénye.

Az a bizonyos Épfu-telep

Mi is hát a Páva utcaiak igazi baja? Legfőképpen, hogy a Zöld utca megépültével használhatatlanná váltak az ingatlanok kertvégi kapui, arról se ki, se be. Pedig többen azért vették itt a házat (Katona Ferenc például 1990-ben), hogy vállalkozásukat működtetni tudják. Az építkezés kezdete óta telephelyet kell bérelniük önhibájukon kívül, adózási és egyéb kötelezettségüket persze „rendesen" kell teljesíteniük...

A Zöld utca túloldalán, az úgynevezett Épfu-telepen több vállalkozás működik. Ezek egy része szervizúton, az új felüljáró alatt körbekerülve tud közlekedni a Fehérvári útra. Más részüknek viszont ez nem felel meg, ezért új kaput kell nyitni a Zöld utca felől. Itt zajlik majd a nagy kamion- és teherfogalom, ettől tartanak a Páva utcaiak.

És félnek magától a szomszédságban lévő teleptől. Ahogy Katona Ferenc mondja: a főút melletti sarkon három nagy gázolajos tartály áll. Mi lesz, ha egyszer egy, a főúton „döngető" kamionos elbólintva belerohan? Épp elég példa van ilyenre az országban. A tartálykocsik mellett egy fatelep, aztán gumiraktár, szerelőcsarnok, mögötte vegyianyag-raktár, egy kétoszlopos gázolajkút tankolásra – és persze a kamionok, teherautók. Ha itt egyszer valami „beindul", mondják, röpül a fél Szabadhegy...
Nos, mindezek miatt jó lett volna, ha észrevételeiket időben el tudják mondani, ha érintettként annak rendje-módja szerint beleszólásuk van az építési engedélyezésbe.

Mikor, s hogyan?

Kérdéseinket – tudnak-e a lakókkal valamiben egyezségre jutni – elküldtük a beruházás finanszírozójának, a Nemzeti Autópálya Zrt.-nek. Választ még nem kaptunk, de természetesen azt is közöljük. Az építők közben teszik a dolgukat, hiszen a jogi ügyek nem rájuk tartoznak. A nagyberuházás másfél hónap múlva befejeződik, de azt most senki meg nem mondja, a Páva utcaiak ügye mikor, s hogyan. És marad-e a Zöld utcában minden így, vagy ha netán módosítani, visszabontani vagy átépíteni kell valamit, annak a költségét ki viseli?

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

''Semmilyen gyanút nem fogalmaztam meg''

„ Csak olyan jogorvoslati lehetőségeket vettem igénybe, amelyeket a választási eljárásról… Tovább olvasom