Kisalföld logö

2016. 10. 01. szombat - Malvin 13°C | 23°C

Hőségben a buszon: kell-e a légkondi a győri buszokon?

A hőségriadó ideje alatt több utas panaszkodott a járatokon tapasztalható hőségre. Portálunk utánajárt a problémának. Megkérdeztük ezzel kapcsolatban Pócza Mihályt, a Kisalföld Volán Zrt. vezérigazgatóját.
Az időjárás-előrejelzések szerint még 30 C° körüli hőmérséklet várható. Ennek hatása nem csak az emberi szervezetre, hanem a mindennapokra is kiterjed. Talán a legfontosabb ezek közül az utazás.

Az utazási feltételek ma már nem merülnek ki az utazási cél elérésében, hanem emellett számos egyéb szolgáltatást is igényelnek az utasok. Természetesen más helyzetről beszélünk például a bicikli, az autó vagy a tömegközlekedési eszközök tekintetében.

Képünk illusztráció.
Képünk illusztráció.


Utasok igényei

Egyre nagyobb teret nyernek a technikai vívmányok a hétköznapokban. Bár a fűtés már évszázadok óta igénye az emberi életformának, de úgy tűnik, hogy a klímaberendezések is egyre fontosabb szerepet kapnak a hétköznapokban.

Ez nem csak a munkahelyi és az otthon szférát érinti, hanem az utazást is. Az új autókban a klímaberendezés beszerelése még extra felárral jár, ugyanakkor az igény egyre nagyobb rá. Ugyanez vonatkozik a tömegközlekedésre is. Az utasok egyre többet panaszkodnak a járatokon tapasztalható hőmérsékletre, tudva, hogy a probléma megoldható lenne a klímaberendezés használatával.

Hajlamosak vagyunk elfelejteni, hogy ezeknek a berendezéseknek a mindennapi élet megkönnyítése mellett számos káros hatásuk is van, elsősorban az egészségre vonatkozóan. Utazás során az általunk használt jármű műszaki állapotára vagyunk utalva. Az utas kénytelen alkalmazkodni a helyzethez, ugyanakkor ez nem feltétlenül van arányban az igényeivel.

Az emberek nagyobb százaléka a tömegközlekedést használ, többségük busszal közlekedik.

Magyarországon a legnagyobb busztársaságok a Volán Zrt.-k. Internetes portáljukon hozzáférhetőek az utazási feltételek, melyek vonatkoznak többek között a Kisalföld Volán Zrt.-re is.

Mint minden szolgáltató, a Kisalföld Volán is hozott szükségintézkedéseket a hőségre való tekintettel. Ezek a belső utasítások a társaság belső munkaterveit, szabályzatait érintik. Ezzel kapcsolatban megkérdeztük Pócza Mihályt, a Kisalföld Volán Zrt. vezérigazgatóját.

Légkondicionáló berendezések

Arról nincsenek információink, hogy a buszjáratokon mennyi az átlagos hőmérséklet a legmelegebb órákban, de a társaság igyekszik biztosítani a legjobb feltételeket az utasok számára. Belső intézkedés, hogy a meghibásodott járművek közül a klímával rendelkezők szervizelését előnyben részesítik.

A buszállományt tekintve a helyközi buszok 41%-a, 116 db van klímával felszerelve, ugyanakkor a helyi járatokon egyáltalán nincs légkondicionáló berendezés. Ezek a járművek viszonylag rövid szakaszon, 5-10 kilométeren belül 500 méterenként megállnak, némelyeknél 3-4 ajtó van nyitva megállásonként, így semmilyen klímaberendezés nem tudná lehűteni az utasteret.

Még nem sikerült olyan légkondicionáló módszert találni, mellyel megoldható lenne az utastér hűtése városon belül.

Az újabb buszokon általánosan jellemző, hogy egyáltalán nincs ablaka vagy kis mérete miatt nem biztosítja a levegőáramlást. A BKV tervezte az ilyen járatain az ablakok cseréjét, de ez több szempontból is problémás. Kérdeztük ezzel kapcsolatban Pócza Mihályt, aki kérdésünkre azt válaszolta, hogy ez nem megoldás az általunk felvetett problémára. Azon kívül, hogy drága, statikailag nehezen vagy néhány esetben egyáltalán nem kivitelezhető, így ezen a megoldáson a Kisalföld Volán Zrt. nem gondolkodik.

Mivel az utastér megfelelő hatásfokú klimatizálása a városi közlekedésben nem megoldható. A társaság igyekezett a buszsofőröknek optimálisabb munkakörülményeket biztosítani. A helyi autóbuszok közül 68 vezetőfülkéje légkondicionált. A gépkocsivezetők napi 8-9 órát vezetéssel töltenek a járművön és forgalombiztonsági szempontból is fontos, hogy a nagy meleg miatt ne lankadjon a figyelmük. A társaság a gépkocsivezetők pihenő helyiségeit klimatizálta és biztosítja az ilyenkor szükséges védőitalt, ezen kívül a felsőruházat tekintetében engedélyezett a kigombolt ing vagy a gépkocsivezetők részére rendszeresített póló.

Költségvetés

Új információ még a buszállománnyal kapcsolatban, hogy a közeljövőben nem várható új tender kiírása autóbuszokra. Jelenleg a járművek üzemeltetése és javítása rengeteg pénzt igényel, de a legmagasabb költséget egyértelműen az üzemanyag fogyasztása okozza. Ehhez hozzájárul a klímaberendezések üzemeltetése is, ez körülbelül 10-15% többletfogyasztást eredményez.

A szolgáltatók számára jelenleg semmilyen jogszabály nem írja elő, hogy a tömegközlekedési eszközöket klimatizálják.

Pócza Mihály ugyanakkor úgy látja, hogy a szolgáltatóknak érdeke, hogy amennyire lehetséges, segítik átvészelni a szélsőséges időjárási körülményeket az utasok számára. A klímaberendezések üzemeltetése a volán társaság számára nagy költséggel jár és a beruházás is több száz millió forint lenne, figyelembe véve a jelenlegi autóbusz állományt. Ez az összeg a jelenlegi feltételek mellett nem építhető be a jegy-, illetve bérletárakba, hiszen az utasok egy része ezt a különbözetet nem tudná megfizetni.

Hőség miatti rosszullétek

Az utasok többsége örülne annak, ha az alapvető szolgáltatások között szerepelne a klímaberendezés. Ők ezért cserébe akár többet is fizetnének a jegyért, illetve a bérletért. Figyelembe véve azonban a klíma egészségügyi, valamint környezetpolitikai hatásait, el kell gondolkoznunk a személyes igényeinken. Téves az a feltételezés, miszerint a klimatizált járatokon kevesebb a rosszullét, hiszen a külső és a belső hőmérséklet közötti különbség oka lehet többek között a szédülésnek, fejfájásnak, akár légúti megbetegedésnek is.

Információink szerint a buszjáratokon a hőség miatti rosszullétek száma nem növekedett. Naponta körülbelül 6000 járat közlekedtet a Kisalföld Volán Zrt., s ezeken semmivel nem gyakoribbak a rosszullétek, mint az utcákon. Azt tanácsolhatjuk, hogy aki teheti, ne a legnagyobb melegben menjen utcára vagy szálljon buszra.

Olvasóink írták

63 hozzászólás
  • 63. Freehill 2012. július 28. 11:02
    „#58 bn: "14:-es megáll az árkádnál, az iparkamaránál, szökőkútnál, stb."
    És mi a baj ezzel? Ezek a megállók NEM 100 méterenként vannak, hanem kb. 400-500, ami városi közlekedésben teljesen normális!”
  • 62. egybuszos 2012. július 15. 00:56
    „A Pócza úr egy kicsit tájékozatlan és sz...k ránk. Én kb. 1 éve szorgalmazok egy olyan megoldást, amely javítana a gk. vezetők munkakörülményén ebbe a nagy melegbe, de csak elutasítást kapok tőle és Eső úrtól. Nekik jó, nekünk meg olyan amilyen!”
  • 61. gte325 2012. július 12. 19:40
    „55. Demalgon 2012.07.10. 23:17 , nem tudom mennyire vagy felkészülve szakmailag "buszokból", de a látszólag indokolatlan fűtésnek nagyon is reális oka van: ha a hűtővíz túlmelegszik -ami a motor értsd alatta a hűtőrendszert is, általánosan szar műszaki állapotának köszönhető (elszennyeződött, eldugult, néhány konstrukciónál alul méretezett, a hűtőközeg hiánya, stb.)- a gépkocsivezető vagy leállítja a motort, megszüntetve ezzel úgy a hőtermelést, mint a továbbhaladást is, vagy a fűtőrendszeren, mint megnövelt hőleadó felületen át szabadul meg a technika áldásának nem kívánatos melléktermékétől. Pár éve a Kapos Volán E95-ösén volt szerencsém a Győrig tartó mintegy három órás utat a kinti kb 30°C hőmérséklet mellett fűtött buszon megtenni. Ki beszél itt légkondicionálásról?”
  • 60. igazgyőri 2012. július 12. 15:43
    „Elég sok valótlanság található a cikkben!
    1.Még nem sikerült olyan légkondicionáló módszert találni, mellyel megoldható lenne az utastér hűtése városon belül.
    Valóság: Az elmúlt hetekben tesztelték a részben Győrben készülő Credo típusú szóló illetve csuklós autóbuszokat,amelyek fel vannak szerelve utastér klímával is. Próbáltuk le tudja hűteni az utasteret is kellemes hőmérsékletűre 38 C külső hőmérsékletnél is!
    2.A társaság a gépkocsivezetők pihenő helyiségeit klimatizálta és biztosítja az ilyenkor szükséges védőitalt, ezen kívül a felsőruházat tekintetében engedélyezett a kigombolt ing vagy a gépkocsivezetők részére rendszeresített póló.
    Valóság: 3 pihenő helyiség van üzemben pillanatnyilag: Révai utca,Marcal város,Ipar utca.Ebből 1 klimatizált ami a Marcal városi! Akik az önkormányzat által megrendelt City járatot illetve a Gyirmót Pinnyéd járatokon dolgoznak nem hogy klimatizált pihenőt sem érintenek de még védő italt sem kapnak ha csak az útszéli kútból nem engednek maguknak hideg vizet,vagy a Gyirmóti kocsmában 2 órára nem vesznek 50ft-ért fél liter szódát saját zsebből.
    Végezetül a rendszeresített pólóról amit a cikk szerint hordhatnának a gépkocsivezetők nyáron,ezeket kivonták a formaruha használatából!
    Megkérném a szerkesztőt legközelebb olyan cikket írjon ami valós adatokat tartalmaz!
    Köszönettel.”
  • 59. Mankapunka 2012. július 11. 17:00
    „Valaki nincs tisztában a vezetési idővel,meg a munkaidővel a cikkben.”
  • 58. bn 2012. július 11. 15:37
    „#44: a teljesség igénye nélkül: 8-as járat, Ipar utca és Fehérvári út közötti szakasz 4db megálló, plusz árkád megálló, aluljáró melletti megálló, Révai utca, 14:-es megáll az árkádnál, az iparkamaránál, szökőkútnál, stb.”
  • 57. Szeszósztris 2012. július 11. 15:28
    „EGyszer ezt póczát be kéne zárni az egyik tűző napon álló zárt, lecsukott ablakú buszába s víz nélkül otthagyni 1 napra.....(természetesen kulcs nélkül). KIváncsi lennék, hogy azután is ez maradna a véleménye....”
  • 56. nils 2012. július 11. 01:51
    „Követelem, pócza mihály azonnal adja be felmondását a vezetőséggel meg a jónéhány munkájára igénytelen (pl. pszichopata, tuskó, cigizik, pofázik vezetés közben stb.) sofőrökkel egyetemben.
    Miért 1 kapuvári sötét paraszt vezeti a céget?”
  • 55. Demalgon 2012. július 10. 23:17
    „Talán nem kéne az ablakokat bezárni, talán nem kellene rossz utasszervezést folytatni, hogy a busz levegőtlen legyen főleg nyáron és tömegnyomoros. Talán nem kellene kicsit melegebb időszakokban, főleg késő tavasszal néha rávágni a fűtést, mert erre is van példa. Annyi, de annyi módszer van, hogy ha a saját zsebük, meg az idióta paraszt ellenőrök foglalkoztatása helyett, akik itt élik ki gyerekkorukban elszenvedett traumáikat, ésszerűsítenék az utazást, fejlesztéseket hajtanának végre, és egyensúlyba hoznák az ár-értéket minden jobb lenne és az utazás is növekedne.”
  • 54. dacista 2012. július 10. 22:02
    „Javasolom Pócza Úrnak nyissa ki a klímatizált irodája ajtaját, mert csukott ajtón nem lehet kilátni! Utána menjen el tőlünk nyugatra, próbáljon ki számtalan városi buszt, meglepődve fogja tapasztalni, hogy van rajtuk klíma! Lásson csodát még működnek is!!!
    Azt meri nyilatkozni, hogy mindent megtettek az utasokért. Még arra sem képesek, hogy a nyitható ablakokat megjavítanák, nagy százalékuk nem nyitható! Szöveg az egész, semmit nem tesznek az utasokért!
    Azt érdemelné, hogy napi 8 órát buszozzon a saját jól felkészített buszain! Majd megtudná a valóságot!”
  • 53. gyormarcal 2012. július 10. 21:28
    „Csak annyi kellene hogy az ablakokat ki lehessen nyitni!!! De ha fix ablakok vannak azokat sajna nem lehet még kinyitni sem lehet.
    A régi típusú buszokon lehet ablakot nyitni , ott elviselhetőbb a meleg.
    Olvastam hogy fejlesztik a Credokat , itt kellene kezdeni. Az ablakoknál.
    Klima, na az már ezek után luxus ......ha az ablak nyitás sem megoldható...”
  • 52. gonzo 2012. július 10. 20:17
    „Nekem nincs tapasztalatom e téren,de többen írtátok,hogy igenis működik a klimatizálás a városi buszokon/villamosokon.Akkor a KV vezetője szakmailag nulla,vagy csak mellébeszél,hátha megeszik?”
  • 51. Mankapunka 2012. július 10. 18:29
    „Kerüljön ki a másik is,hogy csak a sírás megy megint,szokásukhoz híven!!!!”
  • 50. TheRichie 2012. július 10. 17:56
    „Az audis járatokon mindig jó idő van :)”
  • 49. Mankapunka 2012. július 10. 17:46
    „bugyortudor

    Múltkor még nem te védted a dolgokat,most meg megy a jussokra való áthárítás,meg ki milyen.

    Azt megkérdezted,hogy a felső vezetők bére is csökkent?”
  • 48. mir 2012. július 10. 17:14
    „Érdekes valahogy nyáron mindig sűrűbben járnak a lebuktatható ablakú buszok. Azt utaztatnám egész nap a 40 fokban aki ilyen buszokat tervezett meg meg is vett. A Credokon nincs légkondi hanem azok a vicces ventilátorok vannak amiknek levegőt kéne fújniuk de helyette a burkolatot fújkálják amiben elhelyezték őket. Kell a légkondi a buszokba aki szerint meg nem kell az gyalogoljon a 40 fokban. Különben meg nem kell a duma ki van adva a sofőröknek hogy spórolniuk kell így amelyik buszon esetleg van is valamiféle hűtési megoldás akkor sem kapcsolják be. Persze a nagyfejűek akik ezeket az utasításokat megteszik életükbe nem buszoztak a mercikbe meg az audikban van légkondi.”
  • 47. bojtár 2012. július 10. 16:03
    „be kell vezetni a riksákat:)”
  • 46. Mary02 2012. július 10. 15:30
    „A legutóbbi buszos kalandomat szeretném megosztani: Hétvégén Balatonról hazafelé jövet nem elég, hogy Almádiban már egy szem ember sem tudott felszállni a fél órás késéssel - eredetileg 18,52-kor induló Kisalföld Volán járatra, onnan Veszprémbe kellett mennünk, mert a többi nem megy be oda. Ott aszalódtunk ebben a "kellemes" 40 fokban, a WC helyiség természetesen zárva, majd az utolsó járat is 25 perc késéssel befutott. Itt is többen álltunk Győrig, ahol a klima viszont maximumra volt felturbózva, állítani nem lehetett, majdnem megfagytunk, mire hazaértünk. "All inclusive" szolgáltatás - mindez 1.600,- Ft-on felüli árért. Nagyon megéri...”
  • 45. bojtár 2012. július 10. 15:03
    „mit aggódtok még pár év és fele busz leáll mert elfogyott a pénz(ha nem az egész)”
  • 44. Dwatson 2012. július 10. 14:52
    „39. bn 2012.07.10. 12:
    Hol vannak 100 méterenként megállók Győrben?Egyetlenegyről tudok,de az csak az átszállási lehetőség miatt van az 1,2 nek a vidékinél.”
63 hozzászólás
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Megállapodás felsőoktatási intézmények és autóipari cégek között

Együttműködési megállapodást írnak alá magyar felsőoktatási intézmények és a járműipar főbb… Tovább olvasom