Gyűjtse össze az érdekes cikekket a címek mellett lévő később elolvasom ikonokkal!

Győr-Moson-Sopron - kisalfold.hu

2014. 11. 01. szombat - Marianna

Még több

Itt vagyok: Nyitólap > Győr hírei, győri hírek > Hőségben a buszon: kell-e a légkondi a győri buszokon?

Hőségben a buszon: kell-e a légkondi a győri buszokon?

A hőségriadó ideje alatt több utas panaszkodott a járatokon tapasztalható hőségre. Portálunk utánajárt a problémának. Megkérdeztük ezzel kapcsolatban Pócza Mihályt, a Kisalföld Volán Zrt. vezérigazgatóját.

Jóna Tünde - 2012.07.09. 21:34
Megosztás: Facebook Twitter E-mail
Az időjárás-előrejelzések szerint még 30 C° körüli hőmérséklet várható. Ennek hatása nem csak az emberi szervezetre, hanem a mindennapokra is kiterjed. Talán a legfontosabb ezek közül az utazás.

Az utazási feltételek ma már nem merülnek ki az utazási cél elérésében, hanem emellett számos egyéb szolgáltatást is igényelnek az utasok. Természetesen más helyzetről beszélünk például a bicikli, az autó vagy a tömegközlekedési eszközök tekintetében.

Képünk illusztráció.
Képünk illusztráció.


Utasok igényei

Egyre nagyobb teret nyernek a technikai vívmányok a hétköznapokban. Bár a fűtés már évszázadok óta igénye az emberi életformának, de úgy tűnik, hogy a klímaberendezések is egyre fontosabb szerepet kapnak a hétköznapokban.

Ez nem csak a munkahelyi és az otthon szférát érinti, hanem az utazást is. Az új autókban a klímaberendezés beszerelése még extra felárral jár, ugyanakkor az igény egyre nagyobb rá. Ugyanez vonatkozik a tömegközlekedésre is. Az utasok egyre többet panaszkodnak a járatokon tapasztalható hőmérsékletre, tudva, hogy a probléma megoldható lenne a klímaberendezés használatával.

Hajlamosak vagyunk elfelejteni, hogy ezeknek a berendezéseknek a mindennapi élet megkönnyítése mellett számos káros hatásuk is van, elsősorban az egészségre vonatkozóan. Utazás során az általunk használt jármű műszaki állapotára vagyunk utalva. Az utas kénytelen alkalmazkodni a helyzethez, ugyanakkor ez nem feltétlenül van arányban az igényeivel.

Az emberek nagyobb százaléka a tömegközlekedést használ, többségük busszal közlekedik.

Magyarországon a legnagyobb busztársaságok a Volán Zrt.-k. Internetes portáljukon hozzáférhetőek az utazási feltételek, melyek vonatkoznak többek között a Kisalföld Volán Zrt.-re is.

Mint minden szolgáltató, a Kisalföld Volán is hozott szükségintézkedéseket a hőségre való tekintettel. Ezek a belső utasítások a társaság belső munkaterveit, szabályzatait érintik. Ezzel kapcsolatban megkérdeztük Pócza Mihályt, a Kisalföld Volán Zrt. vezérigazgatóját.

Légkondicionáló berendezések

Arról nincsenek információink, hogy a buszjáratokon mennyi az átlagos hőmérséklet a legmelegebb órákban, de a társaság igyekszik biztosítani a legjobb feltételeket az utasok számára. Belső intézkedés, hogy a meghibásodott járművek közül a klímával rendelkezők szervizelését előnyben részesítik.

A buszállományt tekintve a helyközi buszok 41%-a, 116 db van klímával felszerelve, ugyanakkor a helyi járatokon egyáltalán nincs légkondicionáló berendezés. Ezek a járművek viszonylag rövid szakaszon, 5-10 kilométeren belül 500 méterenként megállnak, némelyeknél 3-4 ajtó van nyitva megállásonként, így semmilyen klímaberendezés nem tudná lehűteni az utasteret.

Még nem sikerült olyan légkondicionáló módszert találni, mellyel megoldható lenne az utastér hűtése városon belül.

Az újabb buszokon általánosan jellemző, hogy egyáltalán nincs ablaka vagy kis mérete miatt nem biztosítja a levegőáramlást. A BKV tervezte az ilyen járatain az ablakok cseréjét, de ez több szempontból is problémás. Kérdeztük ezzel kapcsolatban Pócza Mihályt, aki kérdésünkre azt válaszolta, hogy ez nem megoldás az általunk felvetett problémára. Azon kívül, hogy drága, statikailag nehezen vagy néhány esetben egyáltalán nem kivitelezhető, így ezen a megoldáson a Kisalföld Volán Zrt. nem gondolkodik.

Mivel az utastér megfelelő hatásfokú klimatizálása a városi közlekedésben nem megoldható. A társaság igyekezett a buszsofőröknek optimálisabb munkakörülményeket biztosítani. A helyi autóbuszok közül 68 vezetőfülkéje légkondicionált. A gépkocsivezetők napi 8-9 órát vezetéssel töltenek a járművön és forgalombiztonsági szempontból is fontos, hogy a nagy meleg miatt ne lankadjon a figyelmük. A társaság a gépkocsivezetők pihenő helyiségeit klimatizálta és biztosítja az ilyenkor szükséges védőitalt, ezen kívül a felsőruházat tekintetében engedélyezett a kigombolt ing vagy a gépkocsivezetők részére rendszeresített póló.

Költségvetés

Új információ még a buszállománnyal kapcsolatban, hogy a közeljövőben nem várható új tender kiírása autóbuszokra. Jelenleg a járművek üzemeltetése és javítása rengeteg pénzt igényel, de a legmagasabb költséget egyértelműen az üzemanyag fogyasztása okozza. Ehhez hozzájárul a klímaberendezések üzemeltetése is, ez körülbelül 10-15% többletfogyasztást eredményez.

A szolgáltatók számára jelenleg semmilyen jogszabály nem írja elő, hogy a tömegközlekedési eszközöket klimatizálják.

Pócza Mihály ugyanakkor úgy látja, hogy a szolgáltatóknak érdeke, hogy amennyire lehetséges, segítik átvészelni a szélsőséges időjárási körülményeket az utasok számára. A klímaberendezések üzemeltetése a volán társaság számára nagy költséggel jár és a beruházás is több száz millió forint lenne, figyelembe véve a jelenlegi autóbusz állományt. Ez az összeg a jelenlegi feltételek mellett nem építhető be a jegy-, illetve bérletárakba, hiszen az utasok egy része ezt a különbözetet nem tudná megfizetni.

Hőség miatti rosszullétek

Az utasok többsége örülne annak, ha az alapvető szolgáltatások között szerepelne a klímaberendezés. Ők ezért cserébe akár többet is fizetnének a jegyért, illetve a bérletért. Figyelembe véve azonban a klíma egészségügyi, valamint környezetpolitikai hatásait, el kell gondolkoznunk a személyes igényeinken. Téves az a feltételezés, miszerint a klimatizált járatokon kevesebb a rosszullét, hiszen a külső és a belső hőmérséklet közötti különbség oka lehet többek között a szédülésnek, fejfájásnak, akár légúti megbetegedésnek is.

Információink szerint a buszjáratokon a hőség miatti rosszullétek száma nem növekedett. Naponta körülbelül 6000 járat közlekedtet a Kisalföld Volán Zrt., s ezeken semmivel nem gyakoribbak a rosszullétek, mint az utcákon. Azt tanácsolhatjuk, hogy aki teheti, ne a legnagyobb melegben menjen utcára vagy szálljon buszra.
Megosztás: Facebook Twitter E-mail

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

Moderálásra küldöm 63. Freehill 2012.07.28. 11:02

#58 bn: "14:-es megáll az árkádnál, az iparkamaránál, szökőkútnál, stb."
És mi a baj ezzel? Ezek a megállók NEM 100 méterenként vannak, hanem kb. 400-500, ami városi közlekedésben teljesen normális!

Moderálásra küldöm 62. egybuszos 2012.07.15. 00:56

A Pócza úr egy kicsit tájékozatlan és sz...k ránk. Én kb. 1 éve szorgalmazok egy olyan megoldást, amely javítana a gk. vezetők munkakörülményén ebbe a nagy melegbe, de csak elutasítást kapok tőle és Eső úrtól. Nekik jó, nekünk meg olyan amilyen!

Moderálásra küldöm 61. gte325 2012.07.12. 19:40

55. Demalgon 2012.07.10. 23:17 , nem tudom mennyire vagy felkészülve szakmailag "buszokból", de a látszólag indokolatlan fűtésnek nagyon is reális oka van: ha a hűtővíz túlmelegszik -ami a motor értsd alatta a hűtőrendszert is, általánosan szar műszaki állapotának köszönhető (elszennyeződött, eldugult, néhány konstrukciónál alul méretezett, a hűtőközeg hiánya, stb.)- a gépkocsivezető vagy leállítja a motort, megszüntetve ezzel úgy a hőtermelést, mint a továbbhaladást is, vagy a fűtőrendszeren, mint megnövelt hőleadó felületen át szabadul meg a technika áldásának nem kívánatos melléktermékétől. Pár éve a Kapos Volán E95-ösén volt szerencsém a Győrig tartó mintegy három órás utat a kinti kb 30°C hőmérséklet mellett fűtött buszon megtenni. Ki beszél itt légkondicionálásról?

Moderálásra küldöm 60. igazgyőri 2012.07.12. 15:43

Elég sok valótlanság található a cikkben!
1.Még nem sikerült olyan légkondicionáló módszert találni, mellyel megoldható lenne az utastér hűtése városon belül.
Valóság: Az elmúlt hetekben tesztelték a részben Győrben készülő Credo típusú szóló illetve csuklós autóbuszokat,amelyek fel vannak szerelve utastér klímával is. Próbáltuk le tudja hűteni az utasteret is kellemes hőmérsékletűre 38 C külső hőmérsékletnél is!
2.A társaság a gépkocsivezetők pihenő helyiségeit klimatizálta és biztosítja az ilyenkor szükséges védőitalt, ezen kívül a felsőruházat tekintetében engedélyezett a kigombolt ing vagy a gépkocsivezetők részére rendszeresített póló.
Valóság: 3 pihenő helyiség van üzemben pillanatnyilag: Révai utca,Marcal város,Ipar utca.Ebből 1 klimatizált ami a Marcal városi! Akik az önkormányzat által megrendelt City járatot illetve a Gyirmót Pinnyéd járatokon dolgoznak nem hogy klimatizált pihenőt sem érintenek de még védő italt sem kapnak ha csak az útszéli kútból nem engednek maguknak… Tovább olvasom »

Moderálásra küldöm 59. Mankapunka 2012.07.11. 17:00

Valaki nincs tisztában a vezetési idővel,meg a munkaidővel a cikkben.

Moderálásra küldöm 58. bn 2012.07.11. 15:37

#44: a teljesség igénye nélkül: 8-as járat, Ipar utca és Fehérvári út közötti szakasz 4db megálló, plusz árkád megálló, aluljáró melletti megálló, Révai utca, 14:-es megáll az árkádnál, az iparkamaránál, szökőkútnál, stb.

Moderálásra küldöm 57. Szeszósztris 2012.07.11. 15:28

EGyszer ezt póczát be kéne zárni az egyik tűző napon álló zárt, lecsukott ablakú buszába s víz nélkül otthagyni 1 napra.....(természetesen kulcs nélkül). KIváncsi lennék, hogy azután is ez maradna a véleménye....

Moderálásra küldöm 56. nils 2012.07.11. 01:51

Követelem, pócza mihály azonnal adja be felmondását a vezetőséggel meg a jónéhány munkájára igénytelen (pl. pszichopata, tuskó, cigizik, pofázik vezetés közben stb.) sofőrökkel egyetemben.
Miért 1 kapuvári sötét paraszt vezeti a céget?

Moderálásra küldöm 55. Demalgon 2012.07.10. 23:17

Talán nem kéne az ablakokat bezárni, talán nem kellene rossz utasszervezést folytatni, hogy a busz levegőtlen legyen főleg nyáron és tömegnyomoros. Talán nem kellene kicsit melegebb időszakokban, főleg késő tavasszal néha rávágni a fűtést, mert erre is van példa. Annyi, de annyi módszer van, hogy ha a saját zsebük, meg az idióta paraszt ellenőrök foglalkoztatása helyett, akik itt élik ki gyerekkorukban elszenvedett traumáikat, ésszerűsítenék az utazást, fejlesztéseket hajtanának végre, és egyensúlyba hoznák az ár-értéket minden jobb lenne és az utazás is növekedne.

Moderálásra küldöm 54. dacista 2012.07.10. 22:02

Javasolom Pócza Úrnak nyissa ki a klímatizált irodája ajtaját, mert csukott ajtón nem lehet kilátni! Utána menjen el tőlünk nyugatra, próbáljon ki számtalan városi buszt, meglepődve fogja tapasztalni, hogy van rajtuk klíma! Lásson csodát még működnek is!!!
Azt meri nyilatkozni, hogy mindent megtettek az utasokért. Még arra sem képesek, hogy a nyitható ablakokat megjavítanák, nagy százalékuk nem nyitható! Szöveg az egész, semmit nem tesznek az utasokért!
Azt érdemelné, hogy napi 8 órát buszozzon a saját jól felkészített buszain! Majd megtudná a valóságot!


Töltés, kérem várjon!
ˆaz oldal tetejéreˆ

hirdetés

Cikkajánló

bezár
asdasd
Kérem várjon, jelentkezését rögzítjük...