Kisalföld logö

2017. 08. 19. szombat - Huba 19°C | 31°C Még több cikk.

GYSEV - Kartellgyanúba keveredett szerelvények

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) hetek óta a Magyar Vasúti Egyesületnél és tagszervezeteinél, a MÁV-nál és a MÁV Cargo Árufuvarozási Zrt-nél, valamint a Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút Zrt-nél vizsgálódik kartellezés gyanúja miatt.
A GVH kartellellenes osztálya rajtaütésszerű helyszíni vizsgálatot tartott a társaságoknál; az ellenőrök számítógépeket, merevlemezeket foglaltak le, naptárakat és a határidőnaplókat is lemásoltak. A versenyhivatal arra gyanakszik, hogy a Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút korábbi elnök-vezérigazgatója, Berényi János nevével fémjelzett Magyar Vasúti Egyesülésbe azért léptek be a vállalatok – s támogatják anyagilag is a szervezetet –, mert annak munkacsoportjaiban legálisnak tűnő keretek között oszthatják fel egymás között a piacot. A gyanú szerint tehát a Magyar Vasúti Egyesülés elsősorban a MÁV és a GYSEV piaci pozícióinak védelmében tevékenykedett eddig.

Feljelentés nyomán?

A Vasárnapi próbált többet megtudni a folyamatban lévő vizsgálatokról, de a GVH sajtószóvivője, Mihálovits András csak annyit volt hajlandó elárulni, hogy „az előzetes információk alapján kirajzolódó zavaros tények tisztázása érdekében szükségesnek tartottuk az eljárás megindítását". A törvény szerint a GVH 180 napig vizsgálódhat kartellgyanús ügyekben, s ha ennyi idő alatt nem sikerül eredményre jutni, akkor még kétszer 180 napig meghosszabbíthatják a vizsgálatot.
A Berényi János nevével fémjelzett Magyar Vasúti Egyesülés sem sokkal bőbeszédűbb a kínos ügyben, a társaság internetes oldalán csupán rövid közleményt találtunk. E szerint „a Magyar Vasúti Egyesülés értetlenül fogadja a hazai vasúti szektor közös érdekvédelmének ellehetetlenítését célzó eljárás alapját képező vádakat, s egyben teljességgel megalapozatlannak tartja azokat".

A szervezet közleményének mégsem ez a leglényegesebb része, hanem „a Magyar Vasúti Egyesülés határozottan elutasítja a vizsgálatot kezdeményező feljelentő azon vélelmezhető szándékát" kezdetű mondat. Ezek szerint ugyanis a GVH nem magától kezdett bele a végén akár több tízmillió adófizetői forintra is rúgó ellenőrzésbe, hanem jó eséllyel valamelyik kisebb vasútvállalat feljelentése nyomán. A nyilatkozat diplomatikusan így zárul: „kijelentjük, hogy az igazság kiderítése érdekében a vizsgálatot folytató Gazdasági Versenyhivatallal maradéktalanul együttműködünk, mint ahogy érintett tagvállalataink is".

A GYSEV nem kommentálhat

A vizsgálat apropóján a Vasárnapi megkereste Stöckert Dávidot, a GYSEV kommunikációs főmunkatársát. „Ahogy a többi érintett vasúti társaság, mi sem kívánjuk kommentálni, s nem is kommentálhatjuk a vizsgálatot annak lezárásáig. A vizsgálat során mindenben közreműködünk a Gazdasági Versenyhivatallal" – közölte a főmunkatárs.

Arra a kérdésünkre, hogy miért lépett be a Magyar Vasúti Egyesülésbe a GYSEV, úgy válaszolt Stöckert Dávid, hogy „Ausztriában évtizedek óta, törvényileg előírt módon működik a Magyar Vasúti Egyesüléshez hasonló, vasúttársaságokat tömörítő szervezet, amely a vasutak érdekeit hivatott szolgálni, csakúgy mint a közúti fuvarozók hasonló szervezetei. A GYSEV Zrt. a többi magyar vasúttársasághoz hasonlóan többek között ezért tartotta fontosnak a csatlakozást 2006-ban Magyar Vasúti Egyesüléshez".

Első fokon 700 milliót vesztett a MÁV

A MÁV-nak nem ez az első csörtéje a Gazdasági Versenyhivatallal: a Fővárosi Bíróság nemrég első fokon a GVH-nak adott igazat, s az eredetileg kiszabott bírságnál ugyan kevesebb, de így is 700 millió forintos büntetés fizetésére kötelezte az állami mamutot. A bíróság ugyanis abban egyetértett a versenyhatósággal, hogy a vasúttársaság a 2004-es uniós csatlakozással járó piacnyitást követően visszaélt erőfölényével, vagyis az új, saját pályákkal nem rendelkező vetélytársak működéséhez szükséges síneket és más pályatartozékokat nem vagy csak nehézkesen szabadította fel.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Megdobogtatta a szíveket

A világ első műszívbeültetése után 39 évvel Magyarországon is elvégezték az első műszíves műtétet… Tovább olvasom