Kisalföld logö

2016. 12. 06. kedd - Miklós -6°C | 3°C

Figyelmetlenség a vasúti átjárókban

Győr-Moson-Sopron - Szinte nincs hét, hogy az országban valahol vasúti átjáróban ne ütközne személygépkocsi vagy motorkerékpár vonattal. Ritka, hogy a fénysorompó hibája miatt. Az esetek zömében a járművezetők figyelmetlensége az ok.
A napokban írtunk arról, a fiukat gyászoló jobaházi szülők pénzt szednének össze, hogy a farádi vasúti átjáróban félsorompót szereljenek fel. Tizenöt éves fiuk itt halt meg tavaly nyáron, amikor motorjával összeütközött egy vonattal.

A cikkünk kapcsán online szerkesztőségünkbe érkezett észrevételek az együttérzés mellett arról is szólnak: sajnos a járművezetők körében nagyfokú figyelmetlenség, felelőtlenség tapasztalható a vasúti átjárón való áthaladáskor. Egyik olvasónk egy friss esetet mesélt el.

Az ikrényi vasúti átjáróban (a Győrhöz közelebb esőben) az elmúlt években elég gyakran elromlott a fénysorompó: tilosat jelzett, leereszkedett a félcsapórúd és úgy is maradt, vonat sehol. A várakozók egy idő után megunták, jobb híján a félsorompók között szlalomozva átmentek. Aztán úgy látszik, nagyon hozzászoktak ehhez az állapothoz, bár a sorompó már jól működik. Kedden reggel az átjárónál várakozó buszokat is megkerülve sokan átmentek a tiloson – a vonat pedig jött, előbb egyik, majd a másik irányból. A vonatok dudálnak az átjáró előtt, még ez a szerencse. Most nem történt tragédia. A tilosban áthaladók közt egy anyuka a hátsó ülésen két gyerekkel még az utolsó pillanatokban átjutott. S ha éppen nem tud még egy erőset nyomni a gázpedálon?

Az országban tavaly (október végi statisztikát ismerünk) ötvenöt ütközés történt vasúti átjáróban, 39 fénysorompónál, kilenc pedig olyan helyen, ahol a jelzőlámpát félsorompó is kiegészíti. Ezekben a balesetekben 11-en haltak meg.

Ritka, hogy a baleset oka a fénysorompó meghibásodása, hiszen a vasúti átjárót mindenkor kellő körültekintéssel kell megközelíteni. A jelzőlámpa ugyanis nem „szabad utat" mutat, hanem azt, hogy a fénysorompó működik.

A meghibásodások előfordulnak például az utóbbi időben nagyon elszaporodott vezetéklopások miatt. Vagy mint a Hegyeshalom–Rajka vasútvonalon történt május 10-én (írtunk róla): ismeretlenek letörték a csapórudat.

A félsorompóval is ellátott vasúti átjáró kétségkívül biztonságosabbnak tűnik, hiszen csak a rudakat kerülgetve, szlalomozva lehet átjutni, ahhoz pedig csökkenteni kell a sebességet. Megírtuk, hogy a szóban forgó vasútvonalon a GYSEV illetékesei június elejére terveznek bejárást, hogy eldöntsék, a forgalom miatt hol indokolt a félsorompó.

A MÁV idén több százmilliós fejlesztésként 51 vasúti átjáróban szerelt fel félcsapórudakat. Megyénkre egy jutott belőlük, a Győr–Celldömölk vonalon, a győrújbaráti bekötőútnál a fénysorompót rudakkal egészítették ki.

Reggel az átjárónál várakozó buszokat is megkerülve sokan átmentek itt a tiloson. Fotó: Bertleff András
Reggel az átjárónál várakozó buszokat is megkerülve sokan átmentek itt a tiloson. Fotó: Bertleff András

Buszsofőrök a megmondhatói, a sorompóknál várakozva sokan kerülik meg őket s mennek át a tiloson. Vagy idegesen rájuk dudálnak, mert a buszok a sorompónál erősen lassítanak, nehezen belátható helyen meg is állnak, hiába világít fehéren a jelzőfény. Rosszak a tapasztalataik. Olyat is láttak már, hogy legalább nyolcvannal zúgtak el mellettük, aztán kis híján az árokban kötöttek ki. Mert nem csak a vonat a veszély, az autót jól „megdobhatja" az átjáró huplija. Figyelmetlenség és türelmetlenség – mindkettő ellen csak mi magunk tehetünk.

És még valami: ha valaki tilosban megy át a vasúti átjárón, 300 ezer forintjába kerülhet. Az életet pedig nem lehet pénzzel mérni.

Olvasóink írták

23 hozzászólás
12
  • 23. vasútbarát 2008. május 29. 17:34
    „Itt a mondatod: "A GYSEV-től meg nem lehet várni semmit, ők nem emberbaráti, jótékonysági szervezet."

    Vagyis a GYSEV a hibás azért mert nem rak ki sorompókat magától. Én nem a levegőbe beszélek, csupán azt írom le amit tapasztalok a vasúton, illetve a vasutasoktól. Kérlek látogass be az index.hu fórumán a GYSEV topic-ba. Ott sok vasutas, köztük, mozdonyvezetők mondták el a saját véleményüket és tapasztalataikat.
    Egyik győri híres átjárónál nem is egy sorompó van. Pár hónap alatt megtudnék gazdagodni a bírságból, amit a gyalogosoktól, kerékpárosoktól, motorosoktól belehetne szedni. Azt nem tagadom, hogy sokszor túlságosan hosszú ideig van lecsukva a sorompó, de attól a tilos még tilos. Sokszor járok arra, és nincs olyan alkalom, hogy ne menne át 3-4 ember a tilos jelzés ellenére... Egyszer a szemem előtt ütötte el majdnem a vonat az egyik szabálytalankodót, de még sikerült átrohannia előtte. Ezekre csak azt tudom mondani, hogy megérdemlik ha elüti őket a vonat.”
  • 22. pan.cser 2008. május 29. 09:17
    „Kedves "vasútbarát"! Idézd azt a mondatomat, ahol a GYSEV-et teszem felelőssé. Felelős az akit a jog annak nyivánit. Csak beszélsz a levegőbe, holott azt a vasúti, közúti közlekedési szakemberek állítják, nem csak a laikusok, hogy a sorompó a leghatékonyabb vasuti kereszteződést biztosító eszköz. Ehhez még egyetem sem kell, 100-s IQ teszt sem. Képtelenek vagytok általánosságban gondolkodni, a kivételeket lengetitek, de azt bőszen.”
  • 21. Icsi 2008. május 29. 08:20
    „A fénysorompó is meghibásodhat!
    A legbiztonságosabb átkelés ha magunk győződünk meg arról, hogy átkelhetünk e az átjárón!”
  • 20. vasútbarát 2008. május 28. 23:49
    „pan.cser. Ahogy elnézem a hozzászólásokat itt, valamint a másik cikkben, egyedül Te gondolod úgy, hogy a GYSEV tehet az egészről. A többségnek szokott igaza lenni, de Te nem ebbe a csoportba tartozol. Úgyhogy szerintem ennyi.
    Egyébként itt egy másik cikk. Ennél volt sorompó is, a motoros viszont megkerülte, és a vonattal ütközött. Ennyit a megmentő sorompóidról... Akinek ennyire nem számít az élete, és hogy mit okoz tettével a családjának, azt nem tudom sajnálni.

    http://www.delmagyar.hu/belfold_hirek/vonattal_utkozott_a_motoros_-_a_helyszinen_meghalt_/2057511”
  • 19. vasútbarát 2008. május 28. 23:16
    „pan.cser: Talán azért, mert hiába vigyáznuk mi szabályosan kölekedők, ha például a szembejövő figyelmetlenül előz és belénkhajt. Ennyi erővel kiabáljuk, hogy sorompót minden közúti kereszteződésbe, mert ott is átmennek a piroson és belehalhatnak. Meg kivágni minden fát az utak mellett, mert a végén még szegény ittas vezető vagy gyorshajtó nekimegy... Egyébként a motoros gyerek a vonat sokadik teherkocsijának ment neki. Az egész vonatot nem vette észre, hogy megy keresztbe előtte,mert kitudja merre járt a figyelme. Ha ott lett volna a sorompó, akkor meg azon bukik át és esik a vonat alá. Akkor az lenne a baj, hogy miért volt ott pont a sorompó... Meg ha van sorompó és rossz, tehát fe van nytva, akkor nyugodt szívvel, átmegy, mert hiszen a sorompó fent volt? Ugyan úgy elkéne nézni mindkét irányba és max 30km/h-val átmenni ahogy a KRESZ írja...Ezek a figyelmetlen közlekedők nem bírsággal fizettek, hanem az életükkel. Előszőr rendet kéne tenni a fejekben, aztán követelőzni mindenféle dolgokkal.”
  • 18. pan.cser 2008. május 28. 22:35
    „Sorompókat minden átjáróba! Az ellenzőktól kérdezem, minek drágítják a gépkocsijukat biztonsági övvel, légzsákkal, hiszen ha vigyáznak, betartják a Kreszt, nem történik baleset. Jól látható a statisztikából ahol félsorompó van ott kevesebben halnak meg. Ez a lényeg! A GYSEV-től meg nem lehet várni semmit, ők nem emberbaráti, jótékonysági szervezet. Törvénytisztelők ugyanakkor, ha kötelezik őket lesz sorompó, de maguktól nem fogják megcsinálni! Nagyjából ezt nyilatkozta egy illetékesük a Magyar Rádióban!”
  • 17. vasútbarát 2008. május 28. 19:08
    „A végén még a GYSEV lesz a hibás azért, hogy felelőtlenek elémennek a vonatnak. Azt az indokot sem tudom efogadni, hogy süt a nap és nehezen látható a féysorompó. Ha nehezen látható, akkor még inkább körülnézek, és max lépésben gurulok előre, hogy ha jön a vonat akkor megtudjak állni, nem pedig gyorsan áthajtok hátha még átérek. Nem félsorompó kell az átjárókba, hanem kicsit több odafigyelés a közlekedőktől.”
  • 16. Icsi 2008. május 28. 15:12
    „15!
    Okoska!

    Figyi én nem kötekedem!

    Ha TE olvastad volna figyelmesebben a hozzászólásokat, akkor azt is észrevettem volna, hogy :) jelet tettem a végére!Nem cinikuságból!A levelem hangvétele sem olyan volt!”
  • 15. 1 hozzászóló 2008. május 28. 15:02
    „Bucii! Icsi!

    Ha figyelmesen elolvastátok volna idegen hozzászólását, akkor ezt is észrevettétek volna a végén: "TISZTELET annak a kevés kivételnek." Akár ezt is írhatta volna: akinek nem inge, ne vegye magára.

    Úgy hogy ne kötekedjetek!!!”
  • 14. orgona 2008. május 28. 14:22
    „Mikusnak tökeletesen igaza van,s ebböl lehet tanulni!A jogositvany megszerzese nem eleg ahhoz hogy biztonsagosan tudjak közlekedni a forgalomba ehhez nagyon sok tapasztalat kell amit nem a könyvekböl tanulunk!”
  • 13. öreg sofőr 2008. május 28. 13:07
    „T! mikus!
    Osztom a véleményedet, tökéletesen igazad van!
    öreg sofőr”
  • 12. Icsi 2008. május 28. 13:02
    „Az apukám mozdonyvezető volt, mindig arra tanított ne higgyek a lámpáknak az a biztos, hogy mindig elnézek jobbra és balra, utánna megyek át a vasúti átjárón.”
  • 11. mikus 2008. május 28. 12:12
    „28 éve vagyok hivatásos gk vezető, napi rendszerességgel közlekedem az országban keresztül-kasul,van némi tapasztalatom!
    Amikor tanultam vezetni, az oktatóm (ennyi év utás hálás vagyok érte) nem (csak) a vizsgára, hanem a közlekedésre is felkészített. A vasúti átjárónál belémsulykolta, hogy mindig körül kell nézni, függetlenül, hogy van, hogyan van biztosítva, vagy nincs.
    Ha tekerős a sorompó, a bakter, vagy a mozdonyvezető is ember, rosszul is lehet.
    Ha fény (és fél) sorompós, nem tudhatjuk, milyen hibája lehet.
    Ha nincs biztosítva, nincs miről beszélni.
    Idáig 4 olyan esetem volt, hogy a fénysorompó fehéren villogott, és jött a vonat!
    Ha nem lassítottam volna, nem néztem volna körül, most nem tudnám ezt leírni...
    Persze szerencse is kell hozzá! Vannak sajna olyan átjárók is, ahol rá kell hajtani a vágányra, hogy belássunk!
    Visszatérve az oktatómra, senkit nem akarok megbántani, de Ő még abból a "szériából" való volt, aki csak úgy lehetett oktató, hogy volt elötte jónéhány év hivatásos gkvez. gyakorlata, ami alatt szerzett annyi tapasztalatot, hogy volt neki mit átadni, nem tankönvből tanulta a közlekedést.
    Ha valakinek bántom az önérzetét, elnézést kérek tőle, nem az a célom!
    Látni néhány olyan oktatót, akinek az életkorából kiindulva nem lehet még gyakorlata, ők azok, akik csak(!!!) a vizsgára készítik fel a tanulóvezetőt, ha ők vezetik a tanulókocsit, nagyon vagányak tudnak lenni!
    Elkanyarodtunk, bocs.”
  • 10. apaszka 2008. május 28. 11:53
    „Idegen!
    Nekem volt trabantom ,wareszom, ladám,alfám ,ww-em ,bmw-m és már egy ideje SUZUKIM. Gondolom nem meggyőződésből írtad,és minden SUZUKI tulajra értetted,mert szerintem ez nem csak...,hanem minden tipusra vonatkozik. A közlekedési morál...hát mit mondjak.
    bucival értek eggyet inkább Bocs”
  • 9. Sajóka 2008. május 28. 11:52
    „A soffőr esetéhez: Aki hülye azt nem lehet és nem is kell megmenteni. Mindneki vigyázzon ami/aki kedves neki, értem alatta a gyerekeket, hátha nem az övéké volt. Képtelenség lenne minden idiótától megvédeni magunkat vagy másokat, vagy saját magukat önmaguktól. Akinek esze van úgyis körülnéz, és figyelmesen közlekedik, akinek nincs, meg menjen ahová akar, felőlem mutogathat is. Én nem tartok fel senkit, engem se tartson fel más. Élni és élni hagyni, aki nem akar élni, ne éljen. Ennyi”
  • 8. soffőr 2008. május 28. 11:21
    „Sok a felelőtlen közlekedő, és nem csak a vasúti átjáróban!!!!!
    Nemrég, a szentiváni úton, a dózsa majornál lévő vasúti átjáró fénysorompója nem működött, a félsorompó fent volt, de semmi fényt nem adott. (sokszor előfordul itt)
    Borús idő volt, tehát messziről látható volt, hogy sötét. Győr felől jöttem teherkocsival, már az ipari parktól belém volt ragadva egy fekete terepjáró "nem suzuki", és mindenáron előzni akart, de folyamatosan jöttek szembe. Lassítottam, hogy körülnézzek, és ekkor már a záróvonalon, hosszú dudálás mellett kivágott, megelőzött, ( gondolom "itt nem szokott vonat jönni" jelszóval ) de akkor már a VONAT IS DUDÁLT, MERT ÉPPEN AKKOR JÖTT!!!!!!!!!!!
    A hab a tortán, hogy egy fiatal lány vezette, a mellette ülő szintúgy fiatal srácnak kint volt a keze az ablakon, és nekem "mutogatta a középső ujját", szerintem mérges lehetett, hogy idáig nem tudtak előzni..., és hátul kettő 3-4 éves kisgyerek ugrált az ülésen, a korukból ítélve nem az ő gyerekeik!!!!!!!!
    A vonat nekem jobbról jött, nem is láthatta a "menő" kislány, a nagy teherkocsi takarásában.
    Szeretném, ha ezt olvasnák ezt a kisgyerekek szülei is, talán meggondolják, kire bízzák rá a piciket...”
  • 7. Icsi 2008. május 28. 11:03
    „Semmi gond a suzukisokkal. Nem az autótól fűgg ki hogy vezet, embere válogatja nem az autó!
    Édesanyám is "suzukis" és 34 éve vezet, hála Istennek balesetmentessen évi 20-30.000 km-t!

    Idegen!

    Vigyázz a szádra:)”
  • 6. bucii 2008. május 28. 10:38
    „Idegen!
    Hülyeséget írsz, sok normálisan közlekedő suzukist sértesz meg vele!
    Egész nap a forgalomban vagyok, nem a suzukisokra jellemző az agresszív, felelőtlen vezetés! Ha te is közlekedsz, (gondolom nem suzukid van, azért érzed magad külömbnek mindenkinél...) látnod kell, hogy a kocsisort nagy sebességgel kikerülve, a kanyarodósávból elhúzó autók kicsi hányada suzuki... , és még sorolhatnám a sok eszetlenül közlekedő "nem suzukist", akinek az apuci vett egy autót, és a haverok elött ő a menő, mert "ezt is " meg meri csinálni!”
  • 5. Icsi 2008. május 28. 10:07
    „Nagyon sajnálom azokat, akiket vasúti baleset ért illetve részvétem azoknak a családoknak, akiknek ilyen szörnyűségeket kell átmenniűek, ez a hasonló témájú cikkeknél hozzámszólásommal ki is fejeztem.
    Viszont azon a véleményen vagyok, hogy a legtöbb baleset a figyelmetlenségen alapul én itt most nemcsak a vasúti baleseteket értem.
    Oda kell figyelni nagyon a közlekedés során, bár az is igaz, hogy sokszor a vétleneket éri baleset.

    Nagyon sajnálom annak a fiúnak a szüleit, aki a farádi vasúti átjáróban szenvedett balesetet.
    Én ott lakom és úgy tudom a fiú volt a hibás.
    Nem szeretném részletezni, mert nem szeretnék a családnak még nagyobb fájdalmat okozni.

    Akárhogy is történt, szörnyű!”
  • 4. miracle 2008. május 28. 09:10
    „Nekem ez a magyarázat szokott "tetszeni":
    Rosszul látszik a fénysorompó fénye, nem látni, csak 10 m-ről, mert belesüt a nap stb.
    Aztán a reakció: úgyse látom, akkor átdöngetek 70-nel...
    Hogy esetleg 30 km/h-val vagy 10 m-ről megnézze, eszébe sem jut.

    Félsorompót egyébként oda lenne érdemes tenni, ahol az előírttal haladva (30 ill 40) sem lehetne időben észlelni, hogy mi van. Bár ha jobban belegondolunk, lehet még leszerelni kéne néhányat, ha eszerint vizsgáljuk.”
23 hozzászólás
12
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

A sci-fi rajongó nyolcezer kötetet tart otthonában

Győrasszonyfa - Hatalmas otthoni könyvtárral büszkélkedhet a győrasszonyfai Paralla János, amelynek… Tovább olvasom