Kisalföld logö

2017. 08. 18. péntek - Ilona 18°C | 32°C Még több cikk.

Felmentett körhintások

Tök–Győr - A Sziget Fesztiválon kilenc évvel ezelőtt történt halálos körhintabalesetben tavaly született jogerős ítélet. A bíróság a szakértői vélemény ellenére felmentette az üzemeltetőket. A múlt vasárnap ismét felborult a körhintája ugyanannak a mutatványosnak. Tizennyolcan sérültek meg, egy életveszélyesen.
A Pest megyei Tök sportpályáján vasárnap felborult egy körhinta. A szerkezet a rendőrség szerint ugyanaz, mint amelyiknek két kocsija szakadt le 1999. augusztus 9-én a Sziget Fesztiválon. Az üzemeltető is egyezik. A Szigeten a fiatal győri történelemtanár, Író Gergely olyan súlyosan sérült, hogy két nap múlva meghalt. Most 17 ember sérült meg, 3 súlyosan, egy még mindig életveszélyes állapotban van.

A Szigeten történt baleset áldozatának édesapja, dr. Író Béla állítja, a tragédiát nem anyaghiba, hanem emberi hanyagság okozta.

– A kilenc évvel ezelőtti ügyben tavaly hoztak jogerős ítéletet, amelyben az áll, hogy a felelősség alól mindenkit felmentettek, holott nekem a kezemben van az a szakértői jelentés, amely egyértelműen leírja: a hibás felállítás és üzemeltetés miatt történt. A hinta „letalpalása" nem volt szabályos, ezért megsüllyedt, megbillent néhány centit, s a kocsik egy helyen nekiütköztek a pódiumnak. Az alulról érkező ütéstől a szerkezet leszakadt. Az ügyészség e szakvélemény alapján emelt vádat – mondta dr. Író Béla.

A megdöbbentő eset a Kisalföld 1999. augusztus 11-i számának címlapjára került.
A megdöbbentő eset a Kisalföld 1999. augusztus 11-i számának címlapjára került.


A megdöbbentő eset a Kisalföld 1999. augusztus 11-i számának címlapjára került. Gergely azon a napon adta fel a küzdelmet a halálos sérülésekkel.
 Gergely azon a napon adta fel a küzdelmet a halálos sérülésekkel.

A Sziget Fesztiválon történt balesetben meghalt fiatalember édesapja, dr. Író Béla furcsának tartja, hogy arra a bírósági tárgyalásra, amelyikre az említett szakértőt beidézték, őt nem hívták meg.
Pedig mindent elkövetett, hogy a bűnügy valamennyi tárgyalásán jelen legyen, de egyikre sem hívták be.

– Miért nem, nem tudom. A tárgyalás jegyzőkönyve megvan, abból tudom, hogy meghallgatták a szakértőt, de semmilyen kérdést nem tettek fel neki. S amit még furcsállok, hogy az ügyész maga vonta vissza a vádat indítványában. A fiam szegény nem tudott ott lenni, meghalt. Az ő érdekeit az államnak kellett volna képviselnie ebben az ügyben, hogy a bűnöst felelősségre vonják. Az állam képviselője, az ügyész először vádat emel egy szakértői jelentés alapján, majd a tárgyaláson minden indok nélkül visszavonja azt.

– Mindent el tudok képzelni, sok minden mozoghat a háttérben, még pénz is – gondolkodott el Író Béla.

– Számomra feketén-fehéren egyértelmű, hogy a hinta tulajdonosa akkor felelős volt a balesetért. Csak a bíróság nem igyekezett, hogy őt felelősségre vonja. Ide jutottunk, hogy eltelt majdnem pontosan kilenc esztendő a fiam halála óta, és újra ugyanaz a hinta összeomlott. Talán most senki nem hal meg. És most is ki fogják egymást mosni, azt fogják mondani: anyaghiba történt, senki nem felelős semmiért. S az is lehet, hogy most tényleg igaz lesz.

dr. Író Béla
dr. Író Béla

A mérnök apa szerint ennek a szerkezetnek kilenc évvel ezelőtt nem volt olyan tervdokumentációja, amilyennek lennie kellett volna. Így érthetetlen, hogy miként adhatta ki a hatóság a működési engedélyt.
– Annak idején az egyik szakértő megállapította, hogy a benyújtott tervdokumentáció nem felel meg a hintának, s egyébként működésképtelen szerkezetet ábrázol – mondta végül dr. Író Béla.
Kijavított körhintáját a tulajdonos az 1999. augusztus elejei tragédiát követő egy hónap múlva már Győr-Ménfőcsanakon, a falunapon állította fel. Akkor a Kisalföld megkereste őt, s cikkünk eredményeként néhány „bátor" embert leszámítva nem ült fel senki a szerkezetre. A mutatványos egy nappal korábban továbbállt.


Szakvéleményre várva

Az igazságügyi szakértő keddre ígérte az előzetes véleményt, amely alapján a rendőrség eldönti, hogy közigazgatási eljárás marad-e az ügy a továbbiakban, vagy nyomozás szükséges, hogy megállapítsák, ki a felelőse a tragédiának.

Olvasóink írták

  • 9. Korrekt 2008. július 23. 22:43
    „pa-sas 2008.07.23 21:42
    **********************************************

    ....ez igy volt mindig mióta az ország létezik, csak akkor reklamálunk mikor történik valami, útánna minden megy tovább....fuserálás-feketemunka-csalás-lógás, minden szinten :((”
  • 8. pa-sas 2008. július 23. 21:42
    „A szakértői vizsgálati eredmény, annyit érhet most is mint Tasnádi agysorvadásának igazolása esetén... A mutatványos kilőra veszi meg a szakvélemény kiállítóját, a vizsgálatot irányítóját és az itélet kihirdetőjét. Nézd meg a tulaj nyakláncát, gépkocsiját és becsüld meg évi befizetet adóját! A balhét most is egy szerencsétlen, szutykos hegesztősegéddel vitetik el!
    Ilyen a mi világunk. Meddig lehet ezt így, következmények nélkűl művelni?”
  • 7. Tyutyu 2008. július 23. 21:20
    „Mennyit ér az emberélet. A 100.000.-Ft-os varratvizsgálatot sem????

    Megdöbbentő. Éljen a profiz. És ez még csak kicsiben. Mi van állami szinten???”
  • 6. miracle 2008. július 23. 21:03
    „Mi a francnak hínak bírósági tárgyalásra olyant, aki ért hozzá (szakértő) ha úgyse veszik figyelembe a véleményét??”
  • 5. Lacikó 2008. július 23. 19:36
    „´Miért csodálkozom azon,hogy ez valós.Megvesztegető és megvesztegetett találkozik.Röntgen meg hasonló nyalánkságok.Ki hiszi ezt el?pénz pénz pént,pecsét.”
  • 4. brodorics 2008. július 23. 17:44
    „Annak a hintának már rég az olvasztóban kéne lennie, mert ha egy helyen elfárad az anyag, vagy a hegesztés, akkor azok után már bárhol kialakulhat fáradásos törés, vagy repedés. érdekes, hogy kiadták rá az engedélyt.”
  • 3. Henriett (volt osztálytárs) 2008. július 23. 17:07
    „Mennyi balesetnek kell még történnie ahhoz, hogy a bucsusok is nagyobb ellenőrzés alá kerüljenek? Hány haláleset kell még ahhoz, hogy ne lehessen a nyugat által kidobott (már nem célt szolgáló) hintákat nálunk minden engedélyeztetés nélkül működtetni?

    Gergő halála visszafordíthatatlan, de tanulni lehetne az esetből.

    Újra és újra részvétem családjának.”
  • 2. László Jenő 2008. július 23. 16:49
    „Ezért a színvonalas rendezvényért nagy kár! Ott voltunk a feleségemmel cca: 10m-re a Tűzkeréktől, mikor a tragédia bekövetkezett. Azokat a hangokat azt hiszem, soha nem felejtem el.
    A baleset előtt többször szemügyre vettem a berendezést, és mondtam a feleségemnek, hogy erre semmi pénzért nem szállnék fel.
    Engem, mivel villamosmérnök vagyok elsősorban a vezérlés /program/ érdekelt, másodsorban még a baleset előtt azt figyeltem meg, hogy egy ilyen dinamikusan működő körhintának nincs fix alapja. (Beton alapra gondolok.) A felázott és a lassan száradó talajon olyan mértékű feszültségek keletkezhettek a berendezésben, ami a tragédiához vezetett.
    Megítélésem szerint, az ilyen kaland gépeket nem szabadna és lehetne ,,mobillá" tenni.
    Minden össze és szétszerelésnél, károsodnak az elemek, ha nagyon kis mértékben is. Hiába tervezném meg biztonságosra, ha az alapok minden új felállításban változnak.
    Ezzel is a berendezés károsul. Az áprilisi engedély óta kb.: tíz felállása lehetett a gépnek, ennek ez nagyon sok volt. Példás volt a rendezés, a mentők és tűzoltók dicséretes gyorsasággal jöttek. A tájokoztatás tökéletes volt. A tragédia borzalmas.”
  • 1. Egy Soproni 2008. július 23. 15:50
    „MAGYAR RENDŐRSÉG!

    MAGYAR BÍRÓSÁG!

    MAGYAR "IGAZSÁGSZOLGÁLTATÁS"??????????????????????”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Mesével a múló idő ellen

Győr-Moson-Sopron - A Kisalföld mesepályázata megmozgatta olvasóink képzeletét. Főként anyukák és… Tovább olvasom