Kisalföld logö

2017. 03. 23. csütörtök - Emőke 5°C | 19°C Még több cikk.

Drágák lesznek az ingyenbérletek?

Egymilliárd forint körüli összeget kellene a Kisalföld Volánnak visszafizetnie az államnak

A győri önkormányzat 2003 végén – más városokhoz hasonlóan – úgy döntött, hogy 2004 januárjától a diákoknak ingyenessé teszi a helyi buszokra szóló bérleteket. Azokért az iskolák fizettek. A közgyűlés a törvényi kiskaput használta ki. Az üzlet végül is mindenkinek jó volt, kivéve az államot, amely a bérletek után fix fogyasztóiár-kiegészítést fizet – a több értékesített bérlet az több kiadás a központi költségvetésnek és több bevétel a Volánnak. Az önkormányzat ott találta meg a számítását, hogy így alacsonyabb összeget kellett átutalnia az amúgy veszteséges helyi tömegközlekedés támogatására, mint amennyire kevesebb eladott bérlet esetén lett volna szükség.

Nem véletlen, hogy az Országgyűlés 2005-ben bereteszelte a jogi kiskaput, amely az APEH értelmezésében nem is létezett. Erre lehet következtetni abból, hogy a hivatal tavaly vizsgálatot végzett a csaknem háromnegyedrészt állami tulajdonban lévő Kisalföld Volánnál valamennyi 2004-es adóra és költségvetési támogatásra kiterjedően. Az APEH jogtalannak találta az ingyenes diákbérletek után lehívott fogyasztói árkiegészítést, és 531 millió 81 ezer forint adókülönbözetet állapított meg.

APEH: nem az iskolák vásároltak

Az adóhivatal úgy érvelt, hogy a fogyasztói árkiegészítésről szóló törvény a bérletjegyek értékesítéséhez köti a támogatás igénylését, ezért a revíziónak vizsgálnia kellett, hogy a bérleteket ténylegesen ki vásárolta meg, az ellenértéket ki egyenlítette ki. A vizsgálat szerint az önkormányzat által fenntartott oktatási intézmények költségvetésének kiadási oldalán ilyen kiadás nem szerepelt, erre saját pénzt nem kellett felhasználniuk. Az iskolák – a városi közgyűlés határozata alapján – csupán a technikai lebonyolítást végezték el. Az APEH egyértelműnek találta, hogy a bérletjegyek ellenértékét az önkormányzat fizette meg, annak ellenére, hogy a számla az oktatási intézmények nevére szólt. Konklúzióként azt vonta le az adóhivatal, mivel az önkormányzat jogi személy, így az általa vásárolt bérletek után árkiegészítés nem vehető igénybe.

A megyei bíróság előtt az ügy

Lapunk megkereste Pócza Mihályt, a Kisalföld Volán vezérigazgatóját, aki elmondta: társaságuk megalapozatlannak tartja az APEH megállapításait és következtetéseit, ezért a Győr-Moson-Sopron Megyei Bíróságtól kérte, hogy a határozatot mint törvénysértőt helyezze hatályon kívül. Hozzátette: a 2004-ben érvényes jogszabály külön nevesíti az oktatási intézményeket, hogy tanulóik számára megvásárolhatják a bérleteket, és azok után az árkiegészítés jogszerűen igényelhető.

Szerintük ebben az esetben ez történt. Pócza Mihály azt is kifejtette: ha a bíróság az APEH elleni perben nem a javukra dönt, a kamatokkal, bírsággal együtt egymilliárd forint körüli összeget kellene visszafizetniük, amire nem lennének képesek. (Érzékeltetésként hozzáfűzte, hogy ez a pénz megegyezik egyhavi árbevételükkel és több mint kéthavi bérköltségükkel.) A vezérigazgató kijelentette: ebben az esetben kénytelenek lennének a városi önkormányzatot beperelni, miután a Volán csak a közgyűlés rendeletét hajtotta végre, amely ellen még fellebbezéssel sem élhetett.

Borkai Zsolt győri polgármester kérdésünkre úgy vélte: precedensértékű ítélet születhet, miután néhány éve több városban is ingyenessé tették a diákbérleteket. A politikus leszögezte: nem látja annak lehetőségét, hogy az önkormányzat több százmillió forintot fizessen ki a Volánnak.

Vitatható az új álláspont

Három évvel ezelőtt Eredics Imre akkori alpolgármester foglalkozott a Kisalföld Volánnal kapcsolatos ügyekkel a városházán. A politikus emlékeztetett rá: azokat az éveket az APEH korábban is célzottan vizsgálta, és nem találta jogellenesnek a támogatások igénybevételét. „A jogalkotó sem véletlenül változtatta meg a szabályozást, tehát valóban létezett az a lehetőség, amivel Győr élt. Ezeket a próbálkozásokat látva a kormány tudomásul vette, hogy a nagyvárosok közösségi közlekedési gondjainak megoldását nem hagyhatja teljesen az önkormányzatokra. A szolgáltatók többnyire állami tulajdonú társaságok, lerobbant járműparkkal – a Kisalföld Volán az üdítő kivétel –, amelyektől a versenyképes szolgáltatás megkövetelése erős túlzás. A Volánok legnagyobb gondja a folyamatosan csökkenő utasszám miatti bevételkiesés – a csúcsforgalmi terhelés ugyanakkor megmaradt. Ezért állította be a kormány a normatív támogatás rendszerét. Az APEH új álláspontja ezért véleményem szerint is vitatható" – fogalmazott Eredics Imre.

A Kisalföld megkereste az APEH-et is, a hivatal azonban adótitokra hivatkozva elzárkózott az ügy kommentálásától.

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Nem szüntetik meg, hanem bővítik

A győri belvárosi parkolási rendszerben nem kis szerepet játszik a Petőfi híd lábánál, a volt ÉDÁSZ-csónakház mellett kialakított szabad parkoló. Nincs olyan nap(szak), amikor ne állnának ott sorban az autók, ezért nem mindegy, hogy valóban igaz-e a hír, miszerint megszűnik. Bár felreppent a hír, hogy esetleg megszüntetik, most kiderült, ennek a fordítottja igaz: bővítik. Tovább olvasom