Kisalföld logö

2017. 11. 24. péntek - Emma 3°C | 8°C Még több cikk.

Baleseti gócpont a révfalusi hídnál

Pár napja súlyos gázolás történt a révfalusi híd és a Móricz rakpart találkozásánál. A győri egyetem egyik hallgatója évek óta töri a fejét, hogyan lehetne biztonságosabbá tenni a csomópontot. Lássuk, az ötleteit!

November közepén számolt be portálunk arról a balesetről, amikor a révfalusi híd lábánál egy 1-es Golf sofőrje elütött egy nőt. A gyalogost lábtöréssel szállították a mentők kórházba; nyolc napon túl gyógyuló sérüléseket szenvedett.

Információnk szerint az utóbbi öt évben ez volt az ötödik személyi sérüléssel járó baleset a híd lábánál. Ráadásul 2005 óta az itt történt összes balesetből származó anyagi kár több millió forintra rúg.



You need to upgrade your Flash Player.

Get the latest flash version here.

Interjú a hídnál Miletics Dániellel. Videó: Cseh Róbert.



Az ominozús csomópont térképen.
Az ominózus csomópont térképen.



Diákok azért, hogy a legveszélyesebb baleseti gócpontok kevesebb bajt okozzanak a jövőben

Bár a legutóbb szerencsétlenül járt nő sorsát nem fordítja meg, de talán másokon még segíthet a győri Széchenyi István Egyetem végzős építőmérnök hallgatója, Miletics Dániel. A győrszentiváni fiatalember hosszú ideje arra keresi ugyanis a választ, hogy a kellemetlen, mind a gyalogosok, mind az autósok számára rendkívül veszélyes kereszteződést miként lehetne biztonságosabbá tenni.



Ezekből lesz a baj: veszélyes helyzetek a révfalui hídnál. Képek: Miletics Dániel.


Szavazzon! Ha ön szerint lemaradt egy veszélyes útszakasz, bátran írja meg az "online@kisalfold.hu" e-mail címre.



Miletics Dániel tagja annak a huszonöt hallgatónak szerte Európában, akiket az Európai Közlekedésbiztonsági Tanács (European Transport Safety Council - ETSC) arra választott ki, hogy azon dolgozzanak, miszerint lakóhelyükön a legveszélyesebb baleseti gócpontok kevesebb bajt okozzanak a jövőben. (A sokak életét megkönnyítő, de tán az sem túlzás, hogy potenciálisan megmentő kampányt olyan multik támogatják, mint a Toyota, a Volvo vagy a 3M.)

Az ETSC-hez kapcsolódó Roads To Respect ("Tisztelet az Utaknak") program során Dániel pár hete Brüsszelben járt, s bemutathatta elképzeléseit a Móricz Zsigmond rakpart és a révfalui híd közötti csomópont átalakítására.


"Az itt közlekedőknek gyakorlatilag kivétel nélkül megnehezíti az életét a kereszteződés előnytelen kialakítása"

"Jól ismerem ezt a pontot, hisz éveken keresztül nap mint nap erre jártam, járok biciklivel az egyetemre. Az már korábban is feltűnt, hogy az itt közlekedőknek – legyen szó gyalogosról, kerékpárosról vagy autósról – gyakorlatilag kivétel nélkül megnehezíti az életét a kereszteződés előnytelen kialakítása" – kezdte a kisalfold.hu-nak Miletics Dániel.


Miletics Dániel. Fotó: Cseh Róbert.
Miletics Dániel. Fotó: Cseh Róbert.


"Első körben adatokat gyűjtöttem a csomópontról, valamint összeszedtem azokat a veszélyes közlekedési helyzeteket, melyek sok veszélyt jelentenek az erre járó emberekre. Egy átlagos, tehát még csak nem is piaci napon a mérési eredmények reggel fél nyolc és fél kilenc között azt mutatták, hogy a káptalandombi ágon 981 gyalogos haladt el, miközben a járművek száma 1672 volt" – folytatta a Széchenyi Egyetem hallgatója.

Arra a kérdésünkre, hogy a piaci napokon mennyire befolyásolja a szóban forgó helyszínen a közlekedést a kirakodóvásár, Miletics Dániel úgy felelt: "a problémát az okozza, hogy a piac miatti nagyobb forgalom a sátrak által leszűkített keresztmetszeteken zajlik. Fontos megemlíteni azt is, hogy a Szigetköz felől az EuroVelo 6-os kerékpárúton érkező biciklisek a piaci forgatag miatt ezt a szakaszt gyakorlatilag nem tudják használni.

Így a bringások vagy leszállnak és tolják a biciklijüket, vagy ráhajtanak arra a középső szakaszra, amit egy behajtani tilos tábla egyértelműen tilt".


Ezt láttuk: a biciklis szerencsésen átjutott a túloldalra! Kép: Cseh Róbert.
Ezt láttuk: a biciklis szerencsésen átjutott a túloldalra! Kép: Cseh Róbert.


Három lehetséges alternatíva a veszélyes helyzetek orvoslására

"A több balesetet generáló csomópont veszélyességét azonban nem csupán a piac generálja. Éppen ezért három lehetséges alternatívát vizsgáltam meg a problémák orvoslására.

Az első – egyben legdrágább – megoldás egy körforgalom építése lenne, melynek valóban jól használható, megfelelő méretű kialakítása fontos szempont, s kivitelezésével kapcsolatban valószínűleg műemlékvédelmi kérdések is felmerülnek.

A második ötlet a csomópont szintjének pódiumszerű kiemelése lenne, melynek területe a gyalogosok által használt szakaszokat is magába foglalná. Megítélésem szerint így nem csupán az autók sebességcsökkenését lehet elérni, de egyben esztétikailag is szebb látványt nyújtana a kereszteződés.

A harmadik mérlegelt lehetőség a legolcsóbb: a káptalandombi oldalon és a múlt heti baleset helyén hatékony és tartós fényvisszaverő felületű zebra és útburkolati jelek segítenék a gyalogosok és az autósok közlekedését" – mondta az építőmérnök hallgató.



Szavazzon!



A legmodernebb fényvisszaverő zebrák egyike.
A legmodernebb fényvisszaverő zebrák egyike.


Ha csak egy lábtöréssel kevesebb volna, már akkor megérné a fáradozás

Hogy a most felsorolt ötletek közül mi valósulhat meg, egyelőre a jövő titka, ám az bizonyos, hogy az Európai Közlekedésbiztonsági Tanács 2010 augusztusáig vár egy hatékony és kivitelezhető megoldást, mely egyaránt szolgálná a csomóponton áthaladók, a környékbeliek és a város életében fontos szerepet játszó piac érdekeit.

Abban mindenesetre valószínűleg egyetértés lenne a gyalogosok, kerékpárosok és autósok között, hogyha csak egy lábtörést meg lehetne úszni a fényvisszaverő zebra vagy a megemelt úttest segítségével, már akkor megérné Dániel és az őt támogató egyetemi oktatók munkája.


Piásan egy gokartban a tesztpályán

Érdekes közlekedés biztonsági tesztet indított útjára az egyik nagy japán autóipari cég: a márka saját gyártású gokartjait alkoholosan "tehetik próbára" a jelentkezők egy tesztpályán.

Ennek segítségével megtapasztalhatják a vezetők azt, hogy 1-2 pohár sörtől ugyan vezetni még képes az ember, ám vészhelyzetben borzasztóan lassíthatja a reakcióidőt a legalacsonyabb szintű alkoholfogyasztás is.  

Olvasóink írták

29 hozzászólás
12
  • 29. oPTiKa 2009. december 05. 00:23
    „Ott nem fér el egy körforgalom...”
  • 28. Goldmund 2009. november 23. 14:34
    „A legfontosabb dolog: engedni kell, hogy a rakparti hatalmas parkolóból a túlsó oldalon is (sőt inkább csakis ott!) lehessen kihajtani.
    Egyébként rendszeresen járok arra, sokszor hétköznap délután vagy szombat délelőtt. Nem tartom olyan rossznak a kialakítását, csak elég nagy a forgalom. Biciklivel a Jedlik utca felől is rá lehet menni a hídra egy kis várakozás után. Gyakorlatilag sosem kényszerültem arra, hogy leszálljak és áttoljam a bicajt, ha onnan jöttem. És az autósok sem olyan agresszívek, mint amilyennek egyesek itt lefestik őket. Nem is hajthatnak gyorsan, mert elég éles az a kanyar. Sokszor átengedik a bicikliseket, meg a zebrán a gyalogosokat (mondjuk nekik ott elsőbbségük is van, de ekkora forgalomban az elsőbbségi viszonyt rugalmasabban kell kezelni).”
  • 27. adalfold 2009. november 23. 11:35
    „hosszútávon az jelentene megoldást, ha az autóforgalmat letiltanák a hídról. ez tervben is van/volt. Akkor csak a tömegközlekedés által lesz terhelt a móricz rkp nyugati fele, és használható marad a híd, élhetó a rónay utca.

    talán a ,,Jedlik Ányos híd" segítségével ez megtehetővé válik.

    Ilyen mód a körforgalmat feleslegesnek tartom, ajánlom inkább a kereszteződés szintjének kiemelését. ugyanígy a révfalui oldalon, az egyetem felé vezető töltésút lezárásával.”
  • 26. miledani 2009. november 23. 09:55
    „Köszönet a sok hasznos hozzászólásért!
    További ötleteket, javaslatokat (rajz, vázlat is jöhet) szívesen várok e-mail - ben is a miledani@freemail.hu címre. A javaslatokat a csomóponttal foglalkozó blogoldalon szeretném közzétenni decembertől.
    Köszönettel,
    Miletics Dani”
  • 25. humer 2009. november 22. 19:33
    „Szerintem ez a kereszteződés bemutatja a tipikus győri morált: altalában óriási a forgalom, dugó mindenhonnan, ezért mindenki ott oson át, ahol tud. Napi többezer főiskolás és turista halad át a csomóponton, mégsincs mind a két oldalán zebra: a gyalogosoknak az úttesten kell átkelniük (10-es kép).
    A 4. és 11. képhez: az euróvéló nemzetközi kerékpárút beérkezik nyugatról a balkánra: a közútkezelő kijelölte a kerékpárutat, így ott csak kerékpárosok közlekedhetnének, de a nemzetközi turista mit lát: hétköznap a kerékpárút parkoló, és ledudálják, hétvégén meg a piacosok elfoglalják, és hozákötik a sátrat a kresztáblához is, nehogy elvigye a szél. (Azt nem tudom ki engedélyezte, hogy a kerékpárúton lehessen piacot tartani, vagy az már sétálóutca? Az biztos hogy a közteresek ott soha nem büntetnek, meg a rendőrök se.)
    Azt nem értem, hogy mit jelent a nagy sebesség: az a bmx-es srác max 25-tel képes itt elsuhanni, míg kerékpárúton a kresz szerint a 40 a max megengedett sebesség.

    itt nem a szintemelés lenne az indokolt, hanem a közlekedés átszervezése: a rakparton parkoló nagy mennyiségű gépkocsit nem csak itt kellene kiengedni, hanem az újvilág utcai csomópontnál is (Rezidencia), illetve a belvárosi átmenő forgalmat a Széchenyi hídra kell terelni.”
  • 24. Roben 2009. november 20. 20:58
    „A következő évben elkezdendenő biomassza-erőmüvem építéséhez keresek támogatókat,segítő szavakat,ajánlatokat!!!Köszönöm!

    ZöldeBB Győrért Mozgalom”
  • 23. Patriot 2009. november 20. 20:14
    „Révfalusi híd és kész! 80-éve így hívják,és még ennyi idei így is fogják a Kossuth hidat.
    Akinek nem tetszik az költözzön át Gorkij városba, igazi intellektueleknek való környezet.”
  • 22. DaVe 2009. november 20. 19:18
    „Szvsz Győrben nincs Révfalus városrész, ezért révfalusi híd sem létezhet, max. révfalui...”
  • 21. zsukov 2009. november 20. 17:06
    „Esetleg 1 normális hidat kéne épiteni ???”
  • 20. farkasbalintm 2009. november 20. 16:55
    „kicsi a hely körforgalomnak?
    akkor nézzük meg a révai suli, meg börtön közti körforgalmat XD (jó, lehet nem ez a hivatalos megnevezése, de egy vicc, hogy az ott van :D )
    amúgy tetszik, hogy sokaknál az a hüyle közlekedő, aki a másik közlekedési formát választja...jókat derültem a hozzászólásokon :)”
  • 19. Gabor123 2009. november 20. 16:48
    „Nem idevág a kérdésem de azért leírom.

    Győrben direkt rosszúl állítják be a lámpákat vagy ilyen hülyék hozzá? Nem is tudom melyik lenne borzasztóbb. Ugyanis már a Szent István úton sem lehet végigmenni anélkül, hogy ne kelljen lassítani illetve visszaváltani, és ezzel szennyezzük a környezetet illetve több benzin is fogy és kopik a fék is:) Ez persze pörgeti a gazdaságot rendesen... Ilyenkor hol vannak a drága Zöldek?
    Ezért is van sztem a sok ideges ember mert a 100m-re lévő lámpákat sem tudják összehangolni. Azért is mennek át az emberek 80al a piroson. Tisztelet a kivételnek.

    Amúgy a Dechatlonnál miért van rendőrlámpa? Annak a 8 autónak ami ott áll? Még ünnepnapon is működik.”
  • 18. kikelet_ 2009. november 20. 11:49
    „sok kereszteződést teljesen értelmetlenül alakítanak át körforgalomra, ahova meg kellene, ott persze nincs..”
  • 17. urbaniastapista 2009. november 20. 10:55
    „Amíg a rakparti ingyenparkoló marad, és szabályosan csak itt lehet kijönni belőle, addig itt nem lesz rend, csak körforgalommal.
    A biciklivel és a gyalog közlekedőket nem támogatja az állam és a város. Ellenben egy autóval megtett km.-t az erről szóló elemzések szerint egyértelműen, (kb. 10-30 forinttal) támogatnak. Ugyanis ma, Magyarországon, és persze Győrben, nem fizettetik meg a teljes költségét az autóval való helyváltoztatásnak, parkolásnak. Innen kéne minden közlekedésfejlesztésnek kiindulnia. Jó ez így? Kire is költsünk? Kitől szedjünk be több díjat? ....”
  • 16. okostojas007 2009. november 20. 10:07
    „ugyan ezen okostojás képző egyetem hallgatója is a fejét törte mikor a zebra helyett a híd tettején ment át a túlsó oldalra....”
  • 15. Rózsi 2009. november 20. 09:42
    „6.ismeretlen egyetértek veled .
    Teljesen mindegy mit szavaznak meg ha a szabályt nem tartják be, gyalogostól az autósig. Egyik kutya másik eb.( Mint mindig itt is vannak kivételek. ) Mindegy hol lenne a zebra sokan nem azt használnák Egy térfigyelő és sebességmérő előbb utóbb vissza tartja a szabálytalankodókat mert bizonyítható lesz . Térfigyelőnek pedig más szempontból is előnye lenne.
    Gyalogosok, biciklisek vannak mit tanulnotok nektek is nem csak a gépkocsikat szidni. Közlekedj úgy, hogy mások is vannak forgalomba.”
  • 14. csalán 2009. november 20. 09:10
    „Naponta többször járok arra gyalog és autóval. Szerintem a fényvisszaverő zebra semmit nem old meg, a kiemelés talán jelentene némi javulást, ám igazán jó eredményt csak a körforgalommal lehetne elérni. Igaz, ahhoz elég kicsinek tűnik a hely... Mindenesetre a helyzet gyors megoldást kíván!”
  • 13. romero00001 2009. november 20. 09:02
    „Talán ha a kerékpárosok is tudnák és figyelnék a táblákat amik ki vannak rakva nekik a kerékpárúton! vagy szálljanak le és tolják át ismétlem tolják és nem tekerjenek át a zebrán !!! sajna Magyarországon nem tudnak egyesek közlekedni semmilyen járművel.”
  • 12. AHA 2009. november 20. 09:00
    „p.pablowsky
    Igazad van,körforgalomnak valóban kicsi a hely.Csak azért írtam mert egyesek akik az életben nem vezettek autót,esetleg csak vasárnaponként,azok rögtön vagdalóznak a "büntessünk"közhellyel.”
  • 11. p.pablowsky 2009. november 20. 08:51
    „Én nap-mint nap arra járok, ismerem a helyzetet.
    Lehet oda rendőr állítani, lehet büntetni, az a kereszteződés jelen állapotában elég rossz.

    A megnövekedett forgalom miatt (amit a hónapok óta félig-meddig lezárt Széchenyi híd is generál, mivel sokan választják ezt az átkelőt) ez a kereszteződés nem tudja biztonságosan ellátni a feladatát.
    Rengeteg a gyalogos, kerékpáros, autós, jelentős a buszforgalom, és ezek mind egy szűk keresztmetszetű, elavult, de kényszerűségből ilyen kialakítású kereszteződésen akarnak átjutni. Ez magában generálja a balesetveszélyt, anélkül, hogy a közlekedési morál befolyásoló tényezőjét figyelembe vennénk.

    A közlekedési morálon pedig nem csak az autósok viselkedését kell érteni.
    Sok gyalogos nem a gyalogátkelő helyen kel át (pedig 2 is van 50 m-en belül), nem figyel csak lelép és megy mint a birka, a gyalogátkelőhely is szerintem rossz helyen van (át kellene helyezni), sok kerékpáros cikázik az autósok között, a zebrán nem áttolja kerékpárját, hanem átteker, a rakpartra (ritkábban a káptalandombra) tartó autósok is feltartják a forgalmat, sok autós figyelmetlen, tolakszik, nem figyel eléggé, stb.

    Megoldást jelenthet, ha csökkentik az átmenőforgalmat azzal, ha végre valahára teljesen átadják a Széchenyi hidat (nemcsak bohóckodik egy tejfölösszájú politikus egy félig sem elkészült felújítás átadásával), és megépül az szigeti híd. Illetve kellene még egy híd, ami a körgyűrű része lenne, és elvezetné a kamionforgalmat a városból, ami miatt többen választanák a Széchenyi hidat. Valamint szerintem szükséges lenne még egy külön bácsai híd is.

    A körforgalomnak nagy hely kellene, a buszok miatt, de kivitelezhető lenne.
    Viszont a más típusú gyalogátkelő illetve a pódiumszerű kiemelés szerintem csak látszatmegoldás lenne (pofon a sz.rnak), mert első lépésként a forgalmat kellene csökkenteni.

    Ha nem körforgalom épül akkor a kereszteződést úgy kellene átépíteni, hogy nem 4 ágú, hanem max. 3 ágú legyen. A gyalogátkelő pl. nem közvetlenül a híd lábánál lenne, hanem attól messzebb, ott, ahol már biztonságosabb lenne a gyalogosok és autósok szempontjából. Viszont a túloldalon a Dózsa György rakpart, Ady Endre u., Rónai Jácint u., Kálóczy tér kereszeteződéseket is át kellene szervezni, mert azok is hasonlóan balesetveszélyesek (mondjuk egy nagyobb körforgalommal kiváltani, ott lenne is erre hely)

    Kicsit hosszú lett, de ha rövidebben írom le nem biztos mindenki megérti, mire is gondolok.”
  • 10. AHA 2009. november 20. 08:38
    „Körforgalom azt kész.Ostoba büntetgetésekkel semmire nem megy senki.
    Ahhoz,hogy onnan valaki kijusson vagy átjusson akinek nincs elsőbbsége az felér egy öngyilkossági kísérlettel.
    Pofátlannak és tolakodónak kell lenni,különben ott vérzel el!
    A közlekedési morál közhellyel sincs nagyobb probléma mint bárhol a világban.Tiszta szerencse,hogy a Kisalföld a külföldi baleseteket nem írja.Akkor nem lehetne állandóan ezt a "szakszerű",mindenre kiható kifejezést használni.
    Megoldást kell találni nem kifogásokat!”
29 hozzászólás
12

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Diáksiker

Győr - A közelmúltban rendezték meg a Bolyai-matematikaverseny megyei fordulóját. Tovább olvasom