Kisalföld logö

2017. 11. 17. péntek - Hortenzia, Gergő 5°C | 7°C Még több cikk.

A villamosoké lesz a jövő Győrben?

Lehet, hogy belátható időn belül – még csak nem is húszéves távlatban – villamosok járnak Győrben.

Az Erfurti belváros.
Lehet, hogy belátható időn belül – még csak nem is húszéves távlatban – villamosok járnak Győrben. Tény: valamit tenni kell a  rohamosan növekvő gépkocsiáradat ellen.

Győri küldöttség járt a múlt héten a németországi testvérvárosban, Erfurtban, az 1250 éves városban a közlekedési megoldásokat tanulmányozták. Nevezetesen azt, hogyan lehet a gépkocsiáradatot visszaszorítani a tömegközlekedés színvonalasra fejlesztésével, legalább a védett belvárosi területeken. Aki ismeri Erfurtot, tudja, aki nem, annak elmondjuk: a tömegközlekedés ott a villamosra épül.

Nem hirtelen ötlet

A delegációt Eredics Imre győri alpolgármester vezette, s vele voltak neves közlekedési szakemberek, professzorok a Széchenyi-
egyetemről és a budapesti műszaki egyetemről. A tanulmányútról Eredics Imre lapunknak elmondta: nem valami hirtelen jött ötlet az, hogy esetleg Győrön is a villamosok segíthetnek. A város terveiben, fejlesztési koncepciójában szerepel, hogy megoldást kell találni arra a közlekedési helyzetre, amit joggal kritizál mindenki. Mit lehet kezdeni az egyre növekvő gépkocsiforgalommal?

Győrben a tömegközlekedés aránya (a személygépkocsi mellett) a korábbi 40 százalékról már lecsökkent 36 százalék körülire.
Ennek a változásnak sok oka van, de legfőképpen talán az, hogy a személygépkocsi használata kényelmi szempontból még mindig előnyösebb, bár lényegesen drágább, mint a tömegközlekedés. De hát ha az ember a zsúfolt utakon busszal se ér hamarabb céljához...

Fontos feltételek

Ilyen helyzetben el kell dönteni, hol kell (mondjuk a belvárosban) a gépkocsiforgalmat behatárolni, s ha egy területről kitiltják az autókat, akkor mi lesz helyette? Mondjuk, talán a csendes és környezetbarát villamos. A kérdéskörnek azonban sok összetevője van. Például kell egy parkolóházrendszer, és az autómentes zóna körül „körbejárható" úthálózat...

Erfurt belvárosában most csakis villamosok közlekednek. A „kötött pályás" járművek átszelik a várost (50 kilométer hosszban), ott siklanak csendesen a járókelők között a belvárosi sétálóutcákon is, hosszú ideje közmegelégedésre. A külső részeken ezekhez kapcsolódnak a buszjáratok, illetve a P plusz R rendszer. A 180 ezres lélekszámú városban a villamoshálózat bővítését tervezik, merthogy a tömegközlekedést igénybe vevők aránya leesett 25 százalékra, s ezt már nemkívánatosnak tartják.

Őszre kész a tanulmány

Számos egyéb mellett az erfurti tapasztalatokat is figyelembe véve körülbelül szeptemberre, októberre készül el a győri Széchenyi-egyetemen az a tanulmány, amely alapján – a fejlesztési koncepcióban meghatározottak szerint – a közgyűlésnek döntenie kell, milyen utat választ a város jövőbeli közlekedése számára.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Ünnepeltek a gönyűi protestánsok

Ritka dolognak számít, ha két különböző vallású gyülekezet épít közös templomot. A gönyűi 22 millió forintos költségéhez a püspökségek és a hívők is hozzájárultak. Így szombaton ünnepélyesen átadták azt rendeltetésének. Ittzés János evangélikus és dr. Márkus Mihály református püspök a templom harangját és az új épületet is felszentelte. Tovább olvasom