Kisalföld logö

2017. 09. 26. kedd - Jusztina 11°C | 20°C Még több cikk.

A kétüteműek 2020-ig kaphatnak zöldkártyát

Újabb haladékot kaptak a kétütemű motorral ellátott gépkocsik: a katalizátor nélküli autókra 2020-ig kaphatnak zöldkártyát a tulajdonosok.
A Magyar Közlöny hétfői száma beszámol arról, hogy a legfeljebb 5 személy szállítására alkalmas kétütemű motorral ellátott gépkocsi az időszakos felülvizsgálatok során 2020-ig katalizátor nélkül megkaphatja a zöldkártyát, amennyiben a motorjának alapvető paraméterei teljesítik a gyári adatokat.

Nagyon várták már a rendeletet a kétütemű autók tulajdonosai. A gépkocsik környezetvédelmi felülvizsgálatáról 2002-ben született alaprendelet szerint 2008. január 1-től csak katalizátorral kaphatnak zöld kártyát ezek az autók.

2007-ben arról számolt be a Trabant-Wartburg Klub, hogy 2012-ig meghosszabbították a "türelmi időt", ha a tulajdonos 2004 júliusa előtt már birtokolta a járművét. Év eleje óta egyezkednek az érintett tárcák, hogy mennyi türelmi időt kapjanak még a katalizátor nélküli működésre. A kiszivárgott információk szerint 3-5 év között szóltak a javaslatok, ehhez képest meglepetés a 2020. december 31-ig tartó határidő.

A követelmény annyi a kétütemű kocsik motorjaival szemben, hogy azok alapelőgyújtása, zárás szöge és alapjárati fordulatszáma feleljen meg a gyári értéknek. Amennyiben ez megvalósul, úgy a kocsi szénhidrogén kibocsátást teljesítettnek kell tekinteni - mondja ki a rendelet.

Fotó: RS Tuning
Fotó: RS Tuning

Jelenleg 50 ezernél is kevesebb kétütemű személygépkocsi (30-40 ezer Trabant, 10 ezer Wartburg és pár száz Barkas) futhat - szakértői becslés szerint. Muczán Gábor, a Trabant-Wartburg Klub elnöke az MTI-nek azt mondta: a pontos számot nehéz megmondani, hiszen sokan nem hivatalos úton helyezik forgalmon kívül kétütemű járműveiket.


Még mehetnek:

Olvasóink írták

  • 9. Vrhovina Zoltán 2008. július 15. 12:45
    „Teljes mértékben egyetértek Scholcz Tamással! Nekem is van egy 2 ütemű wartburgom és bűszkén mondhatom szinte gyári állapotban, a 31 évéhez képest fiatalosan. Amilyen a gazdája, olyan az autója!!! Ha nem törődünk autónkkal, lehet az 1 éves előbb-utóbb romlásnak indul, tény , hogy nem olyan gyors mértékben mint a régi típusok de romlik! Az is tény, hogy egy régi autó több törődést igényel, de ha ezt megteszi a gazdája, akkor teljes mértékben megfelelően üzemel ( legyen az bármilyen idős kocsi).
    Egyszerűen nevetségesnek tartom ezt az egész hercehurcát a 2 üteműekkel. A hazai autópark elenyésző részét teszi ki ez a néhány jármű, ráadásul a szennyezettséget nem hiszem, hogy ezek eltávolításával valamelyest is javítanánk. Rengeteg nyugati típusú diesel autót látok, melyekről már messziről lerí, hogy kész katasztrófa. Én nem ítélem el a dieseleket sem egyedül a hanyag gépkocsitulajdonosokat, akik nem törődnek járműveikkel és ezzel nemcsak szennyezik de veszélyeztetik saját és persze mások testi épségét is!!
    Hozzá kell tennem megvan az oka annak, hogy valaki 2 ütemű autóval rendelkezik: részben azért, mert csak erre futja ; netán azért, mert ez a hobbiija Akkor kérdem én miért kell ezeket az embereket nyaggatni ?? és miért sírnak az új autókkal rendelkezők, hogy nekik sokkal többet kell fizetniük az autójukra ?? megjegyzem azért van benne igazság, mert az állam nagyon is megadóztatja azon embereket, akik új auót vesznek, mégha csakrészletre is , de ez egy más téma!
    Véleményem szerint teljes mértékben el kéne törölni a katalizátor szükségességét előíró rendeletet. A 2 ütemű motor teljesítményét nagyon nagy mértékben rontja ( amúgy sem gyors autók ), a motor idő előtti tönkremenetelét, terheklését idézi elő és ami a legfontosabb, hogy nagyon drága és nagyon hamar elhasználódik.
    Kérem hagyjuk már a 2 üteműeket!!! van az országnak nagyobb baja is, nem is egy...”
  • 8. Kispatek 2008. július 15. 00:13
    „Még szerencse , hogy a címfotón egy négyütemű Wartburg van!”
  • 7. DP 2008. július 14. 23:07
    „Mostanság nagyon kikoptak ezek az autók, akinek megvan még, megtartja, megbecsüli a jószágot!(általában)
    Aki tud cserél, akinek meg a nosztalgia marad(pénzhiányban) az meg had tartsa meg, majd egyszer 40 év múlva nézegetjük az interneten(mert már újság meg könyvek sem lesznek), hogy jééé ilyen is volt és ha szembe jön velünk egy elmosolyodunk!

    Én személy szerint kedvelem a Barkasokat!
    Amugy van egy Simsonom! Az is 2 ütemű, csak az smkp, nem gépjármű! :D”
  • 6. Magyari 2008. július 14. 21:51
    „Mit kell ezen lázadozni? Már alig látni az utakon kétütemű jármű-
    veket! Az a pár tízezer nem okoz szennyezést, annál inkább a multik
    tevékenységei! A kis szennyezéssel bírókat cseszegetik megint, a nagyok meg röhögnek a markukban!”
  • 5. petrol 2008. július 14. 21:26
    „ződ, nem ezekkel az autókkal van baj, hanem a chiptuningos dízelekkel, meg az olyan barmokkal, akik tuning címén kiszedik az autóból a katalizátort és a részecskeszűrőt. Sokkal károsabbak ezek a csökkentagyúak a kétüteműeknél.”
  • 4. Scholcz Tamás 2008. július 14. 20:02
    „Üdv.

    Nagyon örülök a módosításnak, bár az én autóm már másodjára vizsgázott szigorítottból katalizátor és kenőpénz

    nélkül.
    Napi 120km-t teszek meg 1988-as 2T Wartburg kombi típusú gépjárművemmel, ami havi ~2500km-t jelent.
    Átlagfogyasztása, 6,7-7,5l/100km, rész, avgy teljes szintetikus olajat haszbálok a gyári 1:50-es ajánlásban.
    Kijelenthetem, hogy az én autóm egyáltalán nem füstöl. Üzemmelegen szívatóval is csak fekete korom produkálására

    képes csupán.
    A titok nyitja, a jó olaj, nem pedig a kutakon árúsított olcsó pakura.

    Sokan azt képzelik, szakadékbavaló ócskavas.
    Ócskavas akkor, ha a gazdája nem tartja karban egyáltalán.
    Abszolute nem roszabb műszakilag (ha karban van tartva), mint egy korabeli VW, vagy merci (szintén karbantartva), vagy bármi más.
    Elleben minden autó azzá válik, ha nem adják meg neki a kellő törődést, lehet az 4éves buzuki is, vagy bármi más

    "modern" gép.
    Nem kell alaphangon sz*rnak nyilvánítani egy autót azért, mert csupán 2T motor hajtja.
    Épúgy lehet sz*r a kedves ideíró autója is kellő törödés hiányában 4-5évesen is.
    Az autó mindíg a gazdáját tükrözi.

    A környezetvédelmi felülvizsgáláson a mérés, ill. az EUXX-es besorolásnál a mérés alapjaiban rossz!
    -Miért is?
    Amikor egy modern motort mérnek, azt alapjáraton, valamit emelt alapjáraton mérnek.
    Ezesetben elég sok dízel motor megfelel a ráírt adatoknak.
    -De mi történik, ha rész vagy netán teljes terhelésen mérik?
    Az történik, hogy 80%-uk egyszerűen megbukik.
    (Ismerős ugye, a nagy fekete felhőt gyorsításkor eregető "modern" dízel?!)
    -Mi történik, ha egy 2T-t a mostani mérések szerint mérnek?
    A 2T működéséből adódóan résveszteséggel üzemel. Elég sok elégetlen benzin kerül a kipufogóba alapjáraton és

    emelt üresjáraton. Ebből adódik a relative magas CH kibocsátás.
    Ellenben, ha a 2T motort terhelésen (munkafordulaton) mérjük, öblítési vesztesége gyak. 0-ra redukálódik és CH

    kibocsátása alig roszabb, mint egy vele egykorú 4T motornak.

    Véleményem szerint a mostani környezetvédelmi mérések teljesen hibásak és elavultak.
    Pont azt a réteget nem szűrik ki, akik a legnagyobb környezetvédelmi szennyezést jelentik.
    A régi kopott szívódízelek 100%, hogy kibuknának egy terheléses kibocsátásmérésen.”
  • 3. miracle 2008. július 14. 18:18
    „Mi a fenének bármilyen határidőt is előírni, ha előtte 1 évvel bármikor egy tollvonással meg lehet változtatni. Ez kb annyit ér, mintha azt mondanánk: 2099-ig érvényes, ha mégse, majd szólunk.”
  • 2. georgbb 2008. július 14. 17:45
    „Könyörgöm hány évesek lesznek addigra ezek a sz@rok???? Persze a 3éves eu4-es autómnak megduplázzák a súlyadót felváltó teljesítményadó mértékét!!! És a környezetvédelmi kedvezményt is megvonják....nevetséges és szánalmas!!! Műszakilag már most se nagyon állnak megfelelően hát még 12 év múlva...”
  • 1. ződ 2008. július 14. 17:35
    „Újabb győzelem a környezetünkért vívott harcban. Bravó!”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Támogatják a körforgalom építését

Győr - A Graboplast Zrt. 50 millió forinttal támogatja a Fehérvári út és a Mészáros Lőrinc utca… Tovább olvasom