Kisalföld logö

2017. 10. 20. péntek - Vendel 8°C | 20°C Még több cikk.

31 perc várakozás: türelem kell, aluljáró kellene - Egy óra alatt tíz sorompó Győrben az Újlak utcában

Nem csúcsidőben, egy óra alatt, tízszer zárták le az Újlak utcai vasúti átjárót; a hatvan percből harmincegyben nem lehetett áthaladni rajta. Tizenöt év alatt semmi nem változott Győr egyik legforgalmasabb vasúti átkelőjénél. Az sem, hogy sokaknak, ha elfogy a türelmük, szabálytalanul kelnek át.
A Belváros–Nádorváros határán húzódó, a vasúti pályaudvartól néhány száz méterre fekvő átjáró tizenöt éve témát szolgáltat lapunknak. És tizenöt éve ugyanazt tudjuk megírni: tulajdonképpen lutri, hogy át tud-e kelni rajta az ember. A sorompó ugyanis rendre zárva van.  Tegnap megismételtük azt a kísérletünket, amelyet öt éve is megcsináltunk (Sorompók, amelyeket elkerülnénk – Kisalföld, 2011. november 7.); egy órán keresztül figyeltük, hányszor záródik le a sorompó.

  Öt évvel ezelőtt  60 percből összesen 27 percig volt zárva az átjáró, ez idő alatt ötször engedték le a sorompókat és hét vonat haladt át előttünk. Most nem csúcsidőben, hanem délelőtt háromnegyed tizenegytől csaknem délig álltunk a sorompónál. Ezúttal tíz alkalommal zárták le az átjárót, összesen 31 percen át, és 13 vonat haladt át rajta – ezt keretes írásunkban részletezzük is.
A helyzet változatlan  –  Türelmetlenek a gyalogosok és a biciklisek, mert nekik – szemben az autósokkal – nincs menekülő útvonaluk.  Fotók: H. B.  E.



 Mintha ugyanabba a folyóba léptünk volna, mint 2011-ben, ugyanúgy láttunk piroson áthaladó kerékpárost, autóst, gyalogost. Most is percekben mérhető holtidőket tapasztaltunk, a legcifrább helyzet az utolsó pillanatokra, 11 óra 43 percre esett. Akkor ugyanis leengedték a sorompót 4 percre, de nem történt semmi, nem jött vonat. A sorompókarokat ekkor felemelték, de a lámpa piros maradt. Néhányan gyorsan átmentek a síneken, majd 11 óra 48-kor ismét lezárultak a sorompók. Ezután két vonat érkezett, 11 óra 51 perckor pedig megindulhatott a síneken az autós-gyalogos forgalom.

  Aki  a sorompónál ragadt, mind azt mondta, valamit tenni kellene már. Ábrahám Gergő szerint egy aluljáró megoldaná a problémát, ezt mondta Miklós Bernadett is, aki rendszeresen használja ezt az átjárót: „Kilencvenkilenc százalékban kifogjuk a pirosat – reggel óvodába menet, délután onnan jövet és napközben is." Mohos Júlia kerékpárral jár arra, ő is látja, hogy sokaknak nincs türelmük kivárni a sorompók felemelkedését és megindulnak a piros ellenére. Szerinte reggel hét előtt még jobb a helyzet, de utána... Käfer István és felesége már csak mosolyog a helyzeten, de azért, mert nekik az unokák miatt kell használniuk ezt az átjárót. A legnagyobbik imádja a vonatokat, s ha erre jönnek, biztosak lehetnek abban, hogy látnak is. „Azért huszonöt perc még nekünk is sok, volt, amikor ennyit álltunk itt a sorompó miatt."

A helyzet sok ezer embernek ismerős Győrben, tovább ragozni kár. A múlton is kár merengeni, amikor még repülőhíd segítette a gyalogosforgalmat – azt sok éve lebontották.

A megoldás sokkal fontosabb lenne, s valamiféle megoldás körvonalazódik. Nem a holtidők csökkentéséről van szó (bár az sem lenne elhanyagolható), hanem arról, hogy a nettó egymilliárdos intermodális közösségi közlekedési csomópont-fejlesztésnek része egy aluljáró is.

Az intermodális szó jelentése „több közlekedési mód találkozása", itt a vasút mellett az autós, a kerékpáros és a gyalogos is közlekedik. Magáról a tervről  két évvel ezelőtt írtunk, Vissza a jövőbe: így alakulhat át a győri vasútállomás és buszpályaudvar a 2020-as évekre címmel. Mint tegnap megtudtuk, a terv nagyon is él, s ennek része egy olyan aluljáró, amely átvezeti az autós-kerékpáros-gyalogos forgalmat Nádorváros és Belváros között. Az nem mindegy – főképp a gyalogosoknak –, hogy hol lesz. Az első „skicceken" ezt még a Bartók Béla út környékére tervezték.

Az is legalább ennyire fontos, hogy  mikor építik meg. „Még egy kis türelem" – mondta az illetékes, célozva egyben arra is, hogy ezúttal  nem tizenöt évben kell mérnünk az időt.

A témát – amint konkrétumok is vannak – folytatjuk.
Vonatok jöttek, mentek

Az átjáró lezárásának ideje és a vonatok száma: 10 óra 47 perctől 10 óra 53 percig (2 vonat); 10 óra 56 perctől 10 óra 57 percig (1 vonat); 11 óra 1 perctől 11 óra 7 percig (2 vonat); 11 óra 8 perctől 11 óra 10 percig (1 vonat); 11 óra 15 perctől 11 óra 16 percig (1 vonat); 11 óra 18 perctől 11 óra 21 percig (1 vonat); 11 óra 23 perctől 11 óra 25 percig (1 vonat); 11 óra 32 perctől 11 óra 33 percig (1 vonat); 11 óra 35 perctől 11 óra 39 percig (1 vonat); 11 óra 43 perctől 11 óra 51 percig (2 vonat). Összesen: 31 perc, 13 vonat.   


 

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Győri Balett - Maffiaharc a próbateremben

Győri Balett - Maffiaharc a próbateremben
Nem kell az ágy alá tenniük a bőröndöket, a Győri Balett táncosainak egymásba érnek a turnék és… Tovább olvasom