Kisalföld logö

2016. 08. 27. szombat - Gáspár 17°C | 28°C

Túl olcsó a Penny teje?

Vizsgálatot indított a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (NÉBIH) a Penny Market ellen beszerzési ár alatti értékesítés gyanúja miatt.
Vizsgálatot indított a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (NÉBIH) a Penny Market ellen beszerzési ár alatti értékesítés gyanúja miatt, a Tej Terméktanács bejelentése után.

A Budai Gyula vidékfejlesztési államtitkárhoz eljuttatott levél szerint az üzletlánc feltételezhetően a beszerzési árnál olcsóbban értékesíti a másfél százalékos dobozos tejet - írta a Népszava.

A nemrégiben módosított, a tisztességtelen piaci magatartásról szóló törvény szerint a kereskedők – azonos termékek esetén – nem alkalmazhatnak többé eltérő árrést a magyar, illetve a külföldi árunál - számol be róla a lap hétfői száma. Erre azért volt szükség, mert sok multi a magyar tej esetében általában harminc-, míg a külföldinél nullaszázalékos haszonkulcsot alkalmazott.

Mint Budai Gyula a lapnak elmondta, korábban hat multinacionális üzletlánccal sikerült felvenniük a kapcsolatot, amelyek hajlandók is voltak arra, hogy a külföldi tej helyett magyar terméket árusítsanak. Bár az áruházláncokkal történt egyeztetéseken a Penny Market nem akart részt venni, a törvény mindenkire vonatkozik - tette hozzá.

Korábban is megbüntették már a Pennyt: 2008 novemberében csaknem 20 millió forintos bírságot szabott ki az agrártárca felügyelete alatt álló Mezőgazdasági Szakigazgatási Hivatal, mert az üzletlánc akkor is beszerzési ár alatt értékesítette a másfél százalékos tejet - írta Népszava.

Olvasóink írták

32 hozzászólás
12
  • 32. ATXadmin 2012. augusztus 15. 07:38
    „a mindenit valami olcsón kapható NEEEEEEEEEEEEEEEE ez felháborító a magyar nem akar OLCSÓN VÁSÁROLNI!!!!!!
    THX így tovább!!!!!!hogy a <moderálva> takarodjon az összes politikus”
  • 31. BJ.MÓVÁR 2012. július 10. 13:51
    „Nagyon helyes,hogy védenek bennünket,nehogy már olcsóbban tudjunk vásárolni!!Köszönjük,csak így tovább!!”
  • 30. pancser 2012. július 09. 18:32
    „"Szeszósztrisz" tisztességes parasztnak nevezed magad, hát erős kétségeim vannak, hogy paraszt vagy. A gazdák tutujgatása, az ismeretek súlyos hiánya, az adózási anomáliák és az ebből fakadó problémák miatt van a legtöbb gond. Mindegy a paraszt magyar vagy osztrák, a lényeg az, hogy paraszt legyen és ne földesúr. A kettő között az a különbség, hogy a paraszt maga és családja dolgozik néha egynéhány időszaki foglalkoztatottal. A földesúr(oligarcha) annyi földet birtokol mint az Eszterházy hercegek, maga nem dolgozik, hanem cseléddel, amolyan félrabszolgákkal dolgoztat. földesúr például Simicska tízezres állami föld használója, Csányi, Nyerges és még néhányan.
    Ha a másik oldalt, a valódi paraszti gazdaságot nézzük 5-10 névre szétíratott gazdaság a földet illetően, csak a Jóisten tudja közülük ki a gazdálkodó valójában. Ismétlem még egyszer hogy értse mindenki, nem a paraszt nemzetisége a probléma!”
  • 29. Primax 2012. július 09. 18:27
    „15. Muaddib !
    Amit leírtál, az - nagyon is - logikusan hangzik.
    De: miért "olcsó" a multiknál vásárolt tej és miért "drága" ugyanaz a többieknél ?
    Miért kell - erőnek erejével - védeni a drágább tejet árusító üzleteket ? Ne feledjük : ugyanarról a tejről van szó, csak a csomagolása más és más...tudom, nagyon jó forrásból.
    Tehát : miért is jó a drága/drágább tej ?
    Azért, hogy a ZEMBEREK-nek több pénzük fogyjon ?
    A ZEMBEREK-et nagyon nem érdekli, hogy mekkora az állami támogatás e termékeken.
    Tesznek rá egy nagyot, hogy pl. Németországban/Ausztriában/Szlovákiában/Csehországban etc... ez mennyivel több, mint a hazai termelők esetében.
    A ZEMBEREK-et a tej ára érdekli.”
  • 28. Szeszósztris 2012. július 09. 17:47
    „Csak azok m0g0tt az általatok bazi nagy traktorok mögött általában 30-40 milliós hitelek állnak....”
  • 27. Szeszósztris 2012. július 09. 17:41
    „Magyar mezőgazdaság a rendszerváltás után.
    A magyar mezőgazdaság a hozzáértő és tisztességes magyar paraszt szemszögéből
    (és nem a betonrengeteg okoskodóinak tollából)
    (szubjektív tanulmány)

    Röviden, hogy miért is panaszkodnak a mezőgazdaságban dolgozók, az idei és a tavalyi helyzetet összehasonlítva.
    1) Magyarországon ahhoz, hogy egy gazdaság tisztességes úton nyereséges legyen, legalább 90, 100 hektár földet kell megművelnie. 1 hektár = 10.000 négyzetméter. Tőlünk nyugatra ez a földmennyiség fele ennyi sincs. Az osztrákok például 30 hektárból is megélnek.
    2) Idén a búza mázsánkénti felvásárlói ára jó szerencsével 4200 HUF volt bruttó, azaz ebből még lejön a magtárba betár, kitár (mert azt is a termelővel fizettetik meg), az áfa (ami vállalkozásban visszaigényelhető, hiszen nem a gazda az utolsó eladó, hanem a kereskedő), a rostálás, amivel egyben 10-12%-át a terménynek le is vonják. Azt mondják kosz, tört szem, stb... azaz ez mind veszteség a gazdának.

    A 4200 bruttó volt a minőségi malmi búza ára, aminek jó a sikére (30 feletti), jó az esése (amit csak akkor mérnek, ha sok a termés az adott országban, és ürügy kell arra, hogy lejjebb nyomják az árakat), és nem gombás a gabona (fuzáriumos gabonát nem veszik meg a gazdától, vagy csak über szar áron veszik meg... hogy miért veszik meg? Mert kirostálják, és összekeverik a rendes, gombamentes gabonával, és jó áron továbbadnak rajta).
    A fuzárium egy gombafajta, amely megtelepszik a gabonaszem külsején, méreganyagot (mikotoxint) termel, majd ez az őrlés során bejut a lisztbe, korpába, majd logikusan a kenyérbe, gabonapehelybe, egyéb élelmiszerbe. A drága teljes kiőrlésű termékek a legveszélyesebbek. Védekezni nem nagyon lehet a fuzárium ellen, a méreg gyengíti az immunrendszert, rákkeltő hatású (manapság mi nem?), és korai (óvodáskori, kisiskoláskori) pubertást okoz. A Délmagyar.hu ír egy ötévesen menstruáló kislányról, akinek a mellében csomók nőttek, és aki a sok, fuzáriummal fertőzött gabonapehelytől lett beteg. A szülei csak jót akartak neki, és tessék, hamarosan cisztával műtik. Ez valami egészen borzalmas...
    Alattomos a méreg amiatt is, mert kihat a lányok és fiúk későbbi nemzőképességére. De veszélyes az anyatejen keresztül az újszülöttekre is, mert csecsemőknél is kimutattunk emlőcsomót. Súlyosbítja a helyzetet, hogy a hormonális elváltozásokon túl rákkeltő a hatása. Mióta pár hete híre ment a fuzáriumproblémának, naponta újabb esetekkel keresnek fel.
    Szegedi kutatók évek óta hangoztatják, hogy a fuzáriumfertőzöttség nagyobb a megengedett határértéknél, de sosem figyelt rájuk semmilyen hivatal. A méréseiket nem fogadták el, vészmadárnak titulálták őket, jó hogy ki nem röhögték.

    Aki betárolja a gabonát, mert kevesli az árat, és egyáltalán van lehetősége betárolni valahová, annak két lehetősége van:
    - van saját raktára (minimális ezeknek a gazdáknak a száma)
    - egy TSZ-hez, vagy mezőgazdasági kft-hez tárolja be a gabonáját, amiért be és kitárat kell fizetnie, tárolási díjat kell fizetnie, fizetnie kell a gázosító vegyszert, mivel a gabonába 3 hónap után bele mennek a zsizsikek (kivéve talán a silókat).

    Ez mind pénz... és persze a saját traktorán kell elvinni a saját gabonáját a kereskedőhöz, vagy a tsz raktárakba, ami nem kis üzemanyagköltség.
    Ha az embernek nincs saját kombájnja, akkor fogadni kell, ami hektáronként 12.000-16.000 HUF, plusz a gazda fizeti a gázolajat is néhol. És most jön a legjobb, ha a gabona az érése után megázik, a minősége (sikér) elromlik. 32-es sikérű búzából pár esős nap után 22-es lesz, vagy akár ez alatti. Ez takarmány minőség, amiért bruttó 2200 Ft-ot adnak.
    Ja igen, a bruttó 4200-as át kb 3800-as nettót jelent. A 2200-as kb 1800 Ft-ot.

    Egy hektár földön aszálymentes évben, ha rendesen meg lett műtrágyázva a föld, kapott alapműtrágyát is még ősszel, és nem kellett újravetni a földet még decemberben, vagy tavasszal, mert felzabálták a magokat a vad madarak, és a bogarak (minimum 2-3 szor le lett vegyszerezve a gabona, közben le lett taposva is ugye...), akkor minőségi földön (Tamási jó föld, Lajoskomárom kiváló fekete a föld), akár 100 mázsa búza is terem... persze csak minőségi vetőmaggal, ami méreg drága (mittom én, 30 kiló 50.000 HUF). Nekünk rekordtermésnek számít, ha hektáronként 60 mázsa gabona terem.
    Aszályos évben, ha ugyan úgy megkap mindent a föld, ez 30-45 mázsa.
    Aszályos évben, pl tavaly, a búza ára 5000 HUF nettó volt! Idén 3800. Szerinted a kenyér ára idén lejjebb ment valamit is? Nem. Nem ment... Nem furcsa?

    A műtrágya három-négy éve még 3000 HUF volt (100 kiló), idén már 6000 HUF körül vesztegették, már ha kapott az ember, mert a németek felvásárolták a magyar műtrágyát. Idén ősszel pedig már csoda, ha az ember 9000-ért hozzájut, jövő tavaszra 12.000 HUF lesz!!!

    Pár éve az olcsó orosz műtrágyára védvámot raktak, mert a magyar egyeduralkodó KFT!!!, mondom KFT tönkrement volna. És dolgoznak ott úgy 500-an talán? Oké, jött a válasz, megmentjük a magyart! Védővámot ide! És kibasztak 10 000 gazdával az 500 kedvéért, akik semmi fizetésért güriznek egy milliárdosnak... hol is vagyunk? Ja igen, Magyarországon...

    Természetesen a gázolaj ára is feljebb ment. Azt tudni kell, hogy ha az ember nem közúton használja el a gázolajat, akkor az útalapot vissza lehet igényelni. Erre komoly szabályozások vannak, hogy mekkora földre mennyi igényelhető vissza év végén az államtól.

    A vegyszerek ára kétévente duplázódik. Ez nem csak a kereskedők miatt van, hanem azért is, mert az unióban jóval szigorúbbak az előírások, amik folyamatosan szigorodnak, és amit idén még lehet használni, azt jövőre már nem biztos. Ezért a jóval drágább vegyszereket lehet csak használni, amik viszont cserébe környezetkímélők.

    Még egy dolog a gabonáról. A kereskedő mindenképp jól jár. A kereskedőké a haszon. A televízióban, a híradóban idén többször is hírt adtak a búza aratásáról: végig azt mondták, hogy milyen jól áll az aratás... nos, idén aratás idényben 2 hétig esett az eső. Ilyenkor az, akinek nincs kombájnja, elbukik mindent, mert bérkombájnt nem könnyű találni, ha mindenki azt akar. A gabona minősége szar lett. Kiválóból szar lett azalatt a két hét alatt. Na és most jön a slussz poén! A takarmánybúzaként eladott búzát külföldön már étkezésiként adja el a kereskedő. Hogyan? A kereskedő vesz jó minőségű gabonát, összekeveri a rossz minőséggel és tádámm, átlagos minőségű gabonát kapott, ami még épp étkezési.

    A tv-ben egy az egyben bemondták, hogy a magyar gazdák nagyon elégedettek lehetnek, mert 3500-as áron veszik a búzát (bruttó!), a 4200-as ár csak aratás elején volt, meg akkor, ha szerződést kötött a gazda valakivel. Majd a következő mondatában a bemondónő folytatja, Németországban a gabona ára 6000 HUF!

    Minden duma nélkül, az olaszok és a németek rajtunk röhögnek, mert potom pénzért viszik ki innét a gabonát. Persze a kereskedők is pontosan ezért veszik a gabonát. Mert viszik exportra. Nem dolgozott a haszonért egy éven át a földeken, nem izzadt meg a munkában, telefonált kettőt a kapcsolatának, és kész... keresett jó pár millió forintot. Természetesen itt igazából százmilliókról szokott szó lenni... Sok egyébként a csaló. Volt olyan osztrák kereskedő, aki úgy vette meg a búzát, hogy exportálni fogja. Azaz, a magyar gazda visszakapja az áfát. Majd az osztrák mégis Magyarországon belül adta el a terményt, ami az ő oldaláról ÁFACSALÁS!
    Na de! A magyar törvény úgy szól, hogy a termelőtől hajtja be az ÁFÁT az APEH, a gazda meg ha tudja, hajtsa be a kárt a kereskedőn.
    Azaz, te leköpsz engem, és engem büntetnek meg, mert csulás a pofám... hol is vagyunk? Ja igen, magyarországon.

    Tavaly a napraforgó mázsája 16.000 HUF volt, idén már csak 6000-et ad érte a KITE. Kis kitérő:
    A KITE RT az egyik legnagyobb mezőgazdasági cég Magyarországon (Kukorica és Iparnövény Termelési Egyesülés - KITE Mezőgazdasági Szolgáltató és Kereskedelmi Részvénytársaságot). Még tíz-húsz éve tönkretettek minden mezőgazdasági nagy céget, majd szinte egyeduralomra törtek. És azóta mindenért baromi sokat kérnek, szinte minden rajtuk keresztül megy. A mezőgazdasági kamara keze meg van kötve, semmit sem tudnak tenni (a mezőgazdasági kamara = szakszervezet).

    A repce ára is feleződött idénre, plusz a jégesők nálunk 50%-os kárt tettek a földekben. Akinek volt biztosítása, az nem, vagy csak alig vesztett vele, de akinek idén pont nem volt jégkár biztosítása, az elbukta az idei év repceföldjeinek bevételét, a többi terményének a hasznából kell a veszteséget kihozni.

    Tavaly a kukoricát nyersen, szárítás nélkül 5000-ért vették, azaz learatták és tisztán másánként kaptad az 5000-et (az áfa ugye visszaigényelhető), azaz ez persze bruttó ár. Annyi a kitétel természetesen, hogy a kukorica vize megfelelő legyen (a kukorica ha nagyon vizes, akkor elrohad, kigyullad, stb. nem lehet vizesen betárolni, szárítani kell, vagy meg kell várni, amíg magától ki nem szárad eléggé).
    Idén a kukorica ára 2800 HUF bruttó!!!! A nettó ár, amitől a kukorica termelése nullszaldósra kihozható (önköltséget visszahozza), 3000 HUF nettó!!!!!!!!!
    Somogyban a kukoricaföldeket is ugyanúgy elverte a jég, és a kukorica levelében iszonyú kár keletkezett.
    A kukorica növény persze küzd az életéért, ezért megnő 3 méteresre a 180 centi helyett, új leveleket hoz, a termést, a kukoricacsövet meg nem tudja kinevelni. Fele akkora csövek lesznek, és kényszerérettek. Azaz már most potyognak le a földre a csövek!
    Még nem mondtam, de a vadásztársaságok Somogyban iszonyú szemetek, főleg nálunk. Többszöröse a vadállomány a hivatalosan előírtnál, és iszonyatos kárt okoznak a termésben. Persze nagy hányadát a vadásztársaság kifizeti, de nagy a veszteség így is.
    - ha a vadak rombolása miatt kár keletkezik a terményben, a vadásztársaság általában pénzben fizet, mert neki így egyszerűbb, nem sok választási lehetőséget adnak. Természetesen ők nem a márciusi, várható magasabb árral fizetnek, hanem a mostani alapból bukás árral. A vadkár komoly mennyiség, akár 60%-os kárt is csinálhatnak, ha valaki balszerencsés és épp 4 koca 4x12 süldővel dönti a kukoricát, másik 30 szarvassal egyetemben (valós példát mondtam, Lullán nem egyszer történik ilyen).

    Gondoljunk csak bele. Aki most el kell, hogy adja a kukoricát, az csak bukhat rajta, amennyiben nem lesz rekord 120 mázsás hektárankénti termése, ami ugye nem lesz, mert elverte a jég, és terménykiesés lesz mindenhol. Ha be kell tárolnia, akkor márciusig tárolnia kell a kukoricát legalább, mert a tőzsdén a márciusi áraknál várható emelkedés. Nem tudni mennyi lesz az ár, mivel ilyenkor a kereskedők nem jönnek ki az árakkal, és elemzések se készülnek annyira, maguk ellen természetesen nem dolgoznak a pénzes emberek.
    Tudni kell, hogy a kereskedő három-négy hétre rá fizeti ki a termés árát, miután elvitték! Ez az átlagos. Ha a gazda vesz valamit, azért vagy azonnal, vagy egy héten belül fizetni kell. Sokszor előfordul, hogy az eladott terményért akár 1-2 hónapig sem fizetnek, mindenféle kötbér nélkül. Általában a gazdák arra kényszerülnek, hogy a következő évre szükséges vegyszert, műtrágyát, vetőmagot ősszel hitelre vegye, vagy terményének fejében, KAMATRRRRAAAAA! Kötbér nincs, kamat van, ha rólad van szó. Éljen a KITE.
    Személy szerint, nekünk állami segítséggel sikerült kilábalnunk ebből a "minden évben termeltetői HITEL-t kell felvenni" körből. Kedvezményes hitelt adott az állam, asszem 10 éves futamidőre.
    Tudni illik, minden év végén, több milliós a kiadás a következő évre szükséges cuccok bevásárlása.
    Az uniótól föld alapú támogatást kapnak a magyar gazdák. Asszem ez most 45.000 HUF hektáronként. De, mielőtt még azt hinnéd, hogy milyen jól járnak a gazdák, jöjjenek a részletek:
    - Magyarország az EU támogatás mellé még ad állami támogatást is, amiért a nyugati EU államok anyáznak, mintállat... "Hogy képzelitek ti magyarok, hogy előnyhöz juttatjátok a sajátjaitokat???". A nyugati EU-tagállamok a többszörösét kapják a földalapú támogatásnak, mint a magyarok. De ez az apróság valahogy nekik nem szúr szemet.
    - a földalapú támogatást nálunk nem a termelő kapja, áh csacsiság... az a föld tulajdonosáé, aki bérbe adja a földet. Azaz esetünkben pesti milliomosoké, az MSZP-s milliárdosoké, akik sose fogtak még egy gerebjét sem a kezükben, azaz a termelő sok esetben a bérelt földért nem kap semmit. Az mind a bérbeadóé... Örüljön a paraszt, hogy dolgozhat a földön, nem kell neki még támogatás...
    - mikor kiderült, hogy lesz ez a földalapú támogatás, a vegyszer árusok, a műtrágyagyárosok, és úgy általában mindenki nagymértékben árat emelt. Lehet még sajtolni a parasztból pénzt? Nosza neki!
    És elérkeztünk az alapkérdéshez. Ha ennyire gazdagok a parasztok, miért rinyálnak állandóan? Mert mindenki belőlük él, mindenki az ő megtermelt árujukból húz hasznot, míg maga a paraszt épp, hogy talpon tud maradni, és ezt is csak úgy tudja megtenni, ha 3x több földet művel meg, mint nyugati szomszédaik, jóval elmaradottabb eszközökkel.
    Az állam hihetetlen támogatást ad új gép vásárlására, de gondoljuk végig. Egy új kombájn 30-50 millió. Még ha az állam fizeti a felét, akkor is 15 milliót a hitelben úszó gazdának kéne fizetnie.
    El sem tudod képzelni, hogy mennyire el vannak adósodva Somogy környékén a parasztok, beleértve minket is. Még 15 évig hitelt kell fizetnünk, de örülünk, ha még két évig bírjuk,
    és utána mi lesz?

    DRÁGA A KENYÉR VAZZEEEE! Ki miatt?
    A kenyér nem a búza miatt drága, a kukoricapehely nem a kukorica miatt drága, a sör nem az árpa miatt drága...
    Ha a gabona miatt lennének ezek drágák, akkor hogyhogy nem csökken ezeknek az ára, mikor a gabonaárak felére, harmadára estek vissza?
    Nagy a szomszéd paraszt gépállománya? Lehet. De nagy valószínűséggel milliós adósság van mögötte.
    Az szerencsés, akinek van segítsége, saját földön termel, saját kombájnja és raktára van. Mert ő nincs 100%-ig kiszolgáltatva a kereskedőknek.
    Azoknak a kereskedőknek, akik külföldről hozzák be az Ausztriában már romlottnak számító, itthoni törvények szerint még 2 hónapig friss (használható) húst. Akik a magyar dinnyét önköltségi ár alatt veszik, akik a magyar almát, gyümölcsöt önköltségi ár alatt veszik.
    Azok a kereskedők, akik a magyar méhészek virágpora helyett kínait vesznek, azok akik a kínai fokhagymával tönkretették a magyar, világhírű fokhagymatermelést, és azok a kereskedők, akik a magyar tejet nullszaldós áron veszik át,,, ha átveszik.
    Nincs már nagy magyar konzervgyár, nincs már magyar cukortermelés, a húsipar fele nem magyar. Te otthon vagy, de hamarosan kivásárolják alólad még az otthonodat is. Szokj hozzá és menj el mosogatófiúnak Angliába.
    A magyar gazdaságot tönkre kell tenni, igen. És meg is történt, még az Orbán-kormány ideje alatt. Az Orbán-kormány szétzúzta az összes TSZ-t, ami még működött. Nem adtak nekik állami támogatást, és szinte az összes megbukott pár év alatt. A bankoké lett a TSZ, no igen. Azok meg elkótyavetyélték árveréseken (csődeljárás).
    Na most a lajoskomáromi tsz, ami az egyik leghíresebb gazdaság volt Magyarországon, most egy holland kezében van. Nem egy holland társaság kezében, egy holland ember kezében van, aki Hollandiában mezőgazdász., érdekes.
    A kapolyi TSZ már többször gazdát cserélt, miután az állami gazdaság megbukott. Az elmúlt 8 évben 3-4 gazdája volt, abból 3 budapesti pénzember volt, akik ott mosták tisztára a pénzüket. Az összes helyi gazdával szemetek voltak, senkit nem engedtek oda a terménnyel.
    Biztos hallottál már arról, hogy Somogy megyét felhajtók/dílerek járják. Bemennek a földhivatalba, ahol simán kiadják az összes infót, hogy kinek hol van földje. Majd szépen a díler, aki általában egy helyi lakos, elmegy az öregekhez (általában hozzájuk), és feketén kézpénzzel kifizeti a földek árát nekik, majd kiadják az utasítást: a földet XXX-nek kell ELAJÁNDÉKOZNI!
    Ajándékozás után NINCS ILLETÉKFIZETÉS! És senkinek nem tűnik fel, hogy fél Somogy megye egy PESTI emberkének lett elajándékozva. Hogy is van ez?
    Az öregeket jóhiszeműen kihasználják (sokszor fordult elő olyan, hogy az öregek eladták a rossz földjüket így, és megtartották a jót. Majd végül kiderült, hogy a díler a jó föld helyrajzi számát írta be az ajándékozási lapra).
    Amint letelik a türelmi idő és bárki vehet Magyarországon földet, ez az összes föld megy a nyugatiak kezébe, egy csettintésre.
    Báj báj Magyarország... ez sajnos nem elmélet. A legjobb gazdaságok már most is hollandok, osztrákok kezében vannak.
    Most épülnek ki az országban az Etanol üzemek Kb 2 nagy és 5-7 kisebb. Nem lehet benne magyar tőke! Nem engedik meg! Norvég, német, finn pénzből épülnek a magyar finomítók, rokonom az egyik főmérnök az építőknél, és Ő mondta ezt.
    Nyugat fél a magyar gazdaságtól. Amikor a termelési kvótákat osztották ki az újonnan belépő tagállamoknak (mennyi disznó, tej, állat lehet az országban aktív termelésben), PONT előtte fél évvel tették tönkre a magyar disznótenyésztést az osztrákok és a németek import disznóival, a legtöbb gazda már nem tenyészt disznót, mert nem éri meg. Nekünk is azóta is üresen áll az összes disznóól (40-50 disznó férne el). És régen volt is annyi simán.

    Az ország el tudná tartani magát, többszörösen. Gondolj csak arra, hogy rendszerváltás előtt mi voltunk a ruszkik éléskamrája. Asszem ezzel a kérdést nem is kell tovább firtatni. Azóta csak még kevesebb ember él itt, nem több.
    Magyar malom, magyar kenyér? Természetesen. Most nyugatra exportáljuk a gabona háromnegyedét, mert nekik kell, nekünk meg annyi van belőle mint a szemét (mondják ezt a kereskedők). Pár éve annyi gabona volt az országban, hogy eladhatatlan volt és ekkor jöttek létre a nagy intervenciós raktárak, amit csak itt csak most csak nálunk,,, természetesen kereskedők üzemeltettek, vettek ki. Nyugaton ilyet, információim szerint nem lehet megcsinálni!
    Itt, Németországban sehol nincs a boltokban kínai cucc, vagy külföldi gyümölcs. Nekik van annyi eszük, hogy csak a saját országuk termékét vegyék, még akkor is ha esetleg rosszabb. Nálunk meg a multik diktálnak, simán behoznak minden szart, ha épp úgy tartja kedvük.
    Van a modellezők között, ahova jártam, egy faszi, akinek a cége nyomtatja a nagy kampányplakátokat a gyökereknek... a faszi multimilliomos... csak modellrepülőkre milliókat költ el, nem is dolgozik gyakorlatilag, már az emberei csinálnak mindent.”
  • 26. zlatkovoda 2012. július 09. 17:29
    „Lara50! Nem tudom hogy jön ide a SPAR, de ha már előhoztad én egyszer láttam hogy a büdös húst visszavitte a vásárló, az eladó azzal a lendülettel belerakta a darálóba. Gondolom fincsi darált húst vehetett a következő vásárló... Vagy lehet addig játsszák ezt, amíg valaki megunja, és nem viszi vissza. És ezt ők elkönyvelik sikernek.
    Bocsi az OFF-ért.”
  • 25. néha_benézek_ha_marhaságot_látok 2012. július 09. 17:20
    „Úgy látom páran nem emlékeznek már a cukor vagy a tojás mizériára
    Akkor sírtatok, miért lett olyan drága a cukor, tojás
    Hamarosan sírtok miért olyan drága az olcsó tej....”
  • 24. IV.Béla 2012. július 09. 17:17
    „19. @Gabben!

    Készíts nekem légy szíves a 30-40 milliós traktorokról fényképeket! Na, meg ha arra jársz, akkor az stb.-ről is. Tudod, csak hogy legyen hitele annak, amit mondasz.”
  • 23. bojtár 2012. július 09. 16:41
    „mennyi hozzáértő gazdász van itt”
  • 22. mekkmester 2012. július 09. 16:38
    „olcsó is, sz@r is...”
  • 21. Lara50 2012. július 09. 15:53
    „A Sparba átcimkézik a lejárt szavatosságú termékeket,ezeket az első sorba teszik ,ezért csak az alatta lévőket szabad venni! Vonatkozik csomagolt kolbászfélékre,fagyasztott cuccokra!! Szégyen!!”
  • 20. pancser 2012. július 09. 15:27
    „Nyomják Krahácsot, nyomják a magyart. Persze a verseny nem könnyű a magyar nem versenyez hanem megmondja nekem a fogyasztónak, az a pár száz termelő mennyiért kell vennem a tejet. Krahács örök!
    Dinnyében ugyanaz a helyzet, kőkorszaki termelés magas árak, ez viszont törvényszerű.”
  • 19. @Gabben 2012. július 09. 15:19
    „nem kell ám itt siratni a parasztot v gazdád!!!Több pénzük van mint az itt hozzászólók egész életük alatt megkeresett pénze!!!30 - 40 millás traktorokkal mászkálnak ....stb .”
  • 18. oPTiKa 2012. július 09. 13:52
    „Tapmancs, láttál mostanában magyar gazdát? Akkora bazi nagy és új traktorokkal furikáznak, hogy a nyugat-európai gazdák többsége megirigyelné öket...
    Abban teljesen igazad van, hogy képtelenek összefogni :-/”
  • 17. oPTiKa 2012. július 09. 13:22
    „kismarti, ha esetleg egy helyi termelötöl vennéd meg kicsit drágábban a sokkal jobb minöségü tejet, akkor támogatnád a helyi gazdát - aki a befolyó pénzböl más helyi iparostól/termelötöl tudna vásárolni. A körforgásban elöbb-utóbb Te is részesülnél.

    Ha a legolcsóbb löttyöt veszed meg, akkor egy negatív spirálba megy át a dolog, a pénzed nagy részének nem lesz esélye az egészséges körforgásra, gyorsabban fog elértéktelenedni - vagyis nemsokára ugyanazért a vacak löttyért többet kell fizetned, más lehetöséged viszont már nem lesz, mert közben a helyi gazda levágta a tehenét...

    Szóval, gazdák: Reklámozzátok Magatokat egy kicsit és szállítsátok ki saját magatok a termékeiteket, mint pl. Madarásznak (10-es hozzászólásban) a tejet. (Régen volt is ilyen - most miért nem megy?)

    Máshol léteznek "zöldség-gyümölcs-elöfizetések", ahol a városlakók egy havi fix összegért a környékbeli gazdáktól mindig friss zöldségeket és gyümölcsöket kaphatnak - jó minöségben, frissen és viszonylag olcsón.
    Persze ehhez a gazdáknak tenni is kellene valamit, nem csak támogatásért ácsingózni és tüntetésekre járni.”
  • 16. Tapmancs 2012. július 09. 13:20
    „6. gte325

    Részben egyetértek. Az itthoni gazdák hozáállásán bőven volna mit javítani. De bőkezű támogatások nélkül a külföldiek sem tudnának ám gazdaságosan termelni! Mert mi kell ahhoz? Gépek, ahhoz pedig tőke. Az EU elmúlt 50 éve alatt azoknak a gazdaságoknak volt idejük lassacskán felfejleszteni magukat, míg az itteniek kőkorszaki körülmények között kénytelenek velük versenyezni.
    Ami nagy baj hogy itt minden gazdának saját traktor kell, képtelenek összefogni.”
  • 15. Muaddib 2012. július 09. 11:36
    „1. Primax

    A szabályozás egyáltalán nem eszemet gazdasági erőfölénnyel való visszaélésnek nevezik.
    2-3 multi tönkretehet pár hónap alatt helyi nyereséges üzemeket is, ha a termékeiket vagy ugyanolyan termékeket a beszerzési ár alá nyomja tartósan. Ezzel rögtön ellehetetlenítik helyi vállalkozásokat, termékeiket nem tudják haszonnal értékesíteni, és tönkre mennek.
    Ezt sok esetben már megjátszották a multik.
    Azután mikor eltűnt az adott termék akkor már annyiért adják a saját behozott áruikat amennyiért, akarják.
    1/A multi nyer, rajta mert hosszútávon a többszöröse jön vissza, mint amit a termék árlenyomásánál elbukik.
    2/Az állam veszít, rajta mert eltűnik egy adózó.
    3/Veszit a vállalkozó, mert megszűnik az addig sikeres vállalkozása.
    4/ veszítenek a munkavállalók, mert munkahelyek szűnnek meg.
    5/ veszít a vevő is, mert hosszútávon sokkal drágább lesz a termék, mivel az értékesítő multinak nem kell tartania hasonló helyi termékektől, mivel kiiktatta őket.”
  • 14. ISU 2012. július 09. 11:32
    „Budai Gyula ne itt kutakodjon, hanem a kormány holdudvarában !!!
    Két év alatt semmi érdemlegeset nem tudott felmutatni !!!
    Na, de most, most talált valamit... a tejet, mert böki az oldalukat, hogy olcsóbb, mint náluk !!!”
  • 13. bojtár 2012. július 09. 11:27
    „vegyétek és egyétek”
32 hozzászólás
12
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Százmilliárdos károk a mezőgazdaságban a hőség miatt

Több százmilliárd forintos nagyságrendű kárt okozhat a mezőgazdaságban az elmúlt hetek szokatlanul forró időjárása. Tovább olvasom