Kisalföld logö

2017. 12. 16. szombat - Etelka, Aletta 1°C | 6°C Még több cikk.

Villogó is kell - 100 ezerre is büntethetik a traktorost

Engedély és villogó is kell a közúton a kombájnok, a traktorok, pótkocsik és mezőgazdasági munkagépek közlekedéséhez.

Mivel nem született meg időben a mezőgazdasági nehézgépjárművek közlekedési szabályának enyhítése, így a hamarosan meginduló tavaszi mezőgazdasági munkák idején az eddigi előírásokat kell betartaniuk a gazdáknak, ellenkező esetben akár több százezer forintos bírságot kell fizetniük - figyelmeztet a Magyar Agrárkamara az MTI-nek kedden eljuttatott közleményében.

Emlékeztetnek rá: engedély és villogó is kell a közúton a kombájnok, a traktorok, pótkocsik és mezőgazdasági munkagépek közlekedéséhez. Szabálytalan közlekedés miatt a hatóság az üzembentartóval pótdíjat fizetett, amelynek mértéke az adott útra vonatkozó díj tízszerese, de minimum 40 ezer forint, illetve a hatóság meg is tilthatja a további közlekedést. Tavaly, engedély hiánya miatt előfordult 300 ezer forintos bírság is.

Fotónk illusztráció, forrás: www.scoobyblog.com
Fotónk illusztráció, forrás: www.scoobyblog.com


A munkagépek bonyolult közlekedési szabályainak egyszerűsítése érdekében tavaly tárgyalásokat kezdett az Agrárkamara az agrártárcával. Megállapodtak abban, hogy kistérségi használatra kedvezményes engedélyt szerezhetnek a gazdálkodók. Az 50 kilométeres sugarú körzeten belül érvényes, egész évre vonatkozó engedélyért 6.000 forintot, sürgős esetben 12.000 forintot kell fizetni.

Az engedély mellett a gazdálkodóknak biztosítani kell a figyelmeztető jelzés használatát is, sárga villogóval ellátott járművel kell kísérniük gépeiket, ami több problémát és pluszköltséget is okoz. Ennek orvoslására kezdett egyeztetéseket az Agrárkamara a Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztériummal (KHEM), valamint az Igazságügyi és Rendészeti Minisztériummal (IRM). Az IRM azonban úgy véli, hogy további vizsgálatra van szükség arról, hogy miként lehet egyszerűsíteni a szabályozást, így annak elfogadása már a tavaszi munkák kezdete utáni időpontra csúszik.

Olvasóink írták

52 hozzászólás
  • 52. astra1 2010. február 17. 18:16
    „45. hozzászólás fióka 2010.02.17. 08:23

    Mi köze a sárga villogónak meg az engedélynek a műszaki állapothoz.... ? Nem sikerült rájönnöm sajnos.”
  • 51. pancser 2010. február 17. 14:56
    „43-hoz! Nyugodj meg sokan nyomják a gyárban, mert megunták hogy a földeken gebedjenek meg. 100 év alatt a 80% mg- foglakoztatottból 8% lett. Vagyis a parasztok menekültek a földművelésből az iparba. Ennek a folyamatnak nincsen vége. A meg nem értés is amit tanúsítasz még gyorsítja a folyamatot. Ükapád paraszt volt, de lehet, hogy apád is aki a könnyebbik utat választották és megszabadultak az általad örömtelinek, könnyednek tartott paraszti munkától. Ma 50 ha-ból sem lehet megélni, bár sokan azt se tudják az mekkora terület, amit megművelni csak jó nagy tratorral lehet, amelyeket kemény hitelekből és némi támogatásból vettek, nyögik is rendesen. Elég egy kis értékesítési nehézség és a bank felmondja a hitelt viszi a gépet, vagy akár a házat is. Tessék menjél az örömteli mg-ba remélem már holnap!”
  • 50. LuciusCorneliusSullaFelix 2010. február 17. 12:32
    „#46Totya:Erre én is rájöttem....”
  • 49. Totya 2010. február 17. 11:43
    „santa_lucia, elhiszem amit írsz, itt balkániak a viszonyok, rendezetlenség és felelőtlenség megy. A megoldás is abban lenne, hogy ne irigykedjünk azon, ha önkormányzati segítséggel épülnek meg a földutak (a parasztoknak) és a főutak bekötései, mert átvitten ez is közérdek.
    Eleve kevés a földút/szolgalmi út, ha pedig van a főúttal párhuzamos, akkor meg az szokott gond lenni, hogy a földúttal párhuzamosan futó földút csak az egyik végén, vagy pedig ritkán van bekötve a főútra. Ezen kéne változtatni, mivel így feleslegesen sokszor van igénybe véve a főút. Közben a főút is feleslegesen sokszor van kitéve az áruszállításnak (pl. vasút, vagy vizi szállítás helyett), más egyéb közlekedésnek. Ez sincs rendezve. Itt a rendezést sokan azzal oldanák meg, hogy még egy bőrt húznának le, ahelyett, hogy az adónkért cserébe végre kapnánk valami ellenszolgáltatást, megoldást. Csakhogy a pénz mindig eltűnik, kevés, miközben órási mértékű az elvonás.
    Most sem a rendezésen fáradoznak, hanem bőrt húznak le engedély és villogó címszó alatt. Aki földet akar megművelni, az úgyis kénytelen ezt is megvenni.”
  • 48. santa_lucia 2010. február 17. 11:12
    „Ja, és nálunk is vannak körbe-körbe a föútvonallal párhuzamosan futó földutak. Szóval én azért látnám, mit és hogyan kellene csinálni, hogy egyszerübb, könnyebb és szebb is lenne minden, de a nagy "vanennélrosszabbis" tunyaság kellös közepén hamar magányos lesz az ember....
    Ebben az országban már akkor is jobb lenne a helyzet, ha mindenki csak az alapvetö törvényeket, azt ne mondjam: tízparacsolatot (pedig nem vagyok vallásos) betartaná.”
  • 47. santa_lucia 2010. február 17. 11:04
    „totya: ezzel az elemzéssel csak egyet lehet érteni.
    De itt a közút biztonságáról és az utak állapotáról van szó. ?n húsz éve nyugaton éltem-élek, 7 éve viszont többet itthon, mint ott, van összehasonlítási alapom. Nálunk, Egyházasfaluban a többtonnás kombájnok egész szezonban ott dübörögnek végig a Föuton - persze villogójuk van! Esös idöben a Horpács és a falunk közti út olyan, mintha a szántáson járnánk. Szerintetek érdekel valakit?...
    Egyik gazdákodó traktorosunk minden nyáron végigboronálja az aszfaltozott Fö utcát! Mikor ezt 2006-ban számon kértem töle, csak azt kérdezte, hogy a KPM-töl vagyok-e?... Se önkormányzat, se rendörség nem szólt még érte. Azóta is minden nyáron vidáman zúgat végig a boronájával az aszfalton...”
  • 46. Totya 2010. február 17. 08:53
    „Lucius, felesleges vitázni szűklátókörű és legfőképpen irigy emberekkel.
    Utáld az orvosokat, az ápolókat, a tanárokat, a vasutasokat, buszsofőröket. Értelmiségi álljon szemben a munkásosztállyal, és mindenki határolódjon el mindenkitől, mert nincs is hozzá közünk, hiszik ezt balgán. Pontosan ezért vagyunk gyengék, mert megosztottak vagyunk. Az irigység azonban a legjobb táptalaja ennek a rákfenének. A munkát el kell végezni legyen az bármilyen is. Ha olyan jó tanárnak, orvosnak, gazdálkodónak, akárminek lenni, akkor meg lehet próbálni! Az átlag ember (vagyis a többség) elhihetitek megdolgozik a pénzéért, alul van fizetve, ki is van szolgáltatva és a munkája, a körülményei sem éppen irigylésre méltóak. De sokan nem azért csinálják, hogy irigyeljék őket, hanem mert azt szeretik, azt választották, vagy az jutott, de minden feladatra szükség van. Az alá-és fölérendeltség, a büszkeség, gőg, stb. mindig csak szétválasztanak és hiearchiákat teremtenek, aminek következtében nem egymást segítve, hanem egymás ellenében létezünk. Ez a társadalom egyik nagy betegsége, hiszen súlyos tévedésekben él.”
  • 45. fióka 2010. február 17. 08:23
    „31. astra1 2010.02.16. 16:57--->hát ha erre egyedül nem jössz rá akkor inkább hadjuk.”
  • 44. LuciusCorneliusSullaFelix 2010. február 17. 00:01
    „#43bbalint:Az általad felemlegetett trakikon sok-sok millió hitel van legtöbbször, mint ahogy a mezőgazdasági gépek döntő hányadán. Ez is személyes tapasztalat.
    Minden gépjárműnek van forgalmija, kötelezője és amelyiken hitel van, azon pluszba még Casco is van...
    Ja és ha olyan könnyű termelni, el lehet menni gazdálkodni....
    Ha jó a termés alacsony a felvásárlási ár és persze nem 30 napra fizetnek ám a felvásárlók, hanem nemritkán 60-90 napra ráülnek a pénzre, ingyen használva azt. Tudnék cégneveket említeni..Még az itthoni sertéses időmből sokszor előfordult, hogy csak késedelmi pótlékot emlegető levél hatására fizettek csak. Azaz amíg a gazda kénytelen a vásárláskor pengetni, addig a felvásárló ül a pénzen. Próbálná csak ezt megtenni egy gazdálkodó...... Ebből következik, hogy a következő szezon munkafolyamatait, a termeléshez felhasznált anyagokat kénytelen HITELBŐL megfinanszírozni.......”
  • 43. bbalint 2010. február 16. 23:17
    „Királyfi! nem minden traktornak van forgalmija, de akinek van annak a műszaki vizsgáját adják öt évre.
    tökéletesen igaza van annak az olvasónak aki a földutakra szorítaná vissza a traktorokat.
    érdekes ha én rámegyek egy gazada útjára az rögtön jelzi hogy magán út, ő pedig használ egy olyan mnűtárgyat amihez nincsen semmi köze, mivel a traktor nem fizet súlyadót, ezáltal útdíjat sem.
    aztán nehogy elpityeredjek már a parasztok sanyarú sorsa előtt. a nehéz munka, a kiszámíthatatlan termény ár. stb.
    De vigan mosolyognak a több milliós trakiból, amit állami támogatásból vett és tankol, vagyis az ADÓ fizető állampolgárok vettünk neki.
    ha jó a termés lapít, ha valami beüt akkor sír a szája, ha meg csak unatkozik kimegy tüntetni.
    ezek vagytok Ti magyar gazdák.
    ha nem tetszik ez az élet nyomjátok valamelyik gyárban folyamatosba!”
  • 42. királyfi 2010. február 16. 21:50
    „Re.: Soosj Elviekben MINDEN traktornak van forgalmi engedélye és kötelező biztosítása. A forgalmit ha minden igaz 5 évre adják.”
  • 41. Omen 2010. február 16. 21:30
    „40. Soosj: Sok mindenben igazad van!
    Tájékoztatás ként pedig: A kombájnokra kell kérni zöld színű rendszámot amihez meg biztosítást kell kötni, tehát amelyiken van érvényes rendszám azon kötelezőnek is kell lennie.”
  • 40. Soosj 2010. február 16. 20:57
    „Az ilyen típusú gépek közlekedését egyszerűbb és hatékonyabb megoldással kellene megoldani.
    Véleményem szerint a mezőgazdasági vontatók, traktorok forgalomba való közlekedésének a feltétele nem a villogó sárga lámpa lenne, hanem azok rendelkezzenek, érvényes forgalmi engedéllyel, műszaki vizsgával, és érvényes kötelező felelősség biztosítással. Szezonális betakarító gépeknél azon felül, hogy a gép megfelel műszakilag a közlekedésben való részvételhez, egy ideiglenes (1 vagy két hónapos) biztosítást köttetnék rájuk, rendszámtábla nélkül.
    A szomszédos Ausztriában is rugalmasan kezelik ezen kérdéseket, ott is láthatunk olyat, hogy a közlekedő traktor irányjelzője egy fel-le mozgatott söprűnyél, amely alkalmas arra, hogy a járművezető megfelelő tájékoztatást adjon a közlekedés többi résztvevőjének. Ezeknek a 6000 ill. 12.000 Ft díjaknak a beszedésével, a traktor valamint mezőgazdasági gépek közlekedésben állapota semmiben nem fog megváltozni.
    A fent felsorolt gépekkel szemben a többi közlekedésben résztvevőknek is nagyobb türelemmel kell eltűrni a közlekedésüket, mint ahogy azt a szomszédos országokban teszik a járművezetők.”
  • 39. királyfi 2010. február 16. 20:54
    „A közútkezelőket mikor büntetik meg,mert nem takarítják rendesen a a főutakat??? Lásd múlt héten: Vas,Zala,Gy-M-S megye!!!! Nem 1 baleset történt!!! Én akkor büntetném a gazdát,ha bizonyítottan miatta történt a baleset!!! Egy villogó nem sokat segít! Azon autóstársak,kik világítás nélkül vagy helyzetjelzővel közlekednek,mikor büntetik meg???”
  • 38. Sikloernyos 2010. február 16. 20:28
    „Azonkivul eleg sok helyen vannak foldutak parhuzamosan a fouttal, nem tudom, miert kell 25-el feljonni a traktorral egy nemzetkozi foutvonalra, csak hogy ne zotyogjon annyira... most akkor a traktor megy a fouton, en meg majd a szantason az autoval, vagy hogy van ez...?”
  • 37. Sikloernyos 2010. február 16. 20:26
    „Nekem semmi bajom a parasztbacsikkal, de amikor tok sotetben feljon a traktorjaval az utra, keresztbe tett halaloszto szerkezetekkel a hatuljan, feligmeddig kivilagitva, hogy 30 centivel megy el a fejemtol mondjuk a tarcsa, vagy az eke... hat azert azt megneznem, hogy a rendorok mit szolnanak hozza...”
  • 36. LuciusCorneliusSullaFelix 2010. február 16. 18:50
    „#34Jéger:Én ugyan nem traktoroztam, viszont éveket dolgoztam a mezőgazdaságban, így nagyon jól tudom,
    hogy az állattartásban nincs sem ünnepnap, sem hétvége. A böccéknet minden nap meg kell fejni. Ettől függetlenül szerettem benne dolgozni, mert szeretek a levegőn lenni és járni-kelni....”
  • 35. pancser 2010. február 16. 18:45
    „Sokat gondolkodtam már azon miért nem fogadjuk el kishazánkban, hogy minden foglalkozás tisztessége így a paraszté is. Milyen autóval lehet mégis a földutakon járni? Csak terepjáró pick up-al nemde? Ezt egyesek irigylik meg a támogatást is, csak a munkát nem. Apám mondta paraszt mindenki lehet, csak kevesen akarnak valamiért teszem hozzá. Pedig kaphat támogatást! A városi élet 100x kényelmesebb mint a paraszté azért nem. Míg mások üdülni mennek a paraszt akkor dolgozik a legtöbbet, amikor mások felveszik a havi fizetést, a paraszt nem tudja még mit kap a terményért!
    De térjünk vissza az úthoz. Sokat járok Andauban miért szekálják olyasmiért a jánossomorjai gazdálkodókat amiért régebbi uniós osztrák parasztot nem?”
  • 34. jéger 2010. február 16. 17:42
    „astra 1 igazad van, egyet értek minden hozzászólásoddal.
    Én is sokat traktorozom. De az a sok "Panel....." akik nem tudják miről írnak, nem tudják hogy most miről vitatkoznak. Akkor jó a Paraszt ha az élelemhez kell az alapanyagot előállítani, megtermelni! Jó ha a sok szerencsétlen autós; kamionos belecsúszik az árokba és szólnak HÉ Paraszt húzzál ki! Ezen kijelentés külföldön is igaz és mi még nem értük őket utol az akkori50-es éveket. A sarat le kell takarítani ez tény, de akkor aki most lehúzta a mezőgazdaságból élőket. Az menjen el az enesei elkerülő most épülő, szakaszához és nézzen körül. Ott miért elég, hogy kiteszik az 50-es táblát?! Miért nem lázadozik ott senki, hogy nem takarítják az utat?!”
  • 33. Omen 2010. február 16. 17:13
    „Talán most:
    http://internet.kozut.hu/szakmai/utvonalengedelyezes/Lapok/
    mezogazdasagigepjarmuvekutvonalengedelyezese.aspx”
52 hozzászólás

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Védelmi pénzt szedett társaitól a zsaroló diák

17 éves fiú az elsős diákoktól szedett pénzt. A tarifa havonta 1000 forint volt, de fél évre… Tovább olvasom