Kisalföld logö

2016. 12. 03. szombat - Ferenc, Olívia -2°C | 4°C

Osztálypénzt szedni alkotmányellenes, nem szedni is az

A Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ) szerint alapvető jogok akkor sérülnek az oktatásban, ha nem áll rendelkezésre elegendő forrás - közölte Kerpen Gábor, a PDSZ elnöke az ombudsman szerdai állásfoglalására reagálva az MTI-vel.
Hozzátette: az iskolák, óvodák a források szűkössége miatt rákényszerülhetnek arra, hogy egyéb forrásokat vegyenek igénybe, ez a közelmúltig alapítványokon keresztül történt.

Az érdekvédő kiemelte: a pedagógiai programokat a nevelőtestületek készítik el, általában a helyi szülői szervezetek bevonásával, s a fenntartó dönthet arról, hogy a programot tudja-e finanszírozni. Ha jóváhagyja, a finanszírozást köteles teljes egészében biztosítani. Mivel a fenntartók forrásai folyamatosan szűkülnek, egyre kevesebb pénz jut a tanórákon kívüli tevékenységekre is, éppen ezért elfogadhatatlan a források csökkentése - jegyezte meg a szakszervezeti vezető. Kitért arra is, hogy az elmúlt évek forráskivonásai sok helyen ellehetetlenítették az erdei iskolákat, színházlátogatásokat és a többnapos kirándulásokat, amelyek a nevelés fontos eszközei.

Szabó Máté ombudsman szerdán az MTI-hez eljuttatott állásfoglalásában rögzítette: az oktatási intézmények nem kérhetik a szülőktől a nevelési, pedagógiai program megvalósítását szolgáló rendezvények költségeinek megtérítését. Az állampolgári jogok országgyűlési biztosa kiemelte: a szülők írásbeli nyilatkozatát be kell szerezni a költségek viseléséről, amennyiben az iskola által szervezett esemény nem része a tantervnek. Az ezzel ellentétes gyakorlat sérti a jogbiztonság, a tisztességes eljárás követelményét, a művelődéshez, az oktatáshoz és az emberi méltósághoz való alapvető jogot. Szabó Máté kitért arra, hogy a közoktatási törvény meghatározza, az iskolai szolgáltatások közül mi ingyenes, melyért kérhető térítési díj, illetve tandíj.

A nevelési-oktatási intézmény költségvetésének terhére kell megszervezni az előírt tananyag megismerését, feldolgozását, a mindennapi testedzést, az intézményen kívüli kulturális, művészeti, sport- vagy más foglalkozást, kirándulást, erdei iskolát - közölte.

Az ombudsman azután foglalkozott a kérdéssel, hogy egy több gyermeket nevelő, szociális támogatásban részesülő panaszos sérelmezte az osztálypénzszedés gyakorlatát. Szabó Máté megkereste a beadványban megnevezett középiskola igazgatóját, aki arról tájékoztatta, hogy minden tanév első szülői értekezletén - szülői kezdeményezésre - az osztálykirándulás lebonyolítására, osztályprogramok szervezésére és végzős osztály esetén ballagási (erdészeti) öltönyre, tabló készítésére pénzt gyűjt az osztályfőnök.

Az intézmény házirendje az osztálypénzről nem tartalmaz előírást, a befizetés önkéntes, illetve annak megtagadása nem járhat sem a mulasztó nevének nyilvános kihirdetésével, sem a bizonyítvány visszatartásával. Az igazgató magyarázatának részeként kifejtette, hogy sok nevelési programot kell megvalósítani, azonban az iskola nem tudja mindegyiket finanszírozni. A ballagási ruha készítése pedig iskolai hagyomány, mivel úgy ítélik meg, hogy az ünnepélyes öltözék a vizsga iránti tisztelet kifejezése, tehát fontos nevelési alapelv.

Szabó Máté ombudsman ez utóbbival, a tanulók öltözködésével kapcsolatban kifejtette, hogy a közoktatási törvény értelmében az iskola csak a testi épséget védő, illetve a tanórán való részvételt biztosító ruházat viselését határozhatja meg, az ebbe a körbe nem tartozó felszerelésekről az iskolának kell gondoskodnia. Jogszabályba ütközik minden olyan iskolai rendelkezés, amely fentieken túlmenő korlátozást tartalmaz, illetve meghatározott viselet (például erdészeti, ballagási öltöny) kötelező használatát írja elő - írta.

Hangsúlyozta állásfoglalásában azt is: az előírt ruházat hiánya esetén sem dönthet úgy az iskola, hogy a tanulót eseti jelleggel kizárja a tanításból, illetve a nevelési programban szereplő rendezvényről.

Olvasóink írták

22 hozzászólás
12
  • 22. Truder 2009. november 26. 18:32
    „20. hozzászólás kolombela 2009.11.26. 09:27
    Ja,igen,olyan is van.. nem kevés.
    Nekem ilyen sosem volt, tehát nekem normális dolog, hogy ha eszik a kölyök, akkor fizetek, ha nem menzás akkor meg minden nap főzök.. :)”
  • 21. kolombela 2009. november 26. 09:30
    „Azér tez már mindennek a teteje! Ebben az országban ezek a szemét ballibsik mindent,de mindent szétcsesznek, ami működik és az emberek javát szolgálja.”
  • 20. kolombela 2009. november 26. 09:27
    „13. Truder 2009.11.25. 22:16
    A menzával fizetésével kapcsolatban azért pontosítsunk. Rengeteg MAGYAR ÁLLAMPOLGÁR gyermeke teljesen ingyen étkezik a menzán, amit a mi adónkból fizet az állam.”
  • 19. rege 2009. november 26. 07:59
    „Osztálypénz mindíg is volt,és szükséges ma is!Az a nem mindegy ha a kedves osztályfőnök ballagás után elsumákolja!Történt ez Kajárpécen négy évvel ezelőtt, <moderálva> megígérte hogy ballás után elszámol,és visszaadja a gyerekeknek a fejenként közel 5000 forintot,ami megmaradt az osztálypénzből.Mondanom sem kell azóta is adja.Jó kis keresetkiegészítés közel 150000 forint,amiért a szülők dolgoztak.Ez tényleg vicc ország!!!”
  • 18. tódi 2009. november 26. 07:22
    „Viccország !
    Nagyobb gond nincs ?

    Az osztálypénz a nehezebb anyagi helyzetben lévőknek is jó - nem kell egy összegben kifizetni a kirándulás árat -
    ha már elengedi a gyereket.
    Egyszerűbb havi egyszer befizetni ,mint az éppen aktuális fizetni valót számon tartani.
    Az élet eddig is igazolta a szükségességét.
    Törvénytelen ?
    Rossz a törvény!”
  • 17. ungi 2009. november 26. 06:08
    „Az en gyerekem 1000 forintot fizet havonta. Es en ezt jo ötletnek tartom, mert ebböl lett lebonyolitva az összes osztalykirandulas, program, es a ballagasi ruhajukat is ebböl vettek meg. Söt fizettem felevente kulturalis hozzajarulas cimen 1500 forintot, amiböl ismet csak profitalt a gyerek, ugyanis olyan programokon vett reszt, amit az iskola maskülönben nem tudott volna megszervezni a szükös keretek miatt. A szocialisan tamogatott sokgyerekes meg gondolt volna arra is, hogy a gyerekek penzbe kerülnek. Nem az allamnak szül az ember, hanem önmaganak. Sok neki az osztalypenz, viszont a csaladi potlekot elfogadja. Hat most mar tenyleg ott tartunk, hogy mindenben csak a hibat keresi az ember. Nekem nincs bajom azzal, hogy költsegekkel jar a gyerek iskolaztatasa. Azert vallaltam, mert gyereket akartam, es nem azert, hogy az allam eltartsa.”
  • 16. traboca 2009. november 25. 23:42
    „az ombudsmannak mi a fenéjét jutott eszébe ezzel foglalkozni,jó jó törvény de akkor is foglalkozzon ennél égetőbb problémákkal”
  • 15. KicsiCsíra 2009. november 25. 23:36
    „Jaj, ne ijesztegessetek, jövőre lesz iskolás az első gyerekem. Az ovinkban is van év eleji tisztasági pénz, meg csoport pénz, meg sószobára pénz. Ezen kívül német órára, angol órára (ez kérhető) kirándulásra, bábszínházra, színházra...de ahogy számolgatom nagyságrendekkel kevesebbet fizetek most, mint majd az iskolában.
    Bár félreértés ne essék, nem vagyok a csoportpénz ellen, és az osztálypénz is jó dolog, ha azt hasznos dolgokra költik és nem rugaszkodnak el a realitásoktól.

    Avval viszont nem értek egyet, hogy más pénztársájában kutatva mutogatunk egymásra, hogy ki fizet és ki nem. Egyedülálló kétgyerekes szülőként mondom, hogy inkább magamtól veszem el, minthogy a manóim ne kapják meg azt az esélyt, mint a többi gyerek a művelődésre, játékra, szórakozásra...”
  • 14. bakke 2009. november 25. 23:07
    „Kell az osztálypénz, ha kirándulásra, Mikulás-ünnepségre, stb. kell, könnyebb kipengetni havonta, mint egy összegben (itt az alacsony jövedelemből élőkre gondolok). Egyes középiskolák gyakorlatával viszont nem értek egyet, pl. az egyen ballagó ruha, extra ajándékok a tanároknak. Nekünk elég nehéz volt előteremteni az öltönyre, és csak kétszer viseltem... Ha nincs az iskolának kötelező egyenruhája, minek csak a ballagásra?”
  • 13. Truder 2009. november 25. 22:16
    „A menza nem iskola pénz kategória, szerintem. Akárhol eszel, kell érte fizetni.
    Az alapítványi iskolában van egy összeg, ami kötelező, de ezen felül is lehet támogatni, ha akarja az ember.
    Szerintem mára már nincs is olyan iskola, ahol saját költségvetésből gazdálkodnak ki olyan dolgokat, amiket Viperetta felsorolt. Ezek a belépők a suliba szeptember elsején..”
  • 12. viperetta335 2009. november 25. 22:06
    „Befizetjük a menzát.Tanév elején fizetünk tecnikára,rajzra,fénymásolásra,meg arra,hogy legyen új labda meg matrac.Meg fizetünk osztálypénzt,fizetünk erdei iskolepénzt,és majd a kirándulást is.ha valahova mennek,kell buszpénz,kell filharmónia bérlet,amit a gyerek utál,és hamarjában nem jut több eszembe.Nyugodtan járhatna a gyermekem alapítványi iskolába is,ott se több a havi költség,csak nem így hívják...”
  • 11. Truder 2009. november 25. 21:55
    „Nekem semmi gondom az osztálypénzzel, azzal sokkal inkább, hogy nem mindenki adja be. Ha ennyi gondot jelent, nem kell szeptemberben az első szülői értekezleten megszavazni..(általában a nem jelen lévő, érdektelen szülők pattognak a végén, holott ott sem voltak) Egyébként már nálunk minimum 1000 Ft- ot szednek. De ez nyilván nem elég, tehát a kirándulásokkor ki kell egészíteni. Általában elszámolnak, de mi szülők úgy sem tudjuk követni. A tisztító, és egyéb szerekre szedett pénzt viszont igazságtalannak tartom..
    Egyes iskolák már nagyon elrugaszkodtak a valóságtól, mikor a nagyobbik gyerekem ballagott, vagyonokat fizettünk az öltönyért, a tanárok ajándékáért(amivel speciel egyáltalán nem értettem egyet!!! Nem sajnálom senkitől, de szerintem nem kell túlzásokba esni, úgyis a többi lom között fog porosodni szegény tanárnéninek-Van pedagógus ismerősöm, tőle tudom..)
    Azok az iskolák, melynek van egyenruhája, egészen nyugodtan ballaghatna abban.. Azért van!”
  • 10. mauz 2009. november 25. 21:39
    „A nyolcvanas években, iskolás koromban is volt osztálypénz, szüleim külön fizették a kirándulást, ők vettek nekem a saját pénzükön úttörő nyakkendőt, övet meg sípot, meg felöltöztettek rendesen (nem egyen-) ruhába a ballagáshoz.

    Azt meg nem is tudtuk, mi az hogy "ombudsman".

    Nem voltak gazdag emberek az osztálytársaim sem, de ezeket azért mindenki ki tudta fizetni.

    Véletlenül sem akarom visszasírni azt elmúlt rendszert, mert egyébként egy nagy szívás volt, de ami már egyszer megvolt, működött és jó volt ebben az országban, azt nem kéne teljesen szétverni... Bár ez a "szétverés" nem az iskolapénz szedésével kezdődött.”
  • 9. hozsuzs 2009. november 25. 21:14
    „Nálunk is havi 500,- az osztálypénz, amit nem az osztályfőnök, hanem az szmk anyuka gyűjt. Ebből egészítettük ki a gyerekek mikulás ajándékát, ebből lett a gyermeknapi ajándék, a tanítónénik ajándéka, színházlátogatás, és a kirándulás is. A kényes téma az, ha valaki nem fizeti. Volt rá példa, hogy az ő gyereke is kapott az ajándékból, de a kirándulásnál bekeményítettek a szülők, s a "szociálisan támogatott sokgyerekes", akinek ingyen evett a gyereke egész évben és ingyen tankönyvet használt, úgy döntött, hogy inkább ne menjen a gyerek kirándulni...szomorú. Az osztálypénzről az utolsó szülőin szigorúan elszámol az szmk anyuka, s ez a rendszer nálunk bevált.”
  • 8. KicsiCsíra 2009. november 25. 20:52
    „Az ombudszmant szidjátok, holott ő azért van, hogy a törvényre figyelmeztessen. Tehát nem az a hibás, hogy mit mond, hanem a törvény, ami előírja azt!”
  • 7. apu74 2009. november 25. 20:43
    „Én nem tudom, hogy a gyerekeitek hova jár, de az enyém az osztálypénzen kívül még viszi a mozipénzt,színházpénzt,menzapénzt,virágot mi veszünk ha van valami, akkor 1 csomag fénymásolópapírt,csomag zsebkendő meg a szalvéta meg még ami jön.És a kirándulás a közeli püspökerdő ahová a szülő viszi a kisgyereket a saját költségből.Na meg a buszjegyet is kérnek ha mennek valamerre. És még ott van az újsággyűjtési pénz is. Akkor hová folyik az osztálypénz?”
  • 6. Csetneky 2009. november 25. 20:41
    „Miféle mindennapi testedzésről beszél ez a szerencsétlen, a heti 2 tesiórával? Ha máshoz is ennyit ért, akkor ez nem ombudsman, hanem futóbolond. Csak az a baj, túl jól fizetik.”
  • 5. bojzol 2009. november 25. 20:27
    „Viennának teljesen igaza van. Az ombudsmanok többet ártanak mint használnak !
    Nem értem kinek fáj, ha előtakarékoskodva elmennek a gyerekek kirándulni. Mi van akkor, ha azon a napon éppen nem tanulmányi célból mennek eltölteni egy vagy több emlékezetes napot.
    Azt szeretné elérni az ombudsman.hogy egy érettségiző gyerek az élete egyik emlékezetes napján ünneplőbe szeretné magát és a szívét öltöztetni azt ne tegye. Így legalább a gazdag és a szegény nem különül el egymástól. Az az ostoba szülő aki beszaladt az ombudszmanhoz mit fog szólni ha a gyereke lesz a legkevésbé jól öltözött az osztályban .
    A demokrácia égisze alatt ma már mindet meg lehet tenni,mindekinek csak joga van , de kötelesseége nincs.”
  • 4. lr 2009. november 25. 20:16
    „"es!!! Hát ez a Szabómáté elmehet valahova ahol meleg van. Esetleg költözzön a szociálsan támogatott sokgyerekeshez.
    (tetszik ez a kifejezés... használni fogom)”
  • 3. lr 2009. november 25. 20:14
    „A szociális támogatásban részesülő, több gyermeket nevelő panaszos, napi cigi-piaadagja többe kerül mint a havi osztálypénz.
    Tapasztalat. azok nem fizetnek egy fityinget sem, akik naponta többet költenek ilyesmire mint az a havi 500Ft..
    ami évvégére már elég arra, hogy ne kelljen az osztálykirándulást egy összegben kifizetni.
    Most egy ilyen szociálisan támogatott miatt az összes gyereket megfosztják egy ilyen élménytől?

    Arról nem is beszélve, hogy 20-25 -30 éve is volt már osztálypénz. Benne van a nevében.. azért van, hogy az osztályra legyen költve.... kirándulás-szinház--stb.
    Aki nem tudja fizetni, annak a gyereke ne menjen kirándulni, szinházba, moziba..stb.
    DE MIÉRT KELL A TÖBBIT ETTŐL MEGFOSZTANI???

    mielött valaki azt hinné valami krőzus vagyok.. - 3 gyerekem van nekem is. De nem szociális támogatásra lettek vállalva. a nagy jövőre érettségizik... és igen, elsős kora óta tudjuk, hogy ez eljön egyszer igy szedték az osztálypénzt is, ami bankszámlán van.”
22 hozzászólás
12
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Megkezdődött a sárvári betegellátó központ építése

Negyvenötezer ember vehet majd igénybe jobb minőségű egészségügyi szolgáltatásokat abban a sárvári,… Tovább olvasom