Kisalföld logö

2017. 06. 26. hétfő - János, Pál 19°C | 30°C Még több cikk.

MTV: betartották a kormány és az ellenzék arányát a híradóban

Az MTV Híradója - a francia modell szerint - "egyharmad kormány" (adminisztráció), "egyharmad kormánypártok", "egyharmad ellenzéki pártok" arányban külön rögzíti az említéseket és a személyes megszólalásokat, és a vizsgált időben is betartották ezt az arányt - reagált a csatorna szerdán az MTI-nek a Republikon Intézet azon kijelentésére, mely szerint az MTV hírműsoraiban a Fidesz-KDNP "rendkívüli túlsúlya" érvényesül, az ellenzéki megszólalások pedig szinte teljesen eltűntek.

A vizsgált időszakban az említések esetében 68 százalék (50-18)-32 százalék volt az arány, a személyes megszólalások esetében volt valamivel nagyobb az eltérés - írták.

Hangsúlyozták továbbá, hogy az elemzésnél az sem hagyható figyelmen kívül, hogy Orbán Viktor miniszterelnök a vizsgált héten - különösen az EU soros elnökséghez kapcsolódva - több eseményen jelent meg és ebből adódóan, a téma fontossága miatt többször is nyilatkozott, mint az ellenzéki politikusok.

A csatorna szerint az elemzés azon állítása sem felel meg a valóságnak, hogy december 21-én egy riportban négy fideszes kormánytag nyilatkozott, ugyanis a négy megszólalás két különböző témában, két külön riportban hangzott el.

"Ugyancsak nem igaz az az állítás sem, hogy a műsorvezető tényként közölt állításokat" - emelték ki, hozzátéve, hogy az adott témában a híradó saját, több forrásból szerzett információját közölte.

Mindemellett hangsúlyozták, hogy a Magyar Televízió mérésének metodikája jelentősen eltér a Republikon Intézet által végzett kutatásétól, azonban nem mellesleg összhangban van a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) mérési módszerével.


Republicon: drámai jobbratolódás

A Republikon Intézet szerdán hozta nyilvánosságra azon vizsgálatának eredményét, mely szerint a Híradó politikai híreinek 83 százalékában a Fidesz és a KDNP jut szóhoz; Orbán Viktor pedig egymaga négyszer annyit szerepel, mint az ellenzéki politikusok összesen.

A Republikon Intézet azt vizsgálta, hogyan változott a Magyar Televízióban a politikai hírek kezelése a választásokat követően. Az MTV este fél nyolckor kezdődő híradóit követték figyelemmel egy héten keresztül, a költségvetési szavazást megelőzően, és az összehasonlítás érdekében a 2009-es év költségvetési szavazását megelőző héten sugárzott híradókat is áttekintették.

Tapasztalatuk szerint "drámai jobbratolódás" történt, ami érinti a tárgyalt hírek jellegét, a megszólalók személyét, a pártok megszólalási lehetőségeit és a megszólalásokhoz fűzött kommentárokat is.

Az összes politikai szereplést vizsgálva megállapításuk szerint a Fidesz-KDNP tízszer annyit szerepelt, mint az MSZP, és több mint negyvenszer annyit, mint az LMP. Az ellenzéki kommentárok is elmaradtak: az Európai Unió soros elnökségének átvételéről szóló december 21-i riportban négy kormánytag és Herman Van Rompuy, az Európai Tanács elnöke szólalt meg. Ellenzéki álláspont nem jelent meg - írták.

A Híradó az ellenzéket jellemzően kedvezőtlen, míg a kormánypárt politikusait pozitív környezetben, kontextusban mutatja be, a műsorvezetők tényként közölnek olyan állításokat, amelyeket tényekkel nem támasztanak alá, vagy később kiderül róluk, hogy a kormány álláspontját jelentik - fogalmazott a nap folyamán közreadott elemzésében a Republikon Intézet.

Olvasóink írták

  • 1. dünnyögő 2011. január 06. 20:52
    „Azon sem lepődnék meg, ha a lapok hátoldalán apró betűs fejezetek lennének kínaiul. Olyan apró karakterekkel, hogy a papír textúrájának gondolhassák.”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

NMHH: először a törvény lényegi részét fordították angolra

A médiatörvény angol nyelvre fordítását a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH)… Tovább olvasom