Kisalföld logö

2017. 05. 28. vasárnap - Emil, Csanád 13°C | 24°C Még több cikk.

Leállt a Malév! - több ezer utas ragadt külföldön, elküldik a dolgozókat

A légitársaság utasait az ügyfélszolgálati munkatársak tájékoztatják arról, hogyan utazhatnak el célállomásukra, illetve milyen lehetőségeik vannak a kártalanításra.

A cikkhez tartozó kommentekben várjuk mindazok véleményét, tapasztalatait, akik a légitársasággal utaztak volna.



14:40 - ORFK: nem volt szükség rendőri intézkedésre a repülőtéren

Nem volt szükség rendőri intézkedésre a Liszt Ferenc Repülőtéren a Malév péntek reggeli leállásával kapcsolatban - mondta az Országos Rendőr-főkapitányság szóvivője az MTI-nek. Garamvölgyi László közölte: a Készenléti Rendőrség és Repülőtéri Rendőr Igazgatóság tagjai továbbra is garantálják a Liszt Ferenc Repülőtéren a személy- és vagyonbiztonságot, és addig tartózkodnak megerősített jelenléttel a reptéren, amíg az szükséges. Az MTI tudósítói a helyszínen azt tapasztalták, hogy az elutazni nem tudó utasok nyugodtak voltak, mindazonáltal nagy volt a rendőri készültség. A 2A és 2B terminálnál több mint húsz járőrautó és mikrobusz várakozott napközben.

14:30 - Bankszövetség: a légitársasághoz forduljon, aki bankkártyával fizette repülőjegyét

A Magyar Bankszövetség alelnöke szerint először a Malévhez kell elmenniük azoknak a pórul járt utasoknak, akik bankkártyával már megvették a repülőjegyüket, de nem tudtak elutazni a légitársaság leállása miatt. Gyuris Dániel az MTI-nek elmondta: az utasok a Malévnél kapnak majd részletes tájékoztatást arról, milyen ügymenet szerint kaphatják vissza a pénzüket az igénybe nem vett jegyükért.

A Visa International a magyarországi pr-cégén keresztül az MTI-t ugyanakkor arról tájékoztatta, hogy "azok az utasok, akik Visa betéti vagy hitelkártyával vásárolták repülőjegyüket, a kártyakibocsátó bankhoz fordulhatnak pénz-visszatérítési kérelmükkel a szolgáltatás nem teljesítésére hivatkozva".

Gauder Milán, a MasterCard ügyvezető igazgatója az origónak elmondta: az utasnak a saját bankjába kell bemennie, és ott az utazás dokumentumaival igazolnia, hogy bankkártyával vásárolt repülőjegyet, ez alapján kérheti vissza a jegy árát. A bankban elbírálják a kérését, és ha minden igazolható, akkor az utasnak visszafizetik a pénzt.

13:39 -  Leállt az áruszállítás is

A Malév leállásával a cég áruszállító üzletága is megszűnt - mondta el Hardy Mihály, a Budapest Airport kommunikációs igazgatója pénteken az MTI-nek.

Pénteken 51 járatot töröltek.

A Malév áruszállító üzletága 2010-ben 565,4 millió forint nyereséget ért el.
Az áruszállítási tevékenységet nem külön leányvállalat végzi a Malévnál.
A pénteki Malév-leállás miatt a Budapest Airport kárát számszerűsíteni még korainak tartotta Hardy Mihály.

Péntek reggel hat órakor beszüntette működését a Malév, és valamennyi járatát törölte. A Malév vezetősége, bár felkészült a cég esetleges leállására, mégis hirtelen vészhelyzetnek nevezte, hogy a tel-avivi reptéren már nem szolgálták ki a Malév-gépet, így a rendkívüli igazgatósági ülésen az azonnali leállás mellett döntöttek. Csoportos létszámleépítés lesz a cégnél, a leányvállalatok azonban tovább üzemelnek.

A Magyar Posta pénteken bejelentette, hogy nemzetközi postai küldeményforgalma zavartalanul működik a Magyar Postának a Maléven kívül öt másik légitársasággal van szerződése, s ezért nem kellett semmilyen rendkívüli intézkedést hozni a Malév leállása miatt.

Szerdahelyi Kinga szóvivő az MTI-nek elmondta, hogy volt már példa arra más esetekben is - például nagy havazáskor, sztrájk idején, vulkánkitöréskor -, hogy a Magyar Posta kamionnal juttatta célba a küldeményeket.

13:21 - Kevés utas kötött csődbiztosítást

 Noha egészen az elmúlt napokig lehetősége volt a repülőjegyet vásárlóknak, hogy utasbiztosításuk mellé csődbiztosítást is kössenek, a MABISZ Utasbiztosítási Bizottságának elnöke szerint két-három tucat utasnak lehet ilyen biztosítása.

Horváth Péter az MTI-nek pénteken elmondta, a csődbiztosítási lehetőséget a SkyEurope 2009-es csődje után vezették be. Abban az időben volt a legnagyobb érdeklődés a lehetőség iránt, azóta fokozatosan csökkent. Még az elmúlt hetekben sem nőtt az érdeklődés az ilyen biztosítások iránt, a Malévről megjelenő hírek ellenére sem - tette hozzá.

Azok, akiknek volt ilyen biztosításuk, visszakaphatják a jegy árát, legalábbis azt a részét, amelyet más nem térít meg az utasnak. A kifizetéshez azonban meg kell várni a csődeljárás vagy a felszámolási eljárás megindulását - tette hozzá.

13:12 - Szakszervezet: nem volt megfelelő a tájékoztatás

A Légiközlekedési dolgozók Egyesült Szakszervezetének (LESZ) elnöke szerint a Malév vezetése nem tájékoztatta megfelelően sem az utasokat sem dolgozóit a péntek reggeli leállásról.

Csorba Attila az MTI tudósítóinak péntek délben a Liszt Ferenc Repülőtéren azt mondta: a munkáltató, illetve a cég menedzsmentje semmilyen tájékoztatást nem adott sem a pilóták, sem a szerelők, illetve a légi utaskísérők érdekképviseletének, sem pedig a dolgozóknak arról, hogy péntek reggel leállnak.

Hozzátette: abban bíznak, hogy a munkáltatók, illetve a tulajdonos közbelép, és megpróbálnak segíteni, mert a Malév leállása, esetleges megszűnése 25-30 ezer munkavállalót érint. A LESZ vezetője azt mondta, ők is csak a sajtóból értesülnek a Malév-ügy fejleményeiről.

A Malév pénteken közleményben jelentette be, hogy reggel hat órakor leállt a működése. A budapesti Liszt Ferenc Repülőtéren hét órakor tájékoztatták az utasokat arról, hogy a Malév járatait törölték. A Budapest Airport reggel öt órakor kapott tájékoztatást a Malévtől, hogy nem indulnak a légitársaság járatai.

Az MTI tudósítói a Liszt Ferenc repülőtér utas csarnokaiban azt tapasztalták, péntek dél körül megszűnt a sorban állás a reptér információs pultja előtt, és az emberek többsége elhagyta a repülőteret, sokkal kevesebb utas várakozik a terminálokon.

12:42 - Az Európai Bizottság az illetékességi körébe tartozó minden segítséget megad a magyar hatóságoknak, hogy kezelni tudják a Malév leállása után kialakult helyzetet.

 
Tájékoztató levelet írt a Malév-vezérigazgató a dolgozóknak

Limburger  Lóránt, a Malév vezérigazgatója tájékoztató levelet írt  munkatársainak a légitársaság leállásáról pénteken reggel hatkor -  számolt be az atv.hu.  
   
A hírportál birtokába jutott levél szerint a vezérigazgató  azt írta: "tegnap még bíztunk abban, hogy a fejünk felett egyre  gyorsabban gyülekező felhők eloszlanak. A Malév összes  munkavállalója, köztük a menedzsment is reménykedett, hogy egy  magánbefektető segítségével új lapot nyithatunk" - számol be az  atv.hu.  
   
Mint írják, "ma reggel sajnos azonban bekövetkezett az, amitől a  legjobban tartottunk, és aminek elkerüléséért mi is és Önök is  egytől-egyig - azáltal, hogy munkájukat eddig a pillanatig kitartóan  és becsülettel végezték - mindent megtettünk".  
   
A levélben a vezérigazgató hozzáteszi: az utolsó pillanatig még  volt csekély remény az üzemeltetés folytatására és sokáig az utasok  bizalma is töretlen volt.  
   
A hírportálon közzétett levél szerint a vezérigazgató azt írta,  az utóbbi napokban megjelent információk hatására a szolgáltató  partnerek elvesztették bizalmukat, elkezdték előre kérni  szolgáltatásaik kifizetését. Ez annyira felgyorsította a  pénzkiáramlást, hogy mostanra tarthatatlanná vált a helyzet - derül  ki a levélből.  
   
"A fájdalom elmondhatatlan, amit most érzünk. Sokan szinte  gyerekként kerültünk ide, vannak, akiket csak rövid ideje ejtett  rabul a kerozin gőze. Úgy érzem, mindannyiunk nevében mondhatom,  életünk értelme volt ez a cég. Generációk dolgoztak itt és most  családok élete fordul fel egy csapásra, a Malévben élt életünk  lezárul. Nincs végszavam, nehéz búcsúzni" – írta a vezérigazgató az  atv.hu szerint.
A testület közlekedési szóvivője, Helen Kearns a legfontosabbnak azt nevezte, hogy az érintett utasok számára érvényesítsék az uniós szabályokban előírt rendelkezéseket és jogaikat tiszteletben tartsák. Mint mondta, a magyar hatóságok részéről erre vonatkozóan pozitív visszajelzéseket kaptak.

A szóvivő sajnálatosnak mondta, hogy a társaság nem talált hatékony és életképes megoldást arra, hogy versenyképes maradjon a piacon, de azt is megerősítette, hogy az Európai Bizottság továbbra is érvényesíteni fogja a verseny tisztaságát segíteni hivatott politikáját az állami támogatásokkal kapcsolatban.

12:39 - A Malév repülőgépeit szolgáltató amerikai lízingcég kora délután kilenc gépet szállítana vissza írországi bázisára - értesült péntek délelőtt az MTI.

Az MTI úgy tudja, hogy 14 órától hat percenként szállna fel a kilenc repülőgép, amelyeket az írországi bázisra vinne vissza az International Lease Finance Corporation (ILFC).

Az MTI értesüléseit nem erősítette meg a Malév, az ILFC amerikai, illetve holland irodái eddig nem reagáltak az MTI megkeresésére. Az Index úgy tudja, hogy az ILFC terve kútba eshet, mert egyetlen Malév-pilóta sem vállalta a munkát.

Berényi János, a Malév igazgatóságának elnöke és Limburger Lóránt megbízott vezérigazgató pénteki sajtótájékoztatóján elhangzott, hogy a cég tárgyal a repülőgépek lízingcégével, és a lehető legrövidebb időn belül visszaadják az utasszállítókat.

A Malév hétfői igazgatósági ülése után a vezetés azt közölte, hogy megállapodás született az ILFC amerikai lízingcéggel, amely továbbra is biztosítja a társaság folyamatos működéséhez a repülőgépeket.
A Malév 2001 novemberében írt alá lízingszerződést a Los Angeles-i székhelyű, elsősorban repülőgépek lízingelésével foglalkozó ILFC-vel 18 Boeing 737 Next Generation repülőgépre.

12:24 - A Magyar Posta nemzetközi postai küldeményforgalma zavartalanul működik - közölte a társaság pénteken.

Szerdahelyi Kinga szóvivő az MTI-nek elmondta, hogy a Magyar Postának a Maléven kívül öt másik légitársasággal van szerződése, s ezért nem kellett semmilyen rendkívüli intézkedést hozni a Malév leállása miatt.

Hozzátette: volt már példa arra is más esetekben - például nagy havazáskor, sztrájk idején, vulkánkitöréskor -, hogy a Magyar Posta kamionnal juttatta célba a küldeményeket.

12:03 - Több ezer szlovákiai turistát érint a Malév leállása.

"Azzal számolunk, hogy több ezer ember maradt külföldön, akik a Malév társasággal utaztak" - mondta Lukás Svaro, a pelikan.sk internetes repülőjegy-forgalmazó ügynökség képviselője a TASR szlovák közszolgálati hírügynökségnek. Megjegyezte: a Malév leállása egyaránt érinti azokat a szlovákokat, akik a Malévval utaztak el, illetve a társaságnál már megvették repülőjegyüket.

Svaro szerint a szlovák cég most a nemzetközi légügyi szövetségtől, a IATA-tól vár részletesebb információkat, hogyan tovább. "A szövetségnek közölnie kellene, hogyan bonyolítsuk le a repülőjegyek árának visszatérítését" - fejtette ki.

A pelikan.sk képviselője szerint a Malév leállása leginkább a magyarországi és a szlovákiai piacot érinti. "Minden piacon, ahol jelen vagyunk, hatalmas mennyiségű repülőjegyről van szó. Úgy számolunk, hogy a csőd több ezer ügyfelünket érinti" - mondta Svaro.

Elküldi dolgozóit a Malév
10:39 - Budapest Airport: a Malévnak kell gondoskodnia azutasok ellátásáról


A Malévnak kell gondoskodnia a budapesti Liszt Ferenc Repülőtéren rekedt utasok ellátásáról - hangsúlyozta újságíróknak a Budapest Airport (BA) szóvivője péntek délelőtt, hozzátéve, a repülőtér minden üzleti partnerével, így légitársaságokkal kapcsolatba léptett, hogy segítsenek, működjenek együtt a helyzet megoldásában.

 
E-mailben is válaszol az ügyfélszolgálat

A Malév  elektronikus levélben is gyorsan válaszol az ügyfeleknek, mert a  túlterheltség miatt az ügyfélszolgálatok nehezen érhetők el telefon  - közölte a Malév kommunikációs vezetése az MTI kérdésére pénteken.  
   
Az ügyfélszolgálat telefonszámai - Magyarországról:  06-40-21-21-21, Külföldről: +36-1-802-11-11) - mellett a  malevÓmalev.com e-mail címre küldött kérdésekre igyekeznek gyorsan  válaszolni, több munkatárs foglalkozik ezzel.    
   
A légitársaság internetes honlapján magyarul és angolul az a  sajtóközlemény olvasható, amelyben tájékoztatják az utasokat a Malév  leállásáról.
Hardy Mihály a zsúfolásig megtelt repülőtéri utas csarnokban újságíróknak azt mondta: vannak olyan légitársaságok, amelyek már jelezték, növelik a gépeik kapacitását, hogy a Malév-utasok tovább tudjanak utazni, ugyanakkor arról is beszélt, hogy lesznek olyan irányok, ahová nem fognak tudni átfoglalni az emberek, ezért sokan kénytelenek lesznek új jegyet venni, és követeléseiket később érvényesíteni a Malévval szemben.

Arra a kérdésre, hogy hogyan érinti a repülőteret hogy a reggeli leállással a forgalom 40 százaléka kiesik, úgy válaszolt: ez egy alapvetően új helyzet, mert még nem tudják mit hoz a jövő, lesz e másik társaság, amely Malév helyett tovább működik-e vagy sem.

A Malév pénteken közleményben jelentette be, hogy reggel hat órakor leállt a működése. A budapesti Liszt Ferenc Repülőtéren hét órakor tájékoztatták az utasokat arról, hogy a Malév járatait törölték. A Budapest Airport reggel öt órakor kapott tájékoztatást a Malévtől, hogy nem indulnak a légitársaság járatai.

Az MTI tudósítója a repülőtéren azt tapasztalta, hogy hangosbemondón arra szólítják fel azokat az utasokat, akiknek még több mint 6 órája lenne a repülőgépük indulásáig, hagyják el a repülőteret.

Hardy Mihály ugyanakkor arra hívta fel a figyelmet, hogy a Malévnak kell gondoskodnia az utasok ellátásáról, ugyanakkor jelezte, a repülőtér éjszaka is nyitva van, de a terminál nem alkalmas arra, hogy emberek ott éjszakázzak. A hideg időre utalva azt mondta, senkit nem fognak kirakni a repülőtérről.

11:20 - Malév: az utolsó hét

 Péntek reggel hat órakor beszüntette működését a Malév, és valamennyi járatát törölte. A leállásra azután került sor, hogy a kormány hétfőn stratégiailag kiemelt jelentőségű gazdálkodó szervezetté minősítette a Malévet, csütörtökön pedig rendkívüli vagyonfelügyelőt neveztek ki a légitársasághoz.


A Volánbusz  Zrt. fél áron kínál nemzetközi menetjegyeket azon utasoknak, akik  Malév jeggyel rendelkeznek, de a légitársaság járatainak leállítása  miatt már nem tudnak elutazni - közölte a társaság pénteken az  MTI-vel.  
   
A kedvezményes jegyek a Volánbusz nemzetközi pénztárában  válthatók meg Budapesten a népligeti buszpályaudvaron, valamint a  jegyértékesítő partnereknél a Malév jegy bemutatásával, egy útra és  menettérti utazásra egyaránt.   
   
A Volánbusz egyebek közt Bécsbe, Prágába, Krakkóba, Brüsszelbe,  Amszterdamba, Genfbe, Londonba, Párizsba, Madridba, Firenzébe  továbbá több németországi nagyvárosokba indít járatokat.   
   
A részletes feltételekről az utasok a társaság honlapján -  www.volanbusz.hu - tájékozódhatnak.
A Malév igazgatósága hétfői, január 30-i ülése után közölte: a légitársaság tevékenységének finanszírozása január végétől ellehetetlenül. Ezt megelőzően, január 27-én, pénteken a Malév közgyűlése sokadszor tűzte napirendjére a tőkerendezés kérdését, ám döntés ezúttal sem született sem tőkeemelésről, sem a flotta lejáró bérleti szerződésének meghosszabbításáról. A magyar légitársaságnak nincs saját tulajdonban lévő repülőgépe, azokat lízingszerződéssel bérelte a Los Angeles-i székhelyű ILFC nevű vállalattól.

A tőkerendezésre azért lett volna szükség, mert a Malév saját tőkéje a jegyzett tőke értéke alá került. A Malévet a veszteséges működés mellett az Európai Bizottság 2012. januári döntése is nehéz helyzetbe hozta: 70-100 milliárd forint (egyes számítások szerint 88 milliárd forint) tiltott állami támogatás visszafizetésére kötelezte.

A kormányrendelet, amellyel stratégiailag kiemelt jelentőségű gazdálkodó szervezetté nyilvánították a Malévet, hétfőn jelent meg a Magyar Közlönyben, és aznap lépett hatályba. Az ilyen vállalatnál csődeljárás és felszámolás esetén vagyonfelügyelőként, illetve felszámolóként a kormány által rendeletben kijelölt, kizárólagos állami tulajdonban álló nonprofit gazdasági társaság járhat el.

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) a hétfői kormányhatározatot "szükséges jogtechnikai lépésnek" nevezte. A tárca megfogalmazása szerint az intézkedéssel biztosítható a különleges eljárásrend a légitársaság számára.

A Malév hétfői igazgatósági ülése után a vezetés azt közölte, hogy a működéshez szükséges repülőgépek lízingcégével ugyan meghosszabbították a szerződést, a következő időszak likviditási tervét azonban a menedzsmentnek e hét végéig ki kell dolgoznia.

Kedden Berényi János, a Malév igazgatóságának elnöke sajtótájékoztatóján arról beszélt, hogy a kormány elkötelezett egy nemzeti légitársaság megléte mellett, amelyet a cég stratégiailag kiemeltté minősítése is bizonyít.

A minősítést olyan védernyőnek nevezte, amely alatt a társaság működni tud, szállítani tudja az utasokat menetrend szerint, és jelezte, reményei szerint ez így is marad. "Repülünk, és remélem, holnap is repülünk" - fogalmazott Berényi János. Hozzátette: ha mégis elfogyna a pénz, az utasok többszörösen biztosítva vannak, visszakaphatják a pénzüket a IATA-tól, a biztosítóktól és a Malév letéteiből.

A cég elnöke arról is beszélt, hogy állami forrásra nem számíthat a légitársaság, de egyéni befektetőre igen, és a potenciális befektetőkkel folynak a tárgyalások.

Szintén kedden a Magyar Közlönyben két kormányrendelet jelent meg, amelyekkel a kormány célja az volt, hogy hatékony és gyors intézkedésekkel készüljön fel a Malév Zrt. esetleges leállásakor fellépő, a légi utasforgalomban előálló helyzet kezelésére és a kárelhárításra. Az egyik kormányrendelet az utasok kártalanításának mikéntjét határozza meg, a másik pedig 2 milliárd forintot különít el a rendkívüli intézkedésekre fenntartott kormányzati keretből, amely a Malév menetrend szerinti járatainak leállása esetén használható fel a légitársaság utasainak nyújtandó állami segítségre.

A Malév a kormányrendeletek megjelenése után, kedden este is megerősítette: menedzsmentje azon dolgozik, hogy a légitársaság tovább üzemeljen.

Csütörtökön a Fővárosi Bíróság rendkívüli moratóriumot rendelt el és rendkívüli vagyonfelügyelőt rendelt ki a Malév Zrt. mellé. A rendkívüli moratórium alapján a légitársaság a csődvédelemhez hasonló védelmet élvez, a vele szembeni pénzkövetelések behajtása céljából indított végrehajtások szünetelnek, a jogszabály szerint biztosítékok nem érvényesíthetők. A Malévval korábban kötött szerződéseket a partnerek nem bonthatják fel, azoktól nem állhatnak el. A légitársaság hatósági engedélyeinek hatálya automatikusan meghosszabbodik.

A vagyonfelügyelő kft. ügyvezető igazgatója a légitársaság csütörtök délutáni sajtótájékoztatóján elmondta, hogy a Malévre elrendelt moratórium, illetve az ő megbízatásuk a cég pénzügyi helyzetének rendezéséig, vagy a legrosszabb esetben a felszámolás megindításáig tart. Fábián Balázs emlékeztetett: az állami támogatás visszafizettetésére vonatkozó uniós döntés miatt a Malév anyagi pozíciói megrendültek.

A sajtótájékoztatón Berényi János, a Malév igazgatóságának elnöke azt mondta, hogy a testület pénteken ülést tart, és a rendkívüli vagyonfelügyelővel közösen áttekintik a menedzsment által összeállított likviditási tervet. Arról, hogy mennyi ideig finanszírozható a működés, Berényi János azt mondta, erre csak a likviditási terv ismeretében lehet válaszolni. Azt ugyanakkor megerősítette, hogy a Malév dolgozói megkapják havi bérüket.

Ezek után jelentették be pénteken reggel a magyar nemzeti légitársaság üzemszerű működésének beszüntetését, ezzel 66 évnyi csaknem folyamatos működés után maradtak földön a társaság repülőgépei.

10:48 - A Malév más légitársaságoktól is segítséget kér

A Malév vezetősége, bár felkészült a cég esetleges leállására, mégis hirtelen vészhelyzetnek nevezte, hogy a tel-avivi reptéren már nem szolgálták ki a Malév-gépet, így a rendkívüli igazgatósági ülésen az azonnali leállás mellett döntöttek. Csoportos létszámleépítés lesz a cégnél, a leányvállalatok azonban tovább üzemelnek.

Péntek délelőtt a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér B terminálján a személyzeti kijáratnál a Malév munkatársai sorra hagyják el az épületet személyes csomagjaikkal, ruháikkal. Egyikük az MTI-nek azt mondta: "mindenki menti az értékeit, amíg menthető. Nem tudjuk, mi lesz, elvisszük a ruháinkat". Távozásukat azzal indokolták, nem tudni, mikor jön a vagyonkezelő lezárni az épületet.

Berényi János, a Malév igazgatóságának elnöke, és Limburger Lóránt megbízott vezérigazgató a cég mellé kirendelt rendkívüli vagyonfelügyelőkkel közösen tartott pénteki sajtótájékoztatóján beszámolt arról, hogy összesen 7.200 pénteki utast érint a leállás. Több mint 3.700-zan várakoznak külföldön és 3.500-zan Budapesten. A Malév felvette már a kapcsolatot más légitársaságokkal, hogy segítséget nyújtson az utasok elszállításában. Tárgyalnak a repülőgépek lízingcégével, és a lehető legrövidebb időn belül visszaadják azokat.

Az igazgatóság elnöke hajnalban kapta a vészjelzést arról, hogy a Tel Aviv-i járat már nem tudott visszaindulni, ekkor hívták össze az igazgatósági ülést és döntöttek a leállásról. Ez azonban nem vonatkozik a leánycégekre, azok tovább üzemelnek. A gépek egy kivételével Budapesten vannak.
Berényi János arról számolt be, hogy a Tel Aviv-i gépet nem akarták kiszolgálni, csak tetemes összeg fejében. Ha ezt a cég kifizeti precedenst teremtett volna, erre pedig nincs megfelelő likviditása - tette hozzá.

A légitársaság utasait az ügyfélszolgálaton Magyarországról: 06-40-21-21-21, külföldről: +361-802-11-11 számon hívhatják. Azok, akik külföldről szeretnének hazajutni, más légitársaságnál kell hogy jegyet vásároljanak, hivatkozva a Malév leállására, a számlát pedig a Malévhoz kell benyújtani. Limburger Lóránt szerint ilyen helyzetekben a légitársaságok kedvezményes áron kínálják a jegyeket. Azoknak is a Malévhez kell fordulniuk, akiknek a következő hónapokra van jegyük, de ezek sorsa egyelőre bizonytalan.

A bankkártyával vásárolt jegyek tulajdonosainak a bankhoz kell fordulniuk. Arra a kérdésre, hogy miért lehetett még csütörtökön délután is Malév jegyet vásárolni azt válaszolta: felelősen jártak el, "addig amíg van remény a működésre el kell adni a jegyeket, a helyzet azonban éjszaka változott jelentősen.

A Malév rendkívüli vagyonfelügyelője hamarosan bejelenti a csoportos létszámleépítést, csak az operatív működéshez szükséges létszámot tartják meg, a többieket elbocsátják, a létszám azonban ma még nem ismert. Az elbocsátás nem érinti a leánycégeket.

A vállalat munkavállalói a januári béreket megkapják.

Leállt a Malév: utasok várakoznak a Liszt Ferenc repülőtéren
10:38 - Nem érte váratlanul a Malév leállása a Budapest Airport Zrt. (BA) fő tulajdonosát, a Hochtief német társaságot, amely készült is ennek bekövetkeztére - közölte a cég pénteken az MTI-vel.

Donatella Gasser, a cég repülőtér-üzemeltető érdekeltségeit összefogó Hochtief Concessions kommunikációs vezetője elmondta: a leállás "szomorú", de előre látható fejlemény volt, amelyre így készülni is lehetett.

 
A Malév-járattörlésére az EK-rendelet vonatkozik

A Malév gépeinek leállása járattörlésnek tekintendő, és ez esetben az Európai Unió (az Európai Parlament és a Tanács) rendelete szabályozza a légi utasjogokra - közölte Fülöp Zsuzsanna a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) szóvivője pénteken az MTI érdeklődésére.

Hozzátette: a rendelet szerint a légitársaságnak a járattörlésről tájékoztatnia kell az utasokat, egyrészt arról, hogy joguk van térítésmentesen átfoglalást kérni, vagy visszakérni a jegyárát, másrészt a légitársaságnak fel kell az utasnak ajánlania a a körülményeknek megfelelő szolgáltatásokat, például étkezést, a frissítést, vagy a szálláslehetőséget. Ezen kívül kártalanítás is jár az utasnak a rendelet szerint - tetted hozzá a szóvivő.

Fülöp Zsuzsanna elmondta: a fogyasztóvédelmi hatóság jogosultsága arra terjed ki, hogy bejelentés esetén, vagy hivatalból a légitársaság tájékozatójában szereplő tartalmat vizsgálja, de arra nem, hogy az utasjogokat érvényesítse. Ez utóbbi esetén a fogyasztó a békéltető testülettől, vagy bíróságtól kérheti jogai érvényesítését - tette hozzá Fülöp Zsuzsanna. A szóvivő tájékoztatása szerint eddig nem érkezett a NFH megyei szervezetéhez bejelentés Malév-utastól, de ha indokolt, a hatóság megvizsgálja a légitársaság utastájékoztatását.

Hozzátette: a német cég nem csupán a magyar érdekeltség menedzsmentjével egyeztet arról, hogy a jelenlegi helyzetben mit érdemes tenni, hanem "szoros kapcsolatban áll a budapesti kormánnyal és a Malév vezetésével" is. Ugyanakkor a tervezett lépésekre vonatkozó kérdésre csupán annyit mondott, hogy korai lenne ezeket a nyilvánosság elé tárni. Megjegyezte viszont, hogy a cég reméli: "jó vége" lesz a történetnek.

A Hochtief Concessions 49,66 százalékos tulajdonrésszel rendelkezik a BA-ban.

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium egy korábbi háttértanulmányban azt írta, hogy a Malév a BA. egyik legjelentősebb partnere, a légitársaság a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér forgalmának 40 százalékát biztosítja. Évente mintegy 15 milliárd forintot fizet ki légiközlekedési bevételek, ingatlanbérlet, kiskereskedelmi bérlet jogcímen. A Malév nélkül ennek jelentős része kieshet a reptér üzemeltetőjének költségvetéséből.

A Hochtief a budapesti mellett az athéni, a düsseldorfi, a hamburgi, a sydney-i és a tiranai nemzetközi repülőtér üzemeltetésében is érdekelt. A német cég tavaly úgy döntött, hogy eladja repülőtér-üzemeltetői érdekeltségeit, és el is kezdte az értékesítési folyamatot, amelyet aztán január elején a nehéz piaci környezetre hivatkozva leállított.

10:27 - Keresettek a Malév-pilóták külföldön

A Malév pilótái el tudnak helyezkedni indiai, koreai és arab légitársaságoknál, van irántuk kereslet - mondta el az MTI kérdésére Kiss Kálmán, a pilóták szakszervezetének, a HUNALPA-nak az alelnöke pénteken.
Megjegyezte, hogy kapitányként, amihez a tudást Magyarországon szerezte meg, külföldön havi nettó 15-20 ezer dollár nettó jövedelmet érhet el. A Malév pilótái azért maradtak itthon - fűzte hozzá - mert Magyarországot szerették volna képviselni.

Ugyancsak jó eséllyel kereshetnek külföldön munkát a műszakiak is - közölte Kiss Kálmán.

A HUNALPA alelnöke hangsúlyozta: döbbenten állnak a döntés előtt. "Ez a nemzeti vagyon elherdálását jelenti". "Én kapitányként aláírom felszállás előtt, hogy a repülőgépet átvettem és minden döntésért felelősséget vállalok. Most ki döntött, ez kinek a felelőssége" - tette fel a kérdést.

Az alelnök emlékeztetett arra, hogy akkor, amikor a Swissair illetve a belga Sabena csődbe ment, akkor mindkét légitársaság bázisrepülőtere kihalt, s ez várhat a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérre is.

9:53 - A KÖFE segítséget ajánl a Malév utasainak

Közép-Magyarországi Fogyasztóvédelmi Egyesület (KÖFE) vállalja, hogy a Malév hozzá forduló utasai jogainak érvényesítése érdekében fellép - közölte a szervezet.

A Malév a leállást követő három napon belül utazni vágyóknak kártalanítással és segítségnyújtással még rendezi a helyzetét a vonatkozó kormányrendelet értelmében, és hazahozza azon utasokat, akiknek február 29-i érvényes menetjegyük van Magyarországra. Aki azonban a leállást követő negyedik napon, vagy azt követően utazna a társasággal, illetve február 29-e után jönne haza, lehetséges, hogy csak külön jogi eljárás keretében tudja kifizetett jegyének árát visszakapni. Ehhez nyújt segítséget a közlemény szerint a KÖFE.

A január 31-én kihirdetett, a Malév járatainak leállása miatt beálló válsághelyzet kezeléséhez szükséges rendkívüli intézkedésekről szóló kormányrendelet célja, hogy segítséget nyújtson az utasoknak, azonban a KÖFE szerint ezt korlátozottan, nem teljes mértékben a vonatkozó uniós norma figyelembevételével teszi.

Az Európai Parlament és a Tanács rendelete egyértelműen tartalmazza, hogy melyek azok a jogok, amelyek járat törlése esetén megilletik a fogyasztókat. Az esetleges átfoglalás helyett a jegyár visszatérítése is jár nekik, azonban erről a sürgősséggel kihirdetett kormányrendelet hallgat a fogyasztóvédelmi szervezet szerint.

A kormányrendelet nem szól arról, hogy mi a helyzet a jegyárak visszatérítésével. Ha azt csak a három napon belül utazni akarókra kívánja kiterjeszteni, az uniós rendelettel és a hazai szabályozással is ellentétes lenne, hiszen akár a negyedik napra, akár négy hónappal későbbre szól a jegy, a kifizetés már megtörtént, ellenszolgáltatás azonban nincs és nem is lesz.

A KÖFE álláspontja az, hogy egyértelműen visszajár minden utasnak a jegy ára attól függetlenül, hogy milyen időpontra vásárolta, és az uniós rendeletben meghatározottak szerinti jogok is megilletik őket az abban foglalt feltételek fennállása esetén.

Az egyesület vállalja, hogy a hozzá forduló fogyasztók jogainak érvényesítése érdekében fellép, így először is írásban felhívja a Malév figyelmét kötelezettségei teljesítésére. A szervezet várja e-mail címére (kofe@fogyvedok.hu) a fogyasztók jegyár visszatérítésre és kártalanításra vonatkozó bejelentését.

9:40 - A Malév más légitársaságoktól is segítséget kér, csoportos létszámleépítés lesz

Budapest, 2012. február 3., péntek (MTI) - A Malév vezetősége, bár felkészült a cég esetleges leállására, mégis hirtelen vészhelyzetnek nevezte, hogy a tel-avivi reptéren már nem szolgálták ki a Malév-gépet, így a rendkívüli igazgatósági ülésen az azonnali leállás mellett döntöttek. Csoportos létszámleépítés lesz a cégnél, a leányvállalatok azonban tovább üzemelnek.

Berényi János, a Malév igazgatóságának elnöke, és Limburger Lóránt megbízott vezérigazgató a cég mellé kirendelt rendkívüli vagyonfelügyelőkkel közösen tartott pénteki sajtótájékoztatóján beszámolt arról, hogy összesen 7.200 pénteki utast érint a leállás. Több mint 3.700-zan várakoznak külföldön és 3.500-zan Budapesten. A Malév felvette már a kapcsolatot más légitársaságokkal, hogy segítséget nyújtson az utasok elszállításában. Tárgyalnak a repülőgépek lízingcégével, és a lehető legrövidebb időn belül visszaadják azokat.

Az igazgatóság elnöke hajnalban kapta a vészjelzést arról, hogy a Tel Aviv-i járat már nem tudott visszaindulni, ekkor hívták össze az igazgatósági ülést és döntöttek a leállásról. Ez azonban nem vonatkozik a leánycégekre, azok tovább üzemelnek. A gépek egy kivételével Budapesten vannak.

Berényi János arról számolt be, hogy a Tel Aviv-i gépet nem akarták kiszolgálni, csak tetemes összeg fejében. Ha ezt a cég kifizeti precedenst teremtett volna, erre pedig nincs megfelelő likviditása - tette hozzá.
A légitársaság utasait az ügyfélszolgálaton Magyarországról: 06-40-21-21-21, külföldről: +361-802-11-11 számon hívhatják.

Azok, akik külföldről szeretnének hazajutni, más légitársaságnál kell hogy jegyet vásároljanak, hivatkozva a Malév leállására, a számlát pedig a Malévhoz kell benyújtani. Limburger Lóránt szerint ilyen helyzetekben a légitársaságok kedvezményes áron kínálják a jegyeket. Azoknak is a Malévhez kell fordulniuk, akiknek a következő hónapokra van jegyük, de ezek sorsa egyelőre bizonytalan.

A bankkártyával vásárolt jegyek tulajdonosainak a bankhoz kell fordulniuk. Arra a kérdésre, hogy miért lehetett még csütörtökön délután is Malév jegyet vásárolni azt válaszolta: felelősen jártak el, "addig amíg van remény a működésre el kell adni a jegyeket, a helyzet azonban éjszaka változott jelentősen.

A Malév rendkívüli vagyonfelügyelője hamarosan bejelenti a csoportos létszámleépítést, csak az operatív működéshez szükséges létszámot tartják meg, a többieket elbocsátják, a létszám azonban ma még nem ismert. Az elbocsátás nem érinti a leánycégeket.
A vállalat munkavállalói a januári béreket megkapják.

9:05 - Átfoglalásra várnak az utasok a repülőtéren

Nyugodtan és türelmesen viselik az utasok, hogy péntek reggel hat órakor leállt a Malév, és nem indultak el a járatok. Az emberek átfoglalásokkal próbálják elérni úti céljukat, de sokan visszautaznak a városba - tapasztalta az MTI tudósítója a Liszt Ferenc Repülőtéren a reggeli órákban.

Az utasok a Malév jegyeladó pultjánál állnak sorban információért, a munkatársak sorszámokat osztanak. Péntek reggel 8 óra után nem sokkal már a háromszázadik sorszámot adták ki az utasoknak, akiknek többsége átfoglalását próbálta elintézni, sikertelenül. A várakozóknak ásványvizet osztanak a repülőtér dolgozói.

Az információs pulttól távozó néhány utas az MTI tudósítójának azt mondta, mivel nem sikerült az átfoglalást elintéznie, visszautazik a fővárosba. A várakozók szavaiból az derült ki, nem érte őket meglepetésként a Malév leállása, mert már napokkal ezelőtt értesültek erről az eshetőségről a sajtóból.

A repülőtéren tartózkodó emberek többsége türelmes, nyugodt, sokan a lépcsőkön ülve, laptopok használatával próbálnak tájékozódni a helyzetről. Az MTI tudósítójának többen is arról beszéltek, nem tudják mi lesz szállodafoglalásaikkal, ha nem jutnak el időben úti céljukhoz. Egy család arról panaszkodott, hogy hajnali fél négy óta várakozik a repülőtéren.

A reggeli géppel utaztak volna rokonlátogatóba Torontóba, de most nem tudják mi lesz velük, három kisgyermekük pedig egyre türelmetlenebb. A Liszt Ferenc Repülőtéren az MTI tudósítója azt tapasztalta, hogy igen jelentős a taxiforgalom, a droszton csak egy-két autó áll, mert folyamatosan szállítják az elutazni nem tudó embereket. A Malév pénteken közleményben jelentette be, hogy reggel hat órakor leállt a működése.

A budapesti Liszt Ferenc Repülőtéren hét órakor tájékoztatták az utasokat arról, hogy a Malév járatait törölték, a Budapest Airport pedig reggel öt órakor kapott tájékoztatást a Malévtől, hogy nem indulnak a légitársaság járatai.

9:02 - Malév - Csoportos létszámleépítést jelent be a vagyonfelügyelő

A Malév rendkívüli vagyonfelügyelője hamarosan bejelenti a csoportos létszámleépítést, csak az operatív működéshez szükséges létszámot tartják meg, a többieket elbocsátják, a létszám azonban ma még nem ismert - ismertette a rendkívüli vagyonfelügyelő.

Limburger Lóránt, a cég megbízott vezérigazgatója hozzátette, hogy az elbocsátás nem érinti a leánycégeket. Az anyavállalat munkavállalói a januári béreket megkapják.

Azok az utasok, akik külföldön rekedtek úgy juthatnak Budapestre, ha másik légitársaságnál vesznek jegyet a visszaútra hivatkozva a Malév leállásra. Általában a légitársaságok kedvezményes jegyeket szoktak ilyen helyzetekben ajánlani - mondta. A számlát pedig itthon kell benyújtaniuk - mondta Limburger Lóránt.

Arra a kérdésre, hogy miért lehetett még csütörtökön délután is Malév jegyet vásárolni azt válaszolta: felelősen jártak el, "addig amíg van remény a működésre el kell adni a jegyeket, a helyzet azonban éjszaka változott jelentősen.

9:00 - Összefoglaló az eddig történtekről: Péntek reggel beszüntette működését a Malév

Péntek reggel hat órakor beszüntette működését a Malév, és valamennyi járatát törölte. A budapesti Liszt Ferenc Repülőtéren nyugodtan várakoznak az emberek. A közszolgálati rádiónak nyilatkozó miniszterelnök reményét fejezte ki, hogy újraindulhat a légitársaság működése. A repülőtéren reggel hét órakor jelentették be, hogy a Malév valamennyi pénteki járatát törölték.

66 év után vége - leállt a Malév
Az utasok hét óráig azt a tájékoztatást kapták, hogy késnek a légitársaság járatai. A várakozó emberekkel hangosbemondón közölték, hogy a Malév jegyeladó pultjánál kaphatnak további információt. Az MTI a helyszínen azt tapasztalta, hogy az utasok nyugodtak, mindazonáltal nagy a rendőri készültség.

A Malév igazgatósága közleményben tudatta az MTI-vel, hogy reggel hat órakor elrendelte a magyar nemzeti légitársaság üzemszerű működésének beszüntetését. Limburger Lóránt vezérigazgató úgy fogalmazott, hogy az elmúlt napok beszámolóinak hatására a cég partnerei elvesztették bizalmukat, és előre kérték az általuk nyújtott szolgáltatások ellentételezését. Ez olyan mértékben gyorsította fel a pénzkiáramlást, hogy mára már tarthatatlanná vált a légitársaság helyzete - olvasható a közleményben.

A Malév azt ígéri, más járatokra történő átfoglalással, vagy más közlekedési móddal segíti a jegytulajdonosokat abban, hogy eljussanak a célállomásra. Január 31-én lépett egy kormányrendelet, amely szerint azon utasok számára biztosítható a segítségnyújtás, akik érvényes menetjegyüket a Malév leállási napját megelőzően vásárolták meg, és akiknek a Malév-járatra szóló menetjegye a leállás napján vagy az azt követő három naptári napon belül biztosít jogot az utazásra, továbbá azoknak, akik a társaság leállásának napján vagy azt megelőzően a célállomásra már elutaztak, és a visszaútra érvényes járatokra szóló menetjeggyel rendelkeznek 2012. február 29-nél nem későbbi időpontra.

Orbán Viktor kormányfő a MR1-Kossuth Rádió 180 perc című műsorában azt mondta, hogy nem lehetetlen a légitársaság újraindulása. "Ha meg tudunk szabadulni a csontvázszerűen megörökölt terheitől a múltnak, akkor lehet még magyar nemzeti légitársaság" - mondta.

Orbán Viktor hangsúlyozta, hogy kellene is nemzeti légitársaság, de az európai gazdasági válság miatt nem tolonganak a befektetők az európai repülési piacon. Azonban ha van olyan befektető, aki a saját pénzét is kockáztatva megpróbál nyereségesen, de legalábbis nem veszteségesen működtetni egy nemzeti légitársaságot, akkor létrehoznak egy ilyen új céget - jelezte.

Orbán Viktor közölte: két Malév-gép maradt a határokon kívül: egy Tel-Avivban, egy pedig Írországban. A kormányfő a Malév-leállással kapcsolatban azt mondta: a "ménkű" akkor csapott be, amikor az EU úgy döntött, hogy a magyar kormány nem adhat további pénzügyi juttatást a Malévnak.

A Budapest Airport péntek reggel öt órakor kapott tájékoztatást a Malévtől, hogy nem indulnak a légitársaság járatai - közölte Hardy Mihály, a Liszt Ferenc repteret üzemeltető cég szóvivője az MTI-vel. Hozzátette: a péntek erős nap a reptéren, a délután folyamán indul több járat. A Bud.hu oldal szerint ma 64 Malév-járat indult volna.

8:50 - Berényi: az ügyfélszolgálat segít

Akik pénteken, vagy a következő három napban utaztak volna, forduljanak az ügyfélszolgálathoz - javasolta Berényi János, a Malév igazgatóságának elnöke.

Azok, akik a következő hónapokra vásároltak jegyet, pedig a Malévhez nyújthatják be igényeiket, ennek sorsa később dőlhet el. Berényi János pénteken sajtótájékoztatón hozzátette, a lízingcéggel tárgyalásokat kezdenek, és visszaadják a gépeket rövid határidőn belül. Külföldön 3.726-an vannak a pénteken utazók közül, Budapesten pedig több mint 3.470-en "ragadtak". A mai járat Helsinkiből érkezett utoljára.

8:44 - A Malév felvette a kapcsolatot más légitársaságokkal a pénteki mintegy 7.7000 utas elszállítása érdekében.

Az igazgatóság elnöke hajnalban kapta a vészjelzést arról, hogy a Tel Aviv-i járat már nem tudott visszaindulni, ekkor hívták össze az igazgatósági ülést és döntöttek a leállásról. Ez azonban nem vonatkozik a leánycégekre, azok tovább üzemelnek - mondta a péntek reggeli sajtótájékoztatón Limburger Lóránt, a Malév vezérigazgatója. Hozzátette, hogy a gépek egy kivételével Budapesten vannak.

Berényi János az igazgatóság elnöke pedig arról számolt be, hogy a Tel Aviv-i gépet nem akarták kiszolgálni, csak tetemes összeg fejében. Ha ezt a cég kifizeti precedenst teremtett volna, erre pedig a cégnek nincs megfelelő likviditása - tette hozzá.

7:59 - Nyugodtan várakoznak az utasok a Liszt Ferenc Repülőtéren - tapasztalta a helyszínen az MTI tudósítója péntek reggel.

Az utasok a Malév jegyeladó pultjánál állnak sorban információért. A hangulat nyugodt, mindazonáltal erős a rendőri készültség. A terminálon belül és az épület előtt is sok rendőrt látni.

Hangosbemondón angolul és magyarul többször is bemondták, hogy a Malév törölte járatait, és a jegyeket a vásárlás helyszínén visszaváltják.

7:47 - Orbán Viktor miniszterelnök szerint nem lehetetlen a Malév újraindulása.

A Orbán Viktor a MR1-Kossuth Rádió 180 perc című műsorában péntek reggel - miután hajnalban Németh Lászlóné nemzeti fejlesztési miniszter tájékoztatta őt a "hadi helyzetről" - azt mondta, hogy két Malév-gépet "fogtak le", nem engedték felhasználni, vagyis a határokon kívül maradt: egy Tel-Avivban, egy pedig Írországban. A többi repülőgép Magyarországon van, de "ilyen körülmények között nem lehet őket elindítani, mert különböző tartozások okán úgy járhatnánk, mint ahogy jártunk Izraelben, a tel-avivi reptéren" - közölte.


Budapest Airport: reggel ötkor érkezett a tájékoztatás

A Budapest Airport péntek reggel öt órakor kapott tájékoztatást a Malévtől, hogy nem indulnak a légitársaság járatai - közölte Hardy Mihály szóvivő.

A Liszt Ferenc repteret üzemeltető Budapest Airport szóvivője elmondta, hogy a péntek erős nap a reptéren, a délután folyamán indul több járat. A repülőtéren hét órakor tájékoztatták az utasokat arról, hogy a Malév járatait törölték.

A miniszterelnök ugyanakkor kijelentette: nem lehetetlen a légitársaság újraindulása. "Ha meg tudunk szabadulni a csontvázszerűen megörökölt terheitől a múltnak, akkor lehet még magyar nemzeti légitársaság" - mondta.

Orbán Viktor hangsúlyozta, hogy kellene is nemzeti légitársaság, hiszen a XXI. század nemzetgazdaságához hozzátartozna egy jól működő, veszteséget nem terhelő nemzeti légitársaság, amelyben "nyilván az államnak is lehet tulajdona, de magánbefektetőknek is kellene benne lennie". Azonban az európai gazdasági válság miatt nem tolonganak a befektetők az európai repülési piacon - mutatott rá. Azonban ha van a láthatáron olyan befektető, aki a saját pénzét is kockáztatva megpróbál nyereségesen, de legalábbis nem veszteségesen működtetni egy nemzeti légitársaságot, akkor létrehoznak egy ilyen új céget - jelezte.

A kormányfő a Malév-leállással kapcsolatban - amit fájdalmasnak nevezett - azt mondta: a "ménkű" akkor csapott be, amikor az EU úgy döntött, hogy a magyar kormány nem adhat további pénzügyi juttatást a Malévnek.

A 2000-es évek közepétől, amikor a Malév működése megkívánta, a kormány közvetlenül tőkét, hitelt juttatott a társaságnak, ezért a cég, bár veszteséges volt, de "eldöcögött". Az Európai Unió azonban ezt megvizsgálta, és úgy döntött, hogy e támogatás versenyellenes, Magyarországot pedig eltiltotta ettől, sőt a Malévnek vissza is kell adnia a magyar államnak mintegy százmilliárd forintot, ám a légitársaság egy fillért sem tud visszafizetni - fejtette ki Orbán Viktor, majd úgy összegezte: "a kormányt eltiltották a Malév fenntartásától és továbbműködtetésétől". Befektető pedig mindeközben nem érkezett - tette hozzá, megjegyezve, hogy az eddigi tárgyalások az európai gazdasági helyzet miatt "nem realizálódtak".

Egy dolgot lehetett tenni: a kabinet állami vagyonfelügyelőt nevezett ki azért, hogy az előbb-utóbb bekövetkező leállás rendezett formában történjen - közölte, emlékeztetve egyúttal arra a kormányhatározatra, amely tartalmazza azt, hogy milyen segítséget kaphatnak azok az utasok, akik már megváltották a jegyüket, illetve már Magyarországon kívül tartózkodnak, és haza kell jutniuk.

"Próbáltuk valahogy ellökdösni, pályán tartani a Malévet, ameddig csak lehetett. Itt a vége, eddig tudtuk. Nem lehetett már tovább húzni ezt, mert fizikailag is elvesztettük volna a külföldön letartóztatott gépeinket. Tehát meg kellett állni" - zárta szavait a miniszterelnök.

7:10 - Leállt a Malév. A Malév igazgatósága a kár minimalizálása érdekében elrendelte a magyar nemzeti légitársaság üzemszerű működésének beszüntetését. A döntés értelmében február 3-án 06:00 órától, 66 évnyi csaknem folyamatos működés után, nem szálltak fel Malév repülőgépek" - fogalmaz a közlemény.

A közlemény idézi Limburger Lóránt vezérigazgatót, aki úgy fogalmazott, hogy "bekövetkezett az, amitől a legjobban tartottunk, és aminek elkerüléséért mindent megtettünk". A megjelent információk hatására a szolgáltató partnerek elvesztették bizalmukat, és egyik napról a másikra elkezdték előre kérni az általuk nyújtott szolgáltatások kifizetését. Ez olyan mértékben gyorsította fel a pénzkiáramlást, hogy mára már tarthatatlanná vált a légitársaság helyzete. Ismert az is, hogy a tulajdonos a legjobb szándéka ellenére az EU elmarasztaló határozatát követően nem tud további forrást biztosítani a működéshez.
Közleményében a Malév elnézést kér valamennyi utasától".

A légitársaság utasait az ügyfélszolgálati munkatársak tájékoztatják arról, hogyan utazhatnak el célállomásukra, illetve milyen lehetőségeik vannak a kártalanításra.

 
Állami támogatás a Malévnak

Az Európai Bizottság  a 2010 végén indított vizsgálatában a következő tételeket tekintette át: a 2003-ban nyújtott, 76 millió euró összegű kölcsönt (amelyet a cég 2007 decemberében kapott meg), a 4,3 milliárd forint összegű kölcsönt a Malév Ground Handling leányvállalatának "meghiúsult eladásával összefüggésben", 13,8 milliárd forint összegű adó- és társadalombiztosítási adósság elhalasztását, 2010 februárjában 25,4 milliárd forint és 2010 szeptemberében 5,7 milliárd forint összegű tőkeemelést, a 2010 májusa és szeptembere között nyújtott 14,9 milliárd forint összegű tulajdonosi kölcsönöket, továbbá ezen tulajdonosi kölcsönök egy részének Malév-részvényekké átalakítását 2010 szeptemberében. Ez összesen mintegy 88 milliárd forint. Az idei, a 2012. évi költségvetési törvényben a Malévról nevesítve nem esett szó - írja az index.hu.

A budapesti Liszt Ferenc Repülőtéren hét órakor jelentették be, hogy a Malév járatait törölték, annak ellenére, hogy a Malév üzemszerű működésének leállítását 06:00-tól rendelte el az igazgatóság - értesült az MTI egy utastól pénteken.

A repülőgépére váró utas elmondta: hét óráig azt a tájékoztatást kapták a várakozó emberek, hogy késnek a légitársaság járatai.
Az MTI egy repülőtéren tartózkodó másik utastól megtudta: az utasok sorszámot kapnak, majd a pultnál tájékoztatják őket arról, hogy át tudják-e irányítani egy másik járatra valamint igazolást kapnak arról, hogy érvényes jegyük van.

Közleményében a Malév azt ígérte, hogy más járatokra történő átfoglalással, vagy más közlekedési módok igénybe vételének biztosításával a jegyek tulajdonosainak segítséget nyújt célállomásra való eljutásához.

A január 31-én hatályba lépett kormányrendelet szerint segítségnyújtás azon utasok számára biztosítható, akik érvényes menetjegyüket a Malév leállási napját megelőzően vásárolták meg, és akiknek a Malév-járatra szóló menetjegye a leállás napján vagy az azt követő három naptári napon belül biztosít jogot az utazásra, továbbá azoknak, akik a Malév leállásának napján vagy azt megelőzően a célállomásra már elutaztak, és a visszaútra érvényes Malév-járatokra szóló menetjeggyel rendelkeznek 2012. február 29-nél nem későbbi időpontra.

Légitársaságok csődben

Az MTVA Sajtó- és Fotóarchívumának összeállítása légitársaságok működésének beszüntetéséről az elmúlt 10 évben:

2001. április 9., Egyesült Államok - Az American Airlines amerikai légitársaság bekebelezte az ugyancsak amerikai TWA légitársaságot, miután a TWA már korábban csődöt jelentett. A lépéssel gyakorlatilag újraéledt a TWA, és azután az AA vállalataként TWA Airlines néven működött tovább.
   
2001. november 7., Belgium - A brüsszeli cégbíróság kimondta a csődbe jutott Sabena belga légitársaság felszámolását, Guy Verhofstadt miniszterelnök pedig bejelentette, hogy a Sabena romjain - DAT nevű leányvállalata körül - magántőkével új belga légitársaságot hoznak létre. (Az 1923-ban alapított Sabena története ezzel véget ért, az eltelt közel kilencven év alatt azonban a vállalat mindössze kétszer volt nyereséges.)
   
2001. december 7., Svájc - Bázelben a Crossair svájci regionális légitársaság rendkívüli közgyűlésén elfogadták a csődbe ment Swissair jelentős részének átvételét, és ezzel a Crossair nemzeti - és globális - légitársasággá alakítását.
   
2002. február 7., Elefántcsontpart - Az elefántcsontparti Abidjanban csődöt jelentett a pánafrikai Air Afrique légitársaság. Az 1961-ben alapított légitársaságból 11 afrikai ország részesedett.
   
2003. február 6., Franciaország - Kudarcba fulladtak Franciaország második legnagyobb légitársasága, az Air Lib megmentését célzó tárgyalások. Az Air Lib-nek ezzel egyidejűleg megszűnt a repülési engedélye is.
   
2008. április 27., Egyesült Államok - Utoljára repült az Eos amerikai légitársaság gépe. A New York-i székhelyű, kizárólag üzleti osztályon utaztató légitársaság csődbe jutott, járatait leállította, alkalmazottainak zömét elbocsátotta.
   
2008. november, Olaszország - Többszöri sikertelen eladási kísérlet után becsődölt az Alitalia olasz légitársaság, amely 2009. január 13-án összeolvadt az Air One-nal.
   
2009. augusztus 31., Szlovákia - Csődöt jelentett a SkyEurope szlovák fapados légitársaság, járatait szeptember 1-jétől azonnali hatállyal törölte.
   
2009. december, Szlovákia - Csőd miatt a Seagle Air társaságtól megvonta a repülési engedélyt a szlovák közlekedési minisztérium.
   
2010. május, Szlovákia - Csődöt jelentett az Air Slovakia szlovák légitársaság.
   
2010. augusztus 29., Mexikó - Néhány héttel a csődjelentés után beszüntette működését a Mexicana, a legnagyobb mexikói légitársaság. (A társaságot 1921-ben alapították, a világ egyik legrégebben fennálló légitársasága volt.)
   
2012. január 29., Spanyolország - Nem tudta fizetni az üzemanyagköltségeket, ezért leállította a járatait, majd csődöt jelentett a barcelonai székhelyű Spanair.

Olvasóink írták

101 hozzászólás
  • 101. gjozsi88 2012. február 04. 20:22
    „háté!
    Nem nekem kell......ti vagytok szuveneritás pártiak....és állítjátok nincs szükségünk az unióra!!!!
    Itt a lehetőség, hogy a függetlenséget ,mint realitást alátámaszthatjátok!
    Ha ez sincs.....mi lesz a többi forrás igénnyel?????

    Azaz ez a jobbik retorika csődje.....!”
  • 100. háté 2012. február 04. 19:59
    „77. gjozsi88 - megtaláltad?”
  • 99. gjozsi88 2012. február 04. 17:27
    „Túrabakancs!
    A kompenzációra a munkáltató kénytelen bérköltséget emelni.....ami növeli a termelési árait, rontja a versenyképességét!!!!
    Csak annak segítenek, aki ezt nem tudja előteremteni!!!!
    De mindez csak arra jó, hogy a Bajnai 2010-es nettó bérei ne csökkenjenek.....miközben volt egy 4,4% és egy 5% feletti infláció!!!!

    "Nem akarok senkit elkeseríteni, de ha az IMF -nek joga lesz belepofázni a gazdasági ügyeinkbe, akkor
    ez a fizu csökkenés csak a kezdet, még vissza is fogjuk sírni ezt az állapotot."
    Az IMF a fejét fogta, mikor a gazdaságot visszafdogó intézkedések sokaságát hozta össze Viktor!!!
    Legyőzte a saját gazdaságát!!!
    Ez nem az IMF stratégiája......neki gazdasági növekedés kell és ehhez fogyasztás.....amit az egy kulcsos adó 500 milliárdja a 0%-os belső fogyasztást eredményezte!!!

    A MALÉV esetében a Bajnaiék a fidesz szándéka szerint nem engedték csődbe.....most változik a szélkakas és mára jó a csőd!
    A BKV-nál paraméter könyvet kell váltani, kiszervezni a buszközlekedést ....azaz hatékonyabbá kell tenni!!!!
    Ezt mind megakadályoztátok!!!!
    MALÉV nélkül el van az ország!!!
    BKV nélkül nincs!!!!
    Ráadásul a csőd még nem jelenti azt, hogy működőképes is lesz egy elavult géppark!!!!
    A két példát összevetni tudatlanságra vall!!!!!”
  • 98. Túrabakancs 2012. február 04. 17:03
    „zakarias3 !
    A bércsökkentéssel épeszű ember nem ért egyet,/én sem/pláne ha az a szegényebb réteget érinti
    Viszont a várható bérkompenzációról nem ejtesz szót, tehát még nem biztos a fizu csökkenés.
    Sokan nem töltötték ki az űrlapokat ez ügyben. /Pató-Palik/
    Nem akarok senkit elkeseríteni, de ha az IMF -nek joga lesz belepofázni a gazdasági ügyeinkbe, akkor
    ez a fizu csökkenés csak a kezdet, még vissza is fogjuk sírni ezt az állapotot. Egyelőre nincsen már párt
    ami az irányításban szóba jöhetne, mert az ellenzéki pártok egy másik ország érdekeit veszik figyelembe,
    ami megint összeomlást okozna nálunk. /lásd elmúttnyócév´/
    molten13!
    Igazad van mindenben!!!! Főleg a Berényi név alatt írt virágnyelvű megjegyzésed tetszett. Aki akarja
    az tudja kiknek kedvezett a Malév "eddigi "hadművelete". Figyelsz zakarias3?! :)
    Még egy apróság: vannak állami cégek, amiket a mai Magyarországon egyszerűen képtelenség
    nyereségessé tenni, ilyen pl. a Malév,vagy a BKV Mi a megoldás? Vagy belepumpálunk végtelen összegeket,
    vagy pedig hagyjuk veszni őket! Mivel az Unó nem hagyja hogy összegeket pumpáljon bele az állam, emiatt az veszni fog, ahogy nemsokára BKV is, majd meglátjátok! A szolgáltatások áremelése nem megoldás, mert nálunk a fizetés kevés, így az szintén kockázatos lépés.”
  • 97. Eva- 2012. február 04. 11:42
    „ez is egy verzió--a magyar furfangra!
    http://atv.hu/cikk/video-20120203_farkas_attila

    inkább a csőd--csak vissza ne kelljen fizetni ezt s azt.”
  • 96. CsabaKiraly 2012. február 04. 09:32
    „Segiteni a Malev-on?/ Nehogymar csirizzel probaljuk betomni a lyukat ezen a Magyar Titanicon.”
  • 95. gjozsi88 2012. február 04. 09:02
    „bojtár
    Itt a nagy lehetőség a magyar befektetőknek......hogy bemutassátok a Jobbik szuveneritás retorika létjogosultságát!!!!
    Nem a szinházaknál kell nemzetinek lenni.......itt a való világban!!!!!”
  • 94. gjozsi88 2012. február 04. 09:00
    „molten13

    "Először is, aki még nem ült repülőn, ne szóljon hozzá,
    tehát maximum a népesség 5 százaléka érintett. "

    Miközben zömében azok az üzletemberek használták, akik a maradék 95% számára megélhetést biztosító gazdasági ügyeket intézve utaztak!!!!!”
  • 93. bojtár 2012. február 03. 22:06
    „http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=iCXS5yKkyXc#!”
  • 92. RUDI 2012. február 03. 20:51
    „Egyszóval nem értem a történteket, ezt nem hiszem ,hogy mindent el kell fogadni.Az, hogy csődöt jelentett ,vége az életnek, nincs megoldás.Hol van az összefogás a segítség.”
  • 91. vikri 2012. február 03. 20:26
    „És így lassan alakul a beígért 1 M. munkahely - csak éppen negatív irányban.

    Ja, és az előzőkben olvasható érv a népesség 5 %-át érintő dologról remélem, érvényes lesz a több tízmilliárdos fociprojekt kiadások lefaragására is!!! ("nélkülözhetetlen" focistadionok és fociakadémia...)”
  • 90. molten13 2012. február 03. 20:02
    „Nem értem ezt a sok ordító embert!
    Először is, aki még nem ült repülőn, ne szóljon hozzá,
    tehát maximum a népesség 5 százaléka érintett.
    Ennyi ember miatt kell milliárdokat kiadni a költségvetésnek.
    Tessék ezt a pénz az oktatásra és az egészségügyre költeni! Jelentős javulást lehet elérni rövid idő alatt.
    Aki utazni akar, annak ott lesz a Malév helyébe lévő több fapados cég féláron. Az elbocsájtott dolgozók találnak ott munkát. Akkor végül is ki jár rosszul? A pártkasszák, meg a Berényi féle emberek. Azokért pedig nem kár. Össze lopták már a fél világot különböző színű zászlók alatt.”
  • 89. zakarias3 2012. február 03. 19:54
    „Túra! Az említett cikk:A fizetési borítékok hány százaléka vékonyodhat!Különben nem csodálkoztam,hogy éber figyelmed elkerűlte a tisztes személyed,és társaid figyelmét!Még egyszer leírom! A pártodat senki nem kényszerítette a hatalom átvételére! Vért,verejtéket izzadva törtettek a hatalomért!Ígértek fűt,fát,csak azt nem mondták,hogy mit fognak csinálni!Ez volt különben a szerencséjük!Ha a zemberek tudták volna,hogy mit fog a nagy vezír csinálni,még három százalékot sem kaptak volna!És még egyszer elmondom!Soha nem voltam kommunista!Életem során nagyon sok hátrányom volt emiatt,de szegény apám még többet kapott,ha élne,elmesélné,én pedig leírnám neked!De azt mondom,mint amit a környezetemben élő emberek,hogy az átkosban ezerszer jobban éltünk,és akárki legyen is a következő kormánypárt,csak a fidesz ne legyen!”
  • 88. machers 2012. február 03. 19:44
    „86. Túrabakancs 2012.02.03. 18:28
    Okos hozzászólásaid számát növelheted azon - már aláírt - szerződések felsorolásával, amit kedvenc kormányod nemes egyszerűséggel felrúgott. Ha gondolod, szívesen segítek!”
  • 87. gjozsi88 2012. február 03. 18:46
    „Túrabakancs!

    Eladni és magábtőkével működtetni bizony jobb, mint bedölni.....!!!

    Miléyen régi szerződésről beszélsz???
    Az állam tulajdonosa volt ....állami támogatást tőke emelést nem a menedzsment hajt végre, hanem a tulajdonos!!!!”
  • 86. Túrabakancs 2012. február 03. 18:28
    „zakarias3 ! /83/
    Melyik cikknél? Egyébként sokszor szólongatnak a fanatikus balosok! :)
    Az okos hozzászólásaimból meg tanulhatnának, ha már csak az orbánozásra
    telik neki.
    gjozsi!
    Egy aláírt régebbi szerződésben foglaltakat teljesíteni kell a következő kormányoknak,
    nem úgy van hogy egyszerűen felrúgom őket. Olvasd el a belinkelt oldalt alább, remélem
    egyértelmű lesz számodra,hogy kik mikor mit adtak el, és lehetetlenítették el a Malévot.
    A szoclibek egyhez értettek, eladni eladni eladni eladni... ehhez nem kell ész!”
  • 85. gjozsi88 2012. február 03. 18:17
    „még annyit!

    "2010-től nőtt az utaslétszám, de ez már nem volt elég"

    Attól a támogatástól, amit az imént minden bajok forrásának jelöltél meg!
    Lehetnél konzekvensebb is!!!!”
  • 84. zakarias3 2012. február 03. 18:15
    „Túra!Tegnap nagyon sokan hiányoltak az okos hozzászólásaid miatt!Lapozz vissza a barátoddal együtt,és válaszoljatok ,utána jártassátok a szátokat ezen az oldalon!”
  • 83. gjozsi88 2012. február 03. 18:14
    „81!
    A bevétel és kiadás független a tulajdonostól.......!!!!
    Nőtt az utaslétszám.....csak nem eléggé!!!
    Az pedig nem a kormány hibája, hogy a video konferensziák korában az állandó útazó üzletemberek nem utaznak!!!!”
  • 82. gjozsi88 2012. február 03. 18:11
    „Túrabakancs!

    "Nem hallottad a híreket, miszerint a Gyurcsány kormány idején kapott a Malév
    100-milliárd Ft-ot, ami a mostani Uniós belső szabályzata szerint jogellenes volt,"

    Rossz hireket hallgatsz!
    2010 szeptemberében 5,7 milliárd forint összegű tőkeemelést, a 2010 májusa és szeptembere között nyújtott 14,9 milliárd forint összegű tulajdonosi kölcsönöket, továbbá ezen tulajdonosi kölcsönök egy részének (az összeg után fizetendő kamattal együtt) Malév-részvényekké átalakítását 2010 szeptemberében.

    Ez nem 100 milliárdból, hanem 88 milliárdból a fideszre jutó mérték!!!!

    Egyébbként azért kezdték 2010 végén a vizsgálatot, mert a Bajnai által elkezdett srtukturális átalakítást leállitotta az Orbán kormány!!!!
    Azaz ha végrehajtja, akkor nem tekintik piaci beavatkozásnak.........!”
101 hozzászólás
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Médiatanács: 218 millió forintnyi támogatás hírműsorokra

Összesen 218 millói forintnyi támogatást kapnak a helyi és körzeti televíziók és rádiók hír- és… Tovább olvasom