A mozi beépítése a színházba egyre gyakoribb. Korcsmáros György rendezőként nemegyszer él(t) ezzel a lehetőséggel. A Rómeó és Júlia premierjén is ennek a szándéknak voltunk tanúi, itt és most csupán a fényeffektusok és a világítástechnika révén.
![]() |
A pár: A szerepformálás erénye az együtt játszás harmóniája. |
És tömegélmény. Bátonyi György díszletei, Bakó Gábor és Gyöngyösi Tamás koreografikus mozdulatelemei lényeges kötőanyagai a győri produkció egészének, artisztikumának, amely döntően épít a látványra.
Teszi ezt azért, mert a mai néző már a vizuális kultúrához szoktatta érzékszerveit. Egy mű fogyaszthatósága ettől függ. Júlia tehát fogyasztható.
Bár hosszú ez a vacsora, aroma mégis maradt bennünk. Erről Shakespeare gondoskodik. És Korcsmáros György, a darab rendezője is persze, akit egy cél mindvégig éberen motivált: nézőbarát előadást óhajtott létrehozni.
Az eredményről mindenki vitatkozhat önmaga ízlése szerint. A premierközönség reakcióiból az volt kibogozható, hogy kétarcú előadás született. Ez az észrevétel illeszthető a nagyérdeműre, amely méltányolta a felé irányuló gesztusokat. Megértette, hogy ez az előadás egy mozdulatlannak látszó reneszánsz kép felidézése, megelevenítése.
Az esetleges gond ott kezdődik, hogy az eredeti Shakespeare-t nem lehet képekkel kiváltani az olvasásról és a tűnődésről leszokott ember számára, mert az angol zseninek erőssége a nyelve. A kétarcúság másik vége a Shakespeare-t közvetítő művészek, a színészek keze ügyében van. Vagy tudják, érzik, értelmezik a szöveget, vagy nem. Esetleg kevésbé. Nádasdy Ádám mai keletű fordítása igyekszik a színészek segítségére lenni. A műfordító levet minden fölösleges patetikus burkot, ellenben meghagyja a briliáns nyelvezet finom, rímekbe szedett hajlékonyságát.
Mindezt a monológokban érzékeli leginkább a közönség. Aligha véletlen, hogy Janisch Éva dajkaként, Szilágyi István Lőrinc barátként sikert arat a premieren. Hasonló örömben lehet része Posonyi Takács Lászlónak, aki Mercutio elhíresült szerepében orgánumának haloványabb adottságait mozdulatainak dinamikájával, szerepértelmezésének pontosságával váltja ki: ő a költő, a mű vész és persze a gyűlölködés egyik áldozata.
Júlia szerepében Balsai Mónikát láthatjuk, Rómeót Mesterházy Gyula alakítja. Érdekesnek nevezhető, hogy együtt játszásuk harmóniája a szerepformálásuk erénye az előadáson, monológjaik kevésbé meggyőzőek. Érthető, mert Shakespeare tinédzsereit és a maiakat ég és föld választja el egymástól. Kissé zavaró az is, hogy az úgynevezett „sírós jelenetekben" artikulációjuk nem a legtisztább.
Kétarcúság ide vagy oda, hagyományos, nézőbarát előadás született Győrött. Az emlegetett erények és kételyek mellett ez döntően a Hruby Mária tervezte reneszánsz jelmezekbe bújtatott epizodisták erejének köszönhető. Szinte kivétel nélkül emlékezetes pillanatokkal lepték meg a közönséget. Többek közt Áts Gyula Verona hercegeként magas hangtónusban, Turek Miklós Páris grófként középhangon, Rupnik Károly a Capulet-ház fejeként váltakozó hangfekvéssel, tiszta dikcióval vétette észre magát.
A többiek olyan karaktereket alkottak, akik az együtt játszás követelményeit pontosan igyekeztek megoldani. Mindezt azért, hogy konvencionális dramaturgiai eszközökkel, ám szelíd nyelvi és mozdulatművészeti provokációkkal tegyék emlékezetessé a Shakespeare-művet Győrött az idei őszön a réges-régi veronai történettel.
A veronai fiatalok unaloműzésként malackodnak forró délutánokon. Miről beszélnének legtöbbet, mint a szerelemről és gyűlölt ellenségeikről. Szép, hangulatos képekkel ez egyértelmű helyzet a darab nyitóképében.
hirdetés
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!
Lájkolom és követem a Kisalfold.hu-t
Megosztom a cikket a Facebookon
hirdetés
hirdetés
A címoldal témái

Minimáltangó, kelet-európai sanzon - ezt hozza a Nosnach duó a Mediawave Együttlétre
Harmonika és cselló, francia, zsidó, argentin, balkáni dallamok. A Nosnach duó zenéje azt a szellemiséget közvetíti, amely mindig is jelen volt a Mediawave-en. A duó harmonikás tagja, Móser Ádám mesélt a zenéjükről, és az Együttléttel való kapcsolatáról.