Kisalföld logö

2017. 05. 27. szombat - Hella 13°C | 24°C Még több cikk.

Csokoládéval a depresszió ellen

A csokoládé elűzi a depressziót, tehát egészséges - mi, illetve mennyi ebből az igazság?

Sokan esküsznek manapság a szénhidrátmentes diétákra, ám ez hosszabb távon komoly bajokat is okozhat. Az egyoldalú fehérjetúlsúly a táplálkozásban túlterheli a vesét, az emésztést, ráadásul még a hangulatot is károsan befolyásolja. A cukor a szervezetben a legkönnyebben elérhető energiaforrás, amelyre az optimális szervi funkciókhoz, így a jó agyműködéshez is szükség van. Hiánya rosszkedvű időszakokhoz, depresszióhoz is vezethet.

Természetes nyugtató

Az agyban egy vegyület, a szerotonin szabályozza a hangulatot, ezzel magyarázható, hogy a depresszió elleni gyógyszereket úgy fejlesztik ki, hogy aktiválják a szerotonint az agyban. A szénhidrátok tehát emelik a szerotonin szintjét és természetes nyugtatóként hatnak. Ez magyarázhatja azt is, miért érezheti magát éhesnek az ember egy hatalmas adag hús elfogyasztása után is. A gyomor ugyan tele van, de az agy esetleg nem termel elég szerotonint ahhoz, hogy csillapítsa az étvágyat.

Morgós, ingerlékeny

A szénhidrát hiánya inkább érinti a nőket, mint a férfiakat, mert a női agyban sokkal kevesebb a szerotonin. Akik nagyon kívánják a szénhidrátot, azok gyakran hajlamosak hangulatváltozásra, általában késő délután vagy kora este. Ha ezek az emberek szénhidrátok helyett fehérjét esznek, morgósak, ingerlékenyek vagy nyugtalanok lesznek. A csokoládé sok szénhidrátot tartalmaz, hiszen a teljes tömeg 36–55%-a finomított cukor. Vagyis kiválóan alkalmas arra, hogy csillapítsa a szénhidrát iránti éhséget.

Antioxidáns

A kakaóvajat tartalmazó termékek tisztítják, ápolják és védik a bőrt. A csokoládé antioxidáns hatásának köszönhetően gátolja a szervezet sejtjeinek károsodását, ezért szépít.
A kakaóvajas készítmények védelmet nyújtanak a környezeti ártalmakkal szemben, és lassítják a bőr öregedését. Házilag hatásos pakolások készíthetők csokoládéból.

Gyengíti az immunrendszert

Csakhogy a csokoládénak és a nagy cukortartalmú egyéb édességeknek más érdemük nincs is – legalábbis táplálkozás-élettani szempontból. Rendszeres fogyasztásuk ugyanis gyengíti az immunrendszert, megbontja a bélflóra egyensúlyát, és melegágya lehet a gombás betegségeknek. Az ilyen nagy mennyiségű cukor lebontása vitamin- és kalciumhiánnyal is járhat. A főétkezések előtti csokoládéevés kimutathatóan csökkenti az étvágyat, de ugyanez mondható el az étkezések közötti nassolásról is. Az édességeket majszoló gyermek kevesebbet eszik az értékes tápanyagokat tartalmazó ebédből vagy vacsorából, és csökkent a sós ízű ételek kedveltsége is, így a szervezet nem kapja meg a szükséges testépítő és -szabályzó tápanyagokat. Sokszor csak úgy lehet rávenni a gyermeket a „normális" evésre, ha egy ízletes ebéd után édességet helyezünk kilátásba (így kezdődik az ún. édességfüggőség kialakulása). A kedélyállapotot a cukor és az alkaloidák javítják, amelyek azonban hosszabb távon hangulati hullámzást, súlyosabb esetekben – csokoládé hiányában – depresszióhoz hasonló, levertséggel, lehangoltsággal járó tüneteket okoznak.

Nehéz mértéket tartani

Ezek után határozottan kijelenthető, hogy a kakaó és a csokoládé, tehát az édességek semmiképpen sem sorolhatók az egészségvédő táplálékok közé. Ráadásul a „mindent szabad, csak mértékkel" elve itt nem sokat segít, mivel – a tapasztalatok szerint – nehéz mértéket tartani csokoládéevésből. Nehezen mérhető fel, mekkora veszély rejlik a csokoládét védő tudományos cikkekben, egy olyan világban, ahol gyermek és felnőtt egyaránt egyre jobban kötődik a csokoládéhoz és az édességekhez.
A szénhidrátok tehát nélkülözhetetlenek a táplálkozásban, hiányuk a hangulatot is kedvezőtlenül befolyásolja. De a megoldás nem az egyszerű szénhidrátok, vagyis csoki, édesség, hanem a komplex szénhidrátok fogyasztása: a gabonafélék, gyümölcsök, néhány zöldség, száraztészta és rizs bőségesen tartalmaznak szénhidrátokat. Az egészséges étrend ezeken az élelmiszereken alapszik.
Egyébként valamennyi tápanyag közül a komplex szénhidrátok a leginkább hatékonyak mind a hangulati ingadozás megelőzésében, mind az étkezés utáni teltség fenntartásában, amely ugyancsak segítheti a testsúly megtartását. A komoly depressziót egyébként a szénhidrátok sem tudják elmulasztani, ilyenkor szakemberekhez, orvoshoz, pszichológushoz kell fordulni.

Dr. Gyenes Monika társadalom-orvostan szakorvos

Kapcsolódó cikk >>

Depresszióval küzdő kismamák (2005-08-19) >>

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Házi jelzőrendszer márciustól

Egy budapesti székhelyű cég kapta a megbízást a mosonmagyaróvári jelzőrendszeres házi… Tovább olvasom