Kisalföld logö

2018. 01. 18. csütörtök - Piroska 0°C | 7°C Még több cikk.

Bokros utóhang: A kormány alkalmatlan a válságkezelésre

Bokros Lajos szerint Magyarországon szükség van egy olyan harmadik erőre, amelyik a piacgazdaság és a demokrácia igazi útját képviseli.

Az MDF európai parlamenti listavezetője kedden az MTV Nap-kelte című műsorában azt mondta, korábban többen is megkeresték azzal, hogy legyen kormányfőjelölt.

Bokros Lajos úgy látja, Magyarországon kialakult egy "koravén, kóros-káros kétpártrendszer", amelyet szerinte "meg kell törni", ezért szükség van harmadik, negyedik pártformáció megjelenésére is.
Mint mondta, azért lenne rossz az országnak, ha csak az MSZP és a Fidesz maradna bent a parlamentben, mert e két párt nem nyújt alternatívát, és "bizonyos mértékig meglepően és megdöbbentően" hasonlóak a programjukban, szocializációjukban, magatartásukban.

Arra a kérdésre, hogy 2010-ben is az MDF kormányfőjelöltje lesz-e, a listavezető azt közölte: "annyit mindenképpen nyerünk, hogy jó néhány képviselőnk ki fog jutni Brüsszelbe, (...) e felől biztos vagyok, ez nem kérdés".

Egy másik kérdésre, hogy megkeresték-e az MDF-en kívül máshonnan is, azt mondta: voltak más, őt a kormányfői posztra tevő ajánlatok is. Ezeknél a megkereséseknél azonban nem a saját programját valósíthatta volna meg, csak a nevét kívánták megvásárolni rossz programokhoz.
Megjegyezte, az említett ajánlatok mögött nem volt párterő, ezek egyéni megkeresések voltak.

Egy másik kérdésre, hogy adott esetben lenne-e a Fidesz-elnök pénzügyminisztere, Bokros Lajos azt mondta: Orbán Viktor még a Reformszövetség javaslataival sem ért egyet, ezért úgy látja, a Fidesz "nem ölelné keblére" az ő programját. (A kérdező arra utalt, hogy Herényi Károly MDF-frakcióvezető az MTV-ben, a hétfő Estében azt mondta, az MDF Orbán Viktort is megszavazná kormányfőnek.)

Bokros Lajos élesen bírálta a kormány és a miniszterelnök munkáját. Úgy vélte, a kormány alkalmatlan a válságkezelésre. "Retorikai fordulatokban bővelkedünk, vargabetűkben, pálfordulatokban szintén bővelkedünk", ám a miniszterelnök által bejelentett javaslatok, elképzelések néha egy napig se élnek - jellemezte a kormány tevékenységét.

"Mi az a program, mi az a hiteles, kiegyensúlyozott, következetes, konzisztens, egymással összehangolt elemekből álló kormányprogram, ami (...) jelzést adna a vállalkozóknak, a megtakarítóknak, a háztartásoknak, a lakosságnak, a piaci szereplőknek a tekintetben, hogy mit várjanak el?" - tette fel a kérdést Bokros Lajos. Ilyen minimális kiszámíthatóság nélkül a piacon kizárólag a pánik tud eluralkodni, amelynek káros, negatív hatásaival naponta szembenézünk - mondta.

Most az MDF mutogat a Fideszre

A Fidesz és a KDNP bebújt Gyurcsány Ferenc háta mögé azzal, hogy nem támogatta az MDF konstruktív bizalmatlansági indítványának elindítását a miniszterelnök ellen - jelentette ki Dávid Ibolya, az MDF elnöke újságíróknak hétfőn a parlamentben. Dávid Ibolya.

Dávid Ibolya a parlament ülésén napirend előtti felszólalásában konstruktív bizalmatlansági indítvány elindítását javasolta Gyurcsány Ferenc miniszterelnök ellen. Az ellenzéki pártok első reagálásaikban elutasították a kezdeményezést: az SZDSZ szerint nincs itt az ideje a személyi találgatásoknak, a Fidesz egy létéért küzdő párt kétségbeesett erőfeszítéséről beszélt, a KDNP pedig az előre hozott választásokat tartja megoldásnak, és Bokros Lajosra nem bízná az országot.

Dávid Ibolya úgy fogalmazott: két hét óta minden elemző és politikus azt tette szóvá, hogy Bokros Lajos miért Brüsszelbe megy, miért nem itthon hasznosítják a tapasztalatát a válságkezelés területén. Hozzátette: az indítványa arról szólt, van-e fogadókészség arra, hogy Magyarországon lehessen Bokros Lajos tapasztalatát hasznosítani. A választ ismerjük, a Fidesz és a KDNP bebújt Gyurcsány Ferenc háta mögé - jelentette ki. Hozzátette: ezzel mind a két párt azt üzente, hogy hatalomban kívánják tartani a miniszterelnököt.

Közölte: abban a pillanatban, hogy a 78 képviselő aláírta a konstruktív bizalmatlansági indítványt kezdeményező papírt, jóváhagyásra viszi azt az MDF választmánya elé.



Kérdésre válaszolva közölte: az MDF országos választmánya szombaton többségi döntést hozott abban, hogy Bokros Lajos vezesse a párt EP-listáját. Hozzátette: aki ezzel nem ért egyet, annak lehetősége van csendben távozni. Kiemelte: Csáky András döntése, hogy kilép a pártból és a frakcióból is, az MDF többségi véleményével való szembehelyezkedés. Azonban az MDF elvárja, hogy Csáky András ne vigye el a mandátumát - mondta. Az MDF elnöke közölte: a frakció tudomásul veszi, ha Csáky András jövő hétfőn kilép a frakcióból. Mint mondta, nem a frakción múlik ezután az, ha egy kívülálló kerül a frakcióba, vagy ha ezután minden MDF-es képviselőfüggetlen lesz.

Olvasóink írták

47 hozzászólás
  • 47. load 2009. március 13. 14:35
    „44. jockey
    Akkor ezzel itt most nem értünk egyet.
    Bárki is vezesse a következő kormányt, egészen biztos, hogy drasztikus megszorításokkal kell kezdenie.
    - 13. havi nyugdíj és közalkalmazotti bér el...
    - alanyi jogú családi pótlék el...
    - ingyenes egészségügy és oktatás el...
    - adókedvezmények el...
    - lakáscélú kamattámogatás és adójóváírás el...
    - segélyek támogatások adómentessége el...
    -
    -
    - stb...stb.
    A magyar polgárok viszont annyira hozzászoktak a fenti kedvezményekhez, és a gazdasági ügyekre való rálátásuk annyira szegényes, hogy nagyon fogják utálni azt, aki ezeket a lépéseket a jövő érdekében meglépi.
    Azt fogják mondani, hogy az MSZP alatt mégiscsak jobb volt.
    Szerintem kezdjék ők mindezeket lenyomni a választók torkán, ha már egyszer így elcseszték.

    Ps:
    A Fidesz 1998-as programja lényegében a ,,40 pont" volt. Ami ezekből megvalósult, annak nem voltak reform elemei.
    Szép csendesen, nyugodtan kibekkelték a négy évet.
    Amikor Matolcsy lett a gazdasági miniszter (2000-ben), elkezdődött a belső kereslet élénkítés (Széchenyi-tervek, lakástámogatás), amire Medgyessy még jól rátett.
    Na innen kezdődtek a bajaink.

    Itt a 40 pont (ha érdekel):
    http://www.szabad-europa.hu/online/menu/szovetseg/dokumentumok/negyvenpont.html”
  • 46. LAZA 2009. március 11. 14:32
    „Az biztos,hogy ez az egész Dávid Ibolya kezdeményezés MDF-es részről egy buta elsietett kezdeményezés volt.Semmi mást nem szolgált mind saját pártjának további megosztását!
    A konstruktiv bizalmatlansági inditvány megoldás lehetett volna de csak egy feltétellel:amennyiben valamelyik nagy párt képviselőcsoportja támogatja.
    Annélkül?
    Fidesz: igazuk van miért vennék magukra Bokros programjátil.valósítanák meg az elképzeléseit?
    Elnézve Orbánt még a látszatát is el akarja kerülni annak,hogy Ő és pártja bármiféle megszorításokat tervezne.
    El kell ismernem saját szempontjukból igazuk is van.Orbánnak nincs szüksége másra mint a kamerák előtt sejtelmesen mosolyogni és elég annyit mondania: Nem ez nem jó! Mi nem igy fogjuk csinálni!
    A többit fleto és diszes csapata úgyis elintézi!
    Abban viszont Bokrosnak igaza van nem kell félre vezetni az embereket.
    Tényleg jó lenne tisztán látni az akkori alkotmánybírósági döntésekről a valóságot!
    Öszintén mondom én sem emlékezem pontosan.
    25 eltőrőlt pontról biztosan nem!Pedig hát akkoriban hivatalból sokat foglalkoztam a kérdéssel.
    Arra is határozottan emlékezem,hogy 1998 öszén- telén megszületett az Orbán csomag is a munkavállalókat és a vállalkozásokat érintő húsbavágó intézkedésekkel.”
  • 45. Virgács1 2009. március 11. 14:22
    „Én már egyik politikai pártnak sem hiszek. Ha választások lesznek én már el sem megyek.
    Nekem talán a Kupa Mihály hitelesebb lenne, de ő nem akar politizálni - nem is csodálom-.
    Teljesen tanácstalan vagyok, igéretekkel tele a padlás.”
  • 44. jockey 2009. március 11. 12:28
    „43. load

    Ezt mondom én is, hogy az MSZP juttatta ide az országot. Akkor nehogy már ők húzzák a mi nadrágszíjunkat! Húzzanak el a fenébe - élen az igazmondó böszmével -azután neki lehet látni az ország újjáépítésének. Ha jól emlékszem, a Fidesz 1998-tól 2002-ig volt kormányon. Nem tudom számszerűen, konkrétan felsorolni, hogy mi volt a programjuk, de azt tudom, hogy egyrészt akkor az adófizetőknek volt jobb, nem pedig az ingyenélőknek - mint most - másrészt nem fenyegette csőd az országot. Akkor az a program annyira rossz nem lehetett!”
  • 43. load 2009. március 10. 21:31
    „38. jockey
    Sok értelme nincs annak, ha elmondjuk ki kinek eszmetársa, vagy elvtársa, mert az a lényeg, hogy mit mondott (akart) akkor és mit mond (akar) most.
    Bokros 2003-ban - amikor az MSZP 54:36 arányban vezetett a Fidesszel szemben - írta a Verseny és szolidaritás című munkáját, amiben elég világosan tudomására hozta a Medgyessy vezette kormánynak, hogy nem pillanatnyi népszerűségükkel, hanem az ország hosszú távú érdekeivel, a fenntartható fejlődés megalapozásával kellene törődniük. Meg is mondta, hogy hogyan, milyen lépésekkel.
    De - mert az MSZP-t mindig jobban érdekelte a közvélemény kutatók párt preferencia vizsgálatainak eredménye, mint a makrogazdasági adatok - tojt az egészre.
    Jöttek a száznapos osztogatások, a 13. havi nyugdíj, 13. havi közalkalmazotti bér, a minimálbér adómentesítése, lakásépítési kamat támogatás, adójóváírás, gázár támogatás 500 milliárdért, meg gyógyszer ártámogatás 350 milliárdért, csak arról nem esett szó, hogy a kormányzati jószívűség költségeit 1,5 millió adófizető állja.
    Mint ahogy a 10 millió magyar egészségügyi ellátásának költségeit is 2,5 millió járulékfizető fizeti be.
    A parlament legfontosabb gazdaságpolitikai vitája éveken át arról folyt, hogy lesz-e és mekkora gázáremelés. Ha a túlköltekezés miatt nőtt a költségvetési hiány, adót és járulékot emeltek. Ha nem tudták finanszírozni a folyó kifizetéseket, hitelt vettek fel.
    Ennek ellenére soha egyetlen költségvetési vitában nem hangzott el, hogy a hiány csökkentésére kiadás csökkentést kellene végrehajtani.
    Még az ellenzék is 1000 milliárdos tételekben nyújtott be kiadás növelő költségvetési javaslatokat.
    Bokros most is azt mondja, amit 2001-ben és 2003-an.
    Gyurcsány olyan, mintha lázálmában beszélne.
    Amit kimond hétfőn, szerdán megváltoztatja, pénteken már el is felejti.
    Nem hogy egy koherens programot nem tud végrehajtani, de még elhatározni sem tudja, hogy mit kellene csinálni. A népszavazás után - amikor ,,bársonyos reformokról" kezdett el hadoválni, le kellett volna mondania.
    Orbán a minap, amikor az évértékelőjében a ,,teljes gazdasági rendszer" megújításáról beszélt, az újságírók arra figyelmeztették, hogy ehhez mégis csak számok, százalékok, előterjesztések kellenének.
    Ő erre azt mondta, hogy akit ez érdekel, nézze meg a parlamenti javaslataikat.
    Nos, ha megnézzük, hogy tavaly október (a válság kitörése) óta milyen számokat és százalékokat tartalmazó törvényjavaslatokat terjesztett be a Fidesz, akkor három ilyet találunk.
    Az egyik, hogy az alapvető élelmiszerek áfáját csökkentsék 5%-ra.
    A második, hogy a halottszállító kocsik cégautó-adóját töröljék el.
    A harmadik a vendéglátóhelyek standolásának kérdése.
    Ez tehát a Fidesz válságkezelő programja.
    Ez lenne Gyurcsány kapkodásának majdani alternatívája.
    Ez lenne az, amikor a régi rend átadja majd a helyét az újnak.
    Ettől lennénk majd Orbán alatt Kelet-európai nagyhatalom.
    Na ne!”
  • 42. lakatos 2009. március 10. 20:56
    „Totyis! A Bokros már egyszer bizonyított, a FIDESZ négy évig abból játszotta a nagylelküt!”
  • 41. Goldmund 2009. március 10. 20:23
    „Bokros gazdaságpolitikai elképzelésein lehet vitatkozni, de az biztos, hogy ő nem árul zsákbamacskát. Talán pont azért irritál sokakat, mert a "hivatásos" poltikusokkal ellentétben, nem azt mondja a népnek, amit az hallani szeretne ("ha hatalomra kerülök, mindenkinek adok valamit"), hanem a saját szakmai álláspontját.
    És nagyon jól látja a 2 nagy párt helyzetét: "bizonyos mértékig meglepően és megdöbbentően hasonlóak a programjukban, szocializációjukban, magatartásukban".”
  • 40. zotyo 2009. március 10. 18:46
    „alika
    "De mi lesz itt 15.-én??? Nagyon nagy a csend...
    Csak nem vihar előtti...???"
    Mert mit akar maga?Mert bármi van én akkor is a békét akarom !A Bokrosról annyit hogy ő legalább mond valami olyat hogy, hogy lehetne kijutni a szarból!A fecó és a viki csak a pofáját járatja és átb....nak mindenkit a hatalomért!Nekem már mindegyik bizonyított!Inkább egy szakember féle mint egy politikus!A Magyar ember meg bírja már ki hogy tényleg megszorítják a tökét mert van miért!Volt 40 év és volt 19 év amiben ha tetszik hanem mindenki ludas!Csak talán nem egyenlő részben,de ez most nem segít!15-ét szeretném békésen megünnepelni!”
  • 39. lolita 2009. március 10. 18:09
    „Ez nem ujdonsag a kormany sokmindenre akalmatlan!”
  • 38. jockey 2009. március 10. 17:37
    „34. load

    Ha a 2000 milliárdos megszorító csomag és az államcsőd közül kell választani, egyértelmű, hogy a megszorító csomag a nyerő. De nehogy már az - vagy az elvtársai - álljon elő a megszorítással, aki az államcsőd közeli helyzetet okozta!!! Azért már következménye legyen - ne csak ránk nézve - az ország tönkretételének!”
  • 37. load 2009. március 10. 17:25
    „35. Dew
    Baromságokat lehet beszélni, csak nem érdemes.”
  • 36. Totyis 2009. március 10. 17:08
    „Szarházi bukott reformer!!! Horvátországból is elzavarták mi a szart akar megint itt? A buta kalapos picsán kivül senki nem hisz ebben a mocskos kommunistában!”
  • 35. Dew 2009. március 10. 17:07
    „Ugyan kérem. Minek ide Bokros? Nekem is van csomagom, amivel pályára állítom az országot. Tessék: szja 30-40 százalékponttal történő növelése, minden áfanem felemelése 15 százalékponttal, kötelező magánnyugdíjpénztári tagság az állami mellett, a nyugdíj megadóztatása, kétszeresére emelném a tb-járulékot, minden egyéb adót 10 százalékkal megemelek, nincs gyes, gyed, bármilyen szociális támogatás, nincs 13. havi nyugdíj, fizetős oktatás óvodától kezdve. Hamar rendbejönne az ország anyagi helyzete. Na, kinek kellene? Csak kicsit fog fájni, az ország rendbejön, aki éhendöglik, így járt. És még a Nyugat is örülne, elismert gazdasági szakember is lehet belőlem. Szóval lehet jönni szavazni.”
  • 34. load 2009. március 10. 15:11
    „19. Angel40
    Aztán ki a bánat az a Pavics Lázár?
    A Levegő Munkacsoport szakértője, pénzügyminiszteri főtanácsos.
    Ennyi.
    Mikor és milyen eredménnyel foglalkozott gazdasági válságkezeléssel, és hány sikeres válságkezelői projekt fűződik a nevéhez?
    Egy sem.
    Elmondja azt - amit egyébként is tudunk - hogy a Bokros csomag kemény megpróbáltatásokat okozott a gazdálkodóknak és az állampolgároknak egyaránt. Ezt eddig is tudtuk.
    Az 1994-es 19% infláció 95-ben felugrott 28%-ra, az egy főre jutó GDP csökkent, a reálbér és a reálnyugdíj csökkent, és ebben a tekintetben Pavicsnak igaza van.
    De ezeket a fájdalmas következményeket nem tudjuk kivédeni, ha azt akarjuk, hogy a gazdaság legalább 4%-al növekedjen, az infláció csökkenjen, a forint erősödjön, az államháztartás hiánya 3% alatt maradjon, az export növekedjen, és a munkanélküliség csökkenjen.
    Aki azt mondja, hogy mindezt meg lehet úszni, az vagy naív, vagy gazember, mert hazudik.
    A választási lehetőség most a 2 ezer milliárdos megszorító csomag és az államcsőd között van.
    Nincs más.
    Higgyétek el, hogy az előbbivel járunk jobban!”
  • 33. FREDDY/S 2009. március 10. 15:08
    „Volt-nincs frakció, amikor a cél szentesíti az eszközt, csak éppen kicsorbult, nemde...”
  • 32. SAmu 2009. március 10. 15:06
    „Aki erről a - szerintem - sötét söpredékről elhiszi, hogy megoldja saz ország bármilyen problémáját, az sürgősen kezeltesse magát .”
  • 31. jockey 2009. március 10. 14:40
    „Fidesz, KDNP, Jobbik és sajnos MSZP.Ez testvérek között is négy. Tehát akkor erre a matematikai zseni Bokrosra kellene bízni a jövőt? Hát, én nem vagyok benne olyan biztos. Egy dologban azonban teljes mértékben egyetértek vele. A jelenlegi kormányt semmi más nem érdekli, csak görcsösen, az utolsó forintunkig ragaszkodik a hatalomhoz. Valóban dilettáns banda, nem véleletlenül jutottunk ide a kormányzásuk során.”
  • 30. albatrosz 2009. március 10. 13:21
    „Nagy blabla! Méghogy a Bokros, miniszterelnök? A maradék bőrünket is lenyuzná!”
  • 29. mindigatutit 2009. március 10. 12:29
    „én legalább optimista vagyok:)”
  • 28. alika 2009. március 10. 12:17
    „De mi lesz itt 15.-én??? Nagyon nagy a csend...
    Csak nem vihar előtti...???”
47 hozzászólás

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Eltűnt csecsemő: minden lehetőséget ellenőriznek

Tucatnyi verziót ellenőriznek és idődiagrammot készítenek a településen élők mozgásáról Tiszabőn a… Tovább olvasom