Kisalföld logö

2016. 12. 05. hétfő - Vilma -6°C | 4°C

Az új súlyadó a vagyont csapolja meg

Januártól több gépjárműadót fizetnek majd az új autók tulajdonosai, mivel a súly helyett a teljesítmény alapján vetik ki a sarcot az önkormányzatok. A húszmilliós járgányok tulajdonosainak jelentősen többet, a régi ladásoknak és trabantosoknak viszont az eddigi adó töredékét kell leróniuk.
Fotó: Karnok Csaba
Egyértelműen az adóbevételek növelése a célja a 2007. január 1-jétől bevezetendő új „súlyadónak", amelyet azonban már nem a személygépkocsi súlya (kg) alapján számolnak majd ki. A szóhasználatban is le kell majd szoknunk a súlyadó elnevezésről, a parlament elé kerülő jogszabály-módosítás ugyanis a gépjármű teljesítménye (KW) alapján állapítaná meg a fizetendő adót.

Zombory Pál, a szegedi polgármesteri hivatal adóirodájának vezetője elmondta, a tervezet alapvetően a vagyon adóztatására helyezi a hangsúlyt. A gépkocsik súlya ugyanis évről évre csökken, viszont jelentősen nő a teljesítményük, ezért a mostani rendszer szerint arányosan kevesebbe kerül a drága és új autók fenntartása a korosakhoz képest. A legöregebb járgányok, a Ladák, Wartburgok után többet fizettek tulajdonosaik, mint a 10-20 millió forintba kerülő Audik, Mercedesek után.

Nem lesz katalizátorkedvezmény

Jövőre a tervezet szerint nem kap kedvezményt a gépjárműadóból az, akinek autója katalizátorral rendelkezik, mivel ez a tartozék ma már alapkövetelmény. Változik a mozgáskorlátozottak kedvezménye, csak az a mozgássérült kaphat, akinek a nevén van a személygépkocsi. Kivétel természetesen a kiskorú eltartott. A teherautóknál változatlanul a súly alapján számolják ki az adót.

A teljesítményelv jövőre már valóban nem bünteti a szocializmusból ittragadt négykerekűeket, viszont szinte mindegyik autótípus után többet kell majd fizetnünk. Az eddigi összeg felét kitevő vagy annál is kevesebb gépjárműadót hajt be az önkormányzat a trabantosoktól és a ladásoktól 2007-től, de az alsó-középkategóriába tartozó suzukisok hasonlóképpen nagy tábora már megérzi a változást: mint ahogy táblázatunk is mutatja, az egyik Suzuki-kategóriában megduplázódik a „súlyadó". Míg eddig 100 kilogrammonként 1200 forint volt a súlyadó, egy év múlva a gyártás évében és az azt követő 3 naptári évben kilowattonként 300, a 4-7 éves autó esetében 260 forintot kell fizetni évente.

Hogy egy gépkocsinak mekkora a teljesítménye, azt a forgalmi engedély tartalmazza. Amennyiben csak lóerőben tünteti fel a hatósági nyilvántartás, akkor a számot 1,36-tal kell elosztani, az eredménynél pedig a kerekítés általános szabályait kell figyelembe venni.
Az adóiroda vezetője jövőre 20 százalékkal magasabb bevételt remél gépjárműadóból Szegeden. Idén 759 millió forintra számít az önkormányzat, ez az összeg 2007-ben több mint 150 millió forinttal is megemelkedhet.


Motorossokk

A legrosszabbra a motorosok számíthatnak. A kétkerekűekért eddig legfeljebb pár ezer forintot kellett fizetni, a jövőben viszont lesz olyan motor, melynek éves súlyadója meghaladja a 40 ezer forintot. A Suzuki GSX 1300 (Hayabusa) 217 kilogramm saját tömege 3600 forintos éves súlyadót jelentett eddig, a törvénymódosítás életbe lépésével azonban 38 ezer 640 forint lesz a sarc, a GSX R 1000 után pedig 2400 forint helyett 39 ezer 302 forint lesz a teher, ami tízszeres, illetve tizenötszörös emelkedést jelent. 

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Gyurcsány elismerte, hogy hibáztak gazdasági kérdésekben

Gyurcsány Ferenc elismerte, hogy hibázott az MSZP és kormánya is több gazdasági kérdésben. Tovább olvasom