Kisalföld logö

2016. 09. 29. csütörtök - Mihály 13°C | 24°C

5%-ra csökkentené az alapvető élelmiszerek áfáját a Fidesz

Az árak mérséklése érdekében 20-ról 5 százalékra csökkentené az alapvető élelmiszerek áfáját a Fidesz és KDNP, az erről szóló törvényjavaslatot még csütörtökön benyújtják - jelentette be csütörtöki sajtótájékoztatóján Szijjártó Péter. A Fidesz szóvivője közölte: a hírek szerint a kormány nem tesz le az általános forgalmi adó emeléséről, ami tarthatatlan helyzetbe hozza a családokat.
A helyes irány nem az emelés, a helyes irány az alapvető élelmiszerek árának csökkentése - jelentette ki Szijjártó Péter. A szóvivő emlékeztetett Gyurcsány Ferenc miniszterelnök korábbi szavaira, amely szerint az általános forgalmi adó a szegény ember adója, mert mindenkit sújt, aki bármit vásárol.

Az alapvető élelmiszerek árának csökkentése érdekében önálló képviselői indítványt nyújt be még csütörtökön Varga Mihály és Szijjártó Péter fideszes, illetve Harrach Péter és Soltész Miklós kereszténydemokrata országgyűlési képviselő. A Fidesz szóvivője elmondta: ebben az alapvető élelmiszerek áfájának 20-ról 5 százalékra csökkentését javasolják. Az indítvány a számítások szerint átlagosan havi 4000 forinttal csökkentené családok kiadásait. Költségeivel kapcsolatban Szijjártó Péter úgy fogalmazott: összességében 200 milliárd forint maradna a családoknál, de ez nem jelenti feltétlenül azt, hogy ennyi ki is esne az állam kasszájából, mert az intézkedés segítene a gazdaság fehérítésében. A szóvivő emellett utalt arra: pártja korábban több olyan javaslatot is tett, amelyek növelnék az állami bevételeket.

Arra a kérdésre, hogyan látja elérhetőnek, hogy az adócsökkentés megjelenjen az árakban, és ne maradjon a kereskedőknél, mint a korábbi áfa-mérséklésnél, a szóvivő úgy reagált: ezért van szükség erős államra. Hozzátette: ha csökkentik az áfát 15 százalékkal, az áraknak is csökkenniük kell. Az adó emelése viszont biztosan növeli az árakat. A miniszterelnök csütörtöki, egy szakmai konferencián elmondott beszédével kapcsolatban - miszerint új, önfinanszírozó, patrióta gazdaságpolitikára van szükség - Szijjártó Péter úgy fogalmazott: ez túl van azon, amit komolyan lehetne venni. Az idő Gyurcsány Ferencen és elképzelésein is túllépett - tette hozzá.

A sajtótájékoztatón Harrach Péter kereszténydemokrata országgyűlési képviselő azt mondta: a hírek szerint a kormány szigorítaná a gyed, a gyes és a családi pótlék feltételeit, illetve megszüntetné a 13. havi nyugdíjat. A képviselő szerint ez ellehetetlenítené a gyermekeket vállaló családokat.

Olvasóink írták

30 hozzászólás
12
  • 30. load 2009. február 16. 16:48
    „30. albatrosz

    A magyar élelmiszeripar közel háromnegyede az elmúlt egy évtizedben, vagy tönkrement, vagy áthúzódott a szürke (fekete) gazdaságba.
    Győrben pl. megszűnt az étolajgyártás, a tejfeldolgozás, a húsipar és az édesipar.
    Ezek után azt, hogy a magyar élelmiszeriparnak ár-diktáló, ármeghatározó lehetősége lenne, csak az állíthatja, aki az agyhalált lábon hordta ki, és nem tudja, mit beszél.
    Ki beszélt itt Marxról?
    Egyedül te, és mondtál veretes szamárságokat.
    Azzal, hogy - szerinted - Marx marhaságokat írt, csak azt árulod el, hogy soha nem volt közgazdaságtan, sem filozófia könyv a kezedben.
    Marx természetesen nem adhat válaszokat a mai világgazdasági problémákra, de értéktöbblet-elmélete, a munkaerő piaci jellegének felismerése a telefon, vagy a gőzgép feltalálásához fogható jelentőségű volt.
    A mai kor közgazdasági problémáira Keynes, Friedman és Galbraith adhat használható válaszokat.
    Mindezt neked - természetesen - nem kell tudnod.
    Olvasgasd csak nyugodtan a pártlapok tendenciózus uszításait, mert a kocsma-filozófálgatáshoz az is elég muníciót ad!
    Csak ne add elő akárhol, mert vannak helyek, ahol kinevetnek érte.”
  • 29. albatrosz 2009. február 15. 23:54
    „Sajnálom! De félrevezetett emberekkel,nem lehet vitatkozni! Mellesleg, az EU nyugat-európai közgazdászai, számviteli és adó ügyi szakértői szerintetek,mind hülyék? 28-as,27-es. Ti annyit konyitotok a kiskereskedelemhez, mint a tyuk a zongorához! Szoci beállitottságotok: csipőből kilőni mindent,amit nem tudtok agyilag felfogni! Vegyétek már észre, hogy Marx Károly több mint száz éve irta azokat a marhaságokat, amit ti bibliaként szó szerint értelmeztek,mint a tálibok a KORÁNT. Gondolom, a kiskereskedelemhez annyit értetek, hogy néha vásároltok tiz deka parizert! Ezennel ezt a meddő vitát befejezem,...bár egy régi mondás szerint, a hülyétől is lehet tanulni! Csókoljátok meg az imádott GY.feriteket./meg azÁFA csalópénzügyminiszterét/”
  • 28. load 2009. február 15. 21:18
    „26. albatrosz
    Ugye nem gondolod komolyan, hogy a magyar élelmiszer kereskedelmet a kiskereskedők fazonírozzák?
    De a bónuszt, polcpénzt, belistázási díjat sem ők szedik, így aztán nem kérdezek tőled.
    Keresek valakit, akinek az IQ/Ego hányadosa magasabb a tiednél.”
  • 27. gjozsi88 2009. február 15. 17:18
    „albatrosz!Neked tényleg nincs fogalmad az árakról!Ha a fogyasztói árból,tételezzük fel nem változik,mert miért változna,azt látjuk minden,mindenhol más áron kapható!Annyiért adják el amennyiért eddig! Az eddig beépített 20% áfa helyett 5% ot kell az államnak befizetni,akkor szerinted hol marad a külömbözet?
    Azt a Hír tv-be mondták,hogy a kormány kommunikációs 1-2 milliárd,már ha van ennyi,kompenzálja a közalkalmazotti 13.havit?Gratulálok a Hír Tv-nek,nagyon jól komunikál,ha ezt még el tudja adni!Igaz ez a hallgatókon múlik,őket minősíti!”
  • 26. albatrosz 2009. február 15. 14:45
    „A Marx Károly egyetemen valóban oktattak ilyesmit amit iertál,deaz már akkor hazugság volt. Én nem a közalkalmazottaktól akarok el venni. Azokat a feleslegesen elherdált milliárdokra gondoltam amit önfényezésre pazarol el a kormány! Mellesleg az MTV 1 kormányszócső melett, nézd a HRTV-is! Az intreneten is megtatlálod! A szocikat már akkor utáltam, amikor ők voltak hatalmon,egyedül,/MSZMP/ 24-eske! Neked is csak azt üzenem,amit 25-ös-nek .”
  • 25. albatrosz 2009. február 15. 14:30
    „Azt hiszem jobban mint gondolod. Amiket irtál, az nem a kiskereskedőkre vonatkozi!!! A 35-40% os árrássel a kiskereskedők padlót fognának! Ennél sokkal alacsonyabb árréssel dolgoznak! Sajnos tul hosszan tudnám elmagyarázni,hogy hogyan müködik az ÁFA. -ami nem a kereskedőé, ha ha nem az államé! Azt a kereskedő csak beszedi! 25-öske! Kérdezz, tanulj.”
  • 24. load 2009. február 14. 09:22
    „23. albatrosz
    Te nagyon nem ismered a hazai élelmiszer gyártók és a kereskedelem viszonyát.
    A kereskedők általában 1 évre fix nagykereskedelmi árra szerződnek, de ebből jönnek le a bónuszok, polcpénzek, belistázási díjak, hirdetési ráfordítások stb.
    Így a gyártónak jóformán önköltségi áron kell adni aportékát, és jó ha nem veszteséges.
    A kereskedő meg a zsebre teszi a kereskedelmi árrést, ami gyakran eléri a 35-40%-ot.
    Akkor mit gondolsz, hova kerül az Áfa különbözet?
    Hármat találhatsz.”
  • 23. gjozsi88 2009. február 13. 21:37
    „albatrosz!23
    Tudsz olyan boltot,ahol legalább a leltárkészletet átárazták?Olyat el sem tudsz képzelni,hogy a sör ára egyébb ok miatt emelkedett? A gyártó által kiállitott számlán ott van a nettó vételár(ez is szabad ár) és külön az áfa!Erröl beszéltem,hogy emiatt a lakossági fogyasztói ár nem csökken,akkor mitöl életképes a Fidesz javaslata?
    Az közgazdasági alaptétel,ha a munkabér emelkedik,növekszik az előállítási költség,emiatt magasabb az ár,drágábban tudod megvenni!
    Érdekelne még,hogy milyen felesleges kiadásokra gondolsz,mert legfeljebb 100 milliárdon lehetne vitatkozni ez nem old meg semmit a 14 ezer milliárdos költségvetésből!A kormány kiadásánál 4 ft-ból 3 ft bérköltség,kitől szeretnél elvenni?Tüzoltók,rendőrök,önkormányzatiak,nyugdijak,családipótlék...?(Az egy ft fenntartási költségek,rendör autókba,mentőkbe ü.a. papir..stb.)
    Tisztességes adózás,hogy szeretnéd elérni?Az APEH-osok ösztönzése,hogy megtalálják az eltitkolt vagyont szúrja a szemeket!
    A szocit leakartuk cserélni,ez a multikkal,piacgazdasággal jár,átalakul minden ezzel kell együtt élni,vagy még mindig a szocit szeretnéd,akkor nem illik komcsizni!
    Az érdekelne,ha nyerne a Fidesz mi lenne,mit tenne,hol a megvalósítható programja?(Mint látjuk az ÁFA csökkentés nem jó)Tudom hallotuk már: nem ezt mást! De mégis mit...?”
  • 22. albatrosz 2009. február 13. 19:40
    „gjózsi88! Tévdsz! Az ÁFA csökkentést nem a kereskedők tették zsebre! Ha nem a gyártók! Csak egy egy egyszerü példa: amikor 25% áfája volt a sőrnek, akkor egy üveg sőr gyáriára 120 Ft volt. Amikor 20% lett az Áfa , egy üveg sőr gyári ára l30 Ft -ra emelkedett. Akkor hova lett a csökkenés?”
  • 21. albatrosz 2009. február 13. 19:32
    „Hát,elolvastam egy tucatot az előttem szóloktól- Mondhatom érdekes volt.Röviden szeretném véleményemet megirni. 1, Pld, már a szocializmusban is azt szajkozták, hogy a béremelés inflációhoz vezet. Most is. DE KIPRÓBÁLNI nem merték,hogy igaz-e? 2, A rendszerváltás után (szándékosan?) tönkretették a mezőgazdaságot, az élelmiszer ipart, a könnyü ipart, a nehéz ipart! A multik betelepitésével munkahelyek százezrei szüntek meg. 3, A kőltségvetés bevételi oldalát nem csak adó emeléssel lehet növelni. Ha ma Magyarországon mindenki a VALÓS jövedelme után adóznak /a képviselők is!/ megduplázódna a bevétel. 4,Ha a megszoritó intézkedések (jelen esetben a felesleges költekezések) a kormányunkra is érvényesek lennének! A kiadási oldal több száz /de lehet, hogy tőbbezer!/ milliárd Ft-a csökkene. DE! A legjobb megoldás az, ha a jelenlegi kormány LEMOND!!!!!!!”
  • 20. gjozsi88 2009. február 13. 19:23
    „albatrosz! Egy nagyon lényeges külömbség,hogy bevezetésekori árszint alakult ki,de ha már van a piacon egy magasabb ár,abból nem jön vissza! Nem egy szolgáltató ismerősöm dilemmázik,hogy emeljen-e árat,mert ha emeli,utána a piac vesztés esetén nem lehet visszamenni,mert nem hozza vissza az elment vendéget,inkább bizonytalanná teszi a még meglévőket is!Ez a dolgok természte,a 25-ről 20%-ra történt csökkentési kisérlet sem járt árcsökkenéssel,a kereskedők zsebre tették,az államnak meg bevétel kiesést okozott,ami a kiadási oldalon is jelentkezett!”
  • 19. albatrosz 2009. február 13. 19:06
    „Amikor az u.n. ÁFA tövény hatályba lépett /MSZMP kormány volt!/ hivatalosan azzal indokolták az alapvető élelmiszerek alacsony áfa kulcsát: az embereknek enni muszály!---De nem muszály drága müszaki cikkeket, luxuscikkeket vásárolni. Akkor,most mi van? A jelenlegi,állitólag a "szociális érzékenységére" büszke MSZP miért nem tér vissza elődeinek álláspontjához?”
  • 18. gjozsi88 2009. február 13. 15:05
    „pmfc!Ha kint jobbak a fizetések és minden ugyanannyiba kerül mint kinnt,akkor a következőt kérdezem: miért gondolod,hogy a magas adó és járulék az egyetlen oka a gazdaság elindulásának? Ha ott ötször többet keresnek,akkor a bérköltség,ami egy-egy terméket terhel nem kevesebb mint nálunk! Miért nem fogadod el,hogy a költségvetés kiadási oldalát is sok esetben az eu-s árak terhelik,ráadásul a bevétel az alacsony bérek miatt,abszolut értelemben,még a magasabb % ellenére is,jóval kebesebb!A bérek emelése,a termelő szférában a munkáltató,lévén kevés az állami cég,magántulajdon kezében van,akit a profit irányít! (Ott dolgoztat,ahol olcsóbb,ezért vándorol kelet felé)A bérek emelése infláció gerjesztő! Az arányokon van lehetőség változtatni,sok a felesleges közalkalmazott,szociális juttatás...!Ez mind a reálszféra elöl veszi el a lehetőséget,ezért azok szükítése szükséges,még ha fájdalmas is!Ezért árt a Fidesz populizmusa,illuzió kergetése!
    A legnagyobb baj a vásárlóerő csökkenése!Miért?Mert az emberek 15-20 évre elköltötték a meg sem keresett jövedelmük jelentős részét!Lakás,autó,LCD..., a maradékból kifizetik a rezsit és nem marad a gazdaságot élénkítő egyébb vásárlásra! Ezen túl,az államot belekényszerítjük a devizahitel felvételére,mert a lakosságnak nincs belső megtakarítása!(A világ minden országába hitelből finanszirozzák az államot!)”
  • 17. gjozsi88 2009. február 13. 14:44
    „lárifári! Ha multik nem fognak segíteni,akkor miből gondolod,hogy csökkentik az árakat?Egyébbként abba lehet bízni,hogy az unió a multi,mert piacra szüksége van,nem engedheti meg,hogy bedöljön,mert nem lesz piaca!Látod ezért nem biztos,hogy igaza van a Széles elvtársnak,saját pénztárcájának csak mi magyarok vagyunk az ellenségei!
    Igaza van a KDNP-nek,képezni kellene az embereket,hogy kiigazodjanak a pénzügyekbe!Kérdezem,ha lesz megvilágosodás,ki fog hinni a populizmusba?A jobboldali szavazóbázist szeretné gyengíteni?”
  • 16. gjozsi88 2009. február 13. 14:32
    „aha!Ezen gondolatok mentén a Gyurcsány vagyona miért szurja a szemetek,ráadásul a Széles az átkosba a VIDEOTON igazgatója volt,gondolom nem lehetett pártkönyve?!”
  • 15. aha. 2009. február 13. 14:22
    „load 2009.02.13. 13:31
    Gondolom tudna Neked mit mondani!Nem véletlen lett milliárdos!”
  • 14. load 2009. február 13. 13:31
    „14. lárifári
    Széles azért elmondhatná, hogy melyek azok a "tényleges szerkezetváltás"-ok, amelyek nem jelentenek megszorításokat.
    Nagyon érdekelne.
    Ha te tudsz ebben a témában néhány korábbi Széles dolgozatot az is megfelelne.
    Add meg a linkeket légyszi!”
  • 13. lárifári 2009. február 13. 06:47
    „Csak egy kis olvasni való pupákok! " ...sem a bel-, sem a külgazdasági helyzet nem kedvez az országnak - mondta, hozzátéve: az elmúlt tizennyolc évben a multinacionális cégektől vártunk segítséget, de "mostanra rá kellett jönnünk arra, hogy vége ennek az útnak", a multiknak "eszük ágában sincs" segíteni. Ha rövid időn belül nem következik be kedvező fordulat, akkor az államcsődöt nem lehet elkerülni - vélekedett.

    Gyurcsány Ferenc regnálása alatt 60 milliárd dollárral nőtt az államadósság, amely most 100 milliárd dollárt tesz ki, és ha az ország "nyereségesen működne", akkor sem tudná ezt kifizetni - mondta Széles Gábor. Az ország "kegyelemkenyéren él", ameddig adják a hiteleket, addig "megyeget tovább" - tette hozzá, megjegyezve, ebben az esetben akár 350-500 forintos euróárfolyam is elképzelhető.

    Az elmúlt hat év gazdaságpolitikája nem folytatható tovább, de nem a "borgőzös" reformokban kell hinni, mert azok megszorításokat jelentenek. Az országnak tényleges szerkezetváltásra van szüksége - mondta Széles Gábor, aki szerint egy jobboldali kormánnyal a jelenlegi apátiából kihozható az ország.

    Gyurcsány Ferencről azt mondta, hogy "miniszterelnökként egyértelműen nem vált be, de mint a Magyar Hírlap termékmenedzsere igen". Ezzel arra utalt, hogy a miniszterelnök kedden azt kérte, az állami tulajdonú vállalatok, az állami intézmények mondják le a lap előfizetését, és ne hirdessenek benne. Széles Gábor szerint Gyurcsány Ferenc kezdeményezése törvényellenes, és "teljesen versenyellenes az unióban". Azt javasolta neki, hogy ATV helyett Echo tévét nézzen, és akkor "ilyen hülyeségeket nem fog lépni..."”
  • 12. Lovasbandi 2009. február 13. 04:57
    „Hát a keresletet növelni kellene, de nem így. Az alapvető élelmiszerek Áfa-ját csökkentené a Fidesz, de nem hiszem hogy sokkal több kenyér, vagy tej fogyna... Az alapvető élelmiszert termelőket a válság annyira nem érintette mélyen, mint az elhibázott agrárpoltika, amit a Fidesz-Mszp-Kdnp mind szarul csinált. Adócsökkentéssel nem lehet rövidtávon megoldást találni egy olyan országban, ahol ilyen sok a kihelyezett lakossági hitel. Ezzel a lépéssel a törlesztések és a megtakarítások növekednének, mert válságban az emberek nem a vásárlásra, hanem a felhalmozásra törekednek. Bármilyen forgalmi alapú adó csökkentése nem olyan mértékben növelné a keresletet, mint amilyen mértékben csökkentették az adót. Az SZJA csökkentés ellenben a reálbérek növekedésével az emberek valós jövedelmét növelné, nagyobb biztonságban éreznék magukat, mivel több a pénz mint pl. 1 éve, esetleg többet vásárolnának. Csak rövidtávon, mivel hosszútávon beépülne a vállalkozások munkabér stratégiájába, azaz az új munkavállalónak kevesebb lenne a bruttó fizetése, mivel abból is megél és az is vonzó egy munkanélküli számára, így a vállakozás nyelné le a korábbi SZJA csökkentést.
    A megoldás a válságra a munkahelyek és a termelés növelése, valamint a közszféra drasztikus csökkentése lenne. A kormányzati kiadások lefaragásával, átcsoportosításával, munkahelyteremtő, megtartó támogatások kialakításával sokkal jobban lehet befolyásolni a keresletet mint az adócsökkentéssel. Egyszerű az elmélet: több termelés-több dolgozó-nagyobb fizetőképes kereslet. Ezt kellene megvalósítani!
    Bocs a hosszúságért!”
  • 11. pmfc 2009. február 13. 00:01
    „Ez az 5% szerintem is baromság.

    Azonban azt is látni kell, hogy valahogy pénzt kell pumpálni a gazdaságba, mert az decemberi adatok szerint meghalt.
    Ez pedig csak úgy lehet, ha a keresletet növeljük...

    + csak csendben megkérdezném tőletek, hogy hogy van az, hogy ha kimegyek Németországba a szalámi, a sajt, a hifitorony és még az LCD tévé is ugyan annyiba kerül átszámolva (jó mondjuk 270 átlagforintnál) mint itthon... Valami valahol nem stimmel. Mert a fizetés meg kb. ötöde.”
30 hozzászólás
12
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Kolompár: A politikusok felelősek a kialakult közhangulatért

A cigányok 10, míg a parlamenti pártok 90%-ban felelősek az országban kialakult cigányellenes… Tovább olvasom