Kisalföld logö

2017. 11. 24. péntek - Emma 3°C | 8°C Még több cikk.

Sztráda épül, közút romlik

Az autópálya-építési tervek miatt egyre kevesebb pénz jut a közutak fenntartására. Állapotuk folyamatosan romlik, a balesetveszélyes szakaszok hossza 1995 óta a négyszeresére nőtt, tavaly már meghaladta az ezer kilométert.

A kormány napokban megjelent határozata alapján 2004-ben csaknem 274 milliárd forintot költene gyorsforgalmi utak építésére, míg a harmincezer kilométernyi országos közúthálózat fenntartására és fejlesztésére százmilliárd forint jutna a tervek szerint. A Medgyessy-kabinet útfejlesztési terveinek – a múlt év augusztusában született – első változata már 2003-tól drasztikusan emelte volna a közutak fenntartási és felújítási kiadásait: az idén 126 milliárd forintos keret a következő években folyamatosan tovább növekedett volna. A tárcák között zajló alkuban azonban a közúthálózat vesztett: a megyei közútkezelők által ebben az évben felhasználható 55,7 milliárd forint végül a korábbi években adott 70-80 milliárd forintos támogatást sem érte el.

Miközben a gyorsforgalmi utak fejlesztésére a gazdasági növekedés serkentése érdekében lenne szükség – többek között a működőtőke átcsábításához az ország iparilag legfejletlenebb területeire –, a közúthálózatra az utak tragikus állapota miatt kellett volna többet költenie a kormánynak. Tavaly már az ezer kilométert is meghaladta ugyanis azoknak az útszakaszoknak a teljes hossza, amelyeken a burkolat elhasználódása, főként a mély nyomvályúk miatt kifejezetten balesetveszélyes a közlekedés. 1995-ben ebbe a kategóriába a közúthálózat mindössze 250, 1999-ben 540, ma pedig több mint ezer kilométere tartozik ide. Vagyis a veszélyes útszakaszok hoszsza hét év alatt több mint négyszeresére emelkedett.

A pluszforrásokat indokolná emellett, hogy a közúthálózat terhelése az EU-csatlakozással jelentősen növekszik. Magyarországon jelenleg a tehergépjárművek – útburkolatra nehezedő – előírt legnagyobb tengelyterhelése tíz tonna. (Ennél nehezebb jármű csak kijelölt útvonalon közlekedhet.) Az uniós csatlakozás után viszont a hazai szabványnál nehezebb teherautók szabad közlekedését is biztosítani kell. A 11,5 tonnás tengelyterhelést előíró uniós szabvány bevezetése mintegy másfélszeresére növelné az útburkolat terhelését, vagyis tovább gyorsítaná az utak elhasználódását.

A megjelent kormányhatározat szerint fenntartásra és felújításokra 2004-ben elkölthető százmilliárd forint a szakemberek szerint egyelőre csak a romlás lassítására lehet elég, hiszen a többlettámogatás – a korábbi években erre a célra fordított 70-80 milliárd forinthoz képest – nem több annál, amennyi pénzt az idén a kabinet kivett az útkezelők zsebéből, költségvetésük csökkentésével.

Arra pedig egyelőre még ígéret sincs, hogy 2004 után fennmarad, illetve növekszik a közutakra jutó megemelt keret. Míg ugyanis az előterjesztés egy korábbi változata még 2006-ig meghatározta a költségvetésből útfejlesztésekre felhasználható összeget, az elfogadott változatban már csak a 2004-re vonatkozó ígéretek kaptak helyet.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Felsőbb osztályban

A gyártó és a tulajdonosok egyaránt elégedettek a Xsara Picasso tulajdonságaival, de a legjobb is… Tovább olvasom