Kisalföld logö

2016. 12. 02. péntek - Melinda, Vivien 0°C | 6°C

Olajcsere - miért, mikor?

A motor, hajtómű megfelelő kenésének érdekében a járműgyártó előírásainak megfelelő ciklusonként szükséges az olajok cseréje.
Néhány ezer kilométer megtétele után az olaj veszít kenőképességéből, csökken a hőelvezető képessége, kokszosodik. Mivel a motor súrlódása során keletkező szennyeződések nagy részét az olajszűrő felfogja, olajcsere alkalmával elengedhetetlen a olajszűrő cseréje is. Sőt, ajánlott az autó levegőszűrőjének cseréje is!

A poros, eltömődött légszűrő áteresztő képessége jelentősen lecsökken, így az üzemanyag-levegő keverékének tökéletes égéséhez szükséges levegőmennyiséget nem tudja biztosítani. Ez gyengébb motorteljesítményhez, megnövekedett fogyasztáshoz vezet.

Mikor szükséges az olajcsere? Az olajcsere-periódust meghatározni nehezebb feladat, mint hinnénk. Ugyanis egy autót nagyon sokféleképp lehet használni, és az olaj számára ez pont ugyanennyi különböző mértékű megterhelést jelent. Az egyik végletre a legjobb példát a haszongépjárművek adják, azon belül is a szinte csak autópályákon közlekedő, egyszerre több száz kilométert megtevő teherautók és buszok. Ezek esetében sokszor 100 000 kilométer körüli olajcsere-periódussal találkozunk, de nem azért, mert a felhasznált olaj annyival különlegesebb, mint a személygépkocsiké, hanem azért, mert 1. a nagyobb olajtöltet biztosítja, hogy bármelyik adott molekula ritkábban kerül kenési helyzetbe – tehát abba, hogy pont neki kelljen a fém-fém érintkezést megakadályoznia – illetve 2. a stabil fordulatszám és a stop-and-go hiánya (nevezhetjük könnyű üzemi körülményeknek) olyan egyenletes igénybevételt biztosítanak az olaj számára, amelyek jelentősen késleltetik annak elhasználódását.

A másik végletet a városi kisautók jelentik, ahol a kis olajtöltet és a stop-and-go eleve adott, amire még extra adalék lehet, ha kifejezetten rövid utakra használjuk az autót, ha odalépünk a gázra, amikor végre kiszabadultunk a dugóból, és ha esetleg még nekiindulunk hétvégén a hegyeknek, akár még egy utánfutóval is. Ha sokat használjuk így az autót, akkor érdemes valahova 5 és 10 ezer kilométer közöttire belőni a csereperiódust, ha az orvos másképp nem rendeli.

A manapság az utakon futó személyautók esetében 10 esetből 9-szer az előírt csereperiódus 15 ezer kilométer, de legfeljebb egy év.

Érdemes az olajcseréről tájékozódni a cgr.hu oldalon, ahol a nyereménykereső játékkal akár autószerviz- vagy gumicsere-utalványt is nyerhet. Keresse fel a www.cgr.hu/jatek oldalt! 

Olvasóink írták

21 hozzászólás
12
  • 21. kekec 2012. február 03. 15:05
    „16. Contar
    Ui. A mai turbós kocsikban sokszor külön szivattyú van (vagy a ´rendes´, de elektromos hajtású vízpumpa kapcsol be) arra az esetre, ha a turbó lehűlése előtt leállna/leállítanák a motort.

    http://totalcar.hu/kozosseg/rsvptc/2011/09/01/a_kompresszort_is_vissza_kell_huteni_mint_a_turbot/”
  • 20. kekec 2012. február 03. 14:46
    „16. Contar
    ´ "3.A dizeles autó tulajdonosoknak tudnia kell,hogy megállás előtt időt kell hagyni a turbó leállására!"
    Ez a TURBÓdízelekre vonatkozik, bár nem világos benne, hogy mire is kell időt hagyni! Én sejtem, de javitsd ki te!´
    Ez a TURBÓSOKRA vonatkozik, ha dízelek, ha benzinesek. És az idő nemcsak a turbó leállására kell -legalábbis a fordulat visszaesésére, mert olajnyomás nélkül szinte azonnal tönkremehetnek a csapágyai-, hanem a lehűlésére is, hogy a benne és a közelében levő olaj ne égjen meg és ne kokszosodjon el.

    17. szabo1936
    ´az olajat ugy elenoorzom,hogy az olajpalcat amikor kihuzom az olaj szinet es az ujaimal az olaj finomsagat tudom elenorizni.´
    Hát persze, és az ujjaddal érzed az olaj vegyi összetételét is, ugye?

    ´Es meg egyet szeretenk mondani ha egy motorban minden 1000 km utan egy litter olajat kell betolteni ot sohasem kell olaj cseret csinalni mivel az olaj mindig fol van frisitve csak az olaj szurot kel cserelni.´
    Na húzzál el a jó büdös francba az ökörségeiddel már.

    ´A mai vilagban sok olyan ember vezet autot akik evek ota hasznaljak mar es meg arol sincsen fogalmuk,hogy hany henger van a motorban !´
    És sok olyan ember osztja az észt az internet ´jóvoltából´, akinek halvány fingja sincs a valóságról.

    18. b.zoli
    ´Én meg már dobtam ki hengerfejet is ilyen ugynevezett 30 000 km -er es intervallum miatt´
    Azt azért megnézném, hogy a HOZZÁVALÓ olajat tették-e szerencsétlen motorba, ugyanis az a csereintervallum csak ebben az esetben - és optimális körülmények között, pl. hosszútávú használattal - érvényes! A mai motorvezérlők egyébként a VALÓS igénybevételt figyelve jelzik az olajcsere időpontját: figyelik a hidegindításokat, a terhelést és hasonlókat.

    Tessék, EZ egy VALÓBAN MÉRVADÓ összefoglaló a témáról:
    http://www.mazda-auto.hu/motorolaj-1-4-viszkozitas-0w-5w-10w-kenes-lubrikacio-suruseg.html
    http://www.mazda-auto.hu/motorolaj-oil-viszkozitas-mazda-0w-5w-10w.html”
  • 19. georgbob 2012. január 30. 18:35
    „Aki normális, az nem megy el 30 ezret 1 olajjal...Nekem longlife olajam van, mégis 12-15 ezrenként csere!!!”
  • 18. b.zoli 2012. január 29. 16:10
    „Én meg már dobtam ki hengerfejet is ilyen ugynevezett 30 000 km -er es intervallum miatt . a gazdája nagyon örült neki mikor megált a cevrolet spark -ja :) a régi matiz-ban is az a motor van csak az 10 000-res csere intervallummal és azokkal nem szokott semmien gond lenni .”
  • 17. szabo1936 2012. január 29. 15:50
    „16.Contar
    Tisztelt uram elnezest kerek magatol,hogy en valaszoltam de nekem vanak egy par tapasztalataim az olajokal es a cserekel de ugy nez ki,hogy az iux ur nickne azt gondolja,hogy en analfabeta vagyik az auto iparban ami engem nem bant semit.En 2008 ban vetem egy BMW 328I autot anak is az volt a Manualban,hogy 12 ezer mile utan kel oajat cserelni ami kb majdnem 20,000 ezer kilometer.En meg mindig azt a modszert hasznalom amit 1953 ban a gyori vagongyarban mint autoszerelo inas tanultam es az olajat ugy elenoorzom,hogy az olajpalcat amikor kihuzom az olaj szinet es az ujaimal az olaj finomsagat tudom elenorizni.Sajnos a BMW nek ezt nem konyu megcsinalni mert az olaj elenorzese csak a szamolo gepel lehetseges.Es meg egyet szeretenk mondani ha egy motorban minden 1000 km utan egy litter olajat kell betolteni ot sohasem kell olaj cseret csinalni mivel az olaj mindig fol van frisitve csak az olaj szurot kel cserelni..A mai vilagban sok olyan ember vezet autot akik evek ota hasznaljak mar es meg arol sincsen fogalmuk,hogy hany henger van a motorban !”
  • 16. Contar 2012. január 29. 08:51
    „iux!
    Kérdésére "szabo ur" válaszolt, bár én lettem megkérdezve. Kérdésére a válaszom: nem én állítottam, hanem ez a szöveg volt a gépkönyvben!

    Egyébként idéznék tőled is: "3.A dizeles autó tulajdonosoknak tudnia kell,hogy megállás előtt időt kell hagyni a turbó leállására!"
    Ez a TURBÓdízelekre vonatkozik, bár nem világos benne, hogy mire is kell időt hagyni! Én sejtem, de javitsd ki te!”
  • 15. Vanderer 2012. január 28. 19:48
    „Ez nem az én problémám.Max a negyedik de inkább a harmadik olajcsere után autó csere.Szeretem az új autót.”
  • 14. szabo1936 2012. január 28. 19:40
    „13.iux
    Nincsen problemam a velemenyevel uram mindenki azt csinal az autojaval amit akar.
    Egy szep hetveget kivanok maganak es sok jo utazast.”
  • 13. iux 2012. január 28. 18:03
    „Tisztelt szabo ur!
    Bár nem Önnek szólt az üzenetem,Ön válaszolt rá!Engedje meg,hogy leirjam,amiket ir az badarság!Látszik,hogy jártas ezekben a dolgokban,de nincs tisztában a gyakorlattal.A részigazság pedig rosszabb a hazugságnál!
    1.NORMÁL használatnál a levegőszűrő nem telitődik el oly mértékben,hogy a motor hőmérsékletét megemelje!
    A szervizelési ciklusoknál cserélik,és ez elég is!Nem extrém terhelésről,meg sivatagi körülményekről volt szó!De ha igen akkor meg elfelejtette leirni,hogy a sarkkörön pedig denaturált szesszel kell megőrizni a kenési képességet!
    2.A turbofeltöltős autók a nagyobb hőhidnak megfelelő olajjal vannak működtetve!(Nézze meg az összes LKW evvel működik,olajcserétől olajcseréig 100 ezer kilómétert nyomnak le,gond nélkül,a gyári előirás szerint!)
    3.A dizeles autó tulajdonosoknak tudnia kell,hogy megállás előtt időt kell hagyni a turbó leállására!Ez evidens!Ha valaki még sem ezt teszi,a turbója megy tönkre nem az olaj!Ha valaki minden héten olajat cserél a turbót igy akkor is meg lehet ölni!Ennek semmi köze az olajcseréhez!
    És végezetül már megbocsásson,de úgy gondolom a gyári előirásokat azért találták ki,mert az úgy jó!
    Ha nem igy lenne akkor a gépkönyvekbe az lenne irva:-kÉRDEZZE MEG SZABO URAT ő JOBBAN TUDJA!”
  • 12. szabo1936 2012. január 28. 16:14
    „11.iux
    Tisztelt uram amikor a poros utakon a legego szuro megtelikporal a motor nek kap eleg levegot es igy hamarab folmelegedik.Minden motornak a teljesitmeny a lelegzestol fug,Turbo,Air-compressor,4 valave per cylinder,fuel injectin etc,Az is tevedes ha valaki azt gondolja,hogy a por a zolajszuron keresztul nem jut be az olajteknoben es akor megint olyan surlodasokat okoz,mint a smirgli papir,En dolgoztam 16 hengeres V-16 885 loeros Tank motorokal amik a USAban Californiaban a sivatagi gyakorlatban voltak amikor az olajat kicsereltuk az ujumal tudtam erezni,hogy az olajban prr van.Amugy minden motornal ahol a motor Turbo-val van felszerelve a motor homerseklete sokal magasab mint a nem turbo es az olajnak a lubricating tartalma gyorsaban elveszik.Tudja azt,hogy egy turbo motor amikor maga a motort lealitsa a motor megal de a turbo meg mindig szalad,de olajnyomas nincsen mert az olaj pumpa csak akor mukodik amikor a motor szalad!”
  • 11. iux 2012. január 28. 10:57
    „Contar.-Ird meg nekem légyszives,hogy a poros utak mennyiben és miért folyásolják be az olajcsere idejét?(Nem a levegő szürőt,mert azt értem)
    szabo.-Pont olyan hangja van,mint egy Volvónak.”
  • 10. Contar 2012. január 28. 09:10
    „Egyazon autótípus más-más motorral szerelt változatainál is más-más az olajcsere intervalluma!
    A kezelési könyvekben az is benne van, ha valaki rövidebb távokon és/vagy porosabb utakon használja a kocsiját, annak ajánlatosabb hamarabb olajat cserélni!
    Egy kamion és egy személyautó motorját pedig itt nem érdemes összehasonlítani! Még akkor sem, ha mindkettő diesel! Ugyanis nem csak a köbcentiben van eltérés, hanem az üzemi fordulatszámban is!”
  • 9. szabo1936 2012. január 27. 17:58
    „8.iux
    Anak a nyerges Volvonak,biztos ugy hangzik a motor hangje mint 5 felrevert harang ebedidoben!”
  • 8. iux 2012. január 27. 17:12
    „Én ismerek olyan embert,aki a fűtött garázsban letakarja a kocsiját!Biztos tovább szép lesz neki mint az enyém!De ez engem nem érdekel!Az autógyárban meg ezek szerint csak debilek tervezik az autókat,mivel az értékeket ők határozzák meg!De hát ti csak babusgassátok az autótokat,Én meg 5 évente kicserélem,akár zörög,akár nem!
    Ja és még valami!El lehet rajt gondolkodni!Most egy nyerges volvón dolgozom.Oktoberben nullázódott le a kilóméter órája,ami azt jelenti,hogy több mint 1 millió kilóméter van ben!!!A szervizkönyve szerint 12 olajcsere volt rajt ez idő alatt!!!Lehet számolgatni!”
  • 7. szabo1936 2012. január 27. 15:36
    „Sajnos magyarul nekem nehez leirni de megprobalom; Amikor az aurokat amelyik catalic converterel van elatva hideg alapotban startoljak a kipufogocsobol folyik a viz,minden uj tipusu aoto olommentel benzint hasznal.Akik azt gondoljak,hogy abol a vizbol amit a catalic converter osze gyujt nem maradt valami a crankceseben vagyis magyarul az "olajteknoben"azok nagy tevedesben vanak azok a gozok pedig megrontjak az olaj minoseget.Akik 10.000 km hajtsak az autojukat olajcsere nelkul es csak rovid utakon es varosokban hasznaljak az autojukat azok csak az autogyarto cegeket segitik mert nekik nemsokara megint uj autot kel majd veni.Mi az olcsob minden 3 honapban veni 4-5 litter olajat vagy egy uj motort?Meg egy dolgot szeretnek momdani it akik uj autot vesznek azoknak azt tanacsolm,hoy 3000 km utan csereljenek olajat es "olaj szurot" miert? Mert az uj motorok mindig a betorese alat hagynak hatra kis mikroszilankokat a motorban igy ha azokat nem tavolitjuk el akor az olyasmi mintha smrigli papir lene az olajban.”
  • 6. Pedró 2012. január 27. 12:30
    „1.-2.-4.: Hallgassatok csak a szervízesre!
    Normális ember max 10.000 Km után lecseréli az olajat, szűrőket.
    Meghallgatnám a ti autótokat, amikor annyi idős lesz, mint az enyém!!
    99-ben hoztam ki a szalonból, 9.000-10.000 Km enként olaj + szűrőcserék. Most van a gépbe 380.000 Km, semmi gondja még nem volt és muzsikál, mint egy doxa.
    A 30.000 Km-es csereintervallumaitokkal a 200.000 Km futásteljesítményt sem fogjátok elérni, de ez a ti dolgotok!!”
  • 5. Alerich 2012. január 26. 20:26
    „1.-2.-4.:Hát a ti használt autótókat nem venném meg,nagyokosok."miles" Szabó úrnak igaza van.”
  • 4. Vanderer 2012. január 26. 17:41
    „Akkor nem megyek milest.De nekem is 30.000Km az olajcsere előírás.Szórakozásból meg nem cserélgetem tízezrenként.Környezet szenyyezés meg smafu ugye?”
  • 3. szabo1936 2012. január 26. 17:03
    „Aki a motort jo karban szeretene tartani az kicsereli az olajat es az olaj szurot minden 3000 mile vagy minden 3 honap utan.Amiota az autok hasznaljak a catalic convertet azota az olaj a viszatero gozoktol diluted es elveszti a keno kepeseget.Akik azt hiszik,hogy mehetnek 10.000 miles olajcsere nelkul azok nagy tevedesben vanak!”
  • 2. iux 2012. január 26. 17:01
    „gáborgábor.
    Ezeket a cikkeket soha nem hozzáértök irják,hanem szorgalmas egyebek(vagy autoszerelök,akiknek kell a zsé)!
    Multkor valami "okos"irásban pl azt olvastam,hogy télen gyakrabban kell ellenörizni az olajszintet!Hogy miért,azt nem irta.Csak!És punktum!
    De a hozzáértö autosoknak is kell valamin röhögni,a diletáns meg ugysem mer hozzá nyulni.Ugy hogy türelem kedves Gábor!”
21 hozzászólás
12
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Robotautók versenyeztek

Önállóan működő robotok versenyét tekinthették meg az érdeklődők minap a Műegyetem Q épületének aulájában. A versenyen 15 csapat járműve vett részt.
Tovább olvasom