Kisalföld logö

2016. 12. 03. szombat - Ferenc, Olívia -2°C | 4°C

Mazda Washu: egy hatüléses koncepció

A Mazda innovatív hatüléses koncepcióautót mutatott be a 2003-as Észak-Amerikai Nemzetközi Autószalon alkalmával. A Mazda Washu - amely japánul a „sas szárnyát" jelenti - az első azon nagyjelentőségű koncepció- és sorozatgyártású autók közül, amelyeket a Mazda a 2003-as naptári év során mutat be az autókiállítások alkalmával.

E járművek együttesen mutatják a Mazda elkötelezettségét az átgondolt és gyors termékfejlesztés iránt, illetve azon autók előképét nyújtják a világ autóvásárlói számára, amelyek az évtized vége felé biztosítják majd a Mazda sikerét. A Mazda Washu a cég innovatív megközelítését jelképezi a jármű és az utas kapcsolatában, egy impozáns és korszerűen megalkotott jármű formájában.
„A Mazda termékoffenzívája jó úton halad" - mondta Lewis Booth, a Mazda Motor Corporation elnöke és vezérigazgatója. „Két teljes egészében új terméket mutattunk be a 2002-es év során, s 2003-ban három további modellt indítunk útjára, köztük a márka meghatározó modelljét, a Mazda RX-8-at. Világos irányvonalat határoztunk meg termékeink számára - a stílusos, bölcs és szellemes autókét. A Washu fejlődésünket elősegítő termékeink előképe."
Hatüléses koncepció
A Mazda új tanulmányautója egy kiszámított kísérlet jegyében született, azt mutatja, milyen kölcsönhatásban állnak a vásárlók, s egy jármű beltere. Alacsony, sima és arányosan tervezett kialakításával, a Mazda hatüléses tanulmánya a családi és a sportautókat hagyományosan elválasztó fal lebontásán is munkálkodik. Ahogy a teljes egészében új fejlesztésű Mazda RX-8 a négyüléses nagyteljesítményű autók újfajta megközelítését nyújtja, úgy az új tanulmány a hatüléses elrendezés innovatív megvalósítása. Mint a Mazda minden terméke esetében, a fej-
lesztés középpontjában állt a törekvés, hogy az autóban eltöltött minden perc izgalmassá váljék, akár konkrét céllal, akár csupán kedvtelésből autózunk.
A Mazda Washu, amely a Mazda következő generációjának tervezési irányvonalára utal, a funkcionalitást és a kifinomult utaskényelmet az arányosan kialakított, modern formákkal egyesíti, amely a vizuális élénkség olyan szintjét adja, ami nem jellemezte korábban a többüléses autókat. „Az RX-8 külsejével is kifejezi Zoom-Zoom szellemiségét. A Mazda Washu másfelől egy dinamikus üzenetet közvetít, az autó kialakítása révén." - mondta Moray Callum, a Mazda formatervezési részlegének vezetője.
„Az innovatív tolóajtók például, amelyek e koncepcióautó kulcsfontosságú elemeinek egyikét képezik, olyan problémákat oldanak meg, mint a szűk parkolóban a nehézkes be- és kiszállás. Az új ajtórendszer mindemellett a formákat újszerű és érdekes elemekkel egészíti ki. Egy hatüléses, amely ilyen erőteljes vizuális üzenetet közvetít, valójában példa nélkül álló. Ha az RX-8 négy személy számára nyújt izgalmas autózást, hatüléses tanulmányunk hat személynek kínálja ugyanezt."
A koncepció központi elemét képezik a jármű ajtói, az elsők és a hátsók egyaránt. Az első két ajtó, -egyedien elöl elhelyezett felfüggesztéssel, különösen nagy, közel 90 fokos nyílásszöggel- egy sas képét idézi, amint kiterjesztett szárnyakkal repül. A hátsó tolóajtók ugyancsak innovatív kialakítást képviselnek, először kifelé nyílnak, majd hátrafelé csúsznak, akár egy sugárhajtású repülőgép ajtaja. Mindemellett funkcionálisak is, nyitott állapotban egy nagyméretű nyílást produkálva az autó tetővonalában is, amely jóval kényelmesebbé teszi a bejutást a hátsó ülésekre. Az ajtók példája azonban csak egy azok közül, amelyek segítségével a tanulmány az utasok és a beltér kölcsönhatását „vizsgálja".
Kivételes formák

Az agresszív, modern arányok alkotják a hatüléses koncepció vizuális vonzerejének kulcselemeit. Az erőteljes, széles és alacsony kialakítás a dinamikus vezetés üzenetét hordozza. A jármű teljes magassága viszonylag csekély, 1570 milliméter. Az övvonal enyhén kifelé szélesedve a nagyobb belső tér érzetét kelti, míg az üvegfelületek lehető legnagyobb mérete nyitott és tágas hangulatot kelt az utastérben. A tető szintén bőséges üvegfelületet foglal magában, tovább erősítve a tágasság érzetét.
A jármű lágy körvonalai 0,25-ös Cd-érték elérését tették lehetővé. Ehhez a kiváló értékhez az autó aljának teljes lefedése is hozzájárul, a légáramlás kedvezőbb irányításával. Eltűntek a külső tükrök, helyüket kívül elhelyezett videokamerák vették át, amelyek az aerodinamikai tulajdonságok javításán túl a holtterek csökkentését is segítik, ezáltal növelve a biztonságot. A jármű eleje keskeny, beépített LED-fényszórókat tartalmaz, illetve a Mazda jól felismerhető, ötszögletű hűtőrácsának friss interpretációját.
A belső tér kialakításának fő célja „szerkezeti" hangulat megteremtése volt. A karosszéria felső része például egy meghatározott vázszerkezet, amely egy olyan belteret takar, amelyet az utasokra való legfőbb tekintettel alakítottak ki. E megközelítés a B-oszlopok kiképzésében ölt formát, amelyek az ajtóktól függetlenül, eltolva jelennek meg. E különálló oszlopok vizuálisan a belső tér „szerkezetéhez" tartoznak.
A Mazda Washu mindemellett a japán építészet hagyományos funkcionalitását is magában rejti. A belső tér a változó körülmények igényeinek megfelelően számos elrendezésben alakítható át és egyéni módon elégíti ki a személyek és a poggyász szállításának elvárásait. Mindezen túlmenően különös figyelmet fordítottak a belső tér szerkezetét alkotó egyes elemek felületének kialakítására. Az olyan anyagok használata, mint a bőr, az alumínium és a „kokutan" ébenfa kifinomult, luxusszínvonalú környezetet teremt. Az utastér íves menyezettel - tetővázzal - rendelkezik, amely alatt a részletmegoldások, mint a kárpitok és az ülések figyelemfelkeltő kialakításukkal szabályozott, egységes
arculatot alkotnak.
Repülőgépre emlékeztető ajtórendszer
A Mazda Washu fejlesztésekor a Mazda mérnökei külön figyelmet fordítottak az ajtórendszerre. A legfigyelemreméltóbb megoldások - ezek a tervezés középpontjában is álltak - a „repülőgép-ajtók", amelyek kivételesen nagy ajtónyílásokat takarnak a tolóajtók révén. Az utasok előtt egy 1100 milliméter széles ajtónyílás tárul fel, további 400 milliméteres nyílással a tetőben.
Ez lehetővé teszi az utasok számára, hogy szinte felegyenesedve szálljanak be az autóba, drasztikusan megkönnyítve e műveletet a hagyományos autókhoz és minivan modellekhez képest. Az első ajtók hasonlóképp kedvezően, különösen nagy szögben, közel 90 fokban nyithatók, teljes mértékben szabaddá téve az utat.
A csomagtérajtó ugyancsak nagy figyelemmel készült, amely innovatív megoldásként a hagyományos ferdehátú és egy szabadidő-autó (SUV) függőlegesen záródó hátsó ajtajának jellem-zőit egyesíti. Ha az alsó rész már nyitva van, az autó hátuljának felső része - amelynek ajtaja a tetőre van függesztve - is felnyitható, meglehetősen tág nyílást kínálva a nagyméretű csomagok számára.
Funkcionális, rugalmas üléselrendezés
A hatüléses koncepció az alacsony és sík padló, illetve a hosszú tengelytáv előnyeit élvezheti, mivel mindkettő a lehető legnagyobb belső tér kialakításában segít. A három pár ülés, elölről hátrafelé, bőséges helyet kínál hat felnőtt számára, elegendő térrel a kényelmes mozgáshoz. Az utastér teljes mértékben elkülönül a csomagtértől egy válaszfal és a hátsó részt elválasztó borítás révén. A belső tér így egytől hatig terjedő számú személy befogadására alkalmas, és kiválóan variálható.
Különös figyelmet fordítottak arra, hogy az ülések kellően rugalmas kialakításuk révén különböző körülményekhez is alkalmazkodhassanak. A cél az volt, hogy hosszú távon -nagy távolságú utazások alkalmával - is magas szintű kényelmet nyújtsanak, azonban kellően mozgathatóak és ügyesen eltávolíthatóak legyenek a csomagtér lehető legnagyobbra növelése érdekében.
E két követelmény kielégítése céljából a kagylóhéj-forma mellett döntöttek, mivel ez lehetővé teszi az ülések előrehajtását- sík felületet alkotva - illetve az egészen 3000 milliméteres hosszúságig terjedő tárgyak egyszerű szállítását.
A Washu ülései olyanok, mint a kapitány fotelje. A középső üléspár elektromos működtetésű és tagjai egymástól függetlenül hosszirányban 645 milliméteres távolságon állíthatóak. Az ülések oldalra is kifordíthatóak, könnyebb bejutást kínálva a leghátsó ülésekre.
Átrendezhető műszerfal és elektromos kormányzás
A belső tér tovább fejlődött az innovatív kialakítás révén, amely egy új, fejlett elektromos technológiát rejt (amely feleslegessé teszi a hagyományos kormányoszlopot). A steer-by-wire technika alkalmazása révén a Mazda mérnökei a kormánykerék elhelyezésének egy új módját fejlesztették ki a műszerfalban, miközben az autó áll, megkönnyítve a be- és a kiszállást a vezető és az első utas számára.
A Mazda koncepció keretein belül a műszerfal két finom fokozatban állítható. A vezető így az üléspozíciókkal összhangban két vezetési helyzet között választhat: sportos vezetési mód, bensőséges „cockpit-érzettel" vagy a hosszú távú mód, pihentető, magas üléspozícióval. A vezetőtér rugalmasságát kiegészítve állítható pedálok is rendelkezésre állnak, amelyek a vezetők termetének széles skálája számára teszi lehetővé az ideális üléshelyzet beállítását. Az állítható pedálok új csatlakozó-mechanizmusa biztosítja, hogy a karok áttétele - így a pedálok teljes működése és érzékenysége - ne változzék az üléspozíció függvényében.
Az állítható műszerfal mindemellett kényelmesebb hozzáférést kínál az autó első részéhez, mivel felfelé 300 milliméteres távolságon állítható. E helyzetében és az elrejtett kormánykerékkel, különösen könnyű a be- és kiszállás az első ülésekről. A behúzható kormánykerék a biztonságot is növeli, a leparkolt jármű esetében. A behúzott helyzetből a műszerfal és a kormánykerék egy azonosító kártya segítségével automatikusan áll be ismét a vezetési helyzetbe.
Érzékeny irányíthatóság és menettulajdonságok
Miközben a hatüléses koncepció a formatervezés bemutatója, a magas szintű menetteljesítmények sem állnak tőle távol. A jármű egy teljesen új 3,5 literes, V6-os motorral rendelkezik, amely lágy gyorsításokat és bőséges forgatónyomatékot kínál. A DSC mindemellett a legfrissebb járműszabályozási rendszert kínálja. A hatfokozatú automatikus sebességváltó a kormánykerékre szerelt kezelőelemekkel kapcsolható, tovább könnyítve a vezető dolgát. A kettős keresztlengőkaros első, illetve a multi-link rendszerű hátsó felfüggesztések a jármű dinamikai képességeit javítják. A 225-750 R 540A jelű Michelin PAX defektbiztos abroncsokat a légellenállás szempontjait is szem előtt tartva választották ki, s tízküllős keréktárcsákra szerelték őket.
További berendezések
A Wankel-motor fejlesztésétől az RX-8 innovatív ajtórendszeréig, a Mazda gazdag örökség birtokosa az ötletes gondolkodás terén, amely a társaság egész mérnökgárdáját jellemzi. A Washu koncepció, mint a Mazda korábbi tanulmányai is, számos átgondolt, jelenleg is fejlesztés alatt álló megoldást vonultat fel.
LCD fénytompító hatású üveggel készült tető
Az utastér a tetőbe épített üvegfelületnek köszönhetően tágas és nyitott hangulatot áraszt. Ebben az esetben a tervezők az LCD fénytompító üveget választották, amely elektromosan állítható az átlátszó és a nem átlátszó állapotok között. E megoldással lehetővé teszi az utastér megvilágításának változtatását, a pillanatnyi helyzet és körülmények szerint.
Multi-információs kijelző
A jármű nagyméretű, nyolccolos LCD multi-információs kijelzővel rendelkezik, amely a műszerfal középső részéről kezelhető. Az intuitív kijelző tájékoztatást ad a navigációs rendszer működéséről és a vezetési információkról, például a telematikai, a légkondicionáló és az audio-rendszer üzeméről. A középen elhelyezett kezelőrendszer lehetővé teszi a berendezések vezérlését a képernyőn keresztül, hasonlóan egy laptop kurzorának mozgatásához.
Videomonitorok
Az első ajtók oldalára (a hagyományos külső visszapillantó tükrök helyére) és a csomagtér-ajtóra szerelt videokamerák a jármű körüli különböző területek áttekintését teszik lehetővé a vezető számára. A kamerák képe a műszerfalon elhelyezett monitorokon jelenik meg.
Automatikus légkondicionáló berendezés

Az automatikus légkondicionáló berendezés úgy készült, hogy csökkentse a hagyományos légbefúvók és ventilátoros szellőzők iránti igényt. Ezek helyett a Washu modellben a hideg vagy meleg levegő a mennyezet felől érkezik az utastérbe, a karosszéria szerkezetébe épített ventilátorok segítségével. A közvetett megvilágításhoz hasonlóan az utasok nem érzékelik őket közvetlenül. Az automatikus légkondicionáló berendezés állandó, kényelmes értéken tartja az utastér hőmérsékletét.
DVD szórakoztatórendszer hátul
Egy nagyméretű, 15 colos DVD-képernyő helyezkedik el a mennyezetben, DVD-filmek megtekintésének lehetőségét kínálva a hátsó utasok számára. Egy 6.1-es surround-hangrendszerrel kiegészítve az utastér izgalmas, mozgó „otthoni mozivá" alakul.
LED fényszórók

A LED fényszórók automatikus fókuszállító rendszerrel (AFS) rendelkeznek, amely a jármű kormányberendezéséhez csatlakozik. Folyamatosan állítva a fénysugár irányát, jelentősen javítja a látást este, kanyarodás közben.
Elektronikus rögzítőfék
A Mazda Washu elektronikus rögzítőfékkel rendelkezik. Álló helyzetben a fékpedál lenyomásával a rögzítőfék automatikusan működésbe lép, míg a gázpedálra lépve önműködően kiold. A rendszer „hó-üzemmóddal" is rendelkezik, amely alacsony hőmérsékleten a befagyástól óvja a rögzítőfék rendszerét.
Pillantás a jövőbe

Mindent egybevetve a Mazda Washu egy olyan formai tanulmány, amely a hatüléses jármű ötletének újbóli átgondolására ösztönzi a potenciális vásárlókat. Kifejlesztése a Japánban, a társaság hirosimai központjában működő Mazda Design Division által külön e célra felállított csapat munkája. Céljuk egy átgondolt tanulmány elkészítése volt, amely a Mazda határozott termékfilozófiáját jelképezi - a Zoom-Zoom szellemiséget - és egyben megkérdőjelezi a hatüléses járművek fogalmának hagyományos megközelítését. Vezetése élvezetes, egyben funkcionális, s a Mazda Washu egy olyan innovatív, átgondolt jármű, amely felülmúlja a hagyományos meghatározásokat és a Mazda jövőbeli
tervezési irányvonalát jelzi.

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Tengelytörő kátyúk az utakon

A nappali olvadás után az utak repedéseibe szivárgó, majd ott az éj- szaka megfagyott víz egyre több… Tovább olvasom