Kisalföld logö

2016. 09. 30. péntek - Jeromos 14°C | 24°C

Év végi autóimport-roham

A szigorításoktól félve decemberben két és félszer annyi használt autót hoztak be az országba, mint az év első hónapjaiban. Januártól már csak Euro 3-as motorral szerelt személygépkocsik helyezhetők forgalomba - írja a Világgazdaság.

Akárcsak tavaly, idén is jól látszik a használt autók behozatalában, hogy sokan félnek a jövő évi szigorításoktól, és igyekeznek még az idén bevásárolni a külföldi piacokon. Az év utolsó hónapjában mind a magán-, mind a kereskedelmi forgalomban két és félszeresére nőtt az importkocsik száma a januári, februári adatokhoz képest. Az év elején havi 3200 gépkocsit vámoltak el, ugyanez az adat decemberben várhatóan 7800 lesz - mondta a Világgazdaságnak Fekete Attila, az illetékes vámhivatal parancsnokhelyettese. Az ok nem más, mint hogy január elsejétől már csak Euro 3-as kategóriájú autók helyezhetők forgalomba Magyarországon. Ennek a kritériumnak a négyévesnél fiatalabb kocsik általában megfelelnek.

Ezt a döntést egyébként már egy évvel ezelőtt kihirdették, akkor, amikor bevezették az átmeneti szabályozást, miszerint 2003. január elsejétől december végéig kizárólag 1996-os, vagy annál fiatalabb évjáratú személygépkocsikat lehet behozni az országba. Érdekes egyébként, hogy tavaly ősszel, amikor ennek a lépésnek a híre kiszivárgott, még a mostaninál is nagyobb volt a roham a határokon, volt olyan nap, amikor 1000-nél is több használt autóval jelentkeztek elvámolásra.

Költségvetési teher a roncsautó

Szükség van a szigorításra - érvel Barna Péter, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium szakértője -, mert különben ellepnék az országot Nyugat-Európa "levetett" autói. Ez különösen veszélyes környezetvédelmi szempontból, ugyanakkor a költségvetést is súlyosan megterhelné, hiszen ránk hárul majd a roncsautók megsemmisítésére vonatkozó szigorú uniós előírások végrehajtása.

Januártól az uniós csatlakozásig tartó négy hónapon át biztosan él az új szabály, azt követően azonban még nem lehet pontosan tudni, hogyan változnak az autóbehozatali előírások. Az unión belül sincs egységesen alkalmazott gyakorlat. Valamiféle konszenzus kialakítására törekszenek a szakemberek, hogy lehetőség szerint se az áruk szabad mozgására vonatkozó uniós elv, se a környezetvédelem érdekei ne sérüljenek.

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Januárban érkezik: A vadonatúj Volvo S40

A vadonatúj Volvo S40 öt centivel rövidebb az elődjénél – tartalma és versenyképessége mégis… Tovább olvasom