Kisalföld logö

2017. 04. 30. vasárnap - Katalin, Kitti 3°C | 16°C Még több cikk.

Csalnak a regisztrációs adóval?

Az közel tizedével visszaeső autópiac egyes szereplői fifikás módon igyekeznek piaci előnyhöz jutni.

Úgy tűnik, az első félévben a közel tizedével visszaeső autópiac egyes szereplői fifikás módon igyekeznek piaci előnyökhöz jutni.  A regisztrációs adót „megspóroló" értékesítők jelentős árelőnyhöz jutva torzítják a piacot, hiszen több százezer – nagy értékű autók esetében akár több millió – forinttal is olcsóbban tudják kínálni a gépkocsijaikat, mint versenytársaik. Ezt a hatóságok közti adategyeztetés elmaradása teszi lehetővé. Azt a piaci szakértők sem tudják, hogy mekkora méreteket ölt, illetve ölthet a csalás.  Egyes piaci résztvevők szerint ez a módszer azonban ma már jelentős károkat okoz a költségvetésnek is.

Az első negyedévben az előző év azonos időszakához képest mintegy 9 százalékkal kevesebb új autó fogyott. A második negyedévben sem sokat javult a helyzet. Igaz, hogy júniusban megélénkült a kereslet, így végül is az első félévben 8 százalékkal kevesebb személygépkocsit helyeztek forgalomba. Ez a piac résztvevőit minden bizonnyal nagyon megviselte, hiszen a magyar autópiac első féléves teljesítménye még a legpesszimistább várakozásokat is alulmúlta. Nagyon nem megy az autópiac. Visszaesett a kereslet. Tíz éve nem volt visszaesés az új autók eladásában. Egyedül ebben az évben volt először, hogy egyes márkákból 30–40 százalékkal kevesebbet adtak el, mint a tavalyi év hasonló időszakában.

Könnyedén hamisítható az igazolás

Az új- és használtautó-kereskedőket egyaránt érinti, hogy bizonyos autókat – és egyre többet – olyan áron hirdetnek és értékesítenek, amelyen gyakorlatilag nem lehet megvenni. Ha az eladási árból ugyanis visszaszámoljuk a regisztrációs adót, akkor kiderül, valami nem stimmel. Például az említett adót nem fizették be. Így olyan irreális módon lenyomják az árakat, hogy a tisztességes kereskedők versenyképtelenek maradnak. A vevőket persze ez nem nagyon érdekli. Ők ott vásárolnak, ahol olcsóbb. Egy új Audi A6 típusú személygépkocsit 7 millióért adnak, holott Magyarországon ennek az autónak az induló ára 9,8 millió forint. Gyakorlatilag árréssel, áfával, adóval együtt ez egyszerűen képtelenség.  Egy 3 ezer köbcentiméter feletti benzines autó regisztrációs adója 2,6 millió forint. Ebből van mit megtakarítani, ha nem fizetik be, vagy csak egy részét. A regisztrációs adó befizetéséről szóló igazolást hamisítják. Ki tudja, hogyan történik, de megtörténik. Az okmányirodában ezt a hamis okmányt bemutatva megkapható a rendszám, különösebb kockázat nélkül. Nincs ugyanis online összeköttetés a két hatóság között, így magáról az adó befizetéséről sincs kontrolladat az okmányirodák kezében. Ez éves szinten nem kis adóbevétel-kiesést okoz.

Ellenőrzés online kapcsolattal

Az okirat-hamisítást úgy lehetne kiszűrni, ha az okmányirodák rendszeresen ellenőriznék a rendszámok kiadása előtt, hogy az igazoláson szereplő iratszám valós-e, illetve az adott azonosítókkal rendelkező járműhöz tartozik-e. Ezt leghatékonyabban a vámhatóság befizetési nyilvántartásának és a Belügyminisztérium gépkocsi-nyilvántartásának automatikus összevetésével lehetne megoldani. 
A Belügyminisztérium központi nyilvántartó főosztályának helyettes vezetője úgy véli, a „tárgykör vonatkozásában" irányadó jogszabályi környezet az ellenőrzés lehetőségét teremti meg a közlekedési igazgatási hatóság (körzetközponti jegyző) számára, és nem kötelezettségként írja azt elő. Ezért is nem vált automatikussá az adóigazolások ellenőrzése minden egyes forgalomba helyezés esetén a regisztrációs adóról szóló 2003. évi CX. törvény (Rgt.) hatálybalépésével egyidejűleg. A közlekedési igazgatási hatóság Rgt. szerinti felhatalmazása arról szól, hogy az adóigazolás adatainak felhasználásával ellenőrizze a bemutatott okirat valódiságát a vámhatóság által vezetett nyilvántartásban. Tehát nem arról, hogy az adóigazolás adatait a járműnyilvántartásban szereplő adatokkal összevesse. Ez utóbbi azért sem lehetséges, mivel forgalomba helyezés előtt az adatok még nincsenek a nyilvántartásban.

 – A teljes körűen elvégzett adatellenőrzés hiánya nem akadályozza a forgalomba helyezési eljárást, ha annak során a közlekedési igazgatási hatóság részéről a hamisítás gyanúja merül fel az adóigazolással kapcsolatban és azt jelzik a VPOP felé. A regisztrációs igazolással kapcsolatos visszaélések visszaszorításának hatékonyságát javítja a rendszeres ellenőrzés. Ehhez azonban online informatikai kapcsolat kiépítésére van szükség a két hatóság között – állítja dr. Iszály Mihály Zoltán főosztályvezető-helyettes.

Hatóságok egymás között

A kapcsolat hiánya megkönnyíti az adócsalást. Érdekes, hogy az adó bevezetése óta nem került sor átfogó összehasonlításra a vámhatósági nyilvántartás, valamint a forgalomba helyezett gépjárművek nyilvántartása között.
– Mindkét hatóság célként tűzte ki egy megbízható, jól működő és a hatályos törvényi feltételeknek megfelelő adatkapcsolat kialakítását annak érdekében, hogy a regisztrációs adó megfizetésének ellenőrzése még hatékonyabbá váljon. Az ehhez szükséges szakértői egyeztetések már korábban megkezdődtek, a rendszer(ek) kiépítéséhez szükséges forrásokról még nem született döntés  – fogalmaz a főosztályvezető-helyettes és hozzáteszi: – A regisztrációs adó megfizetésének folyamata jelenleg is zárt. A folyamatot a VPOP mint vámhatóság határozatában megtestesülő döntésével zárja le, melyről igazolást ad ki. Ennek az igazolásnak a felhasználása történik meg egy másik eljárásban (forgalomba helyezés). Itt a két eljárás közös elemének (adóigazolás) szinkronizálása a feladat.

 Ami pedig az átfogó összehasonlítási igényt illeti, a szakember szerint a közlekedési igazgatási hatóság oldalán az ellenőrzési igény nem átfogóan, hanem a konkrét egyedi ügy kapcsolatában merülhet fel. Tudniillik az Rgt. 11. §-ához fűzött törvényi indokolás szerint az adóhatóság (VPOP) által kiállított igazolással igazolja az ügyfél a regisztrációs adó megfizetését a forgalomba helyezési eljárás során. A regisztrációs adó megfizetésére vonatkozó átfogó ellenőrzési igény elsősorban az azt kivető és beszedő vámhatóság, a VPOP oldalán merülhet fel. Az adóhatóságnak a forgalomba helyezett járművek számára irányuló statisztikai adatigényét a hivatal teljesíti.

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Citroën C5 by Wire

Bemutatták a Citroën "jövőautóit", azaz a gyár új koncepció-modelljeit, C5 by Wire" és C3 City Park… Tovább olvasom