Kisalföld logö

2017. 07. 21. péntek - Dániel, Daniella 21°C | 31°C Még több cikk.

Audi – a hatékonyság technikája

Az Audinál a gépkocsik hatékony és gazdaságos működését már a nyolcvanas évek elejétől prioritásként kezelik.

A ˝szivartól˝ az A8-asig
 
1982-ben az Audi megalkotta az akkori idők legkisebb légellenállású karosszériáját, az úgynevezett „szivar" 100-as modellt. Ennek a formatényezője (cw-értéke) 0,30 volt, és nagyban hozzásegítette az autót a kis fogyasztáshoz. A 80-a években más technikákat is bevezetett az Audi, mégpedig a hosszú áttételű sebességváltót és a futó modellek aerodinamikájának javítását. Akkor ilyen autókkal nem lehetett átütő sikert elérni, a piac még nem érett meg ezekre a megoldásokra. Pedig hatékonyságát igazolja, hogy 1989-ben egy 100-as Audival a Hockenheimringen 4184 km-t tettek meg egy tank gázolajjal több, mint 60 km/ó átlagsebességgel, ami 1,7 l/100 km fogyasztásnak felelt meg, bizonyítván a hagyományos technikák megfelelő alkalmazásával elérhető jó eredményeket.

Ezután a gépkocsik tömegének csökkentését állították figyelmük középpontjába az Audi mérnökei, ennek eredményeként született az alumínium karosszériás A8, amely a quattro négykerék-hajtással együtt könnyebb volt, mint kétkerék-hajtású konkurensei. Az ASF a kisautók kategóriájában az A2 3L-lel jelent meg, ami forradalmi alumíniumtechnológia volt kis méretben, de hiába hozta az ígért előnyöket, a 3 liter körüli fogyasztást négyszemélyes utastérrel és Audi minőségben, ez a konstrukció is talán egy kicsit korán érkezett a piacra. 
 

Tovább csiszolt régi fejlesztések
 
A mai kor legfontosabb követelménye azonban már egyértelműen a gazdaságos és takarékos üzemelés, így ismét elő lehet venni az ismert technológiákat, és az Audi ebben is egyértelműen az élvonalban van.

Egy mai takarékos autónál a légellenállásból már nehéz faragni, de nem lehetetlen. Olyan apróságoknak tűnő technológiák, mint az autó aljának áramvonalas burkolása, az orr-részen a légbeömlő nyílások méretének csökkentése vagy a kocsi hasmagasságának lejjebb engedése, vagy a diszkrét hátsó légterelők megfelelő elhelyezése – akár a hátsó ablak felett vagy diffúzorként kiképezve a hátsó lökhárító alatt – nem feltűnő, de hatékony módosítások. Ezek még a mai karosszériáknál is hozhatnak kb. 10% légellenállás-csökkenést.

Fontos eleme a takarékosságnak a kis gördülési ellenállású gumiabroncsok alkalmazása. Az első takarékos modelleknél ez még „virsligumit" jelentett, ma már szélesebb kivitelben is létezik könnyen gördülő gumiabroncs.
 

Hosszabb áttétel, több fokozat, kapcsolásjelző
 
Másik klasszikus terepe a takarékosságnak a sebességváltó megfelelő kialakítása. Ez egyrészt a váltó belső súrlódásának csökkentését, másrészt az áttételek változtatását jelenti. A Volkswagen csoport, így az Audi legjobb hatásfokú váltója az ötfokozatú, amit az A0 és az A platformos takarékos modellekbe szerelnek. Ennél a 3., 4., és az 5. fokozat áttétele hosszabb, mint az előző változatoké, így azonos sebességgel kisebb fordulatszámmal lehet haladni. A nagyobb autókba már 6 vagy 7 fokozatú váltó kerül, természetesen már fordulatszám-csökkentő hosszú utolsó fokozattal, az Audi A8 pedig megkapta a legújabb konstrukciójú nyolcfokozatú automatát, ahol már a két legfelső fokozat áttétele is ilyen kímélő kialakítású.

Persze ehhez olyan váltó-elektronika is kell, aminek az alapprogramozása párosulva a motorvezérlés átalakításával lehetővé teszi a takarékos üzemet. De ha a vezető dinamikusan akar haladni, kihasználva az autóban rejlő lehetőségeket, akkor a váltó és a motor ebben is partner, de ahogy lassít a vezető, rögtön takarékra kapcsol az autó.
Egyre több modellben segíti a környezettudatos vezetést a sebességfokozati kapcsolásjelző a műszerfalon. Ez figyelmezteti az autóst arra, mi lenne az adott helyzetben az optimális sebességfokozat, amiben a takarékosság érdekében haladnia kellene. A figyelmeztetés diszkrét, de megéri figyelni rá, mert nagyban segíti a vezető stílusának átalakítását a kor követelményeihez.
 

Fokozatmentes takarékosság
 
Az automata váltóknál a másik jelentős Audi takarékossági irányzat a fokozat nélküli Multitronic konstrukcióban testesült meg. Ennél lehetséges takarékos üzemben közel állandó, alacsony motorfordulatszámmal haladni, ami alapfeltétele a takarékos motorüzemnek. Gyors előzéshez pedig elegendő a gázpedált lenyomni, egy pillanat alatt rendelkezésre áll a megfelelő gyorsuláshoz szükséges rövidebb áttétel. De szinte bármilyen sebességhez tud olyan áttételt létrehozni a váltó, ami megfelel a takarékosságnak.

Az eddig csak elektromos járművekben, majd rövid ideig a Forma-1-ben alkalmazott fékezési energia-visszanyerést (rekuperáció) az Audikban is viszontlátjuk. Ennek a lényege az, hogy lassításnál az autó áramtermelő egységét, a generátort használják a lassításnál keletkező energia egy részének visszanyerésére, majd ezt tárolják a gépkocsi akkumulátorában. Gyorsításnál pedig nem terhelik a generátort, mert a lassításkor felhalmozott energiából ilyenkor az akku ellátja a fogyasztókat. 
 
Audi – a hatékonyság technikája

Energiamenedzser a fedélzeten
 
Szintén nem új elvekre épül a stop-start berendezés, aminek lényege, hogy a belsőégésű motor csak addig működjön, amíg feltétlenül szükség van rá. Vagyis, ha megállunk a piros lámpánál és üresbe kapcsoljuk a váltót, már le is áll a motor. Ha el akarunk indulni, a tengelykapcsoló pedál benyomására azonnal indul, és mire rálépünk a gázpedálra, már ereje teljében gyorsítja az autót. Az elv egyszerű, de megvalósítása korántsem az. Ugyanis a motor leállítása után is működnie kell néhány segédberendezésnek az autóban, ezeket tehát más módon kell meghajtani.

Ezen kívül kell az autóba egy úgynevezett fedélzeti energia menedzser, amelynek az a feladata, hogy figyelje az autó energiaegyensúlyát, és ne hagyja azt megbillenni. Ennek a veszélyére azonnal beavatkozik, és vagy lekapcsolja a pillanatnyilag nélkülözhető fogyasztókat, vagy növeli a töltést, ha ez lehetséges, és ilyenkor nem működik a motorleállítás.
 

Hibridek hajnala
 
A hibrid technológia is elég korán megjelent az Audikban, már 1989-ben elkészült az első Audi Duo hibridhajtású autó, amelyet még két másik generáció követett. Először benzin-elektromos, később dízel-elektromos hajtással működtek. A legújabb Audi hibrid technológia az A1 e-tron tanulmányautóban is megjelent, ahol az elektromotort egy Wankel motor egészíti ki. Ezek jellemzője a tisztán elektromos hajtás lehetősége, a hálózati tölthetőség és a gazdaságos belsőégésű motor.

Az első hibridek elektromos hajtása csak a csúcsforgalmi araszolásra volt elegendő, ma már a belvárosi forgalom teljes egészét megpróbálják elektromos hajtással teljesíteni, és csak a külvárosokban és a városon kívül kapcsol be a nagyobb sebességet lehetővé tevő belsőégésű motor. A Volkswagen csoport minden márkájához hasonlóan a hibridek nagyobb darabszámú gyártása az Audinál is a küszöbön áll, várhatóan egy éven belül már találkozhatunk velük, illetve az E-Mobilty programban egy-két éven belül megjelennek az e-tron koncepciót elindító R8-as és az idén Detroitban bemutatott e-tron változat eredményei is.
 

Etanol és Clean Diesel
 
A Volkswagen csoport mindezek mellett az etanol hajtóanyag alkalmazását is komolyan vette, Brazíliában már sok éve közlekednek ilyen hajtóanyaggal a konszern autói. Európában kétféle, egy ezerhatszázas és egy kétliteres motort tettek alkalmassá E85 hajtóanyaghoz. Elkészült az 1,4 TSI-motornak egy 150 LE-s változata etanol üzemhez. Az átalakítás ezeknél a motoroknál a teljes hajtóanyagellátó rendszert érintette az etanol erős korrozív hatása és a benzinnél nagyobb kompresszió tűrése miatt. Ezeket az Ingolstadt-i márkánál Audi A3 és az Audi A4 FlexiFuel gépkocsikba építik.

Az Audi a Clean Diesel modellek megalkotásával megelőzte a jogalkotókat, mert ezek egy nitrogénoxid-csökkentő rendszer beépítésével már most teljesítik az EU-6 előírásait. Ez egy karbamid-befecskendező rendszer beépítésével vált lehetségessé, amelyhez tartozik egy nitrogénoxid-átalakító katalizátor is. A működéshez szükséges AdBlue nevű anyagot (kémiailag tiszta karbamid vizes oldata) az esedékes szervizek alkalmával a szakműhelyekben töltik be az autókba. Így jött létre a világ egyik legtisztább dízelautója. A Clean Diesel motorok az A4, az A6 és a Q7 3.0 V6 TDI modellekbe rendelhetők.
 

13 modell a 120 grammos határ alatt
 
Az Európai Unió szándéka a széndioxid-kibocsátás komoly csökkentése, a legközelebbi kitűzött cél autóknál a 120 g/km CO2-kibocsátás elérése. Ezt például az Audinál már 13 modell teljesíti, és a Csoporton belül folyamatosan növekszik ezen autótípusok száma. Az Audinál a típusjelzés végén álló kis „e" betű utal a takarékos modellre, ez a felirat mutatja a korszerű technika jelenlétét. Azonban a többi, külön nem jelölt Audi modell is folyamatosan megkapja ezeket a technológiákat, és hamarosan már nem a takarékos autó lesz különleges, hanem az, amelyikben nincs ilyen fejlesztés.

Az Audi hatékony és gazdaságos modelljeinek rendelhetősége igen nagy jelentőségű, mert a cégek és intézmények flotta rendeléseinél is figyelembe lehet őket venni, azaz az Audi – a Csoport más márkáihoz hasonlóan – a kisebb kategóriájú autóktól a terepjárókig teljes modellpalettát tud kínálni az alacsony fogyasztású és károsanyag kibocsájtású típusokból. Ez pedig a közületi és céges flották igen jelentős hatékonysági fejlődését jelentené.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

A legnépszerűbb VW-összkerekesek: Multivan, Caddy, Amarok

Döntött az „Auto Bild Allrad" olvasói szavazásának több mint 116 ezer résztvevője: a T5… Tovább olvasom