2019.08.06. 08:30
Távol a szellemvonatoktól - az éjszakai szerelvények Győr-Budapest között az első éles csatát megnyerték
Egy éve az élet hozta úgy, hogy esélyt kapott az éjszakai vonatközlekedés Budapest és Győr között. Korábban a győriek megszokták: késő este nem jutnak haza vonattal a fővárosból. A tavaly nyári "tesztidőszakhoz" vágányzár kellett, majd december óta menetrend szerint szállítja a 4958-as számú éjszakai vonat az utasokat Győrbe hétfőtől vasárnapig. Kíváncsiak voltunk az utasforgalomra.
Vizsga vagy program esetén
A Déli pályaudvarról 23.20-kor induló éjszakai vonat kedvez az egyetemi hallgatóknak, akik késő estig vizsgáznak, vagy azoknak a győrieknek, akik színházban töltik az estét, koncerten vesznek részt a fővárosban. Bár az agglomerációs vonal a vasúton ingázóknak jellemzően Tatabánya, akik a munkahelyük miatt járnak Győrből fővárosba, nekik is jól jöhet a késői szerelvény.
30 utas a fedélzeten
A Kisalföld munkatársa szombatról vasárnapra virradó éjszaka nézte meg, ahogy 1 óra 13 perckor begördült az S10-es személyvonat a győri vasútállomásra. Körülbelül 30 utassal a fedélzetén. Ez a szám jócskán a MÁV statisztikáiban szereplő adatok felett van, igaz, nyári hétvégéről beszélünk. Ilyenkor szívesebben mozdulunk ki és utazunk a fővárosba baráti találkozók, koncertek kedvéért. A Magyar Államvasutak mérései szerint idén januártól júniusig 2100 utas vette igénybe a szerelvényt, vonatonként ez 11-12 utast jelent. A két nagyváros között 113 perc a menetidő, a győri végállomáson eddig 396 utas szállt le.
Első blikkre utóbbi szám szerény. Ám hangsúlyozni kell: az éjszakai vonat a korábbi években is Komáromig járt, vagyis viszonylag közel "tért nyugovóra" a kisalföldi megyeszékhelyhez. Mivel a legtöbb jegyet országosan Győr-Budapest között értékesíti a MÁV, így a zsúfolt reggeli vonatok elé plusz hajnali szerelvényt sikerült beiktatni. Az S10-es vonat 3 óra 44 perckor indul Győrből és 5 óra 39-kor ér a Déli pályaudvarra.
Az év első hat hónapjában 396 utas utazott vonaton a fővárosból Győrig éjszaka.
Létjogosultság
A MÁV vizsgálta, hogy az éjszakai szerelvény utasai melyik településig váltanak jegyet. Győrben az utasok 19 százaléka, Tatabányán 18 százaléka, Komáromban 14 százaléka int búcsút a szerelvénynek. Ez is igazolja tehát az éjszakai vonat létjogosultságát. Igaz, "a késő esti időszakban olyan mértékű, rendszeres utasigény nem mutatkozik, amely indokolttá tenné újabb éjszakai vonat indítását Budapest és Győr között" – tudtuk meg a MÁV sajtóosztályától.
A számok alapján nehéz vitatkozni a döntéssel, más kérdés, hogy a közösségi médiában érdemes lenne sűrűn promózni posztokkal az éjszakai vonatot a közösségi közlekedés és a környezettudatosság jegyében.
Amikor a győri vasútállomáson jártunk, pontosan, késés nélkül jött a szerelvény éjszaka.
Péntekről szombatra, szombatról vasárnapra virradóan, hétvégenként éjszaka 1 óra 20 perckor bagolybusz indul Győrben. Ha késik a szóban forgó éjszakai vonat, a bagolybusz türelmesen vár a csatlakozásra a vidéki buszpályaudvaron.
Nyitókép illusztráció: Délmagyar-archívum