2022.06.19. 17:23
Alkotások egy ember nélküli világról a Festőteremben Sopronban - fotók
A XXII. és a XXIII. Országos Érembiennálé díjazott művészeinek munkáiból nyílt kiállítás a Festőteremben vasárnap. Az alkotásokból egy ember nélküli, embertelen világ tükröződik vissza - fogalmazott dr. Kostyál László művészettörténész a megnyitón.
A Festőteremben idén hét helyett, tizenkét kiállító munkáival találkozhat a közönség, mivel a XXII. és a XXIII. Országos Érembiennálé díjazottjai közösen mutatkoznak be. A tárlatnyitó kezdetén egyperces néma főhajtással emlékeztek a résztvevők a nemrég elhunyt Askerz Éva művészettörténészre, a Soproni Múzeum volt munkatársára, aki korábban éveken át szervezője volt az érembiennálénak. Farkas Ciprián polgármester köszöntőjében Sopron gazdag és sokszínű kulturális életéről beszélt, valamint említést tett a készülő múzeumnegyedről is, amit hamarosan átadnak a múzeumnak, hogy munkatársai berendezzék és tartalommal töltsék meg a falakat.
A XXII. és a XXIII. Országos Érembiennálé díjazottjai közösen mutatkoznak be a Festőteremben
Fotók: Szalay KárolyA kiállítást dr. Kostyál László művészettörténész, a Göcseji Múzeum igazgatója nyitotta meg, aki hangsúlyozta, a díjazott művészek a magyar érmészet legjobbjai. Ez alkalommal nem érméket, vagy kisplasztikákat, hanem olyan szobrokat és képeket kértek tőlük a kiállításra, amelyek tükrözik személyiségüket és művészi hitvallásukat. Pár mondatban külön-külön is bemutatta a kiállítókat és összességében is értékelte az alkotásokat. Mint mondta, körülnézve a művek között, egy ember nélküli világ rajzolódik ki számára. Egy olyan világ, amelyben csak lenyomatai maradtak meg az ember hajdani jelenlétének, mert elpusztította az őt körülvevő természetet. Sok alkotás utal a civilizáció hanyatlására, egy Armageddon utáni világra.
Sopron önkormányzatának nagydíját 2019-ben a Ferenczy Béni-díjas Lieb Roland Ferenc alkotómész kapta, akinek Föld után című betonképei az elpusztuló környezetet vizionálják. Alkotásain az emberi lét kérdései, a múló idő, a romlás és fennmaradás, változás és állandóság képei jelennek meg. 2021-ben a szintén Ferenczy-díjas Szabó György lett a nagydíjas, az ő kiállított munkái hajdani ipari konstrukciók emlékfoszlányaiként jellemezhetőek. Művészete az elvont és a konkrét határán mozog.