Baleset nélkül

2020.11.29. 06:58

A legtöbb gázolás ősz végén történik – életmentők lehetnek a sárga mellények

A járvány idején jóval többen ülnek kerékpárra, mint korábban. A bringásokat ért baleseteket száma így jelentősen megugrott az utóbbi 7-8 hónapban Győr-Moson-Sopron megyében. Írásunkban a láthatósági mellény fontosságára hívjuk fel a figyelmet.

Szeghalmi Balázs

20201119 Győr Láthatósági mellények Ősszel és télen van a legnagyobb szükség a láthatósági mellényekre bringázás közben, Képen: Kulcsár Nárcisz Magyar Kerékpáros Klub Győri Szervezetének aktívista Tömböly Tamás Magyar Kerékpáros Klub Győri Szervezetének vezetője. Fotó: Nagy Gábor NG Kisalföld

Forrás: Nagy Gábor

Fotó: Nagy Gábor

„Délután négy óra után jön a félhomály, korán sötétedik, s bennünket is köt az este nyolc órakor kezdődő kijárási tilalom” – mondta Tömböly Tamás, a Magyar Kerékpáros Klub Győri Szervezetének vezetője. A kisalföldi bringás segítők nélkülözhetetlen alapfelszerelése az első és hátsó lámpa mellett a láthatósági mellény is az év végén.

Teszt Győrben

Érdemes hallgatni rájuk e téren. Tapasztalatból tudják, mennyire nem mindegy, ha az autós időben észreveszi a kerékpárost az égőknek és a mellényre varrt fényvisszaverő csíkoknak köszönhetően. Ha ugyanis nem hordunk láthatósági mellényt a szürkületben, szinte sötét árnyként suhanunk a kocsik között.

A Kisalföld munkatársa a napokban késő délután a győri Batthyány téren tesztelte, hányan használnak fényvisszaverőket tekerés közben. Húszból heten viseltek mellényt vagy pántot kezükön, lábukon – ez gyenge közepes arány. Ráadásul láttunk olyan anyukát, aki úgy biciklizett kisfiával, hogy egyikőjük kerékpárján sem világított lámpa(!).

A győri bringás segítők délután négy óra után mindig hordják a láthatósági mellényeket. Felvételünkön az önkéntes csapat két tagja, Kulcsár Nárcisz és Tömböly Tamás.

15-20 méter az élet

„Ha a bringás jól észlelhető mellényben, megfelelő fényt biztosító lámpával közlekedik a sötétben, a sebességhatárokat tartó autós 150–200 méterrel előtte észreveszi. Ha nincs fényvisszaverő csík a ruháján és a világítása sem működik, akkor a vezető csak az utolsó 10–15 méteren észleli a kerékpárost. Innentől a vakszerencsén múlik a baleset” – közölte Makai Zsuzsanna rendőr őrnagy, a Győri Rend­őrkapitányság kiemelt baleset-megelőzési főelőadója.

A sisak a saját biztonságunk miatt szükséges, szintén életet menthet baleset esetén. A jó lámpa is elemi érdeke a kerékpárosnak, hisz nélküle nem látja az úthibákat sem. A délutáni szürkületben, esti sötétben lehetőség szerint kerüljük a forgalmas utakat, keressünk helyettük csendes mellékutcákat. Bringázás közben alapjáraton hiba dalokat hallgatni, ez hatványozottan igaz félhomályban. A zene elterelheti a figyelmünket, nehezíti az észlelést, csökkenti a reakcióidőt.

Fotók: Nagy Gábor

Olcsó húsnak...

A láthatósági mellények ára 500–600 forintnál kezdődik, 2000–2500 forintnál végződik az üzletláncokban. Azt célszerű fejben tartani, hogy az olcsó mellények többsége elvérzett a teszteken, többek közt a Kisalföld tavalyi próbáján is. A viselőik 20–30 méteres távolból szinte láthatatlanná váltak, „elnyelte” őket az éjszaka. Önök ne járjanak így.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kisalfold.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában