2023.11.09. 08:39
Könnyű, hatékony, elektromos és győri az Credubus elektromos busza
Célegyenesben a Credobus elektrifikációs programja: európai összehasonlításban is a legkönnyebb és leghatékonyabb elektromos buszcsaláddal lép piacra jövőre a vezető magyar buszgyártó, a győri székhelyű Kravtex-Kühne Csoport.
A cég saját, bevált megközelítését alkalmazta, és több akkumulátor helyett a felépítmény tömegét csökkentette.
Forrás: Credobus
A Credobus Electronell modellek 1,5–3 tonnával könnyebbek lesznek versenytársaiknál, ezért azonos hatótáv eléréséhez mintegy negyedével kevesebb akkumulátorkapacitásra van szükségük. A több mint 1,1 milliárd forintos fejlesztési projekt előrehaladását és az új modellek fontosabb paramétereit Szombath Imre, a Kühne Zrt. vezérigazgatója, a buszcsalád főkonstruktőre ismertette október végén a zsámbéki Drivingcampben megtartott 53. Autóbusz Szakértői Tanácskozáson. A vezérigazgató előadásában rámutatott, hogy az elektromos autóbuszok esetén jelenleg is a megfelelő hatótávolság teljesítése a legfőbb műszaki kihívás. Ugyanakkor az egyre nagyobb tömegű akkumulátorcsomagok beépítésével csökken az utaskapacitás, és jelentősen nőnek a gyártási, üzemeltetési költségek – gátolva a járművek piaci térnyerését. A Credobus a fejlesztés során ezért saját, bevált megközelítését alkalmazta, és több akkumulátor helyett a felépítmény tömegét csökkentette.
A szóló modell 1,5, a csuklós legalább 3 tonnával könnyebb lesz a megszokottnál. A racionalizált akkumulátorkapacitás egyszerre csökkenti a vételárat, az energiafelhasználást, továbbá az akkumulátorpótlás költségét.
Az Electronell modelleket a Kravtex-Kühne Csoport teljesen önállóan fejleszti, Magyarországon tartva a legmagasabb hozzáadott értéket képviselő rendszerintegrációs és szoftverfejlesztési feladatokat. Ennek köszönhetően az új buszok a Credobus saját erősáramú elosztórendszerével, hajtásvezérlő szoftverével és telemetriai megoldásával fognak elkészülni.
Az önhordó vázszerkezet mellett magyar terméknek számítanak a futóművek, egyes sebességváltók, a szélvédők és oldalüvegek, műanyag burkolati elemek, a műpadló és több száz egyéb alkatrész.
A szóló Credobus Electronell 12 modell várhatóan 2024 első félévében, a csuklós Electronell 18 pedig az év második felében fog bemutatkozni Akasol akkumulátoraival, Voith hajtásrendszerével, új generációs vezetéstámogatással.