kisalfold.hu podcast

2024.03.07. 08:25

Névtelenség mögé bújva - Dr. Stöckert Dáviddal beszélgettünk

Dr. Stöckert Dávid mediátor volt podcaststúdiónk vendége, aki a social media szerepéről, a társadalomra gyakorolt hatásairól beszélt lapunknak.

Varga Henrietta

Dr. Stöckert Dávid

A közösségi média robbanásszerű elterjedése felgyorsította és megváltoztatta az emberek közti kommunikációt, a különböző platformokon a fiatalok és az idősebbek is egyre többször bújnak a social média mögé. Sokszor a névtelenség lehetősége miatt olyan dolgokat is kimondanak, amelyet egy esetleges szemtől-szembeni beszélgetés során nem tennének.

Hallgassa meg!

- Régen is mindenkiben benne volt a vágy arra, hogy észrevegyék és az ő gondolata, akarata érvényesüljön csak nem volt egy olyan fórum, ahol ezt megtehették, a social médiával viszont megjelent egy olyan platform, ahol mindenki szabadon nyilváníthat véleményt - mondta a szakember. 

- Alapvetően ezzel nincs probléma, a baj ott van, hogy a hozzászólások sokszor ellenőrizetlenek, bárki bármit mondhat és akár szakmailag is megkérdőjelezheti a másikat - tette hozzá. - Ennek legfőbb oka, hogy a tartalmak leginkább az érzelmekre hatnak, ami mindenkiből mást vált ki. Mindenki máshogy értelmezi annak üzenetét és tulajdonképpen ezek az eltérő értelmezések jelennek meg a posztok alatt véleményként. Hozzátette, hogy a közösségi média sok esetben befolyásoló és manipulatív erővel bír és aki nincs fent ezeken a platformokon kis túlzással nem is létezik.

- Az a tapasztalatom, hogy a negyvenes korosztálynál már megjelent az az igény, hogy lejöjjenek a social médiáról, egyre többen törlik az oldalaikat és csak azokat az elemeket hagyják meg, amivel kommunikálni tudnak a családdal, barátokkal, ismerősökkel. Elindult egyfajta kimenekülés ebből az egészből, egyre inkább a személyes, szemtől-szembeni kommunikációt választják. Az online platformokon feldolgozhatatlan mennyiségű információ van, ami nem kevés stresszt, frusztrációt okoz, talán ezért is tolódik másfelé a világ. Például generációnként változik az is, hogy ki mit használ. Az 50-60-as korosztály a klasszikus platformokat, a 30-asok leginkább az Instagramot, a 10-es, 20-as éveikben járók pedig inkább a TikTok-ot használják. A fiatalok főleg azokat az online tereket keresik, ahol maguk vannak, ahol megbeszélhetik a saját problémáikat. - Azt gondolom, hogy nekünk fontos szerepünk van abban, hogy az online tér helyett a fiatalokat főleg a személyes találkozók felé tereljük, közösségi tereket hozzunk létre, annak érdekében, hogy megtanulhassák az egymás közti - nem az online térben zajló - kommunikáció alapjait - zárta a beszélgetést.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kisalfold.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában