Győr és környéke

2017.09.04. 09:00

Megmentették a kultikus Malév Ikarust

Egy nyúli autószerelő család elhivatottságának is hála, bontó helyett ismét utasokat szállíthat a Malév egykori Ikarusa. Hosszú hónapok után az utolsó csavarok is a helyükre kerültek.

Sudár Ágnes

„Amikor a felújítás előtt látták a buszt az autósok, lesajnálóan nézték, hogy ez egy régi típus. Aztán amikor most meglátják időtlenül szép formáját, a látványos festést és a feliratot is, kiül az arcukra a döbbenet. Hát ez jó érzés – mondja Szabó Péter, annak a nyúli autószerelő műhelynek a vezetője, aki hónapok óta dolgozik a busz megmentésén. Egy teljes család szánt sok száz munkaórát a feladatra, testvérek, sógor, unokatestvér, a férfiak feleségei, szóval szinte a teljes Szabó család megmentett egy darabot a Malév múltjából.


A ferihegyi Aeropark repülőmúzeumot működtető Légiközlekedési KulturálisKözpont tavaly ősszel vásárolta vissza az Ikarus-DAF 350-est második tulajdonosától, a budapesti Karinthy Frigyes Gimnáziumtól – idézi fel a történteket Somogyi-Tóth Dániel alapító. Ebből a buszból a Malév Tours fénykorában három-négy lehetett a vállalat flottájában, végül ez az egy maradt, s azt is az iskola használta osztálykirándulásokra. 

 

Az utolsó simításoknál - Szabó József, Szabó Péter, Szabó István pénteken végleg útjára engedte az Ikarus-DAF 350-est. Fotó: Bertleff A.

Az utolsó simításoknál – Szabó József, Szabó Péter, Szabó István pénteken végleg útjára engedte az Ikarus-DAF 350-est. Fotó: Bertleff A.


Az utolsó években már keveset dolgozott, ramatyul nézett ki, de a gépészeti felmérés a vártnál jobb eredményt hozott: az eredeti holland DAF-motor például a gyári értékek több mint kilencven százalékát teljesíteni tudta. Ekkor tettekközzé felhívást, hogy ki tudná ezt a buszt restaurálni? 


Szabóék jelentkeztek, s nekiálltak a munkának: kicserélték a burkolólemezek nagy részét, az ablaktartó zártszelvényeket, a motortér függőleges oszlopait, javították a sárvédők melletti doblemezeket, a csomagtér zártszelvényeit, a lépcsőket, a szélvédőt tartó profilt... Hosszan sorolják a feladatokat, de az biztos, hogy közben megkedvelték, sőt: meg is szerették ezt a buszt. 

 

A busz így, felújítva a ferihegyi repülőtéren teljesít szolgálatot, a vendégeket szállítja. Fotó: LKK

A busz így, felújítva a ferihegyi repülőtéren teljesít szolgálatot, a vendégeket szállítja. Fotó: LKK


Az Ikarus számos műhelyt megjárt az elmúlt hónapokban, a legtöbb időt mégis a nyúli műhelyben töltötte. Még karácsonykor is ez volt a téma a családban – mosolyodik el Szabó Péter, mert emlékszik, hogy számukra akkor jött össze a munka dandárja. 


Miután a híres kecskeméti javítóbázis szakemberei elvégezték a fényezést, a nyár elején visszatért ismét Nyúlra a már újra Malév-színekben pompázó, de még üres jármű. A teljes belső tér kialakítása következett: a kárpitozás, az ülések beszerelése, az elektromos rendszer újrahangolása várt Szabóékra és számos győri mesterre. 

A munkákkal végeztek, a busz jelenleg Ferihegyen teljesít szolgálatot: a reptéri vendégeknek idegenvezetéseket tartanak vele, ez a busz szállítja a repülőtér területén az utasokat. 

 

A képen a felújítás mozzanatai.

A képen a felújítás mozzanatai.


Szabóék szárnyakat adtak ennek a busznak, és stílszerűen úgy köszönték meg nekik a munkát, hogy ők is repülhettek. Szabó Péter életében először emelkedett a levegőbe, soha nem repült, sem a Malévval, sem mással. Életüknek része volt ugyanakkor a magyar légitársaság, ahogy sok millióan most is dúdolni tudjuk a Malév zenéjét. Bár maga a légitársaság 2012. február 3-án megszűnt, az újjászületett busz a ferihegyi múzeum részeként megőrzi a légitársaság 66 évét.

Ezek is érdekelhetik