2018.10.08. 16:55
110 éve gördült ki a gyárból az első népautó, a Ford T-modell
Még 2000-ben is 100 000 működőképes T-modell volt fellelhető a világon, ebből 3 Touring modell 1917-ből, 1919-ből és 1921-ből az MVKSE jóvoltából Makó városában található.
A világ első népautója, a Ford T-modell éppen 110 éve, 1908. október 8-án gördült ki a Ford Motor Company szerelőcsarnokából és két évtized alatt több mint 15 millió darabot gyártottak belőle. A T-modellt a 20. század legjelentősebb technikai újításaként tartják számon, nem véletlenül. 1999-ben az Évszázad Autójának is megválasztották - idézte fel az autoblog.hu.
A T-modell tervezése 1907-ben kezdődött és az első prototípus 1908. október 8-án, 110 évvel ezelőtt gördült le a szalagról. Az autó Otto-rendszerű négyhengeres motorjának legnagyobb teljesítménye 15 kW (20 LE), legnagyobb sebessége 65 km/óra volt. A Galamb tervezte bolygóműves sebességváltó működtetése két lábpedállal, szalagfékekkel és többlemezes tengelykapcsolóval történt.
A korábbi tolókerekes váltó helyett alkalmazott Galamb által feltalált új külső fogazású bolygóműves sebességváltó kiküszöbölte a korábbi pontatlan gyártástechnológia miatt gyorsan kopó fogaskerekek miatti gyakori meghibásodásokat. A külső fogazású bolygóművet lényegesen könnyebb és olcsóbb volt gyártani, mint elődjeit, ami nagyban hozzájárult, hogy ez a modell olyan hamar meghódította a világot.