2016. 12. 06. kedd - Miklós -6°C | 2°C

Megtalálták a valaha élt legkisebb sün maradványait

Az állatka mindössze öt centiméteres lehetett.
Mindössze 5 centiméteres lehetett a világ legkisebb sünje, amely 52 millió évvel ezelőtt élt a mai Kanada területén.

Az apróság maradványait - egy felső állkapcsot - Brit Columbia tartomány északi részén ásták ki a földből. A sün évmilliókkal ezelőtt ezen az akkoriban esőerdővel borított vidéken élhetett, ez az esőerdő azonban nem trópusi, hanem magasan fekvő, hűvösebb erdő lehetett - írják a kutatók a Journal of Vertebrate Paleontology című folyóiratban megjelent cikkükben.

A leletet nagyfelbontású CT-szkennerrel vizsgálták meg a Pennsylvaniai Egyetemen, majd ebből következtettek az állat testfelépítésére és életmódjára. A Silvacola acares (apró erdőlakó) névre keresztelt lény nagyjából 13 millió évvel a dinoszauruszok kihalása után élhetett, rovarokkal, növényekkel és talán magvakkal táplálkozott.

A feltárt leletből sajnos nem állapítható meg, hogy voltak-e tüskéi. Jaelyn Eberle, a tanulmány egyik szerzője, a Coloradói Egyetem paleontológusa szerint talán egyfajta szúrós szőr boríthatta a testét, hasonlóan az Európa területén élő rokon kortársaihoz.

A lelet szenzációja az elképesztően kis méret. "A mai sünök, különösen azok, amelyeket háziállatként tartanak, sokkal nagyobbak. A legkisebb ma élő sünök körülbelül 10-15 centi hosszúak, nem számítva a farkukat, de közeli rokonaik, a nagy szőrössünök akár a 46 centis hosszt és a 2 kilós testsúlyt is elérhetik" - magyarázta Eberle.

Múzeummá alakítják át az egykori maribori hadifogolytábort