Kisalföld logö

2017. 06. 26. hétfő - János, Pál 18°C | 30°C Még több cikk.

Délutáni ˝hullámvölgy˝

Tíz-húsz perc szundikálás: a legjobb ˝orvosság˝ az ebéd utáni fáradtságra. Egészséges, és jobban frissít, mint egy kávé.

A munkamániás japánok és az olaszok már régen bevezették az ebéd utáni pihenést, az amerikaiak próbálnak rászokni, a magyarok pedig csak álmodoznak róla. A szakember azt javasolja: mértékletes ebéddel örvendeztessük meg szervezetünket, akkor nem lesz olyan szörnyű a délutáni hullámvölgy.

„Úgy érzem, mindjárt lecsukódik a szemem, és lefordulok a székről. Legjobb lenne hunyni egyet otthon, a pihe-puha ágyikómban, de az se lenne rossz, ha kimehetnék sétálgatni a városba. Sajnos az említett programok nem kivitelezhetők délután háromkor." „Inkább nem ebédelek. Lenyomom a munkát, és otthon kényelmesen megvacsorázom." „Csokihoz és kólához nyúlok ebéd után, felfrissít. Addig is kikapcsolódom, amíg lemegyek a büfébe."

Elkerülhető-e az ebéd utáni fáradtság?

Különbözőképpen próbálják a szerkesztőségi kollégák átvészelni a délutáni hullámvölgyet. Belgyógyászt kérdeztünk a jelenségről: elkerülhető-e az ebéd utáni fáradtság? A mozgás, egy egészségesebb ebéd elfogyasztása, a frissítők vagy egy rövid szundikálás javíthat leginkább a kellemetlen állapoton?

– Étkezés után a bélrendszer erei kitágulnak, a szervezet energiái az emésztésre koncentrálódnak, emiatt érezhetjük magunkat fáradtabbnak. Kisebb mennyiségű, könnyen emészthető, kevésbé zsíros ételekkel csökkenthető ez az ebéd utáni állapot – mondta Pálinkás Attila belgyógyász.


Műszerekkel nem mutatható ki

Az emésztés olyan fiziológiai és élettani jelenség, amit megérzünk, de műszerekkel nem mutatható ki. Például nem jár jelentős vérnyomáscsökkenéssel vagy egyéb könnyen mérhető élettani paraméter megváltozásával, ezért a délutáni „hullámvölgy" is nehezen igazolható – egy-két órás állapot. Aki nagy evészetekre hajlamos, nem tudja elkerülni a bágyadtság érzését, amely egyébként nemcsak az étel minőségéhez, hanem évszakhoz is köthető. A nyári hónapokban erősebb vértágulatok alakulnak ki a testünkben, még inkább felerősödik a kellemetlen érzés.

Nem véletlen, hogy a mediterrán országokban meghonosodott a délutáni szieszta.


Minialvás

Egy internetes portálon olvasható: a délutáni szieszta hatására éberebbé válunk, ezért könnyebben megjegyezzük az információkat. A NASA is vizsgálta a 45 perces délutáni pihenés jótékony hatását. Két csoportba osztották a szimultán repüléseket végző pilótákat: azok, akiknek engedélyezett volt a 45 perces pihenő, a nap során csak 34 mikroálmossági periódust éltek át. Azok viszont, akik nem pihenhettek, 120 ilyen időszakon mentek keresztül. Ez a kísérlet azt is kimutatta, hogy a rövid pihenés hatására a pilótáknak 34 százalékkal nőtt a teljesítményük és 54 százalékkal az éberségi fokozatuk. A szieszta ideális feltöltődési lehetőség, de csak akkor, ha nem tart tovább 20–25 percnél. Ilyenkor éppen csak elérkezünk az elalvás küszöbére, és máris felébredünk. A folyamat felér egy adrenalinbombával, és növeli a kreativitást. Ébredéskor az agy két hormont termel, ebből az egyik az adrenalin, amelynek hatására a szívritmus felgyorsul, és ez az agyunkat is gondolkodásra ösztönzi. A minialvás napjában többször is gyakorolható, akár íróasztal előtt ülve.

Olvasóink írták

  • 2. maradando 2010. január 31. 00:28
    „1.Truder.
    Hát persze!HA TE VAGY A FÖNÖK !”
  • 1. Truder 2010. január 28. 11:20
    „Tök jó, ma kipróbálom, kaja után ledőlök egy kicsit.. Fogják értékelni a melóban.”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Az Avatar után nevezték el a kínai ˝lebegő hegyet˝ - fotóval

Avatar Hallelujah-hegyére nevezték át az egyik sziklás hegycsúcsot a kínai Hunan tartományban,… Tovább olvasom