Kisalföld logö

2016. 12. 04. vasárnap - Borbála, Barbara -5°C | 3°C

Közlekedés: Szigorúbb, vagy megengedőbb legyen a szabályozás?

Amióta bevezették a lakott területen belül a 50 km/óra megengedett legnagyobb sebességet, jelentősen javult a közlekedés biztonsága - hangzott el Sopronban.

A szerdán kezdődött kétnapos rendezvény előadói járművezetői, üzemeltetői, tervezői és szabályozói nézőpontból elemzik a sebességhatárok kérdését – tudatta az OBJEKTÍV Hírügynökséggel a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium.

A helyettes államtitkár bevezetőjében utalt arra, hogy a sebességszabályozás a közlekedésszabályozás egyik legvitatottabb kérdése Magyarországon is. Számos híve van a jelenleginél megengedőbb gyakorlatnak, miközben – jellemzően egy-egy súlyos baleset, kirívó szabályszegés nyomán – gyakran felmerül a szigorúbb korlátozás igénye is.

Schváb Zoltán elmondta, hogy az Európai Unió mostanáig nem egységesítette a sebességhatárokat. A tagállamokban lakott területen belül központi iránymutatás híján is szinte egységesnek mondható az 50 km/órás általános sebességkorlátozás, míg lakott területen kívül és autópályán meglehetősen nagy szórást mutatnak a betartandó értékek. A sebességhatárok folyamatos mozgásban vannak a nemzetközi gyakorlatban, a változások oka forgalomszervezési, közlekedésbiztonsági megfontolások mellett akár környezetvédelmi, energiahatékonysági cél is lehet.

A helyettes államtitkár emlékeztetett arra, hogy Magyarországon 1993 márciusa óta 50 km/óra a megengedett legnagyobb sebesség lakott területen belül. Az intézkedés jelentősen javította a közúti közlekedésbiztonsági mutatókat a települési útszakaszokon. A sebességszabályozás terén legutóbb a 2010 januárjában hatályba lépett KRESZ-módosítással történt változás: azóta 3500 kg legnagyobb megengedett össztömegig egységesek a sebességhatárok, változtak a kerékpárokra – főként a gyalogosokkal közösen használt szakaszokon előírt – limitek, és kikerült a vasúti átjárókban néhány évvel korábban számszerűsített sebességhatár.

A 2008. évi KRESZ-módosítás teremtett lehetőséget emelt sebességű szakaszok kijelölésére lakott területen kívül is. Az országos közúthálózaton megépült kedvező vonalvezetésű, néhány esetben osztott pályás útszakaszok üzemeltetése során szerzett, több éves tapasztalatok a jelenleg tervezés alatt álló emelt sebességű főutak kialakítására is döntő hatással lehetnek – húzta alá Schváb Zoltán.

A sebesség helyes megválasztása tehát nemcsak a járművezetőkre, hanem a szabályozókra, tervezőkre is visszatérő feladatot ró. Az előkészítő műhelymunka során minden esetben a forgalom folyamatosságával, gyorsaságával legalább egyenrangú szempontként kell kezelni a közlekedés biztonságát – zárta gondolatait az államtitkár.

A Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ által szervezett Közúti Sebességszabályozási Napokon mások mellett a szaktárca, a közútkezelők, a rendőrség és a szaktudományos élet képviselői értékelik az elmúlt évek tapasztalatait 2011. április 13-14-én, Sopronban.

Olvasóink írták

  • 3. Csetneky 2011. április 14. 18:48
    „A legszebb pedig ott traffizni, ahol 2 kilométerre kezdődik a falu, de a tábla már kint van.”
  • 2. Lobbo71 2011. április 14. 17:06
    „Lakott területen elég az 50. Csak a lakott terület táblát nem a préri közepébe kellene tenni, hanem ahol a házak kezdődnek.”
  • 1. 1soproni 2011. április 14. 11:30
    „Lakott területen kívül gyakran elég lenne a 90 is, csakhogy tele van minden 70-es, 50-es, meg 30-as táblákkal :(
    Úgy tűnik egyelőre nem a KRESZ határozza meg a legnagyobb sebességet, hanem az utak minősége, meg a kint felejtett táblák.”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Szemeteljünk jól! - A negyedik tavaszi forduló nyertesei

Kisorsoltuk a Szemeteljünk jól! - az STKH és a nyugatmagyar.hu közös játékának a tavaszi, negyedik… Tovább olvasom