Kisalföld logö

2017. 05. 26. péntek - Fülöp, Evelin 12°C | 21°C Még több cikk.

Utcanevek az átkos rendszerből

Farád - 1919-es kommunisták emlékét őrzik farádi utcanevek. Szőgyényi Ernő, Fülöp József és Szűcs Mihály a direktórium tagjai voltak kilencven évvel ezelőtt. Nevük igen, tetteik azonban nem maradtak fenn. A helybeliek többségének ma már fogalma sincs arról, kiről nevezték el a közterületeket. Mint ahogy az általunk megkérdezettek azt sem tudják, ki volt Zalka Máté vagy Rudas László. Nekik is utcájuk van Farádon.
Horváth Győző helytörténeti kutató arról beszélt a Kisalföld érdeklődésére, hogy egyszerű emberek voltak az utcanévadók, akiket „sodortak az események".

– Farádon 1919-ben a többi településhez képest erősebbek voltak a forradalmi hangok – fogalmazott Horváth Győző helytörténeti kutató. – Ez talán annak volt köszönhető, hogy a faluban két-három uradalomban is dolgoztak cselédek, akiket elragadott a hév. Fellelkesültek, reménykedtek, aztán persze kijózanodtak.

Közéjük tartozott Szűcs Mihály, Szőgyényi Ernő és Fülöp József is. Egyszerű emberek voltak, eredményeiket, de kártevésüket sem jegyezte meg a helyiek emlékezete.

– Az biztos, hogy vér nem tapadt a kezükhöz, azaz, nem „szamuelytiborok" vagy „kunbélák" voltak. Farádon is akadtak persze olyanok, akik fegyverrel rekviráltak élelmiszert, vagy fenyegették a módosabb gazdákat, de a három névről ehhez hasonló sem maradt fenn.

Szigeti Lászlóné: „Elnevezték, hát így maradt, és már maradjon is. Ilyen utcanév legalább nincs még egy az egész országban...
Szigeti Lászlóné: „Elnevezték, hát így maradt, és már maradjon is. Ilyen utcanév legalább nincs még egy az egész országban..."

1919-es hullám a 60-as évek elején

Horváth Győző elmondta: az 1960-as évek elején volt az országban egy „1919-es hullám". Ekkor kerestek forradalmi hősöket, akikről közterületeket, intézményeket nevezhettek el. Így lett például Csornán Bodnár Alajos Általános Iskola. A helytörténeti kutató talált adatot a farádi utcák névadóinak további sorsáról is.

– Az 1919-es események után a farádiakat hét hónaptól tizenegy évig terjedő börtönbüntetésre és vagyonelkobzásra ítélték. Így járt Szőgyényi, Szűcs és Fülöp is. Nekem még sikerült néhány farádi tizenkilencessel beszélnem. Tőlük tudom, hogy Szőgyényi Ernő például az ítélethirdetést sem érte meg, mert halálra verték. Többen közülük emigráltak, Fülöp József a Szovjetunióba menekült. Szűcs Mihály Nyugatra szökött, harcolt a spanyol polgárháborúban és ott is esett el. Akik itthon maradtak, rendőri felügyelet alá kerültek. Állandó házkutatásokkal félemlítették meg őket, engedély nélkül nem hagyhatták el a falut és a közösségi rendezvények közül egyedül misére mehettek csak. Akkoriban Farádon a csendőrök létszámát háromszorosára emelték a megsokszorozódott feladatok miatt. Jellemző a farádi tizenkilencesek forradalmi lángolására egyikük későbbi esete: őt 1952-ben kizárták a pártból, mert azt hangoztatta, hogy 1919-ben nem ezért küzdöttek. Egy másikuk teljesen elszegényedve, gyötrelmes körülmények között élt élete végéig.

Horváth Győző helytörténeti kutató
Horváth Győző helytörténeti kutató

Politikai célok érdekében vetették fel

Arról, hogy miért nem változtatták meg az utcaneveket a rendszerváltás óta sem, Horváth Győző a következő magyarázatot adta: amikor ez a kérdés aktuális lett volna, a farádi közélet annyira mélyponton volt, hogy más ügyekkel sem foglalkoztak komolyabban. Az elmúlt közel két évtizedben mindig politikai célok érdekében vetették fel a változtatás gondolatát. A helyiek sem nagyon foglalkoztak azzal, kiről nevezték el utcájukat.

Ezt bizonyítja a Kisalföld körképe is. Karsay Sándor például tőlünk tudta meg, miről nevezetes Szűcs Mihály. „Soha nem érdekelt, miért pont Szűcs utca a mi utcánk. 1919 már annyira régen volt, hogy nem tudjuk, kik vállaltak szerepet az eseményekben. Emiatt nem kell változtatni" – jegyezte meg érdeklődésünkre. Hasonlóan vélekedik Karsay Gyula is, szintén a Szűcs Mihály utcában. Ő ugyan – az idősebb korosztály tagjaként – tudja, ki volt a névadó, és hallott Fülöp Józsefről, Szőgyényi Ernőről is. „Nem voltak azok rossz emberek, még ha kommunistának is álltak. Ma már ez nem fontos, a lényeg, hogy helyiek voltak, maradhat a nevük" – foglalta össze véleményét.

Szigeti Lászlóné harminc éve él a Fülöp József utcában. Szerinte ma már fontosabb az, milyen állapotban van az utca burkolata, mint hogy kiről kapta a nevét.

Karsay Sándor: „Soha nem érdekelt, miért pont Szűcs utca a mi utcánk.
Karsay Sándor: „Soha nem érdekelt, miért pont Szűcs utca a mi utcánk."

Inkább a gödrökkel és a gazzal foglalkoznak

– Hogy ki is volt az a Fülöp László, szerintem senki nem tudja az utcában. Elnevezték, hát így maradt és már maradjon is. Ilyen utcanév legalább nincs még egy talán az országban sem. Inkább azzal foglalkoznak az itteniek, mekkora gödrök vannak, meg hogy sok a gaz – reagált a Kisalföld kérdésére. A 80 esztendős Horváth Jánosné 60 éve lakik Farádon, élete jelentős részét a Zalka Máté utcában töltötte. Az idős asszony sem foglalkozott soha azzal, hogy miért éppen ez a név szerepel az utcanévtáblán. Sem Szőgyényi, sem Szűcs Mihály, sem Fülöp József neve nem foglalkoztatja. „Valami fejesek voltak, de igazából sosem volt ez téma a faluban. Elfogadtuk, hogy ez a helyzet, most már nem is akarunk mást" – tette hozzá.

Zalka Máté és Rudas László neve sem sokat mondott a farádiaknak.

Egyikük így sommázta véleményét: „Más, sokkal fontosabb dolgokkal kell foglalkoznunk manapság, nem azzal, hogy milyen utcában laknak a farádiak."

A 61-es szám alatt: Horváth Jánosnét sosem foglalkoztatta, miért éppen a kommunista Zalka Máté lett utcája névadója. Fotó: Cs. Kovács Attila
A 61-es szám alatt: Horváth Jánosnét sosem foglalkoztatta, miért éppen a kommunista Zalka Máté lett utcája névadója. Fotó: Cs. Kovács Attila

„Aktuális lenne a névváltoztatás"

Tompos Béla, a község polgármestere szerint aktuális lenne a névváltoztatás. Ezt azonban alapos előkészítésnek kell megelőznie, illetve a helyiek igényének felmérése.

– Történelmünknek vannak érdemes és kevésbé jó hírű szereplői – fogalmazott a polgármester. – El kell gondolkodni, hogy változtassunk, hiszen inkább emlékezzünk az érdemdús hazafiakra, mint a negatív résztvevőkre.

Olvasóink írták

24 hozzászólás
12
  • 24. Hallgass a nevem 2008. szeptember 22. 19:02
    „A politikai hovatartozás miatt,cserélni utca nevet?
    Akik most a fideszt képviselik,tegnap még a vörös zászlót vitték. Ha nem követtek el semmit csak politigailag volt hova tartozásuk és ezt vállalták,ez szép.Téged is meg büntessenek majd,mert fideszes voltál?
    A három ember legalább farádi volt,még ha sokan nem is tudták.csatlakozom ahhoz,hogy inkább azzal kellene foglalkozni,hogy néz ki farád.”
  • 23. obi 2008. szeptember 03. 00:38
    „"Az elmúlt közel két évtizedben mindig politikai célok érdekében vetették fel a változtatás gondolatát. A helyiek sem nagyon foglalkoztak azzal, kiről nevezték el utcájukat."

    Elnézést, Kedves Tanár Úr! Tessék nekem megmondani, hogy miért kell egy igenis jogos változtatási szándék mögött mindig politikai célokról beszélni? Vagy Ön szerint is elég, ha valaki "semmi rosszat nem tett"? Nagyon csodálkozom azon, hogy tanár létére a "helyiek" igénytelenségével érvel! Egy tanárembertől ez legalábbis szokatlan...”
  • 22. obi 2008. szeptember 03. 00:30
    „"...ellenben a farádiak nem tettek semmi rosszat..."

    Libertine! Már ne haragudj, de ez már elég ahhoz, hogy valakiről utcát nevezzenek el? Elképesztő...”
  • 21. obi 2008. szeptember 03. 00:23
    „Amikor 6 éve Csornára kerültem, biciklivel a közelebbi településeket is meglátogattam. Majd´ leestem a bicajról, amikor megláttam, hogy éppen a Rudas László utcában kerekezek! Először azt hittem, hogy néhányan kvázi nosztalgiából hagyták kinn a régi utcaneveket, de aztán hamarosan kiderült, hogy nem... Elképesztő és szégyenletes! Ahová valósi vagyok (Fertőszentmiklós) mindössze 2 utcát kellett "átkeresztelni". A Hámán Kató utcából lett a Gesztenye sor (találó név, hiszen már ovis koromban is abba az utcába jártunk vadgesztenyét szedni a gesztenyebábuk elkészítéséhez), illetve a Lenin utcából meg Hársfa utca lett... És mindez még 1990-ben történt! A rendszerváltozás eufórikus hangulata ugyan már a múltté és ma már nehezebb ilyesmivel előjönni, de ezt a dolgot előbb-utóbb úgyis rendezni kell!”
  • 20. Nooormális? 2008. szeptember 01. 19:49
    „Libertine!
    Bán Pál Csacsifogat című vígjátékát Kertész Imre nevén mutatta be három színi társulat is, összesen több mint két és fél ezerszer. Kertész Imre egy tévéműsorban kijelentette: a Csacsifogat jogdíjainak köszönhetően írhatta meg a Sorstalanságot.

    "Soha nem jártam volna el Kertész ellen, ha nem fedezem fel nyilatkozataiban teljes gátlástalanságát. Úgy érzem, felkavarta a múlt piszkát, de én ma már nem akarok se elnéző, se nagyvonalú, se feledékeny lenni..!" - mondotta Bán Pál.

    Az ötvenes években Kertész Imre író testi-lelki jó barátja a szintén tollforgató Bán Pál volt, aki 1956-ban - október 25-én - útlevéllel hagyta el az országot. A passzus lejárta - 1959 - után nyilvánították disszidenssé Bán Pált, akinek itthon kéziratban maradt, Csacsifogat című vígjátékát nem sokkal ezután Kertész Imre nevén mutatta be három színi társulat is, összesen több mint két és fél ezerszer. Jó negyven éve a két férfi nem beszél egymással. Bán Pál már el is felejtette volna az ügyet, ha nem szerez tudomást arról, hogy Kertész Imre egy tévéműsorban kijelentette: a Csacsifogat színpadi sikereinek - a jogdíjaknak - köszönhetően anyagi gondok nélkül írhatta meg a Sorstalanság című regényét, amiért Kertész Imre megkapta az idei irodalmi Nobel-díjat.

    Ezért plagizáló.
    Amiért tehetségtelen az, hogy a Sorstalanság (már a címe is baromság, mindenkinek van valamilyen sorsa) a világirodalom egyik legnehezebben olvasható fércműve, kapásból sorolhatnék húsz magyar regényt, ami nagyságrendekkel jobb.
    Egyébként pedig szánalmas az, aki így fogalmaz mint te, és ilyen csapnivaló a helyesírása.”
  • 19. Libertine 2008. szeptember 01. 09:31
    „Továbbra sem vagy Nooormális... :D :P
    Érved nincsenek. Téged az minősít, hogy a Nobel-díjas magyar íróról ennyit tudsz: "plagizáló, tehetségtelen, megélhetési zsidó"
    Szánalmas.
    Nem kívánom Neked amit pl. Kertésznek kellett átélnie.”
  • 18. Nooormális? 2008. augusztus 28. 23:21
    „termál!
    Nem hinném, hogy kérdeztelek.
    A 13. hozzászólásban megszólíttattam, a válaszom Libertine-nek szólt.
    Libertine!
    A lehülyézés bizonyíték arra nézve, hogy érveid nincsenek.
    Hülye például az, aki fasisztának tart valakit azért, mert egy zsidó származású, egyébként magát zsidónak valló embert zsidónak nevez.”
  • 17. Libertine 2008. augusztus 28. 13:45
    „Nooormális: a magyar érzelmű a hülyének sem szinonimája; pedig utóbbi is rád illő minősítés. :P A "magadfajtáddal" meg a jövőben társalogjanak az orvosok egy elmewellness központban.”
  • 16. termál 2008. augusztus 28. 13:07
    „Kedves 15.
    Csak a kiváncsiság beszél belölem amikor megkérdezem.A fenti cikket olvastad? Vagy netán átírtad magadnak? A hozzászólók az elmúlt politikai éra utcaneveiről mondtak véleményt, mármint hogy változtassunk, vagy sem. Ha már előhozakodtál széleskörű irodalmi ismereteiddel , Vass Albert sem szeretné az ilyen népszerüsítését, Ö nagyon szerény ember volt, és nagyon művelt.
    A Gőgös gúnár Gedeon-nal kell kezdeni azirodalom tanulmányozását, majd eljutni esetleg az általad emlitett művekig.”
  • 15. Nooormális? 2008. augusztus 27. 23:39
    „Libertine!

    Fogadni mernék, hogy nem olvastad sem Kertész Imre, sem Vass Albert műveit.
    A Sorstalanság című irományból süt a magyargyűlölet. Nobel-díjat a témája miatt és nem az irodalmi értéke miatt kapott.
    Ajánlom figyelmedbe Vass Albert: Mire a fák megnőnek és A kastély árnyékában című műveit.
    Ha elolvasod, nem fogsz ilyen szamárságokat írni. Talán nem vagy még menthetetlen...:)
    Ugye a magyar érzelmű ember nem a fasiszta szinonímája?
    Lehet, hogy inkább az Átoksori kísértetek című Vass Albert regényt kellene olvasnod, az szól a magadfajtákról.
    Garantálom, hogy nem fog tetszeni, ugyanis minden sora igaz...”
  • 14. George 2008. augusztus 27. 17:30
    „Nem kell lehurrogni: Javaslom, hogy azokon a településeken ahol még ilyen gondok vannak nevezzék át az utcákat, de néhány évig maradjon mindkettő. A régit egy csíkkal keresztirányba át kell húzni. Attól kezdve aki bármilyen okmányt csináltat az új utca névvel csináltathatja meg. Igaz időbe telik, de az új utca nevet is meg kell szokni.
    Meg aztán aki GPS-szel közlekedik az sem téved el. 8:)

    Mi a francnak ebből ekkora ügyet csinálni?!”
  • 13. Libertine 2008. augusztus 27. 15:33
    „Nooormális?:nem akarlak lefasisztázi, mert az a Te szinted; senki nem mentegette a Szamuely-féle komcsikat; ellenben a farádiak nem tettek semmi rosszat... "cserébe" kijutott nekik a fehérterrorból
    Amúgy látom jót élvezel azon, hogy zsidózhatsz, menjél csak, adakozz a Wass-szoborra. Ha egy "tehetségtelen" irodalmi Nobel-díjat kaphat, akkor kedvencednek minimum a Parnasszuson a helye.”
  • 12. szadesz 2008. augusztus 27. 12:35
    „Sajnos nem a rendszeráltoztatáskor változtatták meg az utcaneveket. Ez szégyen. Bezzeg a komcsik egyből lecserélték a Mussolini és egyéb utcanveket!
    Ki fogja kifizetni? miért a soha el nem készülő kormányzati negyed milliárdos terveit ki fizeti ki? egyszer hopp, másszor kopp;
    Tessék másfelé x/+-elni, ha eljön az ideje”
  • 11. Nooormális? 2008. augusztus 27. 08:49
    „farádi!
    Teljesen igazad van, szomorú ez a sötétség.
    Libertine!
    A hozzászólásod is mutatja, milyen szellemi szinten vannak a kommunisták. Aki pedig a ´19-es vörösöket mentegeti az vagy ostoba, vagy aljas komcsi maga is.
    Egyébként pedig olvassál a plagizáló, tehetségtelen, megélhetési zsidó Imre Kertésztől!”
  • 10. farádi 2008. augusztus 26. 21:03
    „Na igen de az óvodára 18 év alatt nem került ki címer, a régi ott van fehérre lefestve, a vöröscsillag kezd ismét előbújni. A szétvert mozin is ott virít a vöröscsillag, az régen világított is. Az evangélikus temető fele szemét és törmelékhegyek az egykori tóban. A vasút fele és a faluban sok fele 2 méteres parlagfű, a vasútnál az egykori rakodóhelyen a magántulajdonban lévő Csornán a Daewoo szalon építésekor a lebontott téglagyári lakások törmelékét idehozták, amin szintén méteresen áll a gaz. a faluban úgy írtják a fákat amiket őseink ültettek a sok gyüttment mintha csak fogpiszkáló lenne. Az utcák rendetlenek, szemetesek, piszkosak. És mi farádiak erre büszkék vagyunk!!! A megszólalókról is lehet miket mesélni csak hátha beperelnek azért nem teszem! Egyébként meglehet nézni az ő udvaraikat is milyen állapotban vannak. Sötétség ami itt van! Ha azzal nem foglalkoznak mit érdekli őket micsoda kommunisták nevei vannak kint egyes utcákban. Egyesek felmenői még a 80as évek közepén is gulággal fenyegettek és most szinte ők a falu díszpolgárai és elől üllnek a templomban! Ők a megtért bárányok! Ez már kikivánkozott belőlem mert szégyen gyalázat mi folyik itt! Meglehet nézni a környező falvakat szépek, gondozottak, fejlődnek, már Jobaházán is "jobb a levegő"!

    Egy farádi”
  • 9. papirusz 2008. augusztus 26. 20:50
    „Nem értek egyet a változtatással. Van fő utca, vadvirág utca ezek névadójával sem foglalkozik senki mégis jó. Egyébként se a polgármester se az ötletadók sem fognak senki helyett hivatalos papirokat intézni és kifizetni. A polgármesterek, jegyzők jönnek mennek, de az utakat és a járdákat nem bírják megcsináltatni. A fő utcában arra sem képesek évek óta, hogy egyes házak elötti kaszálnivalót a tulajdonossal elvégeztessék, vagy kényszerkaszálás után kifizettesék vele. A tél belepi, majd a tavasz a száraz kórók közt kihozza az újabb gaz- és parlagfűhajtásokat. A járdán sem lehet egész évben közlekedni. Ezzel kéne foglalkozni mert aki keresztülhajt ezen utakon ezt veszi észre nem az utcatáblák feliratai maradnak meg a jó emlékezetében.”
  • 8. konkrét 2008. augusztus 26. 19:55
    „Én egyet értek a polgármesterrel. Voltak történelmünkben olyan szereplők, akik sokkal inkább megérdemlik, hogy utca viselje a nevüket, mint a három kommunista. Akármilyen egyszerű emberek voltak is, mégha nem is tettek semmi rosszat -legalábbis nem maradt fent írásos nyoma- még is csak a rossz oldalon álltak és Szamuelyéknek asszisztáltak annak idején. Tudjuk, mi történt Szamuely Tibor irányítása mellett. Sokan nem hagyták, hogy elragadja őket a hév és vigye őket az események sodrása. Vagy, ha vitte is, nem álltak élére az eseményeknek, mint Fülöp, Szűcs, és Szőgyényi.
    Szerintem Farád történetében is vannak olyanok, akik inkább méltóbbak arra, hogy utca viselje nevüket. A helyieket meg kell ismertetni azzal, hogy ki volt e három ember. Jóravaló, értelmes farádiak szerintem egyet értenek a változtatással.”
  • 7. tibi-tibi 2008. augusztus 26. 19:23
    „Csatlakozom az előttem szólókhoz, minden a mi zsebünkre és időnkre menne. Egyébként a cikkeket olvasva egyre gagyibbakat lehet olvasni ezeken az oldalakon, ahogy a cikkben megszólaltatottak is mondják ilyenekkel teljesen felesleges foglalkozni. Szerintem Farádon de akár a tágabb régióban is lenne fontosabb dolog, de azokról szép csendben egy szó sem esik.”
  • 6. termál 2008. augusztus 26. 18:05
    „1. Ötösre értékelem a cikket- " téma az utcán hever" - az Újságíró
    pedig lehajolt érte!
    2. Csak a lakosság véleménye lehet adöntő, ne a polgármester kezdjen el gondolkodni új utcaneveken, nem muszály mindenáron változtatni.
    3. Ha renbe teszik a két temetőbe vezető utcát, utat, azoknak lehet új utcanevet adni, de lehetőleg nem úgy mint az általános iskola névváltoztatását.”
  • 5. Cady 2008. augusztus 26. 16:29
    „És ki fizeti ki a papírok átírását?!”
24 hozzászólás
12
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Eltűnt nőt keres a rendőrség

Vitnyéd–Kapuvár - A Kapuvári Rendőrkapitányság bűnügyi osztálya eltűnés miatt keresi a… Tovább olvasom