Kisalföld logö

2017. 09. 20. szerda - Friderika 12°C | 13°C Még több cikk.

Segítség nélkül nincs vasút

A Csorna–Pápa vasútvonal üzemeltetése olyan terhet jelentene az érintett önkormányzatoknak, melyet nem tudnak vállalni.

A településvezetők állami segítségre is számítanak.

Az érintett önkormányzatok magukra hagyva nem tudnák működtetni a Csorna–Pápa vasútvonalat. Mindez egy közelmúltbeli egyeztetésen derült ki, ahol elhangzott: csak a pályahasználati díj és a mozdonyvezető bére összesen 48 millió forintba kerülne évente. Állami támogatás nélkül a települések ezt képtelenek biztosítani. Többen azonban azt mondják, amióta eldöntötték, hogy a csornai elkerülőút átvágja a vasútvonalat, hiába minden erőlködés.

– Az egyeztetésen jelen volt a GYSEV Zrt. illetékese is. Tőle kértünk véleményt az esetleges térségi működtetésről – mondta Turi György csornai polgármester. – Ha napi öt járatban gondolkodunk, éves szinten 48 millió forintot kellene a pályahasználati díjra, illetve a mozdonyvezető bérére költeni. Azt hiszem, a vonal sorsa már akkor eldőlt, amikor a városunkat elkerülő út terve elkészült. Aszerint ugyanis keresztezi a vasutat, azaz átvágja a síneket. Természetesen keressük az újabb megoldásokat, de mozgásterünk igencsak behatárolt. Ráadásul ennyi pénzt sem Pápa, sem Csorna, sem a kisebb települések nem tudnak kigazdálkodni. A másik gond az, hogy ha a vasúthoz ragaszkodik a város, csúszhat az elkerülő. Ha az elkerülőt szeretnénk siettetni, a szárnyvonal megszüntetése elkerülhetetlen.




A csornai határban, a pápai bakterház közelében a szanyi önkormányzat andráskeresztet állíttatott. Az elkerülő építőinek jelzik vele a vasúti pályát. A különvonatos demonstráció is megállt a helyszínen. Fotó: Kisalföld-archív

Áldozó Tamás, Pápa alpolgármestere kifejtette: minden korábbi érvük a vonal megtartása mellett ma is érvényes.

– Átalakulását éli a MÁV. Olyan értékű infrastruktúrákról van szó, melyeknél az állami szerepvállalásnak valamilyen szinten meg kellene maradnia. Ami a csornai elkerülőt illeti, megdöbbentő a nyomvonal terve. Azt látjuk, hogy az út mindenféle vizesárkot, földutat, kerékpárutat külön szintben keresztez, de a Csorna–Pápa vasutat nem. Annak ellenére, hogy a korábbi elképzelések még nem erről szóltak. Ha az elkerülő így épül meg, az nagyjából a vasútvonal végét is jelenti – fogalmazott.

Magyar Zoltán, vasúti ügyekért felelős szanyi önkormányzati képviselő úgy véli, jelenleg más dolguk nincs, mint várni. Azt mondja: a jelenlegi kormány döntött a vonal bezárásáról és esélyt sem ad az újraindítására.

– Régóta szó volt a regionális üzemeltetésről. Hiába várjuk azonban az ehhez kapcsolódó pályázatot, híre sem jön. A kormány szándékot sem mutat arra, hogy egyezkedjen velünk, így a közös működtetésről érdemben nem is tudunk beszélni. Úgy néz ki, vasutunk sorsa megpecsételődött. Bízni azonban lehet, hiszen az ellenzék azt ígérte, hogy az összes bezárt vonalon újraindítja a személyszállítást – tette hozzá Magyar Zoltán.

Olvasóink írták

  • 16. sziszifusz 2009. október 03. 10:03
    „Imádom a fizikai erőszak hirdetőit - szerencsére nem nagy sokaságú ez az embercsoport- meg olyan nőies!
    Szelid.Gondolkodó.Anyáskodó.Lázító - holott csak ki kell őket szavazni!Történt már ilyen - sőt - a jobbak úgy csinálják a háború győztes miniszterelnököt /anglománia /-minden hazaárulózás nélkül megbuktatták.Ma meg a belső használatos pártsilabusz lázítást ír elő!Aztán csak azt kellene megmondani hogyan és mibül csinálnák jobban!Mert kevesebbet lopva biztosan lehet- bár jobban szeretném -ha a működnének a jogállam intézményei és nem lakossági fórumon hanem a bíróságon jelentenék fel a" hazaáruló tolvaj bandát"!-mondjuk és most és nem a választások után sem!”
  • 15. mauz 2009. október 02. 23:06
    „A Csorna-Pápa vonalon, amikor még volt normális menetrend, akkor 50 perc alatt lehetett Győrből Szanyba érni. Ez a busznál (80 perc) sokkal jobb, és az autóval is versenyképes (van WC, nem kell a forgalom miatt stresszelni stb.). A Győr-Szany ingázók száma tényleg fontos, lehet, hogy nem minden nap voltak tömve a vonatok, de például pénteken és vasárnap a diákforgalom igenis jelentős volt!

    Másik: Sopronba eljutni a Rábaközből busszal lehetetlen vállalkozás, legalábbis normális menetidővel. Vonat, ugye, meg már nincs.

    Szóval a lényeg: csináltak pár évig egy használhatatlan menetrendet, az emberek elszoktak a vasúttól, aztán be lehetett zárni.

    Kíváncsi vagyok, mikor szüntetik be a Győr-Budapest buszközlekedést. Dumálnak róla egy pár éve, de nem történik semmi. Megszüntetni a párhuzamosságokat. Itt pedig a vasút egyértelműen nyerő.

    Erősebb a közutas lobbi, ez szent.

    Ja, és abban ne reménykedjük, hogy a Fidesz visszaállítja. Tönkre lesz már téve a vasút annyira, hogy ez értelmetlen vállakozás legyen.

    Elgondolkodtató, hogy a szoci-lib politikusok annyira vasútellenesek, ők zárják be a vasutakat már a hatvanas évek óta - de van ebből valami hasznunk? Jobb lesz ettől valami? Nem. Csak rosszabb lesz a vidéki embereknek. Lépésről lépésre. Ez egyértelmű.”
  • 14. miro132 2009. október 02. 21:23
    „velemenyem szerint ha a soproni es gyori vonatok fele biztositanak a csatlakozast na es a diakok szamara az iskolai kezdest es a veget is fgyelembe vennek a menetrend elkeszitesekor akkor eltarthatna magat a vonal persze csak akkor ha az allami kiegeszitest megkapna.. az utak csorna es papa kozott siralmasak a vonat egyenesen megy es sokkal gyorsabb mint a buszok szerintem eletkepes lenne. van is erre tanulamany a neten mit barki elolvashat. az teny hogy sok allomas nagyon rossz helyen van es az athelyeze nagyon sokba kerulne. lehet hogy erdemes azon elgondolkozni hogy marcalto es ranahid allomasokat erdemes e megtartani vagy ideiglenes megallova minositeni ( akkor allna meg a vonat csak ha van fel vagy leszallo utas) szoval en a mellett vagyok hogy aliitsak vissza a fogalmat ne tobbre csak egy evre es nezzuk meg azt hogy tenyleg hanyan veszik igenybe. Ne felejtsuk el az sem hogy a vasuti menetjegyeket sokaig km re adtak ki es nem viszonylatra igy sohasm derult ki eddig az hogy meyik vonalon tenylegese hanyan utaztak.. ma mar nem igy van most rendelkezesre allnanak a statisztikai adatok...”
  • 13. miro132 2009. október 02. 21:23
    „velemenyem szerint ha a soproni es gyori vonatok fele biztositanak a csatlakozast na es a diakok szamara az iskolai kezdest es a veget is fgyelembe vennek a menetrend elkeszitesekor akkor eltarthatna magat a vonal persze csak akkor ha az allami kiegeszitest megkapna.. az utak csorna es papa kozott siralmasak a vonat egyenesen megy es sokkal gyorsabb mint a buszok szerintem eletkepes lenne. van is erre tanulamany a neten mit barki elolvashat. az teny hogy sok allomas nagyon rossz helyen van es az athelyeze nagyon sokba kerulne. lehet hogy erdemes azon elgondolkozni hogy marcalto es ranahid allomasokat erdemes e megtartani vagy ideiglenes megallova minositeni ( akkor allna meg a vonat csak ha van fel vagy leszallo utas) szoval en a mellett vagyok hogy aliitsak vissza a fogalmat ne tobbre csak egy evre es nezzuk meg azt hogy tenyleg hanyan veszik igenybe. Ne felejtsuk el az sem hogy a vasuti menetjegyeket sokaig km re adtak ki es nem viszonylatra igy sohasm derult ki eddig az hogy meyik vonalon tenylegese hanyan utaztak.. ma mar nem igy van most rendelkezesre allnanak a statisztikai adatok...”
  • 12. miro132 2009. október 02. 21:04
    „en 4 evig jartam azon a vonalon tenyleg gaz volt de az utolsom evben felujitottak es fel oraval csokkent a mentido szinte a felujitas utan zartak be ...”
  • 11. miro132 2009. október 02. 21:04
    „en 4 evig jartam azon a vonalon tenyleg gaz volt de az utolsom evben felujitottak es fel oraval csokkent a mentido szinte a felujitas utan zartak be ...”
  • 10. tódi 2009. október 02. 20:01
    „Egyszer utaztam azon a vonalon - vonaton .
    Megfogadtam ,hogy soha többé ,inkább gyalog megyek.

    De harcoljunk érte -csak a harc kedvéért .
    Ja, valaki monnyon le :)”
  • 9. pancser 2009. október 02. 19:55
    „Mindenki csak szörnyülködik de senki nem utazik. Egyre többen autóval, busszal járnak a munkahaelyükre, ezt tudomásul kell venni. Gatyába kell rázni a vasúti közlekedést, nem élünk a 19-ik században, akkor tényleg létfontosságú volt. Aki akarja fizesse meg, ne én aki még életében nem utazott rajta. Ha megfizetik ám maradjon meg. Persze azt nem, adjanak rá kiegészítést az adófizetők pénzébőll. Nem kedveseim egy rézpetákot sem. Ha nem lesz vasút van rá lehetőség, hogy más módon magasabb szinten akár, de megoldódjon a helyiek közlekedése. Ez a fontos nem a vasút!”
  • 8. éaa 2009. október 02. 19:44
    „ÉVA
    Óh, nem hallod-e
    A nép jaját?

    ÁDÁM
    Először vettem észre.
    Nem szép zene, igaz: de ne ügyelj rá,
    Csókolj meg, és feledd el a világot.
    Te meg némítsd el azt a jajgatást.

    LUCIFER
    Azt nem birom, ez már a nép joga,
    Együtt öröklé az igával azt.
    (Ismét jajszó. Éva felsikolt, Ádám fölemelkedik.)”
  • 7. judit4 2009. október 02. 13:05
    „miro132 jobb, ha észreveszed, hogy el akarják lehetetleníteni a vasút létét. A menetrend NEM összehangolása egy kicsit gyanús nem? Nem igaz, hogy ilyen buta emberek ülnek ott, ahol a menetrendet létrehozzák. Van még emögött valami nem gondolod? Hallani azt is, hogy a MÁV csődöt fog előbb utóbb jelenteni. Nem érdekes? MÁV teherszállítási ágát már eladták, ami egész tűrhetően jövedelmezett. Valakinek ez is nagyon jól jött nem?”
  • 6. miro132 2009. október 02. 12:44
    „A papi vonalon az nem igaz hogy nem volt utas .. egesz addig tele volt a papai vonat amig volt mihez csatlakozni de abban a pillanatban hogy a gyori soproni es hegyesi vonatok beerkezese elott 5 perccel a papai vonat kiment csornarol persze hogy nem volt rajta utas.
    A hegyesi vonattal ugyanaz a helyzet. A vonalat ket fele szedtek igy hegyeshalombol indulo vanat mar csak csornaig jar es nem megy le szombathelyig. Es az a lejgobb az egeszben hogy a hegyesi vonat beerkezese elott elmegy a szombathelyi resz ... szoval persze hogy nincs utas ilyen menetrenddel..”
  • 5. judit4 2009. október 02. 11:41
    „Én nem tudom, mi mennyibe kerül igazán, de azt tudom, hogy a vállalkozó vállalkozójának a vállalkozója láncból részesülők miatt sok ésszerű dolgot elvet a kormány. Sajnos a parlamentben csücsülő T. képviselő urak csak a saját érdekeiket nézik, ellenőrzés meg nincs felettük.... hacsak össze nem fog a magyar nép és fizika ellenállást nem tanúsítanak egyre nagyobb embercsoportok...hm... elgondolkodtató nem?... mivel pénz nincs, legalábbis azt mondják...”
  • 4. Goldman 2009. október 02. 11:34
    „nem tudom minek erőltetni...utas sem volt rajta ahogyan a hegyeshalmi vonaton sincs”
  • 3. miro132 2009. október 02. 11:19
    „ez az egy hid nem lehet akkor koltseg max 1-2 milliard nem ?”
  • 2. hajracsorna 2009. október 02. 10:55
    „miért-miért? mert üres a kassza, kellett a pénz a 4-es metróra, ami mégse épül, meg a bkv- és máv-végkielégítésekre, meg zuschlag janinak, és még ki tudja kinek. azért.”
  • 1. miro132 2009. október 02. 10:33
    „érdekes az hogy amikor a Pápai elkerülőt épitették akkor ott el tudták érni azt hogy felüljáró épüljön a csornai vasútvonal fölé. Hogy ez a másik végén a vonalnak miért is nem lehetséges érthetetlen..”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Két hónap után ismét ad vizet az artézi kút

Csorna - A GYSEV Zrt. újból megnyitotta a csornai vasútállomáson az artézi kutat. Tovább olvasom