Kisalföld logö

2017. 05. 29. hétfő - Magdolna 13°C | 27°C Még több cikk.

Átcsúszhatnának a malom alatt a vízi turisták

Mosonmagyaróvár - "Csúszdás" módszerrel még a malom alatt is hajózható lenne a Lajta, s a városban evezhetnének a turisták. Öblösíthetnék a medret a Lajta-lakóparknál, vízközeli sétányt alakíthatnak ki a modellkísérletek szerint.
A dunaszigeti ökoparkban kismintamodellekben szimulálták azon műszaki megoldásokat, melyek által hajózhatóvá tehetnék Mosonmagyaróváron a Lajtát. Dr. Tóásó Gyula, a Szigetközi Természetvédelmi Egyesület elnöke elmondta: a Környezetvédelmi Minisztérium zöldforrás-pályázatán nyertek pénzt ezen munkára, s a várossal egyeztetve szeretnék megvalósítani rehabilitációs elképzeléseiket.

A kisminta-modellezés vezetője Láng Mercédesz volt, aki a szakembereket és városvezetőket avatta be a részletekbe. Mint mondta, a Lajta egyes részeit építették össze a kísérletben, szimulálva a műszaki megoldások során kialakuló vízjárásokat. Az elsődleges szempont a kajakosok, kenusok, vízi turisták városi közlekedésének megoldása volt. „Azt szimuláltuk, miként lehet megoldani, hogy aki felülről (Ausztria irányából) érkezik a folyón, az átemelés nélkül bejusson Mosonmagyaróvárra" – mondta Láng Mercédesz. Erre az úgynevezett „csúszdás" megoldás látszik alkalmasnak, amely Dunacsúnyban is működik. A Lajta felső zsilipje egynapos túrák során induló- és érkezőpont lehetne. Parkolóhely is akad itt, így a Malom-ágon keresztül körben ugyanide érkezhetnek vissza a turisták.

Malom a Lajtán: A vízi turisták számára egyelőre itt a végállomás, mivel most nem tudnak átjutni alatta.
Malom a Lajtán: A vízi turisták számára egyelőre itt a végállomás, mivel most nem tudnak átjutni alatta.

A folyó legnagyobb gondja az iszap: emiatt két iszapcsapoló kialakítására lenne szükség. Az egyiket – egy öt-hat méteres partszélesítéssel, melynél a meder könnyen kikotorható – a zsiliptől a töltésről levezető első útnál lehetne kialakítani. A Lajta-lakóparknál mesterséges mederöblösítéssel a játszótér és a víz egymás mellé kerülhetne.

Jelenleg a legnagyobb gondot az jelenti, hogy a malom alatt nem lehet a belváros felé hajózni. Itt jöhet szóba a csúszdás megoldás (mellyel a kenusok átjuthatnának a létesítményen) a műemlék egyik részén. A tervek szerint a Malomszernél köthetnének ki a csónakkal érkezők. Ezzel összefüggésben érdemes megjegyezni, hogy a Vár-tó vízellátása rendkívül érzékeny, emiatt szükséges egy szabályozó műtárgy. A malom előtt túl széles a meder, így ott egy vízközeli sétány kialakítása is szóba jöhet. Láng Mercédesz megjegyezte: a létesítmény bal partja rendkívül feliszapolódott. „Ha lehet, ezt ne engedjük a városra" – mondta.

Modellkísérlet: Láng Mercédesz (Szabó Miklós polgármester jobbján) szakembereknek és a városvezetőknek mutatta be a Malom-ági Lajta rehabilitációjának lehetőségét.
Modellkísérlet: Láng Mercédesz (Szabó Miklós polgármester jobbján) szakembereknek és a városvezetőknek mutatta be a Malom-ági Lajta rehabilitációjának lehetőségét.

A megbeszélésen szóba került: a létesítmény egyik nyíláseleme nem működik, ám a műemlékvédelem nem engedi ennek lezárását. Szabó Miklós polgármester a megvalósítás költségeiről érdeklődött, ám erre egyelőre nincs pontos számítás. A tervekből látszik, hogy az átjárhatóság miatt a malom egyes vízközeli részeinek átalakítására lenne szükség: a városvezető szerint erre áldását adta a tulajdonos.

Olvasóink írták

  • 1. login 2009. május 07. 14:34
    „Nekem tetszik a dolog. Ha van rá lehetőség meg anyagi háttér, és egy hatóság/tulajdonos sem tesz keresztbe akkor hajrá! :)”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Fővezetékcsere miatt nincs meleg víz

Mosonmagyaróvár - Nem karbantartás, hanem hibaelhárítás miatt szünetel a melegvíz-szolgáltatás hétfő… Tovább olvasom