Kisalföld logö

2016. 12. 06. kedd - Miklós -6°C | 3°C

A legbölcsebb lehetőség a cég eladása

„Biztos vagyok abban, hogy lesz megfelelő vevő. Csupán az kérdéses, hogy az önkormányzat mikor találja meg a befektetőt" – jelentette ki Leitner László, a Panta Aqua Zrt. vezérigazgatója annak kapcsán, hogy a város el akarja adni a társaságot. Arról is beszélt a Kisalföldnek, hogy önkormányzati cégként nem tud versenyképes lenni a vállalkozás.
– Többször volt napirenden az elmúlt időszakban a képviselő-testületi ülésen a Panta Aqua Zrt. helyzete. Hol tart most a társaság?
– A cég októberben kezdett önállóan működni, kizárólag vízpalackozással foglalkozott. Azóta megtettük az első lépéseket annak irányába, hogy a magyar gasztropiacon a prémium kategóriában piacvezetővé váljunk és tíz-tizenöt év alatt elérjük – az olasz és francia vizekhez hasonlóan –, hogy a világ nagy részén elérhető legyen a termékünk. Úgy gondolom, hogy ez a vártnál is jobban sikerült eddig, ám egy prémium kategóriás termék kiépítése nem megy egy-két év alatt.

– Akkor miért mégis ezt az utat választották?
– Ha minél nagyobb mennyiségben akarunk eladni egy terméket, akkor közvetlenül a fogyasztót kell megszólítanunk, kiskereskedelemben kell gondolkodnunk és az ahhoz kapcsolódó reklámokat használnunk. Ebben az esetben egy őrült árversenybe is belekényszerülhetünk. Ez pedig közvetlenül érinti a gyártót, hiszen annak az összegnek, amit a fogyasztó kifizet, legfeljebb a harmadát kapja meg az előállító. Így válik érthetővé, hogy a néhány éve még százötven forintos vizet most miért hatvan forintért adják el. Ha ezen az úton indultunk volna el, már vége lenne a palackozásnak. Ennek a folyamatnak a megindulását már négy éve láttuk. Mint ahogy azt is, hogy a prémium kategóriában eladható mennyiség ugyan lassan, de biztosan növekszik. Évente több mint harmincszázalékos a növekedés ezen a területen.

– Mitől lesz prémium kategóriás egy víz?
– A prémium kategória nem attól az, hogy drágábban adják, hanem egy erős márkanév építéséről szól. Ennek a kiépítése hosszabb folyamat és teljesen más marketinget igényel. Ez csak akkor sikerülhet, ha nem csupán a termék kiváló minőségű, hanem az egész szervezet a márkát képviseli. Ehhez tartoznak az elnyert díjak is. Ezért örülök különösen annak, hogy a vizünk a Monde Selection nemzetközi versenyen az idei évben arany fokozatot kapott.

Leitner László vezérigazgató.
Leitner László vezérigazgató.

– Mindez azt jelenti, hogy hosszú távon számolnak a palackozással?
– Igen, hosszú távon gondolkodunk. Ahhoz tudom ezt hasonlítani, mint amikor az ember fát ültet. Választhat olyan fajtát, ami gyorsan hoz termést, ám sok munkával csak rövid ideig tud hasznot húzni abból. Ültethet ugyanakkor például diófát is, ami hosszú idő után, de tartósan terem, és lényegesen nagyobb nyereséget hoz. Mi ezt az utóbbit választottuk.

– Mekkora most ez a fa és mikor hoz termést?
– A növekedés kezdeti időszakán már túl vagyunk. A magból már mindenki számára jól látható fa kezd nőni. Ám ahhoz, hogy ez ki is tudjon terebélyesedni, sok tápanyagra, jelen esetben tőkére van szükség. Már bebizonyítottuk, hogy tudjuk ezt csinálni. Látható ugyanakkor, hogy a növekedéshez további rekeszek, üvegek és a gyártáshoz szükséges eszközök kellenek, amihez most még befektetés szükséges.

– Ezért akarja most az önkormányzat eladni a céget? Miért nem a város adja a szükséges tőkét?
– Az induláskor, az akkori helyzetben és szabályozások között önkormányzati cégként jóval tovább lehetett volna építeni ezt a rendszert. Minden résztvevő elkötelezett volt a hosszú távú terv iránt, hogy tartós jövedelmet termeljen a vállalkozás. Ez a fejlesztési alap egy része lehetett volna a későbbiekben. Mára azonban megváltoztak a körülmények és be kellett látni, hogy sem a közbeszerzés, sem pedig a hitel és támogatásokból való kizárás miatt így nem építhető tovább. A közszféra miatt például nyilvánosnak kell lennie az üzleti tervünknek, míg a konkurens cégekének nem. Ez lényeges hátrányt jelent számunkra. Az eredeti célt megtartva ebben a helyzetben az a legbölcsebb, ha piaci befektetőknek adja el a társaságot a város. Ám minden félnek abban kell érdekeltnek lennie, hogy a növekedés tovább folytatódjék és az önkormányzatnak az eladott palackok számához kötött bevétele keletkezzen évente.

– Lát arra lehetőséget, hogy ezen feltételek mellett találnak megfelelő befektetőt?
– A minap egy cégvezetői beszélgetésen megkérdezték tőlem, ha lenne háromszázmillió forintom, beraknám-e a cégbe. Gondolkodás nélkül mondtam igent. Biztos vagyok abban, hogy lesz megfelelő vevő. Csupán az időpontja kérdéses, hogy az önkormányzat mikor találja meg azt a befektetőt, akivel ez a márkanév továbbvihető és az eredeti célok megvalósíthatók.
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

A szigetközi hagyományok nyomában

339 mosonmagyaróvári és környékbeli gyermek ismerkedhetett a szigetközi hagyományokkal a Lajta néptáncegyüttes jóvoltából. Tovább olvasom