Kisalföld logö

2017. 09. 25. hétfő - Eufrozina, Kende 10°C | 17°C Még több cikk.

Úton, útfélen

Mindenki egyformán fizetne – ha sokat autózik, ha keveset, ha helyben, ha keresztül-kasul az országban, akkor is.
„Az autópályamatrica-rendszer megváltoztatásával foglalkozik a tárca, az ügyben novemberben várható döntés minisztériumi hatáskörben, ezért korai lenne konkrétumokról beszélni" – mondta Völner Pál, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium államtitkára a napokban egy fórumon.

Néhány részlet természetesen kiszivárgott. Több hírportál értesülései szerint felmerült annak a lehetősége, hogy a gyorsforgalmi hálózaton kívül az összes főutat – minden kategóriában – fizetőssé tennék, a másik elképzelés szerint az eddig ingyenes sztrádaszakaszok igénybevétele is pénzbe kerülne. A tervek közös eleme, hogy megszüntetnék a négynapos e-matricát, hiába ebből vásárolnak a legnagyobb számban az autósok. Ellensúlyként felére, 40 ezerről 20 ezer forintra apadna az éves útdíj. A gyakorlatban viszont ez azt jelentené, hogy bárkinek, aki elhagyja egy lakott terület határát, meg kell vásárolnia a 20 ezer forintos éves úthasználatot. Akik sosem vagy ritkán járnak autópályán, azok számára jelentős lehet a többletköltség. Egy másik elképzelés szerint tíznapos lenne a legrövidebb e-matrica – ez szintén többletterhet róna az autósokra.

Nem szükséges nagy fantázia ahhoz, hogyan fogadták a kiszivárgott információkat az interneten kommentelő autósok – különösen azok, akik számára a napi munkába járás vagy a gyerekek iskolába juttatásának nélkülözhetetlen eszköze egy többnyire olcsó, régi jármű. A 400 forint fölötti benzin- és a még magasabb gázolajárak idején az újabb terhet egyértelmű elutasítás fogadta. Teljesen érthetően: sok havi 80–100 ezres fizetésből élő családfőnek ez a 20 ezres tétel nehezen (vagy egyáltalán nem) kigazdálkodható érvágás lenne a családi kasszán. Ráadásul egy furcsa fűnyíróelv érvényesülne: azok a magánszemélyek és cégek kapnának így „támogatást", akik gyakran használják az autópályákat. Akik évente egyszer-kétszer tévednek a sztrádára, eddig pár négynapos matricával megúszhatták, most viszont mindenki egyformán fizetne – ha sokat autózik, ha keveset, ha helyben, ha keresztül-kasul az országban, akkor is.

Az ország gazdasági helyzetét ismerjük, a bevételekre égető szükség van. De egy – bárhonnan is nézzük – igazságtalan alapon kivetett teher nagy valószínűséggel nem érné el a célját – ha nem lesz majd elég autós, aki fizesse.

Olvasóink írták

  • 2. Madarász 2011. november 30. 10:00
    „Én egyetlen megoldást látok ezekre a problémákra! Rúgjuk ki a kormányt és nincs több eszement ötletelés!”
  • 1. kisem 2011. november 30. 05:11
    „A pénzbeszedési ötletelés egyik "jó" példája.
    Még, még, még! Semmi nem elég!
    Ennyi az értelme.”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Belső vérzés

Ha a fiút mentő viszi be és más kísérője nincsen, akkor milyen felsőbb erő fogja belesúgni az orvos… Tovább olvasom