Kisalföld logö

2018. 05. 25. péntek - Orbán 17°C | 25°C Még több cikk.

Sztrájkra és tükörjégre keltünk

Győr-Moson-Sopron - A buszosok sztrájkja volt a kisebb baj kedd reggel, bár nyilván ez is szerepet játszott a kialakult helyzetben: az autósok dugótól dugóig végigcsúszkálták az utakat, amelyeket tükörjég borított. A közútkezelő azt mondja, minden gépüket bevetették.

Még fel sem virradt a nap, de sorra érkeztek a hírek a balesetekről: a 82-es úton Veszprémvarsánynál, a 83-son Győrszemerénél, a 86-oson Belednél és a 85-ösön Ikrénynél keresztbe fordul vagy árokba borult kamionok, valamint személygépkocsik miatt áll a forgalom.

A kedd reggeli csúcsban – túlzás nélkül kijelenthető – megállt az élet, s aki egyáltalán tudott haladni a kerülő utakon, az is jobban tette, ha nem ment harmincnál többel. Az utak ugyanis felfagytak, sok helyen tükörjég fogadta az autósokat: ez volt az elsődleges oka a keddi káosznak.

Mindez ráadásul akkor történt, amikor a buszosok kétórás figyelmeztető sztrájkja miatt lényegesen többen ültek autóba.

Kedden volt, aki nem a buszos munkabeszüntetés miatt késett a munkahelyéről, hanem azért, mert ehhez hasonló dugóban ragadt valahol. Fotó: Bertleff András

Csúsztak a főutak...

Nyilván mindenki azt kérdezte (volna) az illetékesektől, miért nem sózták fel az utakat – mi is ezt tettük. Szabó Bernát, a Magyar Közút Kht. osztályvezetője azt felelete:

„Hétfő estétől dolgozott az összes sózógépünk, ami azt jelenti, hogy ötven autó járta a régiót." Hogy értsük: a észak-dunántúli régióhoz tartozik Győr-Moson-Sopron, Vas és Veszprém megye egésze, Komárom-Esztergom harmada és Zala megye háromnegyede – ötven gép jut tehát öt megyére.

A szakembernek felvetettük, hogy ha ez a maximum, amit teljesíteni tudnak, akkor ezek szerint hasonló helyzet bármikor kialakulhat. A válasz az volt: „Ekkora az erőforrásunk, ami normális helyzetben elegendő, néha azonban bebizonyosodik, hogy szűkös ez a keret."

A balesetek miatt óriási dugók alakultak ki szinte valamennyi megyei főúton. A buszos sztrájk pontban hétkor véget ért, az emberek viszont akkor még nagyon csúszkáltak a síkos járdákon. Fotó: H.Baranyai Edina 

...és csúsztak a járdák is

Nem voltak jobb állapotban a győri utak és járdák sem, azokon is csúszkáltak az emberek. Az ezért felelős Komszol hivatalos tájékoztatásában az szerepelt:

„Győrben hétfő este hét órakor megelőző jelleggel egy nagy teljesítményű, ekével, sószóróval felszerelt speciális munkagéppel megkezdte a hidak, felüljárók; négy nagy teljesítményű, ekével és sószóróval szerelt gépkocsival a tömegközlekedési útvonalak; öt kisgéppel a járdák és a kerékpárutak, egy kisgéppel pedig a hidak, felüljárók keskenyebb járdáinak alásózását.

A tömegközlekedés miatt a gépeken kívül öt platós gépkocsi két-két fős személyzettel az autóbuszvárókat és a megállók öblözeteit síkosságmentesítette. Munkatársaink elvégezték a hidak lépcsőinek takarítását is."

Amikor Nagy Csaba szóvivőnek megjegyeztük, hogy ezt az autósok és a járókelők kora reggel nem tapasztalhatták, azt válaszolta, a síkosságmentesítés szempontjából nem a Komszolhoz tartoznak az 1-es és 2-es számjegyű főutak külső- és belső szakaszai, valamint azok műtárgyai (ezeket részletesen fel is sorolta). Hozzátette: a Komszol  így is Győrben összesen mintegy 300 kilométer hosszú és 1.755.000 négyzetméter felületű útburkolat síkosságmentesítését végzi. Ebből 91 kilométert és 736.000 négyzetmétert tesznek ki a tömegközlekedési és főbb gyűjtőutak; 205 kilométert és 1.019.000 négyzetmétert pedig az egyéb gyűjtőutak, lakóutcák és szervizutak.

Hétkor indultak a buszok

A Kisalföld Volán autóbuszai pontban hét órakor ismét elindultak – azt követően, hogy ötkor valamennyi helyi és helyközi járat leállt. Varga Ernő helyi szakszervezeti vezető megerősítette, amit mi magunk is láttunk, hogy egységes volt a munkabeszüntetés, sztrájktörők nem voltak. A buszsofőröket szerettük volna megkérdezni arról, egyetértenek-e azzal, hogy a szakszervezet annak ellenére sem fogadta el a minisztérium tervezetét, hogy az – igaz, biztosan csak egy évre – garantálta volna, hogy minden busztípusra jár mindenkinek a kedvezményes nyugdíjlehetőség.

Senki nem akart nyilatkozni, csupán egy dolgozó válaszolt annyit: „Muszáj kitartanunk." Varga Ernő azért beszédesebb volt, ő hozzátette: mikor megkapták a tervezetet és a helyi szakszervezetek véleményezték, az az eredmény jött ki, hogy a túlnyomó többség ennél többet, hosszú távú biztosítékot szeretne. A folytatásról még nem született döntés, abban bíznak, hogy a felek ismét tárgyalóasztalhoz ülnek és sikerül megállapodni újabb sztrájk nélkül is.

A balesetek tanulsága
Sólyáné Farkas Friderika, a Győri Rendőrkapitányság közlekedésrendészeti osztályvezetője a keddi balesetek tanulságait foglalta össze. A hét eset mindegyikét relatív gyorshajtás okozta, vagyis a sofőrök nem mérték fel jól az útviszonyokat, amikor a gázra léptek. A hét járműből kettő volt kamion, s csak két autón nem volt téli gumi. Vagyis a sofőröket magabiztossá tette az a tudat, hogy jó kerekekkel közlekednek, s ezért mertek gyorsabban. Az osztályvezető felhívta a figyelmet arra, csúszós utakon nemcsak a sebességet, hanem a követési távolságot is jól kell megválasztani – így elkerülhetők a balesetek. 

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Malév: repülnek az alkalmazottak

Kilenc százalékos létszámcsökkentést hajt végre a Malév, több mint 300 munkatársat küldenek el -… Tovább olvasom