Kisalföld logö

2017. 08. 18. péntek - Ilona 18°C | 32°C Még több cikk.

Cáfolják a vonalbezárást

Győr-Moson-Sopron - Két megyei vasútvonalat – a Hegyeshalom–Csorna és a Győr–Veszprém közöttit – is megszüntetne a közlekedési tárca egy internetes szakmai portál szerint. A minisztérium ezt határozottan cáfolja.



A Kötött pálya című blog (kotottpalya.blog.hu) nyilvánosságra hozta azt a birtokába került javaslatcsomagot, amelyet állítása szerint az Antali Károly közlekedési kormánybiztos vezette csapat készített a vasúti közlekedés átalakítására. Ennek egyik pontja arról szól, hogy 1874 kilométer hosszúságú mellékvonalon szűnne meg decemberben a személyszállítás.

Az állítólagos tervek szerint mindez 44 viszonylatot érintene. A blog által közölt listán szerepel a 73 kilométeres Győr–Veszprém és a 38 kilométeres Csorna–Hegyeshalom vonal is. Eszerint működő vasútvonal nélkül maradna a megyében Nyúl, Écs, Pannonhalma, Ravazd, Tarjánpuszta, Győrasszonyfa, Bakonypéterd, Veszprémvarsány, Bakonygyirót, Bakonyszentlászló, Bősárkány, Hanságliget, Jánossomorja és Mosonszolnok. Emlékezetes, hogy a Csorna–Pápa vonalat 2007-ben szüntették meg.

A közlekedési minisztérium tegnap közleményben cáfolta a vasútvonal-bezárásról szóló híreket. ˝A kormány nemrégiben elfogadott határozatának megfelelően augusztus 24-ig elkészült a távolsági és a budapesti elővárosi közlekedés, valamint a regionális integrált közlekedés 2009/2010. évi menetrendjének koncepciója. A koncepció a következő évi vasúti és autóbuszos menetrendek kialakításának alapelveit tartalmazza. A kormány támogató egyetértését követően kezdődhet meg a menetrendek részletes kidolgozása. Az országos és regionális menetrendet október végén rendelheti meg a szakminiszter a szolgáltatóktól. A sajtóhírekkel szemben az elkészült menetrendi koncepció nem tér ki egyes vasútvonalakra, viszonylatokra. A tervezet azokat a szakmai, gazdaságossági és hatékonysági megfontolásokat rögzíti, amelyek mentén javulhat a közösségi közlekedésre fordított költségvetési források felhasználása, bővülhet a szolgáltatók közötti együttműködés, nőhet a szolgáltatási színvonal és erősödhet az ágazat versenyképessége az egyéni közlekedéssel szemben˝ – áll a közleményben. A minisztérium arra kérte a szakmai szervezeteket és a szakújságírókat, hogy egyetlen, forrás megnevezése nélkül közölt, bizonytalan eredetű táblázat alapján ne vonjanak le megalapozatlan és elhamarkodott következtetéseket, ne vegyenek részt felesleges és indokolatlan pánikkeltésben.

Kevesen használták: A Csornára tegnap 11 óra 52 perckor érkező hegyeshalmi járatról hatan szálltak le.
Kevesen használták: A Csornára tegnap 11 óra 52 perckor érkező hegyeshalmi járatról hatan szálltak le.

Az biztos, hogy ha a mellékvonal-megszüntetésről szóló hírek mégis igaznak bizonyulnának, a helyiek tiltakozni fognak. Kara Ákos, a megyei közgyűlés alelnöke emlékeztetett arra a civil összefogásra, amellyel két éve sikerült elérni, hogy a bakonyi vasút megmaradjon.

Előterjesztésére akkor a testület nyilatkozatot fogadott el a Veszprémvarsány–Veszprém szakasz megtartásának szükségességéről.

Szalay Imre, Bősárkány polgármestere természetesen nem ért egyet a vonal megszüntetésének tervével. Az önkormányzatot még hivatalosan nem keresték meg, így pontos információk nem állnak rendelkezésére. A polgármester elismerte, hogy valóban egyre kevesebben utaznak a vonalon, de szerinte ennek is oka van. ˝A csatlakozásokat úgy időzítik, hogy azok ne feleljenek meg az utasoknak. Így sokan kénytelenek más tömegközlekedést választani. Ezzel úgyszólván leszoktatják az embereket a vasútról˝ – tette hozzá. A kérdésre, miszerint az önkormányzatok képesek lennének-e üzemeltetni a vonalat, a bősárkányi polgármester megjegyezte: akkor, ha a teherforgalomra az állam bérelné a pályát, minden további nélkül. Úgy véli, ha nem is nyereségesen, de veszteség nélkül lehetne működtetni a Hegyeshalom–Csorna szakaszt.


 
Előzmény:

1874 kilométeren tervezi megszüntetni a vasúti közlekedést a decemberben esedékes menetrendváltáskor az Antali Károly közlekedési kormánybiztos vezette csapat. A mellékvonalak nagyobbik felén állnának le a vonatok - írja a Kötött pálya című blog.

Egy augusztus 7-i kormányhatározat szerint
a régiókra kellene bízni a közösségi közlekedés megszervezését, megrendelését.

A vonalakat besorolták országos és regionális kategóriába. Az elsőbe tartozó pályákat az országos vasút (a MÁV) üzemelteti, és központi (minisztériumi) a szolgáltatás megrendelése is. Az utóbbiaknál a megrendelő a régiókban létrehozandó új szervezet lenne, az üzemeltető pedig valamilyen helyi vasút. De csináltak egy köztes kategóriát is, a MÁV által fenntartott pályán a régiók rendelnék a vonatokat.

A legérdekesebb persze a negyedik kategória, a szolgáltatóváltásra kijelölt vonalak halmaza, amelyet máshol úgy írnak körül, hogy „ezeket fel kell ajánlani a Volánoknak". (A bezárandó vasútvonalakat a minisztérium emberei óvakodnak így nevezni, a 2007-ben megszüntetettekről hivatalosan máig úgy mondják, hogy a személyszállítás ideiglenesen szünetel.)

Magyarán szó sincs a döntések helyi meghozataláról, Antali tanácsadói már rég beírták saját Excel-táblázatukba a halálos ítéletet a vasútvonalakról, mielőtt egyáltalán megalakulhatnak a régiókban bármiféle megrendelő vagy üzemeltető szervezetek - folytatja a Kötött pálya.

Hegyeshalomból eltűnhet a Piroska, s ezzel együtt vasút nélkül maradhat Mosonszolnok, Jánossomorja, és Bősárkány is. Archív fotó: Bábics Norbert
Hegyeshalomból eltűnhet a "Piroska", s ezzel együtt vasút nélkül maradhat Mosonszolnok, Jánossomorja, és Bősárkány is. Archív fotó: Bábics Norbert


A decembertől megszüntetendő vonalak között szerepel a 4-es (Almásfüzitő - Esztergom-Kertváros), a 11-es (Győrszabadhegy - Veszprém), a 16-os (Hegyeshalom-Csorna), a 22-es (Körmend - Zalalövő) és a 23-as is (Zalaegerszeg - Rédics).

Olvasóink írták

55 hozzászólás
  • 55. Anikó69 2009. augusztus 26. 09:07
    „Mindenhol csak a vidékiekkel csesznek ki.Munkahelyet sem adnak a vidékieknek.Most még a közlekedést is elvennék.Teljesen elzárnák a vidékit a külvilágtól.
    Ez már nagyon durva ami folyik itt ebben az országban!!!”
  • 54. pisti83 2009. augusztus 26. 07:42
    „Ez K´va jó lesz. a VIDÉK MEG DÖGÖLJÖN MEG.”
  • 53. czindi 2009. augusztus 25. 21:38
    „Valóban, zárják be azokat a vonalakat, ahol 2-3 utas lézeng a járaton. ( Számtalanszor látni ilyen szerelvényeket!) Az a pár ember elmegy busszal, bicajjal, valahogy, pár hét után rendeződnek a dolgok. DE:
    ne legyenek milliós fizetések egy veszteséges állami cégnél, ne legyen milliós végkielégítés ( javaslom helyette a fegyelmivel történő kirúgást!!!) A szakszervezeti (?) vezetők se kapjanak csak annyit, mint egy váltókezelő
    ( a semmi szájtépésért annyi is bőven elég!) ÉS TERELJÉK FEL A KAMIONOKAT A VASÚTRA!!!!”
  • 52. Anikó69 2009. augusztus 25. 20:54
    „lajos_lajos -nak:
    Gondolom te városi lehetsz.
    Menjél te biciklivel 40-50 km-t naponta a munkahelyedre.Szerintem igen fanyarul néznél ha annyi km-t lekellene tekerned biciklin hogy munkába menjél,aztán meg fáradtan haza felé.Főleg kellemes téli fagyban.Még a feneked is ráfagyna a bicikli ülésére.
    Ami meg a busz témát illeti:Nincsennek elég buszok,most is csüngnek rajta állandóan,tömve vannak a munkás járatok.Sokszor kérdeztük mi utasok a buszsofőröket hogy miért nincs több busz.A válaszuk az hogy nincs a Volánnak annyi pénze hogy több buszt adjon.
    Szerintem savanyúan néznél ha neked kellene végig álni több mint egy órát a buszban hullafáradtan munka után.”
  • 51. Agent 2009. augusztus 25. 20:06
    „"Győrből a bakonyig gyerekjáték letekerni jobb mint otthon tévézni és még egészségünkre is szolgál."
    Egyetértek, legjobb a Győr - Tényő - Sokorói erdészeti út - Sokorópátka - Gic - Bakonyszentlászló útvonal.”
  • 50. Agent 2009. augusztus 25. 20:04
    „Bakonyszentlászlótól Zircig járható a nyomvonal melleti út biciklivel, de a Porva-Csesznek mh. Zirc közötti szakasz, hát eléggé dzsindzsás:) Viszont Balatonra tekervén szívesebben megyek arra, mint a Cseszneki forgalmas szerpentín.”
  • 49. Agent 2009. augusztus 25. 20:00
    „Csak arra gondoltam, hogy ha már bezárják, legalább egy bicikliút maradjon a meglévő infrastruktúrára építve. Ne legyen az a sorsa, mint pl. a Franciavágás-Városlőd erdei vasút, ott már a romokat is alig találni meg, pedig páratlan szépségű az igazi magas-bakonyt átszelő vonal volt, ha meglenne népszerű lenne. Erdészeti feltáróút követi nagyjából a nyomvonalat.
    http://www.kisvasut.hu/keret/showpic.php?id=8649”
  • 48. lajos_lajos 2009. augusztus 25. 19:59
    „Hölgyek és urak dolgozni autóbusszal mennénk!
    Agent szervezzünk a kerékpárútért demonstrációt.
    Győrből a bakonyig gyerekjáték letekerni jobb mint otthon tévézni és még egészségünkre is szolgál.”
  • 47. Anikó69 2009. augusztus 25. 16:43
    „Azoknak akik szerint biciklizéssel meglehetne oldani:
    Mégis hogyan képzelik?Akik Győrbe járnak dolgozni menjenek biciklivel be?Mikor induljank el hajnalban hogy reggel hatra beérjenek?Aztán a biciklizéstől elfáradtan álljanak be a fizikai munkára?Télen hófúvásban,jeges utakon tekerjenek le 40-50 km-t?Ugye,ezt nem gondolja senki komolyan?!Csak viccként írtátok le?!
    Én az olyan kényelmes városiakat kilakoltatnám falura,hogy tudják meg hogy milyen az amikor hajnal 3 órakor fel kell kelni,azért hogy reggel hatra beérjen Győrbe dolgozni.
    Kíváncsi lennék hogy húznák a szájukat amikor félúton lerobban a busz és ott kell várakozni sokáig a mentesítő járatra.Vagy milyen képet vágnának télen amikor fűtetlen járműben kel lvégig utazni 40-50km-t.”
  • 46. urbaniastapista 2009. augusztus 25. 10:54
    „42.
    Ez nagy badarság lenne. Nem vagy vasút vagy bicikiút, hanem ÉS!
    Aztán hogy mész el biciklivel odáig? Tekersz? Kisgyereked is? Nagyapád is? 50-80 km-t, azért, hogy a Cuha völgyben a vasút helyén kerekezhess? Nem lennétek sokan, hacsak nem bádogcsótánnyal közelítenétek meg a célt.
    A természetbe járj vonattal, biciklit is viheted vele. Amúgy a észak felől a Porva-Cseszneki állomásig el lehet jutni biciklivel most is, sőt, Vinyéről a Bakonyon át egész komoly hegyi túrákat lehet tenni, Farkasgyepű, Csehbánya, Herend, Márkó végcéllal. Csak Veszprémbe nem lehet bejutni. Ennek a megoldására kéne rákattani, nem a vasút megszüntetésére.”
  • 45. futóbab 2009. augusztus 25. 10:02
    „A sok döntéshozót kilakoltatnám ezekre a településekre,az autóikat elvenném,sofőreiket szabadságolnám,és megnézném ők hogyan pöködnének a mindennapi munkába járás alkalmával az ez idáig sem európai útvonalon,és a ritka járatok miatt.Annyi fizetést adnák nekik,mint az átlag emberé,természetesen nekik is kellene jegyet vagy bérletet venni,abból a kevés bérből amit keresnének,és csak annyi térítést kapnánaka munkáltatótól,de azt is csak jobb esetben mint a többi dolgozó.Döcöghetnének a néha koszos büdös vonatokon.Na akkor lennék kíváncsi arra,hogy milyen döntések születnének.Mindezek ellenére,a kerékpár utat támogatnám,mert arra is szükség lenne.De nem mindenáron.”
  • 44. Tapmancs 2009. augusztus 25. 10:00
    „Ha a szocik cáfolják, akkor mindannyian tudjuk mi következik:

    Lehet rendelni a koszorút az utolsó vonatra.”
  • 43. Agent 2009. augusztus 25. 07:17
    „Európa talán legszebb kerékpár útvonala lehetne, ezt támogatnám, "transzbakony kerékpárút".”
  • 42. lajos_lajos 2009. augusztus 25. 06:20
    „Győr és a Bakony kerékpárút nyomvonala elkészülhet a vasúti pályán.
    Tisztelt illetékesek erre a projektre rá kell kattanni ugyanis a kerékpáros turizmusban óriási lehetőségek vannak.
    Azér a 4-5 utasért nincs értelme üzemeltetni ezt a vonalat, utána lehet számolni.
    Hajrá bicajosok!”
  • 41. hacsex 2009. augusztus 24. 22:15
    „Hát ezek nem is normálisak, arra van pénz, hogy végkielégítéseket fizessenek úgy hogy arra nem jogosultak veszik felazokat! De arra már nincs pénz, hogy a kis vonalakat rendesen üzemeltessék! Ez röhely!
    Németországban régebben azt találták ki, hogy úgy tudják visszaszerezni az utasokat a vasútra, hogy csökkentik az útiköltség árát, és növelik a járatok számát! Ha Ő nekik sikerült, akkor nálunk miért nem!???”
  • 40. VVclaudia 2009. augusztus 24. 21:12
    „Eva623!
    A Kókát, aki már felvásárolta a fél Bakonyt, nagyon nem érdekli, mivel jutunk munkába, iskolába. De kérdezzük meg, hátha jut még hely nekünk is a helikopterén, amivel körberöpködi a megszerzett természeti kincseket...”
  • 39. VVclaudia 2009. augusztus 24. 20:55
    „Újabb röhejes döntés. Ha úgymond bérbeadják a vonalakat, akkor megint jól jár valakinek a valakije...”
  • 38. Agent 2009. augusztus 24. 18:40
    „Azért Torgyán papát idekeverni már nem kis fantáziára vall:) Mi bajod az öreggel? Szerintem fel lehetne előtte sorolni vagy 1000 nevet, akikről köztudott, hogy többet hasítottak jogtalanul a közösből...és akkor még mennyien lehetnek azok, akik nem kerültek nyilvánosságra...
    Kár lenne ezért a vonalért, bár késő ősszel és télen tényleg nem jellemző a turisták hada ezen a vonalon.
    Régebben én is sokat jártam ezen a vonalon bringázni a bakonyba, azonban miután a teljes áru vonatjegy+biciklijegy ugyanannyiba kerül, mintha locsival vinném a bringát, inkább az utóbbit választom, amely döntéshez leginkább az járult hozzá, hogy kiköltöztem győrből egy közeli faluba, ahonnan ha a kreszt betartom - gyakorlatilag lehetetlen bejutni kerékpárral győrbe - igaz, hogy ez úgy érzem kimeríti a szabad helyváltoztatáshoz való állampolgári jogomat:)
    Magának a bakonyi vonatozásnak utolérhetetlen hangulata van, évente egy-kétszer azért mostanában is használom ezt a viszonylatot. Emlékszem amikor még járt Győr-Veszprém-Zánka vonatjárat, naponta kétszer nyáron, na az is egy élmény volt, igaz kissé hosszú volt a menetidő - Győr-Balatonalmádi 4.5óra, ugyanez biciklivel 4 óra (persze a kreszt megszegve:))”
  • 37. premo 2009. augusztus 24. 17:08
    „Ugyan-ugyan!!! fizettessük vissza az ellopott milliárdokat, lásd Torgyán "Győzike" aranylakodalma. Aztán lesz itt pénz mindenre!!!

    ne hagyjuk ezt emberek!!!!”
  • 36. Anikó69 2009. augusztus 24. 16:45
    „Valóban úgy van ahogy someone leírta.
    A menetrenden kellene csak kicsit változtatniuk.Veszprémbe nem lehet bejárni reggel hatra mert olyan vonat nem megy.Pedig most a nagy munkanélküliségben az lenne jó ha minél több lehetőség lenne mindenfelé menni.Ahol lakom onnan csak Győrbe tudnék bejárni reggel hatra.Veszprém felé is kereshetnék munkát,ha lenne vonat amivel odaérjek.De nincs!
    Egy kis szervezés kellene a menetrendben és minden meg is lenne oldva.
    NIstván-nak:Én valahányszor utaztam a vonaton nyáron,mindig tömve volt a vonat kirándulókkal.
    Továbá nagyon sokan naponta bejárnak Győrbe dolgozni,tanulni.Csak azok a járatok mennek üresen amelyik nem jó időpontra vannak téve.
    Ami meg a vonat füstjét illeti:Talán az autó nem füstöl?Milyen autóval jársz hogy annak nincs füstje?”
55 hozzászólás

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Csúcs: egy kislány 8 órán át vezette a veterángépet

Écsen egy rábapatonai lány a hétvégén több mint 8 órán át vezette nagypapája veterán traktorát. Tovább olvasom